Goedgekeurde uitlaat volgens politie niet legaal

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Petrolboy

Ik reed gisteren door m'n woonplaats werd ik aangehouden voor het voeren van mistlampen :@ dat was dus weer minder leuk. Maar daarna begon meneer agent over m'n uitlaat te lullen dat die niet mocht blablabla. Ik zeg tegen meneer dat het een goedgekeurde uitlaat was en overhandigde mijn papieren die bij het kenteken moeten worden meegenomen (zoals staat op het papier zelf van de leverancier). Zeg meneer agent dat die niets heeft aan dat papiertje het mag gewoon niet. De auto zoals die geïmporteerd word zo staat de auto op kenteken en alle veranderingen hieraan zijn verboden. Dus wanneer iemand een andere uitlaat monteert moet hij de auto eerst weer laten keuren door het RDW. En zo vertelde die nog wat dingen blabla... nog iets over blinderen van ruiten met folie enzovoort. Hoe zit dat nu??? Want als ik dan een imitatie zou monteren zou dat ook niet goed zijn toch?
Ennuh hoe staan de mistlampen omschreven in het instructieboekje van een Clio 16v :D is daar misschien nog een briefje tegen te schrijven :p .

Groeten Richard
Haas
Car: Megane RS

mistlampen voeren is gewoon betalen... Je weet dat t niet mag, tis nog irritant ook voor medeweggebruikers, dus niet zeuren, als je t risico neemt, moet je de consequenties ook dragen.

officieel gezien heeft meneer agent gelijk, je uitlaat is illegaal, ookal zit er een goedkeur op. Je ZOU je auto na elke modificatie moeten laten keuren bij de rdw, alleen is er in NL geen hond die er naar kraait :) je hebt er toch ook geen boete voor gekregen?
le mouton noir (sandy)
Contacteer:

't is echt triest met sommige agenten, 'k ben laatst ook bij de rdw
geweest nadat m'n kenteken in beslag was genomen
heb daar nog ff met die jongen van de rdw staan praten
en mist lampen kan de politie (mits ze goed afgesteld staan)
niks tegen beginnen (dus lekker een bezwaar schrijven)
d'r staat nergens in de wet dat je stadslicht en dimlicht in een unit moet zitten! en de goede afstelling is gelijk aan die van je dimlicht
kijk anders ff bij 't nl.wetgeving topic voor de info over folie en neon e.d.
Petrolboy

Hey haas als ik geen boete voor m'n mistlampen had gaf hij er wel 1 voor m'n uitlaat. Als die agenten maar een boete uit kunnen schrijven. :wink:
Madmaus

der staat toch in de wet dat je maar 1 soort verlichting mag voeren. En aangezien je mist lampen alleen in combinatie met je stads/dimlicht werkt is het verboden.
Mits er mist is natuurlijk :p
le mouton noir (sandy)
Contacteer:

Madmaus schreef:der staat toch in de wet dat je maar 1 soort verlichting mag voeren. En aangezien je mist lampen alleen in combinatie met je stads/dimlicht werkt is het verboden.
Mits er mist is natuurlijk :p
dat is wat de rdw man tegen mij zegt!
't zelfde, met folie politie geeft je er een bekeuring voor en stuurt
je naar de rdw, en de rdw laat je zo goedgekeurt en al weer gaan! (mits de procenten kloppen)
mijn verlichting was niet in orde (strobes in koplampen)
alleen m'n gewone verlichting werd
getest( plus de rest van de clio) :D en mocht zo weer vertekken :nee:
't zelfde geld voor uitlaat geluid (niet te extreem) 'k heb er een
open pijp onder liggen met alleen een peco einddemper (vanaf de cat)
en ook daar hebben ze niks van gezegt!
dus als de politie dreigt met: 'k stuur je naar de rdw
zou 'k daar niet te zwaar aan tillen :lol:
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Maar dat wil dus niet zeggen dat ze niet in hun recht staan als ze je er wél een bon voor geven...
Heino

Zolang die wouten zelf met een auto langs de weg staan te flitsen, die al 3 maanden over de apk heen is neem ik ze niet serieus.
Feit is wel dat ze jou het leven zuur kunnen maken. Hoevaak ik al ben aangehouden met allerlei lulverhalen over dat ik bij de doelgroep hoor als ik in een GT Turbo rij (35 jaar,getrouwd en 2 kids!). Dat ik toch echt wel net even te hard reed maar dat ze me net niet konden meten. En of die uitlaat wel origineel is (open pijp).
Zo,n opgeshowde auto trekt wel de aandacht meneer, (jahoor uiterlijk standaard gtturbo) en motorisch is er natuurlijk niets aan gebeurt (1 bar grote sproeiers enz)
Mensen, laat je niet gek maken, blijf gewoon zo vriendelijk mogelijk tegen die uitzuigers anders ben je hoe dan ook de lul.
keesuitklundert

Met mistlampen rijden is relatief. Als het mistig is (duh) mag het en bij slecht zicht door (harde) regen of sneeuw, noem maar op, als reden om beter gezien te worden. Je kan bij een agent verklaren dat je door de regen onzeker was over deze feit, dus je zet ze aan (1e zegen aan Hollands weer).
Het mag niet zodra het goed weer is, dat klopt (boete mag worden gegeven dan). In dat geval kan je zeggen (wederom zegen aan het Nederlandse weer) dat je ze vergeten bent uit te zetten na slecht weer. gisteren of in de ochtend. In zo'n geval kan een agent je moeilijk beboeten (geen 2x bij dezelfde agent proberen natuurlijk). Maar ja, er lopen veel eikels rond, dus dan weer een bezwaar maken later.

Je kan ook zonder mistlampen aan rijden als het niet nodig is 8) voorkomt een hoop gezeik...

Oja, ik zag bij "wegmisbruikers"op tv dat er iemand met en spoiler en uitlaat beboet werd.. ik was verbaasd
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

Die uitzending heb ik volgens mij ook gezien..die spoiler (zo'n alu vliegtuig-geval) viel onder 'scherpe uitstekende voorwerpen' en die uitlaat..tsja..zn kop zal em wel niet aangestaan hebben ;) :lol:

En over die mistlampen: niet zeuren en gewoon betalen..je weet dat t niet mag dus waarom zeur je dan als je er een bekeuring voor krijgt?
Petrolboy

Jaja dat van die mistlamp is wel duidelijk daar gaat het me ook niet om. Maar voor een goedgekeurde uitlaat (TUV) mogen ze je dus gewoon een boete geven. En inderdaad als je auto maar iets is opgeshowd dan ben je gewoon het haasje :D .
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

geloof dat je helemaal niets mag wijzigen aan de techniek volgens de wet. maar de van de APK mag dus wel weer heel veel.

Het is allemaal zo tegenstrijdig, en als ze willen, hebben ze nog diverse kapstok wetten zodat ze je toch een boete kunnen geven.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Arno17
Car: Captur EDC130 Intens

Je uitlaat mag gewoon niet teveel db's produceren en zeker niet meer dan volgens goedkeuring rdw......

Ook het tunen en aanpassen van de motor is volgens mr Spee verboden, je veranderd dusdanig aan de auto dat hij niet meer aan de keurings en emissie eisen voldoet...............aldus mr Koos Spee.

Mistlampen onnodig voeren is ergernis categorie top tien volgens mij.
NielsT

Aan de hoogste boom met die koos spee..
Izebrand

Ik vraag me weleens af of die agenten zelf wel weten waar ze et over hebben! sommigen zijn echt A technisch! :D
Arno17

Alleen de agentjes die bij algehele controle aanwezig zijn weten van de hoed en de rand, alle anderen kunnen toevallig een specifieke richting bij leren anders weten ze bijna niks.

Maarja, daar ben je dan ook politieagentje voor geworden. >-)
Gerard race GT

Een echte vent word geen agent :lol:
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
MarcoG
Contacteer:

Zonder jou persoonlijk aan te vallen Petrolboy :) , maar ik erger me zelf ook groen en geel aan tuig wat met de mistlampen aan rijdt terwijl dat helemaal niet nodig is. En dat zijn er een hoop. Stuur die agent anders ff hier naar Limburg, rijden genoeg debielen die niet begrijpen wat "mistlamp" betekent. Kennie even flink schrijven.

Viel me trouwens op dat het hier in de buurt merendeels de BMW-rijders zijn die dat niet begrijpen (petje op, oorbel in en scheefhangen achter stuur). Meteen in beslag nemen de volgende keer. :lol:
Haas

Arno17 schreef:Je uitlaat mag gewoon niet teveel db's produceren en zeker niet meer dan volgens goedkeuring rdw......

Ook het tunen en aanpassen van de motor is volgens mr Spee verboden, je veranderd dusdanig aan de auto dat hij niet meer aan de keurings en emissie eisen voldoet...............aldus mr Koos Spee.

van de rdw is een devil pijpje officieel gezien ook verboden...
wat lopen we nou toch weer te mauwen zeg, hebben we het dan ook echt zo slecht? Wees blijf dat je vaak lekker rond kan rijden met je gepimpte auto, er zijn ergere landen wat dat betreft, daar kan en mag je niets.
negatief gedoe altijd :(
MarcoG
Contacteer:

Mwa, heb er zelf gelukkig niet zoŽn last van. Misschien dat die agenten in het noorden wat "enthousiaster" zijn.

En een briefje schrijven met een of ander lul-verhaal mag altijd om maar aan de 1e post te antwoorden. Daar krijg je (nog) geen bekeuring voor. (Y) Gewoon doen dus. :)
Arno17

Haas schreef:
Arno17 schreef:Je uitlaat mag gewoon niet teveel db's produceren en zeker niet meer dan volgens goedkeuring rdw......

van de rdw is een devil pijpje officieel gezien ook verboden...
wat lopen we nou toch weer te mauwen zeg, hebben we het dan ook echt zo slecht? Wees blijf dat je vaak lekker rond kan rijden met je gepimpte auto, er zijn ergere landen wat dat betreft, daar kan en mag je niets.
negatief gedoe altijd :(
Ik doe niet negatief, vertel alleen maar wat Mr Spee en de RDW wel of niet goedkeuren............het pimpen van je auto is oke zolang je maar niet terecht komt in een topic met de naam:

Foute Autotuning
Hessel
Über-Spammer
Car: renault 5gt turbo
Contacteer:

Niels Takken schreef:Aan de hoogste boom met die koos spee..
zonde van die boom :(
NielsT

Hesselgouda schreef:
Niels Takken schreef:Aan de hoogste boom met die koos spee..
zonde van die boom :(
Wel grappig, laatst op wegmisbruikers hadden ze een M3 '05 aangehouden. Hij reedt volgens mij 20km/u te hard, die agenten vertellen ja meneer de remweg wordt kleiner etc etc, toen zei de bestuurder heb je gezien wat voor auto dit is? Die agent jahoor, zei de bestuurder deze kost 110.000 euro die van u 30.000, hier zitten remmen op zo groot als uw wiel alleen al. Deze auto remt dus ook veel harder en beter voor dat geld. Dus zelfs een kortere remweg, oh oh zei de agent hahah was wel grappig. En dan die Spee gewoon volhouden dat dat niet zo is, ik vind dat zo zielig en kinderachtig hij wil en zal altijd gelijk hebben.
Arno17

In het kader van een remweg:

In Autokampioen staat een stukje over de snelle Bugatti....top 407 km/u en deze remt in 9,5 seconden....dus van 407 km/u naar 0 km/u.

Grappig om te weten is dat hij op topsnelheid 12 minuten kan rijden, dan moet je dus tanken. :smoke:
paulvanrooij
Contacteer:

Daar is ie voor aangenomen he...

Vind t alleen zo slecht dat ie alles wil verkopen alsof ze t voor de veiligheid doen..geef dan gewoon toe dat 90% van de flitscontroles gehouden worden om geld te verdienen..
frankyrally

Mistlampen hebben een andere lichtbundel dan gewone verlichting.
bij een gewone koplamp stijgt de lichtbundel naar rechts(in landen waar ze linksrijden dus andersom). Bij mistlampen stijgt de lichtbundel zowel naar links als rechts. Een goed afgestelde mistlamp zit laag gemonteerd en de lichtbundel blijft onder het nivo van de gewone verlichting. Daar heeft niemand last van. Maar de meesten staan op de hoogt van gewone verlichting en daarmee verblind je dus je tegenligger. Mistlampen zijn alleen toegestaan bij zicht minder dan 50 meter.

Mistlamp = breedstraler

Overigens zijn amerikaanse verlichtingen ook niet links of rechts afbuigend. Vandaar de E keurmerken in de koplamp.

Een vervangende uitlaat is overigens wel toegestaan maar dan moet ie wel voldoen aan de norm voor je auto zodat het aantal db gelijk blijft.
De zogenaamde sportuitlaat(brulpijp) mag niet. Zelf heb ik een devil uitlaat op mijn rally Clio en die maakt een teringherrie.
96 db begreep ik maar mij hoor je 2 km verderop al aankomen.
Ik sanp niet hoe ik iedere keer door de keuring heen kom bij een wedstrijd.
Haas

ze stonden hier vanmiddag in een 30 zone te flitsen... heb de handrem er maar ff opgegooid...reed 70 en schrok me dood dat ze daar stonden :lol:
paulvanrooij
Contacteer:

Dus de handrem van dat 5je werkte nog? >-)
Haas

ja, en driften werkt ook nog steeds >-) 8)
Riël
Über-Spammer

Arno17 schreef:In het kader van een remweg:

In Autokampioen staat een stukje over de snelle Bugatti....top 407 km/u en deze remt in 9,5 seconden....dus van 407 km/u naar 0 km/u.

Grappig om te weten is dat hij op topsnelheid 12 minuten kan rijden, dan moet je dus tanken. :smoke:
9,5 seconden van 405 naar 0.

dan rij je toch heel wat kindertjes omver dacht ik zo :p

Na 535,7 meter sta je dan inderdaad stil ervanuitgaande dat ie evenredig vertraagd.

Nah, mot nét genoeg zijn een kop-staartje te voorkomen :p

:lol:
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Haas

:smoke:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

Mistlamp = breedstraler

fout
zijn twee verschillende codes voor
breedstralers mogen wel, mistlampen niet
staat op het glaasje :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Xabre
Car: 19 16V

maar wanneer mag je je breedstralers dan legaal aan doen ? :)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

dat weet ik ook niet precies :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Xabre
Car: 19 16V

"Staat er een ( B ) of een ( F ) dan zijn het mistlampen, zo niet breedstralers."

dat zegt Google in elk geval
Laatst gewijzigd door Xabre op di 22 nov 2005 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie