Bonken bij sterk naar rechts sturen

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
tdekoning
Contacteer:

Heb laatst een aantal problemen met mijn clio 1.4 uit 91. Heb eerst een tik gehad tijdens het remmen. Welke eindelijk gevonden was na het vervangen van de schokdempers en montage delen, draagarm en fusee en schijfremmen +blokken. Bleek tijdens het monteren van het laatste de remklauw zadel niet vast genoeg te zitten. Maar ja tijdens dat alles kwam ik er achter dat er een scheur in de aandrijfas hoes zat (6 mnd geleden vervangen) dus moest deze ook weer worden vervangen want het vet was weg en begon al lawaai te maken.

Nu komt er een ander probleem te voorschijn. Heb bij langzame bochten naar recht die wat scherper zijn, dus veel sturen een bonkend geluid wat stopt bij het terug sturen en rechtdoor rijden. Heb al verschillende topics gelezen en deze kwam het dichtse bij
http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=4887 maar de aandrijfas is gisteren vervangen dus lijkt me nog niet versleten. Zit zelf te denken aan de stuur in richting, of wel de spoorstang (zie foto).

Ik hoop dat iemand iets weet want na zoveel geld uit gegeven te hebben ben ik het een beetje zat met geluiden horen links voor.

Tjeerd
[img]http://tjedek.mybesthost.com/QDL2746S.JPG[/img]
Jordi - Clio 16V

als ik aan neem dat je aandrijfas links vervangen is, zou ik zeggen toplager of wiellager
een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
Marcel GTT
Contacteer:

Jordi - Clio 16V schreef:als ik aan neem dat je aandrijfas links vervangen is, zou ik zeggen toplager of wiellager

Check je motorsteunen!! Denk dat dat het probleem is want heb ook zoiets gehad met mijn vorige 16v.

Succes.
tdekoning
Contacteer:

HEt top lager is gelijk met de schokdemper vervangen maar het wiellager een 2 tot 3 jaar geleden. Maar deze hoor ik niet bij recht uit gaan.

Zal eens een keer kijken naar mijn motor steun misschien niet vast genoeg gezet tijdens de wissel van versnellingsbak.

Laten we het hopen

Tjeerd
Jordi - Clio 16V

tdekoning schreef:....het wiellager een 2 tot 3 jaar geleden. Maar deze hoor ik niet bij recht uit gaan.
Tjeerd
wat niet is kan nog komen
een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
cliomartijn

ik heb me laatst laten vertellen dat het dan een versleten kruiskoppleing zou zijn. ik heb namelijk hetzelfde probleem met mijn clio 16v. ik rijd er gewoon mee door en het wordt niet erger dus denk dat het wel meevalt.
ik heb nu zelf een probleem met schakelen, de olie lekte er gistger uit dus denk nieuwe versnellinsbak of carter lekt van de versnellingsbak.
autos is mooi spul ALS ze het doen.
Edward
Car: Laguna RTI 2.0 S
Contacteer:

veerpootlager (toplager) zou kunnen, maar gaat meestal ook gepaard met 'trekken' aan het stuur.

heb ik zelf aardig lang last van gehad, diverse keren de garage op onderzoek uitgestuurd en diverse dingetjes zoals stuurkogels, fuseekogels laten vervangen, maar ik heb zelf moeten uitvinden dat het toplager van de rechter veerpoot gewoon muur- en muurvast zat....

kon het met de hand niet bewegen, zo vast zat ie, stel je voor hoeveel moeite je stuurbekrachtiging er dan mee zal hebben :D

ik weet niet hoe lang het is geleden dat je de toplagers hebt vervangen, maar als er een flinke partij water is bijgekomen zou het zooitje na een paar jaar al zo verroest kunnen zijn, dat ze op gaan spelen en aan vervanging toe zijn.
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
tdekoning
Contacteer:

Mijn toplager is gelijk met mijn nieuwe schokdempers vervangen dus nog maar een week oud.\

Maar cliomartijn had het over een kruiskoppeling, waar mag deze zich dan bevinden. In de versnellingsbak?
Edward
Contacteer:

Oh als het net een week oud is, kun je die van je lijstje wegstrepen inderdaad.

Kruiskoppeling zit ergens in de stuurinrichting, zou niet weten hoe ik het moet uitleggen, maar in de versnellingsbak zul je die niet vinden.

volgens mij in de buurt van het stuurhuis...
tdekoning
Contacteer:

Nou heb net de bouten van de linker motor steun proberen verder aan te draaien. Zaten allemaal goed vast. Dus dat is het helaas ook niet. Ben wel achter iets nieuws gekomen. Als ik een scherpe bocht neem met de koppeling ingetrapt hoor ik niets alleen als ik wel gas geeft in de bocht hoor ik het rammelen/bonken. Dus misschien toch het lager.

Weet iemand toevallig een bedrijf dat van die wiellager verwissel gereedschap verkoopt. Ik heb wel iets van Hazet gevonden maar ja kost toch best wel wat.
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

als t wel is bij gas geven, en niet bij koppeling in dan denk ik toch eerder aan een aandrijfas? of heb ik t mis?
tdekoning
Contacteer:

Maar die is een week oud en voor de vervangen was het bonken er ook al.
Edward
Contacteer:

wiellager maakt meer een monotoon brommend geluid...

ik denk toch aan die kruiskoppeling.
tdekoning
Contacteer:

Vanmiddag toch maar het wiellager vervangen om zeker van te zijn dat dat het niet is maar helaas het geluid is nog steeds te horen. Dus nu maar naar die kruiskoppeling gaan kijken. Heb net even gekeken in de vraagbaak van de clio maar hier hebben ze het wel over een druktaats afstellen (blz 246) weet niet of hiermee die kruiskoppeling wordt bedoeld.

Tjeerd
tdekoning
Contacteer:

Heb er nog maar eens ondergelegen. En als ik de linker aandrijfas vastpak kan ik deze axiaal heen en weer bewegen. Terwijl dit rechts niet mogelijk is. Is wel minimaal maar toch, is dit normaal?. Verder is het geluid er alleen als ik gas geef want als ik zonder gas geven de bocht door ga is er niets te horen. Dus misschien een slechte nieuwe as.
PtrGte
Contacteer:

heb met de clio exact het zelfde probleem gehad...na een halve dag op het circuit te hebben gesleuteld erachter gekomen dat door het (teveel) camber op het rechter voorwiel de aandrijfas tever ingedrukt werd...dus..ik denk dat je wellicht een te lange aandrijfas terug gemonteerd hebt? ik lees dat je die vervangen had, dus is het wel een met de juiste lengte???

succes
Jordi - Clio 16V

Ik denk dat je gelijk heb en misschien een stomme opmerking maar, ik heb m'n uitlaat wel eens verhangen (raakte m op de achteras) en zo kwam het wel eens voor dat bij hard optrekken en in bochten dat m'n spruitstuk de bout van de baksteun net even aan tikte waardoor ik dacht dat m'n clio uit elkaar ging vallen. het was echt een kut geluid en het duurde even voor dat ik er achter kwam dat het daar vandaan kwam. dus kijk daar ook goed naar
tdekoning
Contacteer:

Ga morgen even naar de zaak waar ik die as heb gekocht of het inderdaad de goed lengt is want als dat het is dan gaat ie te ver in de versnellingsbak en maakt ie daarop lawaai. Jullie horen het morgen wel wat ik voor antwoord krijg
PtrGte
Contacteer:

de rechter as kan niet verder in de bak dacht ik, vanwege een pen die door je aandrijfas/spline van de bak gaat...je probleem zit dan aan de kant van het wiel, waar de homokineetlagers "klem" komen te zitten op bepaalde punten, waardoor het geluid veroorzaakt wordt...
tdekoning
Contacteer:

Ben er waarschijnlijk achter. Het is niet de homokineet omdat bij sturen je deze moet horen en bij mij wordt bij kleine draaicirkels naar nog kleiner draaicirkels het rammelen steeds sterker. Het geluid zit hem in een tandheugel van de stuurinrichting. Als ik naar links stuur gaat deze verder het stuurhuis in en wordt dus beter ondersteund en hoor je niets. Bij sturen naar rechts komt deze tandheugel uit het stuurhuis aan de linkerkant en kan er dus onbalans optreden en klapperen (staat ook in de vraagbaak). Door de druktaats in het stuurhuis aante draaien zal dit onbalans verdwijnen en dus ook het lawaai.

Om de taats te kunnen stellen moet de gehele stuurinrichting er uit omdat deze achter het subframe en frame zit, dus met geen mogelijkheid te bereiken. De kruiskoppeling in het stuur is niet kapot want anders zal ik dit met sturen moeten merken in een latere reactie van de wielen dit is niet het geval.

Ik ga er volgende week een keer naar kijken dan horen jullie het wel
Plaats reactie