Ik heb een multimeter besteld en binnen gehad
De auto start ONTZETTEND slecht dus ik wil een en ander doormeten.
Hoe meet ik de accu en dynamo door, en welke waarden moeten deze hebben?
tussen plus en min, en dan moet je min 12 volt hebben en max dacht ik 14 volt. letop, de meter moet wel op DC of VDC staan. auto is namelijk gelijkspanning. in huis is het AC, wisselspanning
Ook je dynamo kan je op deze manier meten, hij moet namelijk 14 volt leveren, d8 ik
Thx da freak!!
dus gewoon de stekkertjes op de acuu, de plus en de min?
Ik weet alleen niet of ik het rode stekkertje in het linker gat moet doen of rechts .. van de multimeter.
En als ik de dynamo wil meten moet de de auto gestart zijn toch? en bij de acuu niet toch?
Normaal zijn de kleuren op de multimeter ook rood en zwart. Anders is rood + maar dat boeit niet echt veel, enige wat er is is dat je -12v of 12v meet, lekker boeiend
Dankje mensen!
Ik heb hem net gemeten samen met mn broertje ...
Accu -> eerst 10 ...opkrabbelen naar 11 moeizaam ...daarna toch een score van 12.3 ...maar het duurde wel eventjes.
De dynamo had een score van 14.3 toen de auto stationair liep ...
Mag ik de conclusie trekken dat de accu dood is?
Even een kick ..
Ik ben voor een second opinie naar de kwikfit geweest, een kerel daar heeft mn accu en dynamo getest ..
De accu gaf een waarde van 9.5 ... volgens hem was dat ruim voldoende, als het maar boven de 9V zat ... Nu ga ik twijfelen ..
Volgens hem was het misschien iets met de ontsteking, verdelerkap schoonmaken, bougies, contactspray op dingetjes o.i.d.
Wat is het nu
9,5 is gewoon te weinig.
Knakker van de kwikfit werkt niet voor niks bij de kwikfit zullen we maar zeggen.
Accu is 12 Volt en dat moet die ook minimaal aangeven.
Uit m`n hoofd moet die zelfs 12,7 Volt aangeven.
Laadspanning moet gewoon boven de 13,5 Volt zijn, is die daaronder is er iets loos. Wil niet zeggen dat die het gelijk niet meer doet, maar in ieder geval wel minder.
al die tegen beweringen
maar die kwikfit knakker is indd een kwikfitknakker...maar hij heeft er hopelijk toch wel voor geleerd?? (zal zn afkomst niet verraden )
maar hoe kan het dan dat hij pas ná 3/4x start? kunnen jullie hier iets mee?
en een keertje je rotor/verdelerka/bougies vervangen? al gedaan? kost je de wereld niet en is nooit verkeerd..toch?
misschien dat ie daarom slecht aanslaat?
Ik snap niet waarom iedereen zo moeilijk doet over die spanningen.
Auto uit en spanning op accu 12V of meer is goed.
Auto uit en spanning onder de 10V is niet goed.
Auto aan en spanning boven de 13,5 Volt is goed.
Auto aan en spanning onder de 13,5 Volt , dynamo/spanningregelaar niet zo best meer.
Auto aan en spanning onder de 12 Volt dynamo/spanningeregelaar of accu kapot.
Auto uit en zakt de spanning van de accu langzaam naar beneden, dan heb je waarschijnlijk een lekstroom.
Auto uit en zakt de spanning van de accu snel, dan mag je je accu weggooien.
Als je het echt goed wilt doen dan koop je een Amperetang en die knal je op de voedende kabel van dynamo naar accu.
Ken je gelijk kijken hoe veel/weinig je dynamo leverd.
Vragen, geen vragen gaan we door naar het volgende.
en een keertje je rotor/verdelerka/bougies vervangen? al gedaan? kost je de wereld niet en is nooit verkeerd..toch?
misschien dat ie daarom slecht aanslaat?
wat je ook kunt proberen is wanneer je de auto start en tijdens het starten de accu meten zakt ie dan erg ver terug dan kun je er van uit gaan dat ie kapot is.
AlexW schreef:wat je ook kunt proberen is wanneer je de auto start en tijdens het starten de accu meten zakt ie dan erg ver terug dan kun je er van uit gaan dat ie kapot is.