Tips voor mijn eerste auto/Clio 1.8 16V
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: zo 28 aug 2005 20:57
Ik ben van plan om deze auto te halen:
http://www.marktplaats.nl/index.php3?g= ... &ID=116133
Ik heb geen verstand van auto's, dus .... stja mijn vraag is dit een goede deal? Kan ik wel een tijdje mee rijden?, want ik zie dat APK bijna afgelopen is. Alvast bedankt voor jullie hulp.
http://www.marktplaats.nl/index.php3?g= ... &ID=116133
Ik heb geen verstand van auto's, dus .... stja mijn vraag is dit een goede deal? Kan ik wel een tijdje mee rijden?, want ik zie dat APK bijna afgelopen is. Alvast bedankt voor jullie hulp.
apk is geen enkel probleem, als je er iemand kent rij je er binnen en buiten.
Maar ik zie hier nieuwe radiotor, koppakking, klepsteelkeerringen, dus ik denk dat er goed mee doorgereden is als dat allemaal vervangen is, en dat die persoon hem wegdoet omdat er nog kosten aan zijn/komen.
Maar ik zie hier nieuwe radiotor, koppakking, klepsteelkeerringen, dus ik denk dat er goed mee doorgereden is als dat allemaal vervangen is, en dat die persoon hem wegdoet omdat er nog kosten aan zijn/komen.
mmm ja moeilijk te zeggen, ene kant wel toevallig dat ie net voor apk min of meer in verkoop staat. Verder ziet de auto er wel standaard uit. Hij had hem wel ff mogen wassen voordat ie de foto maakte
. Misschien zegt dat ook wat. Zie ook dat ie vanaf 13-7 al tekoop staat.
Weet niet of het in je buurt is, als je hem irl ziet dan heb je al snel beetje een indruk. Verder staan er op de site hiero nog aankoop tips voor 1.8 16vtjes, moet je ff zoeken.
Datum aanvang tenaamstelling 15 april 2005 niet echt lang mee gereden dan.

Weet niet of het in je buurt is, als je hem irl ziet dan heb je al snel beetje een indruk. Verder staan er op de site hiero nog aankoop tips voor 1.8 16vtjes, moet je ff zoeken.
Datum aanvang tenaamstelling 15 april 2005 niet echt lang mee gereden dan.
Laatst gewijzigd door PaulM op zo 28 aug 2005 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: zo 28 aug 2005 20:57
Mooi dan weet ik dat ook weer, dan haak ik gewoon af. Nu heb ik een andere gevonden, deze heeft wel meer kilometers (239.000km). Hij ziet/lijkt wel beter dan mijn eerste keuze.
Laatst gewijzigd door ak73 pro a op do 8 sep 2005 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: zo 28 aug 2005 20:57
Ik zoek zowieso een Clio 1.8 voor de rest maakt mij niets uit welke model
. Het wordt eerste auto, dus moet lekker goedkoop en beetje snel zijn
.


goedkoop én snel?? tegenwoordig een onmogelijke combinatie...
ff zonder gein...verschil tussen een 8V en 16V is wel aanzienlijk, zowel qua kosten als prestaties. Het is dus wel handig als je voor jezelf besluit of het wel of geen 16V word. Wil je goedkoop en betrouwbaar rijden, neem dan geen 16V!!
Succes met je zoektocht
ff zonder gein...verschil tussen een 8V en 16V is wel aanzienlijk, zowel qua kosten als prestaties. Het is dus wel handig als je voor jezelf besluit of het wel of geen 16V word. Wil je goedkoop en betrouwbaar rijden, neem dan geen 16V!!
Succes met je zoektocht
goedkoop <> snel gaan vaak niet samenak73 pro a schreef:Ik zoek zowieso een Clio 1.8 voor de rest maakt mij niets uit welke model. Het wordt eerste auto, dus moet lekker goedkoop en beetje snel zijn
.


-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: zo 28 aug 2005 20:57
Haha weet ik dat ook weer, zelf heb ik ook wat gezocht op Google. 110 PK vind ik meer dan genoeg voor klein bakje, stja die 16V heeft wel 137 PK
. Stja ik vind die zwarte wel leuk uitzien, logisch omdat ik nooit een mooiere heb gezien
.


zal als ik jou was vooral niet overhaastig een nemen, rijden veel bakken rond van dit type (16v/rsi enz) die afgeragt zijn en waar je dus veelonderhoudt aan hebt. je moet gewoon keer gaan kijken naar paar, krijg je beetje idee van wat verschil is en dan zie je ook meteen wie en hoe er mee gereden is.
Vanaf de fabriek zijn ze hartstikke betrouwbaar, maar na gemiddeld 150.000 km en 12 jaar in de handen van div. hufters, lomperikken, beunhazen etc zijn ze vaak niet zo betrouwbaar meer....
Een goed betrouwbaar exemplaar waar niet aan geprutst is word steeds zeldzamer.
Een goed betrouwbaar exemplaar waar niet aan geprutst is word steeds zeldzamer.
ja precies, netjes warm rijden tot de 3000 toeren. En af en toe keer het vermogen aanroepen. Heb er nu 1 sinds mei, en motorisch nog geen problemen aan gehad (klop klop).chakkie schreef:Een 16V is toch ook wel betrouwbaar?
Tis volgens mij meer de manier hoe je ermee rijdt

Lastig lastig, ik heb ook mijn auto sinds mei 2005, een 16v.+Clio16v+ schreef:ja precies, netjes warm rijden tot de 3000 toeren. En af en toe keer het vermogen aanroepen. Heb er nu 1 sinds mei, en motorisch nog geen problemen aan gehad (klop klop).chakkie schreef:Een 16V is toch ook wel betrouwbaar?
Tis volgens mij meer de manier hoe je ermee rijdt
Ik heb hem altijd netjes warm gereden, olie netjes ververst, gewoon standaard onderhoud. (filtertje hier, bougietje daar, bandjes rondom etc)
Maaaar..de auto hield er toch ineens mee op, en nu zit ik met een Clio die niet meer rijd..motor defect..jeuh.
En de kosten die nu gemaakt moeten worden, tjah ik kan er wel 2 Clio's van kopen..(dan komt er als alles meezit wel een revisie motor in)

Ik zeg niet dat het met elke Clio gaat gebeuren, maar er is altijd hard in gereden, en het risico is altijd aanwezig dat je een auto met problemen koopt.
Het zijn en blijven natuurlijk wel fantastische auto's, als ze rijden
Laatst gewijzigd door mikko op zo 28 aug 2005 22:06, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: zo 28 aug 2005 20:57
Stja zo te zien kan ik dus beter doorsparen
, mijn conlcusie is dus; een auto in prijsklasse van 2000 is niet vertrouwbaar?

waarom koop je geen goedkoop bakske als eerste auto.
Mijne clio heeft maar 250 gekost, is in begin augustus door de apk keuring geraakt zonder dat de vorige eigenaar er iemand kende, en rijd nog goed genoeg.
Voor mee te leren rijden moet je nix meer hebben, want wat als je met je mooi getunede auto tegen een paaltje rijd bij het leren parkeren?
Neem dus iets goedkoop en binnen een jaartje kan je een andere kopen, dan kan je goed genoeg rijden en heb je mss al wat kunnen sparen.
Mijne clio heeft maar 250 gekost, is in begin augustus door de apk keuring geraakt zonder dat de vorige eigenaar er iemand kende, en rijd nog goed genoeg.
Voor mee te leren rijden moet je nix meer hebben, want wat als je met je mooi getunede auto tegen een paaltje rijd bij het leren parkeren?
Neem dus iets goedkoop en binnen een jaartje kan je een andere kopen, dan kan je goed genoeg rijden en heb je mss al wat kunnen sparen.
ik zou doorsparen en doorgaan naar een phase 2 of 3 uit '95 ofzo, zijn stukkie jonger, en als meezit minder kmters erop. blijft toch altijd een wilde gok, neem iemand mee die er verstand van heeft scheelt VEEL.ak73 pro a schreef:Stja zo te zien kan ik dus beter doorsparen, mijn conlcusie is dus; een auto in prijsklasse van 2000 is niet vertrouwbaar?
Nee das natuurlijk ook niet helemaal waar maar het is wel zo dat het altijd een beetje een gok blijft met een oude auto, zeker met de snellere uitvoeringen. Je kan het treffen of juist niet.ak73 pro a schreef:Stja zo te zien kan ik dus beter doorsparen, mijn conlcusie is dus; een auto in prijsklasse van 2000 is niet vertrouwbaar?
Xabre schreef:Nee das natuurlijk ook niet helemaal waar maar het is wel zo dat het altijd een beetje een gok blijft met een oude auto, zeker met de snellere uitvoeringen. Je kan het treffen of juist niet.ak73 pro a schreef:Stja zo te zien kan ik dus beter doorsparen, mijn conlcusie is dus; een auto in prijsklasse van 2000 is niet vertrouwbaar?

Ook een ANWB of een Dekra keuring is een aanrader,
Het ik niet gedaan, heb er wel spijt van.

nee, je hoeft niet door te sparen, gewoon iets kopen en hier niet vragen.ak73 pro a schreef:Stja zo te zien kan ik dus beter doorsparen, mijn conlcusie is dus; een auto in prijsklasse van 2000 is niet vertrouwbaar?
als je een technisch probeempie heb, kun je hier wel vragen.
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: zo 28 aug 2005 20:57
Haha ja:), Renault Clio trekt mij gewoon meer aan dan andere auto's
. Ik zal iemand vragen/meenemen, maar ik denk niet dat hij verstand heeft van Clio's 


-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Ik heb 3 jaar geleden ook een auto clio gekocht die onder die prijsklasse zit. en tot nu toe heb ik er geen problemen mee gekend. Onderhoud daar gelaten... sommige dingen dienen zich nu eenmaal aan na zoveel jaar. Dus wat je zegt over je budget vind ik heel snel door de bocht...ak73 pro a schreef:Stja zo te zien kan ik dus beter doorsparen, mijn conlcusie is dus; een auto in prijsklasse van 2000 is niet vertrouwbaar?
Maar neem iemand mee die verstand heeft van de auto's, en wordt niet verliefd op het eerste gezicht.
Dat je gaat voor een 1.8 kan ik begrijpen. maar als het kan. ga dan voor de 16v's niet alleen de looks maar ook de prestatie's liggen een stuk hoger.
Gr.Frits
Project: GTT Blue Sport
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Misschien helpt dit nog watMerijn schreef:Zo dan...Aankoopadvies Renault Clio 16V/ willy
Carrosserie
· Achterschermen let op roest op de achterschermen ze hebben dit bijna allemaal (althans de geïmporteerde versies)
· Schades let op of de bumpers goed recht zitten vaak al een teken van schade
· Kijk op de brug of de kokerbalken nog netjes recht zijn, vouwen en knikken duiden op schades.
· Dorpels roest hoewel dit niet vaak voorkomt heb ik het wel al eens gezien
· Achterklep roest ter hoogte van slot bevestiging aan de binnenkant
· Verder algehele staat deukjes krasjes enz.
Interieur
· Voorstoelen bij deze wil de rugleuning het wel eens begeven TIP: even doen alsof je iemand achterin in laat stappen dit moet soepel gaan.
· Kijk onder de bekleding in de kofferbak voor eventuele schade verleden ribbels moeten recht zijn, tevens wil hier nog wel eens water onder te vinden zijn.
Motor
· Kijk in motorruimte of deze schoon is of dat er overal olie ligt, is redelijk gevoelig voor olie lekkage.
· Naast de accu zitten zekeringen en relais trek het zwarte bakje open en je weet of er aan deze auto in het verleden geknoeid is als het er niet netjes uitziet.
· Bij koude motor harde tikkende klepstoters dit hoor je duidelijk, maar moet weg trekken als de motor op bedrijfstemperatuur komt.
· Let op de oliemeter, er hoort tot vlak onder het maximum olie in te zitten, anders bijvullen voor de proefrit.
· Koppakking let op bruine drab in koelvloeistof vat en borrelen van koelvloeistof in expansie vat.
· De motor mag geen druppel koelvloeistof verbruiken, wederom lekke koppakking.
Versnellingsbak
· Clios voor 93 zwakke versnellingsbak vaak gaan de synchrone ringen kapot zeer duren reparaties.
· Zou soepel moeten schakelen.
· Licht rammelen bij accelererend insturen duidt meestal op binnenkort versleten kruiskoppelingen. Niet te verwarren met een rammelend uitlaatsysteem, wat niet helemaal vrij hangt in de bochten.
Overige onderdelen
· Wiellagers willen nog wel eens kapot gaan.
· Fusee kogels zit vaak spelling op.
· Stuurhuis let op dat er geen spelling op het stuur zit.
· Veel 16V's zijn verlaagd, check of je wielen vrij kunnen draaien tijdens maximaal inveren en/of maximale wieluitslag. Inveren geldt ook voor achterwielen. Let daarnaast op de wegligging van sterk verlaagde Clio's.
Proefrit
· Koop NOOIT een Clio 16V zonder een proefrit te hebben gemaakt!!! En zorg dat je zelf een stuk stuurt, dus niet alleen er naast zitten.
· Een koude motor heeft een extreem hoge oliedruk, voorzichtig warm rijden, op bedrijfstemperatuur zakt de oliedruk.
· Let tijdens het rijden op het volgende: Oliedruk (meest rechtse meter) Bij warme motor (100graden olie temp.) zou deze bij een toerental van 4000 toeren minstens 2,5 bar zijn. Is dit niet zo NIET kopen indien lagere oliedruk.
· Olie temp zou niet boven 120graden mogen komen.
· Koelvloeistof temperatuur dit is zeer verschild bij de Clio de een word wel warm en de ander niet, maar zou op de snelweg niet hoger als de helft van de meter moeten komen.
· Als je een stuk hebt gereden even stil gaan staan en de motor uitzetten, vervolgens onder de motorkap kijken naar koelvloeistof vat ziet u niets raar is het goed, maar borrelt het is de koppakking kapot. NIET kopen.
· Probeer een paar bochten iets harder te nemen dan dat je normaal zou doen, dit om te testen of wiellager aandrijfassen en fuseekogels te checken. Hoort u vreemde geluiden (tikken, bonken, scheurende enz) is er iets niet goed. Laat dit eerst oplossen al voor U een beslissing maakt.
· Let goed tijdens het rijden of hij wel spoort, daarmee bedoel ik of hij niet een kant optrekt of overgevoelig is voor spoorvorming. (bij banden groter als 195 is dit moeilijker te bepalen.)
· Let op spelling op het stuur tijdens het rijden, dit mag eigenlijk niets zijn tot een enkele millimeter.
Overige opmerkingen
· Naarmate een Clio meer getuned is, zal hij sneller slijten, meer en duurder onderhoudt vergen. (De plezierfactuur gaat weliswaar ook omhoog.)
· Kilometerstand een Clio blok gaat gem. 250.000 km mee mits goed onderhouden.
· Ze zijn duur in onderhoud als men zelf niet kan sleutelen, kleine motorruimte met hele grote motor.
· Een genot om in te rijden
· Probeer er eerst een paar uit je zal merken dat geen van alle hetzelfde rijd en neem de beste.
· Neem indien mogelijk iemand mee die er verstand van heeft. Er zullen hier altijd wel mensen zijn die best met je mee willen gaan om er een te testen.
· Let op katvervangers en APK, met gechipte Clio's die een katvervanger hebben, moet de trukendoos open om ze door de APK te krijgen. Dit is wel te realiseren, maar een extra inspanning waarmee je rekening moet houden
kijk ook, maar dat geld niet speciaal voor de williams, naar slijtage plekken en kilometerstand.
bijv, de zitting van de bestuurder stoel, de matjes, de pook, het stuur. Hoe rolt de gordel op ?
als die op 100.000 staat en de gordel rolt niet meer lekker op dan klopt er dus iets niet, of een gare pook met nieuwe matjes betekent dat er al een mattenset doorheen is gegaan. Hoeft allemaal niet erg te zijn maar het geeft je vaak een betere indicatie van hoeveel er mee gereden is dan de kilometerstand.
en het aller aller aller belangerijkste, neem iemand mee die een williams maar niets vind, of die er veel vanaf weet. Iig iemand die niet 'verliefd' word, wat jou waarschijnlijk wel gebeurt. Hij kan je dan op de slechte punten wijzen. Spreek ook nooit direct af dat je hem koopt maar laat het ff een dagje bezinken, zelfs als die al andere kopers heeft. (als tie die heeft waarom laat ie jou dan komen ??)
Veel success en laten we hopen dat het een goede is !
Olielekkage bij een Renault en zeker een 16v/williams is meer realiteit dan geen lekkage. Zo ongeveer elke clio lekt tussen bak en motor en is dus geen serieus probleem. Lekt ie niet dan kun je er vanuit gaan dat of de koppeling en dus ook de keerring is vervangen. Aandrijfasjes zijn duur, zijn nl niet immitatie te krijgen dus let op acceleren in bocht op tikken/takkelen. Om te testen of vermogen nog aanwezig is kijk ik altijd naar tussenacceleratie dus zoek ff op wat ie moet doen bij 80-120 in IV en V en test dit bij proefritje. Olieverbuik is ook een feit, 1 liter op 1000 is geen uitzondering. Luister goed naar motortje, bak maakt geluid bij vrij lopen stationair dus is ook geen probleem, als je kopp intrapt is het weg. Is in principe geen probleem, hebben ze allemaal. Ruilbak kost ong 1200 euro. HEt beste koop je een originele zonder allerlei shit als sportuitlaat, zeker geen open luchtfilter. Vergeet niet op schades te letten. Ff de deurrubbers opzij schuiven en kijken of je spuitnevel ziet. Dit ook in achterbak doen. Je kutn bij een geopende deur ook kijken bij overgaan van achterscherm naar deuropening, ff kijken op de randen. Kijk ff onder de auto en onder de kap bij deveerpootkokers naar kitnaden. Ff bij proefrit abrupt van gas en weer op gas. De motorsteunen zijn vrij zwak, met name de onderste. Heb je misschien wat foto's, er zijn niet zoveel williams'en en de meeste zijn daarom wel bij iemand bekend. Laat het motortje stationair draaien en haal de bijvuldop er ff af, dan kun je op onderdruk controleren. Als ie erg stoomt dan heb je redelijke zuigerveerslijtage. Let wel de olie spuit er ook lichtjes uit. LEt ook op bonkjes en sporing, probeer ff op een stuk oneffen weg te rijden en dan koppeling intrappen en goed luisteren. EEn fuseekogeltje of stuurstangkogel is altijd wel aan vervanging toe. LEt op de velgen, ze horen orgineel een chrome/gepolijste zilveren buitenste rand te hebben.
Km's zijn een heikel punt, wat heb je liever, een auto met 140000 km waar nog niets aan gedaan is, maw alles nog origineeel en waarschijnlijk ga JIJ de kosten maken of eentje met 2 ton waar al voor 5000 euro aan vervangen is??? Ik zou voor het laatste gaan. Die km-standen doen er op een gegeven moment echt niet meer toe.
Als je mogelijkheid hebt altijd voor de williams gaan. Je kunt de 16v en de williams niet met elkaar vergelijken, op papier lijkt het niet zoveel te schelen maar in praktijk merk je verschil. EEn williams is zoveel soepeler en sneller en niet te vergeten sterker! Kheb er 2 gehad. Kheb ook een gewone 16v en een 16v coupe gehad maar die zijn niet te vergelijken met een williams, niet qua snelheid en niet qua wegligging. Dus spaar door voor een goeie williams!!!!!
Project: GTT Blue Sport
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: zo 28 aug 2005 20:57
Yep had ik al gevonden op Renault.pagina
, anyway bedankt voor jullie zeer goede hulp
.


-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
misschien onnodig om te vermelden:Frits schreef:Dat je gaat voor een 1.8 kan ik begrijpen. maar als het kan. ga dan voor de 16v's niet alleen de looks maar ook de prestatie's liggen een stuk hoger.
Gr.Frits
het verbruik van de 1.8 16v ligt ook hoger

met een 1.8 8v (Clio S, Clio RSI) kun je ook prima iedereen bij het stoplicht mijlenver achter je laten (deed ik veelvuldig met de 19 RT 1.8i

doe het zelfs nu met Mégane 1.6e (90 pk) meer dan regelmatig.
flink hard op de autoweg invoegen kan ook best, lekker hoog doortrekken die toeren en toch niet al te duur rijden
uiteraard geldt: hoe jonger hoe beter (uitzonderingen daargelaten natuurlijk)
netjes warmrijden voordat je gaat trappen verlengt de levensduur van je motortje, hoe de vorige eigenaar het heeft gedaan weet je natuurlijk nooit maar dan zal het aan jou niet liggen zeg maar (plus dat een koude motor meer brandstof verbruikt; dus koud trappen is extra benzine tappen, dat bedenk ik zo ff ter plekke

en overall is het gewoon een kwestie van geluk of je wel of niet problemen krijgt, hoe je 'm ook behandelt.
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: zo 28 aug 2005 20:57
Het verbruik maakt mij niets zoveel uit, ik rij (denk ik) toch niet vaak. Ik wil gewoon een auto waarmee ik later beetje kan aanprutsen; chiptuning, catalysator vervanger etc
. Het gaat mij meer om techniek (motor), wat zullen de mensen wel denken een vet saai bak met 16V motor
. Maare vraagje wat weegt een Clio RSI/16V eigenlijk, wat zijn de wegenbelastingen hiervoor?


Williams weegt 990, betaal 78 euro per kwartaal.
Als je op http://www.autoweek.nl kijkt kan je zelf zien wat ze wegen.
En hier uitrekenen wat het kost: http://www.belastingdienst.nl/reken/mrb/
Als je op http://www.autoweek.nl kijkt kan je zelf zien wat ze wegen.
En hier uitrekenen wat het kost: http://www.belastingdienst.nl/reken/mrb/
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: zo 28 aug 2005 20:57
Thanks, dus dat valt nog mee
.

-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: zo 28 aug 2005 20:57
Update:
Verkoper vraagt 1500 voor zijn RSI, goede deal? Thanks voor jullie hulp.
Verkoper vraagt 1500 voor zijn RSI, goede deal? Thanks voor jullie hulp.
Vind 239.000 op de teller wel erg veel, maar 1500 voor een 94'er is volgens mij niet teveel geld.
Maargoed weet niet in welke staat die auto verkeerd..beetje lastig dus.
Maargoed weet niet in welke staat die auto verkeerd..beetje lastig dus.
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: zo 28 aug 2005 20:57
Haha ja ik woon wel in Drachten en alle verkopers wonen in Groningen. O ja verkoper van Clio 16V 1.8 vraagt 1450 voor zijn wagen. Waauww nu ben ik effe in de war 

1500 euro, daar kan je tog nix van verw8en....ik heb er 4000 voor betaald een jaar geleden voor me clio 16v, tis wel een hele mooie maar kan me niet voorstellen dat ik me clio voor dat geld verkoop, dan rij ik hem liever op!
clio 16v weegt net als een williams ook +- 990 kg en betaal ook 78 euro in de 3 maandenak73 pro a schreef:Het verbruik maakt mij niets zoveel uit, ik rij (denk ik) toch niet vaak. Ik wil gewoon een auto waarmee ik later beetje kan aanprutsen; chiptuning, catalysator vervanger etc. Het gaat mij meer om techniek (motor), wat zullen de mensen wel denken een vet saai bak met 16V motor
. Maare vraagje wat weegt een Clio RSI/16V eigenlijk, wat zijn de wegenbelastingen hiervoor?