Hallo hoe kan ik mijn turbo blokje optimaal koelen? je kan de fan constant laten draaien maar kan je ook een grotere radiator plaatsen ofzo????
Groeten JOB
- Bas
- Bestuurslid
- Berichten: 4002
- Lid geworden op: ma 8 jan 2001 0:00
- Car: Clio IV RS
- Locatie: Om de hoek
Sommige mensen maken open bumpers.
Het schijnt dat dat erg helpt.
Grotere radiateur wordt erg moeilijk, die raak niet niet zomaar kwijt denk ik. Mijn pa had op zijn 25 een radiateur van een 25 automaat, is groter. Dat scheelde wel met de vouwcaravan erachter in zuid-frankrijk.
Ongelooflijk hoe die dingen warm lopen zeg, en dan komen ze daar nog vandaan ook
Het schijnt dat dat erg helpt.
Grotere radiateur wordt erg moeilijk, die raak niet niet zomaar kwijt denk ik. Mijn pa had op zijn 25 een radiateur van een 25 automaat, is groter. Dat scheelde wel met de vouwcaravan erachter in zuid-frankrijk.
Ongelooflijk hoe die dingen warm lopen zeg, en dan komen ze daar nog vandaan ook

Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
ik heb 't ergens anders al geroepen, maar een NIEUWE (=inwendig schone) radiateur scheelt echt enorm. Verder heb ik de indruk dat die fan niet veel meer doet als je eenmaal een beetje rijdt. Verder helpen openingen in de voorkant vast wel, maar is 't ook belangrijk dat de lucht er weer uitkan. Is een GT een beetje open aan de achterkant van de motorruimte, of zijn daar nog ergens openingen te maken?
rev it like a rental
Om je 5 koeler te krijgen:
Bumper open maken
Koperen radiateur
gat van 3 mm in je termostaat boren aan de boven kant (zie coupe boek)
Bumper open maken
Koperen radiateur
gat van 3 mm in je termostaat boren aan de boven kant (zie coupe boek)
Je kan natuurlijk een thermostaat van een r4 monteren, die gaat vroeger open. Je mag ook het binenwerk van je themostaat eruit halen of inderdaad een gaatje van 3mm boren. Gevolg is wel dat ie niet zo snel warm wordt.
Nieuwe radiateur kan inderdaad nooit kwaad, zeker als je het vermoeden hebt dat ie verstopt kan zijn.
Een hadmatige Fanbediening kan, maar wel naast de normale bediening met thermocontact, zodat je alleen wanneer het noodzakelijk is (bijv. file in zomer) je Fan constant kan laten draaien.
Zorg verder dat je koelsysteem schoon is en als je koelvloeistof bagger is, maak het systeem schoon, maar dat spreekt wel voor zich.
Nieuwe radiateur kan inderdaad nooit kwaad, zeker als je het vermoeden hebt dat ie verstopt kan zijn.
Een hadmatige Fanbediening kan, maar wel naast de normale bediening met thermocontact, zodat je alleen wanneer het noodzakelijk is (bijv. file in zomer) je Fan constant kan laten draaien.
Zorg verder dat je koelsysteem schoon is en als je koelvloeistof bagger is, maak het systeem schoon, maar dat spreekt wel voor zich.
wat een werk allemaal. Dat heb ik nog nooit gehoord, Met een bedieningsklep. Inderdaad helemaal zo'n slecht idee niet. Ik heb ook een apart oliekoelertje. Alleen is deze wel aangesloten achter mijn bumper en krijgt van d rijwind dus niet echt veel koeling.
Maar je wilt dus de oliekoeler en radiateurkoelertje parallel monteren. Is dat niet een beetje dubbelop? Het lijkt mij eenvoudiger om alleen de oliekoeler te monteren en een circuit zonder koeling. Je olie is dan sneller op temperatuur en je blijft de extra koeling houden wanneer je die nodig hebt.
Maar je wilt dus de oliekoeler en radiateurkoelertje parallel monteren. Is dat niet een beetje dubbelop? Het lijkt mij eenvoudiger om alleen de oliekoeler te monteren en een circuit zonder koeling. Je olie is dan sneller op temperatuur en je blijft de extra koeling houden wanneer je die nodig hebt.
ja, maar er stroomt daar geen koelvloeistof zo lang de thermostaat nog niet is geopend.
Het opwarmen gebeurd het snelst in het blok (zowel koelvloeistof als olie) en daarna is het zaak om de vloeistoffen zo goed mogelijk op temperatuur te houden. Hoe groter je koelcapaciteit is, hoe beter je een bepaalde temperatuur kunt handhaven.
Dat de olie de koelvloeistof opwarmt is eerder een negatief bijverschijnsel omdat de koelvloeistof juist door de radiateur stroomt om af te koelen. daarom is het beter de kanaaltjes van je oliekoeler in de radiateur geheel af te sluiten en alleen de aparte oliekoeler aan te sluiten. De temperatuur van je koelvloeistof daalt dan sneller wanneer deze door de radiateur stroomt en je olie is sneller op temperatuur als de klep niet is geopend.
Het opwarmen gebeurd het snelst in het blok (zowel koelvloeistof als olie) en daarna is het zaak om de vloeistoffen zo goed mogelijk op temperatuur te houden. Hoe groter je koelcapaciteit is, hoe beter je een bepaalde temperatuur kunt handhaven.
Dat de olie de koelvloeistof opwarmt is eerder een negatief bijverschijnsel omdat de koelvloeistof juist door de radiateur stroomt om af te koelen. daarom is het beter de kanaaltjes van je oliekoeler in de radiateur geheel af te sluiten en alleen de aparte oliekoeler aan te sluiten. De temperatuur van je koelvloeistof daalt dan sneller wanneer deze door de radiateur stroomt en je olie is sneller op temperatuur als de klep niet is geopend.
zeker mee eens.
Ik dacht dat je bedoelde, dat je de oliekoeler in de radiateur parallel zette aan je aparte luchtoliekoelertje met een aparte (thermostatische of handbediende)klep die
1. of zorgt dat de olie direct terug naar je blok wordt geleid (opwarmen van olie)
2. of eerst via je aparte oliekoelertje (temp op peil houden).
Ik bedoelde niet dat je beter een systeem met een apart oliekoelertje zonder klep kan monteren.
Ik bedoelde dat het eenvoudiger en beter is om de olie niet via de radiateurkoeler te laten lopen, maar direct naar die klep, waardoor de olie helemaal niet gekoeld wordt tijdens het opwarmen en alleen door de aparte oliekoeler geleid wordt wanneer de temperatuur op peil moet worden gehouden.
Dus kort samengevat, het lijkt me een leuk idee om het te doen zoals je zegt. Ik zou alleen de radiateurkoeling er tussenuit laten.
Maar verder, hoe wil je dat gaan doen dan? best ingewikkeld. Thermostaat ertussen? dan ontkom je er alleen niet aan dat maar een deel van de olie door het koelertje stroomt en dan lijkt mij dat het hele effect van dat ding weg is. Ik zelf zou aan zoiets zelf niet beginnen. Origineel koelt de olie namelijk voldoende af. Besluit je om extra koeling te verzorgen(net als een gaatje boren in je thermostaatminder), dan heeft dat consequenties: je motor is ook minder snel op temperatuur. Ik neem die consequentie voor lief en rijdt altijd een kilometer of 8 warm voordat ik gas geef. Maar als je gas geeft weet je ook dat je een goede koeling hebt.
Ik dacht dat je bedoelde, dat je de oliekoeler in de radiateur parallel zette aan je aparte luchtoliekoelertje met een aparte (thermostatische of handbediende)klep die
1. of zorgt dat de olie direct terug naar je blok wordt geleid (opwarmen van olie)
2. of eerst via je aparte oliekoelertje (temp op peil houden).
Ik bedoelde niet dat je beter een systeem met een apart oliekoelertje zonder klep kan monteren.
Ik bedoelde dat het eenvoudiger en beter is om de olie niet via de radiateurkoeler te laten lopen, maar direct naar die klep, waardoor de olie helemaal niet gekoeld wordt tijdens het opwarmen en alleen door de aparte oliekoeler geleid wordt wanneer de temperatuur op peil moet worden gehouden.
Dus kort samengevat, het lijkt me een leuk idee om het te doen zoals je zegt. Ik zou alleen de radiateurkoeling er tussenuit laten.
Maar verder, hoe wil je dat gaan doen dan? best ingewikkeld. Thermostaat ertussen? dan ontkom je er alleen niet aan dat maar een deel van de olie door het koelertje stroomt en dan lijkt mij dat het hele effect van dat ding weg is. Ik zelf zou aan zoiets zelf niet beginnen. Origineel koelt de olie namelijk voldoende af. Besluit je om extra koeling te verzorgen(net als een gaatje boren in je thermostaatminder), dan heeft dat consequenties: je motor is ook minder snel op temperatuur. Ik neem die consequentie voor lief en rijdt altijd een kilometer of 8 warm voordat ik gas geef. Maar als je gas geeft weet je ook dat je een goede koeling hebt.
Laatst gewijzigd door Pieter op ma 23 apr 2001 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Heeft iemand ervaring met het toepassen van een oliepompje op de turbo, zodat ook als de motor uit gezet wordt de olie nog even blijft lopen?
Hallo,
Ik heb op mijn 11 turbo een oliekoeler gezet van een 5 alpine turbo. Deze past bij mij naast de normale radiateur. Wel heb ik een olie thermostaat van Racimex (ongeveer 150 piek) gemonteerd. Deze komt onder het oliefilter te zitten.
Tevens is het inderdaad een idee om een luchthapper te monteren, maar dan wel met de opening tegen de rijrichting in. Dan krijg je een veel betere luchtdoorstroming door de radiateur. De opgewarmde lucht kan de motorruimte dan weer verlaten via het gat in de motorkap.
Ik heb op mijn 11 turbo een oliekoeler gezet van een 5 alpine turbo. Deze past bij mij naast de normale radiateur. Wel heb ik een olie thermostaat van Racimex (ongeveer 150 piek) gemonteerd. Deze komt onder het oliefilter te zitten.
Tevens is het inderdaad een idee om een luchthapper te monteren, maar dan wel met de opening tegen de rijrichting in. Dan krijg je een veel betere luchtdoorstroming door de radiateur. De opgewarmde lucht kan de motorruimte dan weer verlaten via het gat in de motorkap.
een turbo-timer, niks voor mij.
Ik zou toch niet weglopen voordat mijn motor niet meer liep.
Ik zou toch niet weglopen voordat mijn motor niet meer liep.
Hallo,
Ik heb nog ff gekeken bij mijn 11 en in mijn vorige verhaal staat het niet helemaal goed beschreven. Het dan ook al weer een tijd geleden dat ik met mijn elf gereden heb.
Het zit als volgt:
Onder het oliefilter zit een soort plaat waar de twee slangen naar de koeler op zitten. Deze komt ook van een 5 alpine turbo. Als ik het goed heb moet je wel de nippel met schroefdraad waar het filter opkomt op deze plaat omwisselen voor die van je 5/11. De oude slangen naar de koeler in de waterradiateur moet je weghalen. Naast de radiateur heb ik de oliekoeler gemonteerd.
In de aan en afvoerslangen (ook van een 5 alpine, eventueel te vervangen voor universele olieleiding) komt die Racimex thermostaat te zitten. De slangen zitten overal gewoon met slangklemmen vast, behalve bij het oliefilter. Daar zitten ze met schroefnippels.
Ik heb nog ff gekeken bij mijn 11 en in mijn vorige verhaal staat het niet helemaal goed beschreven. Het dan ook al weer een tijd geleden dat ik met mijn elf gereden heb.
Het zit als volgt:
Onder het oliefilter zit een soort plaat waar de twee slangen naar de koeler op zitten. Deze komt ook van een 5 alpine turbo. Als ik het goed heb moet je wel de nippel met schroefdraad waar het filter opkomt op deze plaat omwisselen voor die van je 5/11. De oude slangen naar de koeler in de waterradiateur moet je weghalen. Naast de radiateur heb ik de oliekoeler gemonteerd.
In de aan en afvoerslangen (ook van een 5 alpine, eventueel te vervangen voor universele olieleiding) komt die Racimex thermostaat te zitten. De slangen zitten overal gewoon met slangklemmen vast, behalve bij het oliefilter. Daar zitten ze met schroefnippels.
Hey hallo,
Voor de beste koeling zou ik eerst de plastic beschermplaat onder het blok en aan de voorkant naast de radiateur en intercooler weghalen (kan de lucht lekker langs het blok en er onder weer uit).
Dan zou je een thermostaat van een Renault 4 er in kunnen zetten (is 74 graden).
En een schakelaar tussen het thermocontact zetten (werkt echt zelfs als je rijdt met warm weer, ik zou er wel een ledje tussen zetten kan je zien of tie aan staat of niet).
En inderdaad een nieuwe radiateur, als je de radiateur van een 5GT ziet, zie je aan de onderkant de aansluiting helemaal onderaan zitten en schuin.
Als je nou veel vuil in je radiateur hebt begrijp je zelf wel dat deze aansluiting dan voor de helft of meer dicht slipt.
Voor de beste koeling zou ik eerst de plastic beschermplaat onder het blok en aan de voorkant naast de radiateur en intercooler weghalen (kan de lucht lekker langs het blok en er onder weer uit).
Dan zou je een thermostaat van een Renault 4 er in kunnen zetten (is 74 graden).
En een schakelaar tussen het thermocontact zetten (werkt echt zelfs als je rijdt met warm weer, ik zou er wel een ledje tussen zetten kan je zien of tie aan staat of niet).
En inderdaad een nieuwe radiateur, als je de radiateur van een 5GT ziet, zie je aan de onderkant de aansluiting helemaal onderaan zitten en schuin.
Als je nou veel vuil in je radiateur hebt begrijp je zelf wel dat deze aansluiting dan voor de helft of meer dicht slipt.
Laatst gewijzigd door Anonymous op di 24 apr 2001 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Je hebt nodig: 4 stukken olieslang waarvan 2 met nippels eraan. Oliekoeler+ een thermostaat. En die aansluitplaat voor de slangen (van een 5alpine turbo) die achter het oliefilter komt te zitten. Ik zal kijken of ik er vanmiddag ff een foto van kan maken. Dan mail ik die je wel ff.
p.s.: volgens mij kun je beter het plastic naast je radiateur laten zitten. Je dwingt de lucht dan om door de radiateur te stromen.
p.s.: volgens mij kun je beter het plastic naast je radiateur laten zitten. Je dwingt de lucht dan om door de radiateur te stromen.
Hallo,
ik heb vanmiddag ff foto's gemaakt. Zijn niet super geworden. (te donker). Ook heb ik alles nog ff goed bekeken. Ik heb de plaat die origineel bij een 5 gt onder het oliefilter zit (waar de 2 slangen inzitten) vervangen voor die van een 5 alpine turbo. De nippels aan de slangen van een alpine hebben ander schroefdraad. Je kunt de originele 5 gt slangen namelijk niet gebruiken. De foto's heb ik op het www gezet. Kijk ff op:
http://home.worldonline.nl/~ahmerts/oliekoeler.html
ik heb vanmiddag ff foto's gemaakt. Zijn niet super geworden. (te donker). Ook heb ik alles nog ff goed bekeken. Ik heb de plaat die origineel bij een 5 gt onder het oliefilter zit (waar de 2 slangen inzitten) vervangen voor die van een 5 alpine turbo. De nippels aan de slangen van een alpine hebben ander schroefdraad. Je kunt de originele 5 gt slangen namelijk niet gebruiken. De foto's heb ik op het www gezet. Kijk ff op:
http://home.worldonline.nl/~ahmerts/oliekoeler.html
- Bas
- Bestuurslid
- Berichten: 4002
- Lid geworden op: ma 8 jan 2001 0:00
- Car: Clio IV RS
- Locatie: Om de hoek
Topic doet 't weer
-----------------
Of een computer kan denken is net zo irrelevant als of een onderzeeer kan zwemmen...
<!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.renault-tuning.com/renault5/idx.php" TARGET="_blank">www.renault-tuning.com/renault5/idx.php</A><!-- BBCode End --> ...
<font size=1>[ This message was edited by: Bas on 2001-12-04 12:43 ]</font>
-----------------
Of een computer kan denken is net zo irrelevant als of een onderzeeer kan zwemmen...
<!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.renault-tuning.com/renault5/idx.php" TARGET="_blank">www.renault-tuning.com/renault5/idx.php</A><!-- BBCode End --> ...
<font size=1>[ This message was edited by: Bas on 2001-12-04 12:43 ]</font>
hihi, okie zal dit berichtje dan maar onder juidte forum zetten dan;
voor iedereen die interessen hebben in en radiateur die goedkoper is als het orrigineel en meer kapasiteit heeft als het orrigineel kan bellen naar Rada in breda
076-5652502
koste; 175,-- met koper binnenwerk
(betere warmte wisseling dus=meer koel kapaciteit)
dacht dat dit jullie wel aansprak.......
voor iedereen die interessen hebben in en radiateur die goedkoper is als het orrigineel en meer kapasiteit heeft als het orrigineel kan bellen naar Rada in breda
076-5652502
koste; 175,-- met koper binnenwerk
(betere warmte wisseling dus=meer koel kapaciteit)
dacht dat dit jullie wel aansprak.......

Quadra 1992_____Willie 1996
R5GTT f1 1986Project info
R5GTT f1 1986Project info
-
- Berichten: 854
- Lid geworden op: za 20 okt 2001 0:00
- Locatie: Oudenbosch ( NL )
lijktme geen slecht idee zo,n radiateurtje
jaja, Breda he
is dat achter de dr.Struyckenstraat?
is dat achter de dr.Struyckenstraat?
mmm,weet ik ff niet, in buurt van centrum, straat naam weet ik ff niet, moet ik opzoeken.
ken nog niet alle straten uit m;n hoofd hier in breda.
weet jij er wat meer van dan pieter?
ken nog niet alle straten uit m;n hoofd hier in breda.

weet jij er wat meer van dan pieter?
Quadra 1992_____Willie 1996
R5GTT f1 1986Project info
R5GTT f1 1986Project info
Hee, heb je hier misschien wat meer info over? Klinkt erg goed. Dit is met ingebouwde oliekoeler?On 2001-12-04 22:40, Gilles
wrote:
hihi, okie zal dit berichtje dan maar onder juidte forum zetten dan;
voor iedereen die interessen hebben in en radiateur die goedkoper is als het orrigineel en meer kapasiteit heeft als het orrigineel kan bellen naar Rada in breda
076-5652502
koste; 175,-- met koper binnenwerk
(betere warmte wisseling dus=meer koel kapaciteit)
dacht dat dit jullie wel aansprak.......![]()
Gezien ik snel een andere nodig heb, en ik het liefst zo goedkoop mogelijk wil hebben
