slecht lopende R19

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
ferry r19

Hallo ik ben nieuw hier en zit met mijn handen in mijn haar....

heb onlangs voor 400E een rep. uit laten voeren aan mijn R19 uit '93 (C3J motor) en nu duikt een heel raar probleem op...

Het begon met een slecht lopende motor die soms af sloeg en niet meer aan te krijgen was. Stationair liep ie niet regelmatig, toerental werd verhoogd naar circa 1300 toeren, en probeerde langzaam te zakken. Vervolgens dreigt hij langzaam af te slaan en wordt het toerental weer verhoogd. Ik dacht aan een vieze brandstoffilter of een vuile carb. Vandaag heb ik het luchtfilter er even af gehad en het viel op dat er kleine brandstofdruppeltjes op de gasklep staan (leek mij dat ie teveel brandstof krijgt). Een klein stukje rijden was mogelijk maar zo snel er teveel gas wordt gegeven slaat hij af.

Toen ik de auto een tijdje stationair liet lopen en het gas weer aanraakte gaf hij helemaal de geest. Ik krijg hem niet meer aan. Hij knalt tijdens het starten uit de uitlaat en ook uit de carb...

Ik moet erbij vermelden dat ik nog steeds vermoed dat het brandstoffilter de oorzaak is, zeker aangezien het probleem van slecht lopen zich langzaam op heeft gebouwd. Maar dit verklaart niet het knallen dat ik net beschreef....

Help!
mike16v

er zullen ongetwijfeld wel reacties komen die beter zijn dan die van mij. maar anders vervang je toch die benzine filter? kost niks en kan zowiezo geen kwaad. succes!
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

knallen uit de uitlaat doet denken aan te rijke verbranding
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Riël
Über-Spammer

Maar bij een monopoint staan er altijd druppeltjes op de gasklep ;)

In wat voor staat is je onsteking?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
DD

waarom ga je niet terug naar de garage die de reparatie heeft gedaan? Je verhaal doet vermoeden dat ze daar iets aan de motor gedaan hebben.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

vertel eerst maar eens waar de 400 euro aan besteed is
als dat niks met dit probleem te maken heeft is het jammer dat het tegelijk hebt
ferry r19

Nou die 400 euro is besteed aan de koppelingsplaten en een reparatie aan de bak...Ik noemde het omdat ik hoopte dat ik voorlopig niets vervelends meer zou meemaken...

Ik heb een nieuwe brandstoffilter gehaald...Na het monteren had ik het probleem dat de accu bijna dood was (aantal weken stilgestaan) dus heb de motor een beetje geholpen door benzine (en carb reiniger) rechtstreeks in de luchtaanzuigopening (dus waar luchtfilter op zit) te gooien zodat de motor ff zou lopen en dus de brandstofleiding weer op druk zou brengen...Tot zo ver missie geslaagd, motor hapert niet meer. Helaas is het volgend probleem opgedoken. Hij loopt stationair 2800 toeren (alsof de choke aanstaat)...

Nou zit er zo'n apart dingetje met twee draadjes in de lucht aanzuigopening...ik denk dat het de autochoke oid is....Daar is dus benzine op gekomen en misschien is dat de oorzaak van het hoog stationair lopen. Van de andere kant kan ik me niet voorstellen dat ie er niet tegenkan. Ik ben dus een stukkie gaan rijden maar het gaat niet over. Weten jullie misschien wat er aan de hand is en wat ik er aan kan doen?

PS. ik heb de carterontluching (waarmee eventuele olie opnieuw verbrandt wordt losgemaakt omdat het zaakje kapot (gescheurd bleek te zijn...Ik neem aan dat dit niet de oorzaak is)
Riël
Über-Spammer

dat dingetje is de injector. Het kan wel eens voorkomen dat die afdichting lek is. Je kan de injector eruit halen door geloof ik een klemplaatje met 2 schroefjes los te draaien, dan trek je m naar boven eruit. Kun je nieuwe rubbertjes omheen doen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Menno

ferry r19 schreef: PS. ik heb de carterontluching (waarmee eventuele olie opnieuw verbrandt wordt losgemaakt omdat het zaakje kapot (gescheurd bleek te zijn...Ik neem aan dat dit niet de oorzaak is)
Waarschijnlijk heb je de slang naar je inlaatspruitstuk losgehaald. Daardoor zuigt ie zoveel lucht aan, dat ie zo hard stationair loopt. Gewoon weer netjes origineel aansluiten.
rev it like a rental
ferry r19

Nou ik heb de slang richting inlaatspruitstuk afgedopt (beetje houtje-touwtje) Hij zou wel wat lucht aan kunnen zuigen maar niet veel...Ik zal het iig ff fixen.

@ Riel Stel dat de afdichting van de injector lek zou zijn, kan dat de oorzaak zijn van het hoge stationaire toerental??
ferry r19

Nou ff een update...

Het hoge stationaire toerental probleem is weg... 8)

helaas is het stotter/haper probleem terug. :evil:

Het zal iets met elkaar te maken hebben. Iemand suggesties?
superfunk

Zijn je bougiekabels nog allemaal goed dan?
Bij mij zorgde die dingen ook voor haperen en stotteren.(of is het echt pas direct gekomen toen je die reparatie had laten uitvoeren?)
ferry r19

Nou het heeft niets met die reparatie te maken. Nogmaals: ik wilde daar alleen mee aangeven dat ik het zo klote vind dat ik nu waarschijnlijk weer kosten krijg. Als je (veel) geld uigeeft aan een reparatie van wat dan ook hoop je dat je weer een tijd lang probleemkoos kan rijden. niet dus

Ik weet voor 99% zeker dat ie gewoon te weinig brandstof krijgt. ik werk al best lang aan (oude) auto's maar op deze 19 zitten gewoon teveel sensoren om zonder de juiste apparatuur een goede conclusie te trekken.

Toen ie ff zo hoog stationair liep was er verder niets aan de hand van haperen was niets meer te merken. Nu hij weer 'normaal' stationair loopt hapert ie weer...

Ik denk zelf dat een sensortje gaar is (maar welke). Of zou de injector dicht zitten?!?
ferry r19

En het was...(tromgeroffel) De inlaatpakking

auto loopt weer als een zonnetje. Wel heel vreemd dat het probleem even weg was en weer terug kwam
ferry r19

Nou achteraf waren het de pakkingen niet,

Het probleem was ineens terug. Ik denk dat ik het toch in sensoren moet zoeken
Bart V

Inderdaad, loop de bedrading en sensoren eens goed na. Bij de reparatie aan je koppeling zijn ze daar vast in de buurt geweest. 9 van de 10 problemen die onstaan na een reparatie hebben met die reparatie te maken.

Let in het bijzonder op de bdp sensor en de stekker ervan. Deze zit op de bak, en is dus sowieso los geweest, en kan absoluut jouw klachten veroorzaken.
Plaats reactie