Multimeter, welke waarden accu en dynamo, en hoe te meten?

Stel hier je vragen op electronisch gebied, accu, startmotor, dynamo etc.
Plaats reactie
reneovertoom
Berichten: 59
Lid geworden op: za 29 mei 2004 15:12

Duidelijke titel he :)

Ik heb een multimeter besteld en binnen gehad :)
De auto start ONTZETTEND slecht dus ik wil een en ander doormeten.
Hoe meet ik de accu en dynamo door, en welke waarden moeten deze hebben?

Groeten
Rene
Freek S
Berichten: 186
Lid geworden op: di 15 jun 2004 21:16
Locatie: in jouw achtertuin

tussen plus en min, en dan moet je min 12 volt hebben en max dacht ik 14 volt. letop, de meter moet wel op DC of VDC staan. auto is namelijk gelijkspanning. in huis is het AC, wisselspanning

Ook je dynamo kan je op deze manier meten, hij moet namelijk 14 volt leveren, d8 ik

Veel succes ermee (Y)
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Verplaatst naar nl.electra
reneovertoom
Berichten: 59
Lid geworden op: za 29 mei 2004 15:12

oeps sorry mod!

Thx da freak!!
dus gewoon de stekkertjes op de acuu, de plus en de min?
Ik weet alleen niet of ik het rode stekkertje in het linker gat moet doen of rechts :s .. van de multimeter.

En als ik de dynamo wil meten moet de de auto gestart zijn toch? en bij de acuu niet toch?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ja en ja>

Normaal zijn de kleuren op de multimeter ook rood en zwart. Anders is rood + maar dat boeit niet echt veel, enige wat er is is dat je -12v of 12v meet, lekker boeiend :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
reneovertoom
Berichten: 59
Lid geworden op: za 29 mei 2004 15:12

Dankje mensen! :)
Ik heb hem net gemeten samen met mn broertje ...

Accu -> eerst 10 ...opkrabbelen naar 11 moeizaam ...daarna toch een score van 12.3 ...maar het duurde wel eventjes.
De dynamo had een score van 14.3 toen de auto stationair liep ...
Mag ik de conclusie trekken dat de accu dood is?
megcoupe
Berichten: 72
Lid geworden op: do 17 nov 2005 0:00

ja
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Accu gemeten met lopende motor?

ZO niet, is de waarde wel normaal.
Zo ja, iets mis tussen bedrading dynamo-accu.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
megcoupe
Berichten: 72
Lid geworden op: do 17 nov 2005 0:00

als een koude accu een voltage aangeeft ver onder de 12 volt, dan is die (bijna) kapot.
reneovertoom
Berichten: 59
Lid geworden op: za 29 mei 2004 15:12

Riël schreef:Accu gemeten met lopende motor?

ZO niet, is de waarde wel normaal.
Zo ja, iets mis tussen bedrading dynamo-accu.
Nee de auto liep niet ....was wel een koude motor :)

Maar wat is het nu wel goed of niet ik zie twee tegenbeelden :)
reneovertoom
Berichten: 59
Lid geworden op: za 29 mei 2004 15:12

Even een kick ..
Ik ben voor een second opinie naar de kwikfit geweest, een kerel daar heeft mn accu en dynamo getest ..
De accu gaf een waarde van 9.5 ... volgens hem was dat ruim voldoende, als het maar boven de 9V zat ... Nu ga ik twijfelen ..
Volgens hem was het misschien iets met de ontsteking, verdelerkap schoonmaken, bougies, contactspray op dingetjes o.i.d.
Wat is het nu (S)
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

9,5 is gewoon te weinig.
Knakker van de kwikfit werkt niet voor niks bij de kwikfit zullen we maar zeggen.
Accu is 12 Volt en dat moet die ook minimaal aangeven.
Uit m`n hoofd moet die zelfs 12,7 Volt aangeven.
Laadspanning moet gewoon boven de 13,5 Volt zijn, is die daaronder is er iets loos. Wil niet zeggen dat die het gelijk niet meer doet, maar in ieder geval wel minder.
Robert-Jan
Berichten: 5384
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
Locatie: Noordwijk

9,5 is weinig maar nog steeds voldoende om een auto te starten
VLK Groep
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Robert-Jan schreef:9,5 is weinig maar nog steeds voldoende om een auto te starten
Ik daag je uit.
Mijn 5 doet geen reet meer onder de 10 Volt.
dennisvr
Über-Spammer
Berichten: 10115
Lid geworden op: za 20 apr 2002 0:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

de mijne ook niet. die doet onder de 10 nix meer
reneovertoom
Berichten: 59
Lid geworden op: za 29 mei 2004 15:12

al die tegen beweringen :D
maar die kwikfit knakker is indd een kwikfitknakker...maar hij heeft er hopelijk toch wel voor geleerd?? (zal zn afkomst niet verraden :D )

maar hoe kan het dan dat hij pas ná 3/4x start? kunnen jullie hier iets mee?
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

en een keertje je rotor/verdelerka/bougies vervangen? al gedaan? kost je de wereld niet en is nooit verkeerd..toch?
misschien dat ie daarom slecht aanslaat?
Robert-Jan
Berichten: 5384
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
Locatie: Noordwijk

peter5GTTurbo schreef:
Robert-Jan schreef:9,5 is weinig maar nog steeds voldoende om een auto te starten
Ik daag je uit.
Mijn 5 doet geen reet meer onder de 10 Volt.
Okey weer verkeerde info gekregen bij die klote cursussen bij Renault :lol:
VLK Groep
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Welke auto heb je trouwens ?

Ik snap niet waarom iedereen zo moeilijk doet over die spanningen.

Auto uit en spanning op accu 12V of meer is goed.
Auto uit en spanning onder de 10V is niet goed.

Auto aan en spanning boven de 13,5 Volt is goed.
Auto aan en spanning onder de 13,5 Volt , dynamo/spanningregelaar niet zo best meer.
Auto aan en spanning onder de 12 Volt dynamo/spanningeregelaar of accu kapot.

Auto uit en zakt de spanning van de accu langzaam naar beneden, dan heb je waarschijnlijk een lekstroom.
Auto uit en zakt de spanning van de accu snel, dan mag je je accu weggooien.

Als je het echt goed wilt doen dan koop je een Amperetang en die knal je op de voedende kabel van dynamo naar accu.
Ken je gelijk kijken hoe veel/weinig je dynamo leverd.

Vragen, geen vragen gaan we door naar het volgende.
reneovertoom
Berichten: 59
Lid geworden op: za 29 mei 2004 15:12

clio 1.2 uit '93 :)
en een keertje je rotor/verdelerka/bougies vervangen? al gedaan? kost je de wereld niet en is nooit verkeerd..toch?
misschien dat ie daarom slecht aanslaat?
hmm nee, wat kost zoiets :)?
reneovertoom
Berichten: 59
Lid geworden op: za 29 mei 2004 15:12

maar hoe kan het dan dat hij pas ná 3/4x start? kunnen jullie hier iets mee? want dat kan ik even niet bevatten :)
reneovertoom
Berichten: 59
Lid geworden op: za 29 mei 2004 15:12

Weer iets vaags :S
Ik denk .. ik ga hem voor de grap eens meten (20 min rijden, auto 1 uur afgekoeld) en toen gaf hij opeens 12.4 aan hoe kan dit :S ??
AlexW
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 10 okt 2005 23:50
Locatie: Zwolle

wat je ook kunt proberen is wanneer je de auto start en tijdens het starten de accu meten zakt ie dan erg ver terug dan kun je er van uit gaan dat ie kapot is.
reneovertoom
Berichten: 59
Lid geworden op: za 29 mei 2004 15:12

AlexW schreef:wat je ook kunt proberen is wanneer je de auto start en tijdens het starten de accu meten zakt ie dan erg ver terug dan kun je er van uit gaan dat ie kapot is.
thx dat ga ik eens proberen! :)
yanosh
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 8 mar 2006 19:01
Locatie: België

Kijk simpel als de auto niet draait en je meet op de accu 12.3V of gewoonweg 12V dan is hij in orde

Als de motor wel draait dan moet je 14V meten is dat minder dan is je dynamo voor weg te gooien :wink:

Slecht starten kan aan je stroomverdeler liegen of je bobijn ofzo....
Plaats reactie