accu/dynamo/wat anders?

Stel hier je vragen op electronisch gebied, accu, startmotor, dynamo etc.
Plaats reactie
Sammie

Geachte heren,

Mijn schatje (Clio RSi van '95, 153d) heeft enige problemen met de electronica. Dat wil zeggen zij doet het niet meer. De laatste maand heeft ze 3 week stil gestaan wegens studeren ed, waarna ze niet meer wilde starten. Startkabels....en ze deed het weer...3 km....toen viel ze weer uit. Eerst ging het dashboard verlichting minder branden, waarna ze helemaal stil viel, midden op de ringweg... ANWB gebeld; diagnose: dynamo kapot!! En dat na 8 maand en ca 10.000 km (nieuwe dynamo was 23-02-05)!!
Accu opgeladen door de ANWB mannetje en vervolgens kon ik weer rijden. De volgende dag de accu gemeten: ca 12 V. Gestart en dynamo gemeten: 14,2 V. Genoeg zou je zeggen. Gisteren wilde ik de auto weer ophalen. Accu gemeten: 11,5 V, dynamo gemeten: ook ca 11V! Dus starten wilde niet. Via startkabels weer aan de praat gekregen en opnieuw de dynamo gemeten: met moeite 13 V bij ca 3000 toeren. Dynamo uitbouwen, tjekken op corrosie en opnieuw inbouwen: 14,8V. Ik rijden maar helaas na ongeveer 1 km viel ze weer stil!
Het is niet een sluitend verhaal om te zeggen of het dynamo of accu is. Heeft iemand enig idee wat het evt zou kunnen zijn?
Respect
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 10 dec 2004 19:57
Locatie: Spijkenisse

ik denk dat door dat je dynamo niet goed heeft gewerkt je accu kapot is gegaan
Renault 19 Cabriolet phase 1 bordeaux rood
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

dynamo laat niet bij zoals de anwb al heeft geconstateerd.

hierdoor raakt de accu leeg en start de auto niet meer. uiteindelijjk is de accu totaal leeg zodat ook alle verlichting uitvalt.

als de dynamo wel stroom levert zoals gemeten is deze kennelijk niet goed of niet aangesloten op de accu, dit dus checken.

dynamo is te repareren voor 30 tot 40 euro bij een auto-elektronica specialist.
sammie

Dynamo niet in orde......zou kunnen....maar hoe kan het dan dat de dynamo zo wisselend stroom geeft? Die varieert sterk, zeg maar tussen de 7 en 14,8V. 14,8 is gewoon goed... Bij the weg, deze is nog geen 10 maand oud en geen 10.000 km mee gereden...
De oude dynamo heeft er erg lang ingezeten, waardoor misschien de accu slechter en slechter werd(?) en nu met deze kou het helemaal begeven geeft?
Vandaag heb ik na 2 dagen weer de spanning gemeten en blijkt dat deze met 2V gedaalt is...van 9,16 naar 7,43V...
Ik kan niet zo 1,2,3 naar de auto toe, staat nl bij mijn ouders nu.
Volgens de Renault-dealer zou ook de bekabeling niet goed kunnen zijn. Dit lijkt mij niet erg aannemlijk, want volgens mij is dat een alles-of-niets wet.
Dit was het één en ander aan meer-info....
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

waar meet je ?

spanningregelaar is kapot als je wisselingen meet op de dynamo, dit kan al na 1 jaar, is bij mij ook een keer gebeurd.
dan laten repareren en zelf monteren, spaart veel geld.
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Check ook de 2 polige bruine steeker eens op de spanningsregelaar. Die willen nogal eens stuk gaan. Ff 2 nieuwe amp's erop klikken :)
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Roy schreef:Check ook de 2 polige bruine stekker eens op de spanningsregelaar. Die willen nogal eens stuk gaan. Ff 2 nieuwe amp's erop klikken :)
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Roy schreef:
Roy schreef:Check ook de 2 polige bruine stekker eens op de spanningsregelaar. Die willen nogal eens stuk gaan. Ff 2 nieuwe amp's erop klikken :)
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

...
sammie

wanneer ik de spanning meet, doe ik dat bij de accupolen....

Welke spanningenmeter(s) kunnen kapot? Ik bedoel over welke spanning meter heeft mr. Piere het? Ik neem aan van de dynamo? Dat zou goed kunnen....euh...waar zit ie?
Check ook de 2 polige bruine steeker eens op de spanningsregelaar. Die willen nogal eens stuk gaan. Ff 2 nieuwe amp's erop klikken....
Enne.....waar zit ie?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Heb iets soortgelijks elders al eens gelezen:
Club renault sportives schreef: Argument is dat als door een slechte aardverbinding
(overgangsweerstand) op de sensordraad (gele draad)
bv 10 volt binnen komt, de bekrachtiging van de spoel
zodanig wordt bijgeregeld dat er 12 op de sensordraad staat.
Dat kan dan betekenen dat de generator 18 volt op de klemmen
heeft staan.
Check dus eens alle massaverbindingen?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

spanningsregelaar is een diodeplaat welke in het dynamohuis is ingebouwd tesamen met de koolborstels.

is als geheel te vervangen.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Als die een foute 'stuurspanning' krijgt wordt t ook niets. Wil blijkbaar wel eens voor komen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Even off-topic,

sammie, hoe log jij in??
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Marcelletje

Ik denk gewoon niet :)
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

Marcelletje schreef:Ik denk gewoon niet :)
8)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

dat kan niet ...

of alleen in electra?

Probeer eens in een ander forum?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Opgelost ***ONTOPIC***
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
SJ
Berichten: 8
Lid geworden op: di 7 sep 2004 11:03

Hoe ik voorheen inlogde? Gewoon......niet.....ik kon posten wat ik wilde. Nadat dat veranderd was, ging die vlieger niet meer op en moest ik in mijn mail zoeken naar mijn inlognaam en wachtwoord....zoals je ziet, zijn deze gevonden....
Back to teh point....vandaag de massa's en contacten gecheckt, alles was oke....de dynamo laten controleren, bleek ook in orde te zijn. Accu gecontroleerd: 11,8V en een sterkte van 0,38A(!!!!!!) ipv 44A (of mA...?). Helemaal naar de klote dus. Dat dingetje vervangen en toen ronkte mijn schatje weer tevreden!! Opnieuw met de multimeter alles gecheckt en blijkt er nog een euvel, een onzekere factor, te bestaan: stationair kreeg de accu 14,4 binnen, na gas bij geven daalde deze tot ca 12V..... Na een stukje gereden te hebben en weer controleerd te hebben, bleek de accu bijna 13V van de dynamo aangeboden te krijgen, in een hoger toerental: 13,5V. En dat terwijl de dynamo 'voldoende afgeeft' aldus de monteur..... Dan toch de spanningsregelaar (ook) naar de knoppen?
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

een accu geeft 14,4 Volt af, of deze wordt bijgeladen met 2Volt of 12Volt is niet zo belangrijk, als het maar niet hoger is als 14,4 Volt want dan gaat de accu weer minder lang mee.

Nu dus eerst eens rustig afwachten, probleem lijkt opgelost.
SJ
Berichten: 8
Lid geworden op: di 7 sep 2004 11:03

Na een tijdje aanklooien, nieuwe accu en nieuwe dynamo, laadt dat klote ding nog steeds niet!!!!!!
Dat kan dus betekenen dat of de stekkers naar de haaien zijn (hoe meet ik of die krengen goed zijn....) of de bedrading tussen accu en dynamo is naar zijn grootje (hoe kan ik dat meten) of de dynamo is niet goed aangesloten. Het is een andere dynamo, dus kan zijn dat de stekkers anders moeten....

Iemand een verhelderend idee?
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

als je terug bij af bent, garage probleem door laten meten
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

kan de spanningsregelaar zijn. is al eerder genoemd, maar die heb je voorzover ik kan lezen nog niet vervangen...

over je accu: ik heb eens (op m'n vorige auto) de dynamo kapot gehad, en dat gekke ding trok gewoon het water uit de accu weg, accu gewoon leeg... bijgevuld en ging als ik het me goed herinner zo'n 1.5 liter gedemineraliseerd water bij in >-)

dus ik dacht dat het aan de accu lag dat ik steeds problemen had, een week nadat ik dacht het opgelost te hebben ging de dynamo zelf naar z'n grootje. 1 dag voor de APK :(

dynamo vervangen en in mijn geval was het toen opgelost, nergens meer last van gehad daarna.

maar die spanningsregelaart verdachten we toen ook wel. kan het van hier niet 100% met zekerheid zeggen natuurlijk, maar ik acht de kans vrij groot.
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
SJ
Berichten: 8
Lid geworden op: di 7 sep 2004 11:03

Accu en dynamo zijn vervangen....daar zal het dus niet aan kunnen liggen.
Die garage komt wel erg dichtbij...en arme studenten als ik, vinden dat niet leuk :(

Wellicht een mooie moneuteuse in de buurt die een prof-blik wil werpen op mijn automobiel inruil voor een overheerlijke massage :p
SJ
Berichten: 8
Lid geworden op: di 7 sep 2004 11:03

Zo is de stand van zaken momenteel met de electonica, of eigenlijk het onbreken daarvan. De accu laad nog steeds niet. Het oogje die van de dynamo komt, geeft hetzelfde voltage als de accu. De bruine stekker geeft bij de ene deel ca 0,9V en de andere niets. Voor het eerste sinds dit gedonder, brandt het accu-lampje.

Is dit voor iemand verrijkend?
SJ
Berichten: 8
Lid geworden op: di 7 sep 2004 11:03

Auto is bij de garage geweest. Alles is doorgemeten en blijkt in orde te zijn. Alleen de dynamo laadt niet. Conclusie: dynamo naar zijn grootje. Vreemd natuurlijk....binnen 2 weken 2 dynamo's niet in orde. Allerlei moeilijke vragen natuurlijk gekregen: zelf verkeerd aangesloten waardoor die nu weer kapot is, dus eigen schuld enz enz enz
Maar goed, de dynamo die ik gekregen heb, bleek niet volledig te passen, dat is natuurlijk eigenaardig. Er moesten wat meer moertjes van pas komen, om die wel passend te maken. Wellicht moest deze dynamo ook anders worden aangesloten, maar daar kan ik niet vanuit gaan wanneer ik een andere dynamo krijg, of ze moeten zo prof zijn, dat ze me dat vertellen.
Ik ga er van uit dat het garantie is (dat die dynamo kapot was voordat ik em kreeg), anders zit ik vanaf morgen met 2dynamo's....
Plaats reactie