Vervangen Aandrijfriem V6
Wat mag het kosten om een aandrijfriem van een Clio V6 te vervangen?
Heb bij mijn dealer nagevraagd en zij kwamen op een bedrag uit van 1.250,-
Dit lijkt mij nogal hoog gegrepen, kan het mis hebben hoor.
maar na navraag bij mijn dealer gaven zij aan dat ze 650,- voor de riem en
waterpomp kwijt waren (de pomp ging nogal eens stuk zeiden ze, vandaar dat
je dit ook maar meteen beter mee kunt nemen als je alles toch los hebt liggen).
De pomp koste iets van 150 euro, dus zij vragen 500 euro voor een aandrijfriem !!!
dit lijkt me echt overdreven.
Iemand ervaring met inbouwen en kosten van zoiets?
Heb bij mijn dealer nagevraagd en zij kwamen op een bedrag uit van 1.250,-
Dit lijkt mij nogal hoog gegrepen, kan het mis hebben hoor.
maar na navraag bij mijn dealer gaven zij aan dat ze 650,- voor de riem en
waterpomp kwijt waren (de pomp ging nogal eens stuk zeiden ze, vandaar dat
je dit ook maar meteen beter mee kunt nemen als je alles toch los hebt liggen).
De pomp koste iets van 150 euro, dus zij vragen 500 euro voor een aandrijfriem !!!
dit lijkt me echt overdreven.
Iemand ervaring met inbouwen en kosten van zoiets?
-
- Contacteer:
de motor moet er zeker uit?
dan is het niet zo een gek bedrag voor een dealert
dan is het niet zo een gek bedrag voor een dealert
-
- Contacteer:
kijk morgen wel even in de werkplaats begeleiding voor een uren bepaling en zal even de onderdelen kosten opvragen
doe via pm even een kenteken
doe via pm even een kenteken
Zoveel werk is dat niet om een motor eruit te halen.
Je zet 'm op de brug, trolly eronder, alle bouten en kabels los en zakken maar.
Dat is echt binnen een uur gebeurd.
Eenmaal motor los, kun je gemakkelijk overal bij, riempje verwisselen en alles weer terug plaatsen.
Laat het dan voor mijn part een dag duren , makkelijk rekensommetje:
Stel dat het waar is dat de onderdelen 650 euro kosten, kan me niet voorstellen hoor, maar kan zo zijn.
restbedrag: 600/8 uur = 75 euro/uur voor werplaats, lijkt me wat aan de hoge kant hoor voor een werplaats monteur.
PM is onderweg
Je zet 'm op de brug, trolly eronder, alle bouten en kabels los en zakken maar.
Dat is echt binnen een uur gebeurd.
Eenmaal motor los, kun je gemakkelijk overal bij, riempje verwisselen en alles weer terug plaatsen.
Laat het dan voor mijn part een dag duren , makkelijk rekensommetje:
Stel dat het waar is dat de onderdelen 650 euro kosten, kan me niet voorstellen hoor, maar kan zo zijn.
restbedrag: 600/8 uur = 75 euro/uur voor werplaats, lijkt me wat aan de hoge kant hoor voor een werplaats monteur.
PM is onderweg
-
- Contacteer:
je betaald snel bij de dealert 75 ex het uur
plus men rekend een extra kosten voor klein materiaal
een litertje of 5 a 6 koelvloeistof als er niet meer ingaat ....
en ga zo maar door
plus men rekend een extra kosten voor klein materiaal
een litertje of 5 a 6 koelvloeistof als er niet meer ingaat ....
en ga zo maar door
Vroegen deden we (meestal m'n pa) inderdaad alles zelf .. tot aan complete nieuwe zijkanten inlassen.maar als het toch zo simpel is,
waarom doe je het dan niet zelf...
Indertijd heb ik mijn "grote" garage verkocht en heb dus nu geen plaats om te sleutelen, vandaar.
En daarbij ik heb dat soort gereedschap niet voorhanden.
@Fleetwood:
je kon wel eens gelijk hebben, kreeg net een mailtje van een andere V6 gebruiker
die hetzelf heeft gedaan (is Renault monteur geweest) en die kwam inderdaad ook al met dit soort bedragen !!!
Leuke bijkomst dus als je bedenkt dat ik 'm pas 4 maand heb !
Hehe, ja het rijd werkelijk super
Aangezien er net 40.000km op staat, is het dan echt al noodzakelijk dat de riem
vervangen moet worden, aangezien Renault 120.000km of 5 jaar voorschrijft?

Tja, ik zou de gok niet willen nemen....hoe oud is je V6'je?kingpin schreef:Hehe, ja het rijd werkelijk super![]()
De auto wordt dit jaar 5 jaar.
Blokjes werden/worden op internet (in NL) hagelnieuw aangeboden voor 1500,-, op het krat.
Gewoon lekker vervangen die hap
..Renault geeft niet zomaar voor de grap de interval van 120000km/5jaar.Tuurlijk kan je hem laten zitten,maarstel dat hij knapt ,zal je niet op je garantie kunnen terugvallen ,als je die hebt..

Ik kan me voorstellen dat een riempje van 70,- vervangen moet worden na 5 jaar, maar het gaat er bij mij niet in dat alle geleiderollen na 40.000km hierbij ook vervangen moet worden.
Als er meer dan een ton op zou staan, ok.
Gewoon niet bij nadenken
,en gewoon vervangen.Ik vind het ook weinig kilomter ..Maar als het toch al los ligt ,waarom daarop gaan besparen,en het is mischien ook wel een beetje zekerheid voor jezelf dat het hele distributie gedeelte dan vernieuwd is .

-
Dat is idd een vreemd verhaal en klinkt als geldklopperij, maar er zijn echt motoren in elkaar gelopen doordat de multisnaar spanner niet vervangen is.kingpin schreef:Ik kan me voorstellen dat een riempje van 70,- vervangen moet worden na 5 jaar, maar het gaat er bij mij niet in dat alle geleiderollen na 40.000km hierbij ook vervangen moet worden.
Dan gaat het looprolletje stuk en slaat de multisnaar tussen de distributieriem en dan is het feest 24 kromme kleppen
VLK Groep
ik denk dat dit demo blokken zijn, renault heeft ze ook een tijd verkocht maar dan toch uit de handel genomen vanwege teveel ellende.Robert-Jan schreef:Dat is idd een vreemd verhaal en klinkt als geldklopperij, maar er zijn echt motoren in elkaar gelopen doordat de multisnaar spanner niet vervangen is.kingpin schreef:Ik kan me voorstellen dat een riempje van 70,- vervangen moet worden na 5 jaar, maar het gaat er bij mij niet in dat alle geleiderollen na 40.000km hierbij ook vervangen moet worden.
Dan gaat het looprolletje stuk en slaat de multisnaar tussen de distributieriem en dan is het feest 24 kromme kleppen
Nou er zit nogal verschil in een aandrijfriemvervangen of ook de rollen.Gewoon niet bij nadenken ,en gewoon vervangen.Ik vind het ook weinig kilomter ..Maar als het toch al los ligt ,waarom daarop gaan besparen,en het is mischien ook wel een beetje zekerheid voor jezelf dat het hele distributie gedeelte dan vernieuwd is .
Als het alleen om de riem gaat kun je het blok gewoon laten zitten, bij de rollen moet het hele blok eruit!
Zal dit eens bij "verschillende" dealers navragen wat hun mening is bij deze kilometerstand (optie).
-
- Über-Spammer
- Car: diverse
- Contacteer:
je slaat jezelf voor je kop als je alleen de riem doet en het gaat foutkingpin schreef:Nou er zit nogal verschil in een aandrijfriemvervangen of ook de rollen.Gewoon niet bij nadenken ,en gewoon vervangen.Ik vind het ook weinig kilomter ..Maar als het toch al los ligt ,waarom daarop gaan besparen,en het is mischien ook wel een beetje zekerheid voor jezelf dat het hele distributie gedeelte dan vernieuwd is .
Als het alleen om de riem gaat kun je het blok gewoon laten zitten, bij de rollen moet het hele blok eruit!
Zal dit eens bij "verschillende" dealers navragen wat hun mening is bij deze kilometerstand (optie).
renault zal 5 jaar voorschrijven ivm de lagering van de rollen
als die altijd binnen heeft gestaan dan kan je misschien het risico nemen, maar het blijft link.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
hmm, heb je ook wel weer gelijk in, lijkt me toch niets anders op te zitten dan alles maar te laten vervangen.
Zul je net weer zien dat er weer wat anders kapot gaat en het blok er dan toch uit moet.
En aangezien ik dat dan wel weer zal hebben
Schrok wel even van de prijs vandaar deze thread.
Heb al meer dan 10 jaar BMW gereden maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Zeker niet na 4 maanden na aanschaf wat toch wel weer een domper is vind ik.
Maar goed, het rijdplezier maakt wel weer een hoop goed
Zul je net weer zien dat er weer wat anders kapot gaat en het blok er dan toch uit moet.
En aangezien ik dat dan wel weer zal hebben

Schrok wel even van de prijs vandaar deze thread.
Heb al meer dan 10 jaar BMW gereden maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Zeker niet na 4 maanden na aanschaf wat toch wel weer een domper is vind ik.
Maar goed, het rijdplezier maakt wel weer een hoop goed

Hier is niets over gezegd, wat ik wel irritant vind, maar ja, het blijven verkopers he.Mischien ben je dan voor je aankoop wel verkeerd voorgelicht,
ik zou bij aankoop de riem er wel bij hebben afgedongen
En eerlijk gezegd heb ik er ook niet over nagedacht, aangezien ik de
laatste jaren alleen maar BMW heb gereden en daar hoef namelijk
geen aandrijfriem worden te vervangen.
-
- Über-Spammer
- Car: diverse
- Contacteer:
je bent wel beschermd als koper, dus je kan het altijd proberenkingpin schreef:Hier is niets over gezegd, wat ik wel irritant vind, maar ja, het blijven verkopers he.Mischien ben je dan voor je aankoop wel verkeerd voorgelicht,
ik zou bij aankoop de riem er wel bij hebben afgedongen
En eerlijk gezegd heb ik er ook niet over nagedacht, aangezien ik de
laatste jaren alleen maar BMW heb gereden en daar hoef namelijk
geen aandrijfriem worden te vervangen.

verborgen gebrek cq valse voorlichting
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Hehe spanrollen en een waterpomp die na 35.000 al vervangen moeten worden? 
En die uitdrogende riem zal ook nog wel een tijdje goedgaan hoor.
En Renault schrijft dit voor, voor extreme situaties, dus dat je je auto altijd laat stilstaan in de sahara ofzo. Ja dan kan die riem na 5 jaar zo uitgedroogd zijn dattie aan vervanging toe is. Maar dit is een bovengrens he.
Spanrollen die slijten alleen na draaiuren en die kunnen nog zeker wel een termijn mee, die dingen kunnen 2 ton mee.
Waterpomp, zelfde verhaal die kan gewoon niet stuk zijn na 35.000 km, ja misschien ook dat de keerring een beetje uitdroogt als ie al 5 jaar in de zon van de sahara staat, maar het zou toch wel ernstig zijn als ie nu al stuk is.
En tuurlijk kun je overwegen om ze mee te nemen, maar tis in principe niet nodig. En wat renault voorschrijft is al helemaal geen maatstaf. Das meer een soort indekking van garantie en uiteraard extra inkomsten aan onderhoud.
Mijn advies: inspecteer de riem visueel evt. met loep hoe ernstig deze uitgedroogd is. Als je het toch niet vertrouwd, vervang alleen de riem.
En als je echt die 0,001% wil uitsluiten doe je het allemaal, maar ik zou dat minieme risico wel nemen.

En die uitdrogende riem zal ook nog wel een tijdje goedgaan hoor.
En Renault schrijft dit voor, voor extreme situaties, dus dat je je auto altijd laat stilstaan in de sahara ofzo. Ja dan kan die riem na 5 jaar zo uitgedroogd zijn dattie aan vervanging toe is. Maar dit is een bovengrens he.
Spanrollen die slijten alleen na draaiuren en die kunnen nog zeker wel een termijn mee, die dingen kunnen 2 ton mee.
Waterpomp, zelfde verhaal die kan gewoon niet stuk zijn na 35.000 km, ja misschien ook dat de keerring een beetje uitdroogt als ie al 5 jaar in de zon van de sahara staat, maar het zou toch wel ernstig zijn als ie nu al stuk is.
En tuurlijk kun je overwegen om ze mee te nemen, maar tis in principe niet nodig. En wat renault voorschrijft is al helemaal geen maatstaf. Das meer een soort indekking van garantie en uiteraard extra inkomsten aan onderhoud.
Mijn advies: inspecteer de riem visueel evt. met loep hoe ernstig deze uitgedroogd is. Als je het toch niet vertrouwd, vervang alleen de riem.
En als je echt die 0,001% wil uitsluiten doe je het allemaal, maar ik zou dat minieme risico wel nemen.
-
- Über-Spammer
- Car: renault 5gt turbo
- Contacteer:
Gewoon vervangen, heb zelf een keer een geknapte distri riem gehad........dat wil je niet meemaken.kingpin schreef:Ik kan me voorstellen dat een riempje van 70,- vervangen moet worden na 5 jaar, maar het gaat er bij mij niet in dat alle geleiderollen na 40.000km hierbij ook vervangen moet worden.

-
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Contacteer:
Eens met o.a. Steven.
Ook ik heb ooit gehad dat de spanrol kapot ging, die hadden 113.000 gedraaid toen het zaakje kapot ging, en bij 65.000 was de riem vervangen maar niet de rest.... Ik kreeg als nieuwe eigenaar de problemen
(de riem was op zich nog hartstikke bruikbaar maar voor de zekerheid toen gewoon een nieuwe laten monteren 
200.000 voor de spanrollen/looprollen vind ik erg optimistisch, dat is spelen met vuur...!
Maar spanrollen die nog maar 35.000 gedraaid hebben, zou ik nu nog niets aan doen.
Nadeel is dan wel dat je 100.000 km. verder er toch wel ongeveer aan toe zal zijn
Ook ik heb ooit gehad dat de spanrol kapot ging, die hadden 113.000 gedraaid toen het zaakje kapot ging, en bij 65.000 was de riem vervangen maar niet de rest.... Ik kreeg als nieuwe eigenaar de problemen

200.000 voor de spanrollen/looprollen vind ik erg optimistisch, dat is spelen met vuur...!
Maar spanrollen die nog maar 35.000 gedraaid hebben, zou ik nu nog niets aan doen.
Nadeel is dan wel dat je 100.000 km. verder er toch wel ongeveer aan toe zal zijn

Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Tja, ik heb ook bij weinig km's een verouderde spanrol gehad. Loopt gewoon droog.
Lager naar de klote, mazzel gehad dat die riem er niet afgelopen is.
Bovendien heb ik al 2x gezien dat er een riem RUIM ONDER de km's na die 5 jaar geknapt is.
Lager naar de klote, mazzel gehad dat die riem er niet afgelopen is.
Bovendien heb ik al 2x gezien dat er een riem RUIM ONDER de km's na die 5 jaar geknapt is.
-
Bij het alleen vervangen van de riem worden spanrollen , geleiderollen en waterpomp anders belast waardoor het lagerwerk kan beschadigen en dus kapot kan gaan
dit is iets wat iedere automonteur met de paplepel ingegoten krijgt 
Dus wees niet dom en vervang lekker alles
Mijn riem , rollen en waterpomp zijn na 80.000km en bijna 5 jaar ook gewoon aan de beurt
ik kan het gelukkig zelf
Misschien kan je een welwillende renault monteur vinden???

Dus wees niet dom en vervang lekker alles

Mijn riem , rollen en waterpomp zijn na 80.000km en bijna 5 jaar ook gewoon aan de beurt

Misschien kan je een welwillende renault monteur vinden???