Trillende en krakende remmen bij een Clio RSI

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Plaats reactie
B@m

Hallo,

Ik heb een probleem. Wanneer ik rem op hoge snelheid trilt mijn stuur enorm! Je voelt dan ook dat hij niet helemaal remt zoals hij zou kunnen remmen. Wanneer ik langzamer rijd en zachtjes rem dan hoor ik tegelijk met de trilling van de rem en stuur een krakend geluid, dit houdt aan tot stilstand. Wanneer ik hetzelfde herhaal en ik druk me pedaal harder in dan trilt hij alleen maar en hoor ik geen krakend geluid. Heb bijna deze hele topic gelezen maar kom niemand tegen met dit specifieke probleem. Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?

Met heel veel dank!!!! :)
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Heb je je schijven en blokken al nagekeken dan? Het trillen komt doordat je schijven krom zijn. Ik geloof dat er wel meer mensen last mee hebben gehad bij een RSi...
pierre

het is duidelijk dat de remschijven krom zijn, maar de gehele voorwielophanging moet gecontroleerd worden op spelingen, dus wieldraagarmrubbers, fuseekogels, toplagers alsook buitenste stabilisatorstangrubbers, dit kan allemaal gaan kraken indien defekt.

dus eerst versleten rubbers of kogels vervangen en dan pas schijven afdraaien aan de auto of vervangen.
Haas
Car: Megane RS

schijven afdraaien? NIet doen, voor een tientje extra heb je nieuwe :)
B@m

Maar, die problemen die je noemt, wieldraagarmrubbers, fuseekogels, toplagers alsook buitenste stabilisatorstangrubbers. Zijn die uit te sluiten? (als ik het aan de inspiratie van de dealer overlaat dan is alles kapot). Gewoon om van tevoren vast te stellen: Dat is kapot! En waar haal ik zulke goedkope nieuwe schijven? Zit ik evt. dan niet later met hetzelfde probleem? Is afdraaien beter als nieuwe schijven??

Wat een vragen heh? :)

BVD, MVG,

Patrick
Bart V

Als je andere schijven gaat kopen, neem ze dan van een 16V, scoor een setje remzadels van een 16V en je hebt een zinvolle remmenupgrade, die ook geschikt is voor wat sportiever remgebruik (Y)

Een setje schijven kost je de kop niet meer tegenwoordig, en afdraaien is gewoon een kostenbesparende beunoplossing bij dit soort "simpele" schijfjes.
Riël
Über-Spammer

Alweer een RSi met trillende remmen?

Zeer waarschijnlijk zitten de remklauwen 'vast'. Haal ze helemaal uit elkaar, check de geleidepennen en de rubbers, vet het op nieuw in, ook de zuiger, en maak jezelf zeker dat het weer zeer soepel en niet scheef beweegt. Ook de schuifvlakken van de remblokjes beetje glad maken.

Doordat dit niet soepel beweegt, blijven de blokjes tegen de schijf aanliggen. Deze word heet en trekt krom.

Als je nieuwe schijven monteerd zonder dit te checken heb je ze als je pech hebt binnen 300km wéér krom!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Haas

kijk maar naar paul.. (S)
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

Ik had op mijn RSi inderdaad in 6 maanden tijd 3 setjes schijven krom (wel allemaal garantie bij renault) maar t probleem heb ik nooit kunnen oplossen..de auto tussentijds ingeruild..
-PAZ-
Über-Spammer

afdraaien van schijven moet je nooit doen, prijs verschil met nieuwe is idd vaak niet zo heel groot, en mijn ervaring is dat afgedraaide schijven na verloop van tijd weer gaan trillen en wanneer je nieuw monteerd en alles eens goed gangbaar maakt je probleem voor goed is opgelost
R5GTT. Drive it like you stole it
pierre

afdraaien aan de wagen is dus alleen zinvol als de schijven nog dik genoeg zijn en de naaf de afwijking veroorzaakt ( de naaf in feite krom is )

nieuwe schijven koop je 2 stuks voor 60 euro bij http://www.dutchpowertrading.nl

een diagnose laten stellen is vaak wel kostenbesparend als dingetjes uitproberen.
Haas

ja, maar hoe vaak is een diagnose laten stellen door zogenaamd bekwaam personeel nou 100%?
:) snap je redenatie, maar toch...
pierre

Haas schreef:ja, maar hoe vaak is een diagnose laten stellen door zogenaamd bekwaam personeel nou 100%?
:) snap je redenatie, maar toch...
voor zover ik hier kan afleiden is er nog geen diagnose gesteld.
Haas

das waar, maar ik bedoel of je een betrouwbaardere oplossing krijgt door een diagnose te laten stellen:)
B@m

Dank jullie allen, ik blijf alleen nog zitten met het krakende probleem. De problemen die opgesomd zijn(wieldraagarmrubbers, fuseekogels, toplagers alsook buitenste stabilisatorstangrubbers en de scheve naven), hoe controleer ik wat kapot is? Zit er ergens ruimte tussen? moet er iets bewegen? Wil er zelf even naar kijken voordat ik e.e.a. moet laten fixen namelijk.. Iemand een idee?

MVG Patrick
Haas

meeste van deze zaken kun je zelf voelen. Auto opkrikken en aan het wiel voelen/trekken/duwen. Voel je ergens speling, dan weet je wat er kapot is/vervangen moet worden.
Riël
Über-Spammer

Riël schreef: Zeer waarschijnlijk zitten de remklauwen 'vast'. Haal ze helemaal uit elkaar, check de geleidepennen en de rubbers, vet het op nieuw in, ook de zuiger, en maak jezelf zeker dat het weer zeer soepel en niet scheef beweegt. Ook de schuifvlakken van de remblokjes beetje glad maken.

Kijk daar nu eens naar. Dat kraken kan er ook van zijn. Bovendien kunnen je wiellagers en naven ook een opdonder hebben gehad als je er lang mee door rijdt.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
pierre

Haas schreef:das waar, maar ik bedoel of je een betrouwbaardere oplossing krijgt door een diagnose te laten stellen:)
geef ik je een recent voorbeeld van afgelopen week, ik had een audi 80 met een bonkende en krakende voorwielophanging, na mijn controle kwam ik tot de conclusie dat de toplagers kapot waren, inderdaad bleek er 1 kapot te zijn bij de reparatie hiervan.
echter de klacht bleef.
ik kwam hierna zelf tot de conclusie dat diverse kogels versleten moesten zijn, toch ging ik even voor een gratis controle naar de garage.

resultaat : voorste wieldraagarmrubbers versleten, in feite zaten de draagarmen gewoon los, kogels nog goed.
Plaats reactie