Goedemiddag, mijn eerste post hier.
Afgelopen zaterdag reed ik met mijn R21 1.7 GTL uit 1990 rustig auto aan auto op weg naar een parkeerplaats toen de motor in 1 keer uitviel.
Natuurlijk direct geprobeerd te starten, maar verder dan een haperend monotoon geluid kwam hij niet, met startskabels en andere auto geprobeerd, maar werkte ook niet. De lampen en centrale deurvergrendeling werkten wel, dus moet nog stroom in de accu zitten toch? Op de sleep naar huis, en vandaag even onder de motorkap gekeken. De accus gaf wel stroom aan de bobine, kon niet zien of de bougies echt stroom kregen, 1 bougies was erg oud en vrijwel op, anderen ietsje beter.
Ik heb niet heel veel verstand van auto's, wat kan het probleem zijn? Bougies vervangen?
R21 hield ermee op
Gaat de startmotor wel rondonder het starten.
Bedoel, doet ie iehiehiehiehiehiehiehie?
Pruttelt ie wel? ROok uit de uitlaat?
Bedoel, doet ie iehiehiehiehiehiehiehie?
Pruttelt ie wel? ROok uit de uitlaat?
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
Durf het eigenlijk niet te zeggen, maar na lezen van je verhaal deed dit mij enigszins denken aan die keer dat mijn motor uitviel toen ik met m'n vorige auto met 150 km/u over de snelweg reed, distributie kapot gelopen.....
Maar dan moet je volgens mij (pin me er niet op vast) de motor nog wel min of meer horen werken als je probeert te starten...
Al is dat proberen te starten niet echt verstandig, mij werd toen verteld dat ik het daarmee nog erger had gemaakt
Hoop voor je dat het iets simpels is, misschien de bobine naar de kloten, bougies vervangen kan nooit kwaad op z'n tijd.
Maar dan moet je volgens mij (pin me er niet op vast) de motor nog wel min of meer horen werken als je probeert te starten...
Al is dat proberen te starten niet echt verstandig, mij werd toen verteld dat ik het daarmee nog erger had gemaakt

Hoop voor je dat het iets simpels is, misschien de bobine naar de kloten, bougies vervangen kan nooit kwaad op z'n tijd.
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Voldoende brandstofPizarro schreef:Startmotor doet het wel, hij pruttelt en rookt niet?
Enige idee??

Beetje weinig info. Kan best veel zijn, van motor in de soep tot tank leeg met n kapot reservelampje 
Rolde de auto nog of stond je met een schok(je) stik?

Rolde de auto nog of stond je met een schok(je) stik?
@Bart V:Bart V schreef:Als je de motor start, klinkt het geluid van het starten dan hetzelfde als voorheen als je de motor startte? Of lijkt het nu ineens alsof de startmotor sneller draait?
het geluid klinkt hetzelfde, motor draait niet sneller, heb het idee dat die niet op gang komt als't ware.
@ Apline:
Ja er zit genoeg brandstof in

@ Riel:
De auto rolde gewoon rustig door, ik heb geremd en daar stond ik dan in de berm

@ ForeverYoung :
Distributie is het niet volgens mij hoor! Hoop ook dat het iets eenvoudigs is natuurlijk

Boegie eruit halen of een andere bougie pakken, deze insteken op n kabel en kijken of ie vonkt. Blauw vonken dus. Zo ja:
Ruik je benzine in de uitlaat?
Zo nee:
Misschein benzinepomp of -relais overleden. Zoemt er iets onder de auto onder het starten of wanneer je m net op contact zet (3 seconden ofzo)
Ruik je benzine in de uitlaat?
Zo nee:
Misschein benzinepomp of -relais overleden. Zoemt er iets onder de auto onder het starten of wanneer je m net op contact zet (3 seconden ofzo)
Bougies heb ik nog niet getest, er zoemt wel iets onder de auto als ik em op contact zet, dat klopt!Riël schreef:Boegie eruit halen of een andere bougie pakken, deze insteken op n kabel en kijken of ie vonkt. Blauw vonken dus. Zo ja:
Ruik je benzine in de uitlaat?
Zo nee:
Misschein benzinepomp of -relais overleden. Zoemt er iets onder de auto onder het starten of wanneer je m net op contact zet (3 seconden ofzo)
Bougies zijn wel heel vet en oud, morgenochtend nieuwe bougies, en als dat het niet is maar even naar de garage ermee, ik heb er teweinig verstand van denk ik

Ja maar de bougies gaan niet echt in 1 keer.
Dat ie gaat pruttelen en inhouden ok, maar compleet afslaan lijkt me sterk, an moeten er toch al 2 tegelijk kapot springen
Dat ie gaat pruttelen en inhouden ok, maar compleet afslaan lijkt me sterk, an moeten er toch al 2 tegelijk kapot springen

Tja, dat dacht ik ook al, maar de bobine kan het natuurlijk ook zijn he? Hij krijgt wel stroom namelijk, morgen weer een nieuwe update, voor vandaag genoeg geklooid met die auto!Riël schreef:Ja maar de bougies gaan niet echt in 1 keer.
Dat ie gaat pruttelen en inhouden ok, maar compleet afslaan lijkt me sterk, an moeten er toch al 2 tegelijk kapot springen
Bedankt iig
Groeten,
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
bdp sensor !
Riem is gebroken, kleppen weet ik niet, ik reed hele rustig auto aan auto en in 1 keer was het over. Ik heb zelf niet heel veel verstand van auto's, helaas. Any tips?paz-maniac schreef:was is er dan exact gebeurt, riem gebroken of paar tanden verlopen???
als je riem gebroken is en er zijn kleppen krom dan kan het veel gaan kosten
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
lullig voor je
als je rustig aan hebt gereden is de schade volgens mij wel minder.
ik had iets van 150 op de teller, de motor draaide iets van 4500 toeren en toen ging het zaakje kapot (spanrol stukgelopen)
resultaat: kleppen krom, er was een stukje uit een zuiger geslagen
, de clinderkop moest ook gevlakt worden dacht ik... en dan nog dingetjes als klepstoters, klepgeleiders, verder weet ik het niet meer. (errug slecht geheugen
)
je moet dus of de motor nu gaan reviseren (de kapotte onderdelen vervangen), of een ander blok zoeken (kan goedkoper zijn!)
ik was voor dit geintje, maart 2004, 671 pleuro kwijt, daar heeft de garage mij ook verschrikkelijk mee gematst, voor jou kan het ook op zoiets uitkomen, maar het kan ook minder zijn of juist meer, niet van mijn prijs uitgaan. als de garage mij niet gematst had, had ik ergens rond de 1300 euro uitgekomen....
en een beetje rondvragen bij diverse garages kan geen kwaad, kan een behoorlijk prijsverschil in zitten!
in het geval van een ander blok, misschien is iets opwaarderen naar bijv. de 1.8 monopoint of multipoint uit de Renault 19/Clio een idee, hebben respectievelijk 95 pk en 110 pk.
veel succes ermee gewenst

als je rustig aan hebt gereden is de schade volgens mij wel minder.
ik had iets van 150 op de teller, de motor draaide iets van 4500 toeren en toen ging het zaakje kapot (spanrol stukgelopen)
resultaat: kleppen krom, er was een stukje uit een zuiger geslagen


je moet dus of de motor nu gaan reviseren (de kapotte onderdelen vervangen), of een ander blok zoeken (kan goedkoper zijn!)
ik was voor dit geintje, maart 2004, 671 pleuro kwijt, daar heeft de garage mij ook verschrikkelijk mee gematst, voor jou kan het ook op zoiets uitkomen, maar het kan ook minder zijn of juist meer, niet van mijn prijs uitgaan. als de garage mij niet gematst had, had ik ergens rond de 1300 euro uitgekomen....

en een beetje rondvragen bij diverse garages kan geen kwaad, kan een behoorlijk prijsverschil in zitten!
in het geval van een ander blok, misschien is iets opwaarderen naar bijv. de 1.8 monopoint of multipoint uit de Renault 19/Clio een idee, hebben respectievelijk 95 pk en 110 pk.
veel succes ermee gewenst

Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Niet lang hellen, ik zou er een andere 1.7 in leggen, die dingen vind je voor nog geen 200 euro op de sloop en het lijkt me bij een 21 nu niet echt een rotklus. Je moet wel een goeie beun vinden die het wil doen.
Aan de andere kant zou je eens een riempje erop kunnen leggen om effe te proberen of er echt niets stuk is, wie weet heb je mazzel, al is het onwaarschijlijk.
Ik heb het wel eens meegemaakt dat de krukaspoelie van de motor af liep (vw) en dat ook 0,0 schade was.
Aan de andere kant zou je eens een riempje erop kunnen leggen om effe te proberen of er echt niets stuk is, wie weet heb je mazzel, al is het onwaarschijlijk.
Ik heb het wel eens meegemaakt dat de krukaspoelie van de motor af liep (vw) en dat ook 0,0 schade was.
kan je bijna garanderen dat er kromme kleppen in kop zitten.
@riel komt waarschijnlijk omdat er bij vw een hele serie motoren is waarbij de kleppen de zuigers niet kunnen raken
@riel komt waarschijnlijk omdat er bij vw een hele serie motoren is waarbij de kleppen de zuigers niet kunnen raken
R5GTT. Drive it like you stole it
hmm ik zou als ik jou was inderdaad een leuk blokkie op de sloop op de kop tikken, kop vervangen is wel minder werk maar je moet zowiezo een nieuwe riem eromheen laten leggen enz, echt een ^$^$@^%@^ gedoe dus een ander blokkie is beste oplossing t liefst nog iets wat je zoweer aan kan sluiten!