help,help, koppeling vraag GTT

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
slash
Berichten: 688
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:27
Locatie: leiden

ik heb rare dingen net meegemaakt met mn gtt,

niet in zn versnelling gaan, en als ie in zn vrij staat lijkt t of hij vooruit wil....... vagen klachten????

koppeling naar de haaien????
heeft iemand een idee....
slash
Berichten: 688
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:27
Locatie: leiden

niemand......... (S)
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

had ie dat hiervoor niet? ik bedoel is het van het ene op het andere moment gebeurd?
klinkt wel vaag ja, misschien de schakelvork die niet goed meer zit ofzo?
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

koppeling komt niet goed vrij, dus moet je de bak eraf halen en koppeling nazien, waarschijnlijk versleten platen.

heb dit ook een keer gehad en toen koppeling vervangen, sindsdien geen probleem meer.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Kan ook de kabelverstelling zijn aan je pedaal !
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
slash
Berichten: 688
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:27
Locatie: leiden

Riël schreef:Kan ook de kabelverstelling zijn aan je pedaal !
er zit wel NET een nieuw pedaal en een kabel in..... afstelling hoop ik op

een maat van me heeft de kabel en pedaal gemonteerd en hij zei ook dat de koppeling veel te zwaar ging volgens hem
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

slash schreef:
Riël schreef:Kan ook de kabelverstelling zijn aan je pedaal !
er zit wel NET een nieuw pedaal en een kabel in..... afstelling hoop ik op

een maat van me heeft de kabel en pedaal gemonteerd en hij zei ook dat de koppeling veel te zwaar ging volgens hem
Dan zeg je het zelf toch al? Als ie het eerst goed deed, en nu niet meer dan is er toch maar 1 logische conclusie?
(S)
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
slash
Berichten: 688
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:27
Locatie: leiden

AREXSTYLE schreef:
slash schreef:
Riël schreef:Kan ook de kabelverstelling zijn aan je pedaal !
er zit wel NET een nieuw pedaal en een kabel in..... afstelling hoop ik op

een maat van me heeft de kabel en pedaal gemonteerd en hij zei ook dat de koppeling veel te zwaar ging volgens hem
Dan zeg je het zelf toch al? Als ie het eerst goed deed, en nu niet meer dan is er toch maar 1 logische conclusie?
(S)
ja dat dacht ik ook, maar die maat van me was er nogal zeker van dat mn koppeling naar de haaien was

maargoed, ff afstellen maar en dan verder kijken
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

ik ben er zeker van dat ie die kabel dan fout gemonteerd heeft. Even de automatische stellig loshangen en dan nog eens laten ratelen :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Vos
Berichten: 4534
Lid geworden op: di 8 jan 2002 0:00
Locatie: Enschede

slash schreef:
Riël schreef:hij zei ook dat de koppeling veel te zwaar ging volgens hem
koppeling van een 5 gaat meestal zwaar....
slash
Berichten: 688
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:27
Locatie: leiden

Vos schreef:
slash schreef:
Riël schreef:hij zei ook dat de koppeling veel te zwaar ging volgens hem
koppeling van een 5 gaat meestal zwaar....
ja dat dacht ik ook, ik ben geen monteur, dus ik wist t niet
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

als ie nu eerst goe werkte en nadat je het pedaal en de kabel vervangen hebt schakelt ie niet meer goed lijkt het mij nu toch niet zo moeilijk om te zien wat er aan de hand is (S) (S) (S) . zal net zo als riel zegt wel iets fout gegaan zijn met de afstelling
R5GTT. Drive it like you stole it
slash
Berichten: 688
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:27
Locatie: leiden

paz-maniac schreef:als ie nu eerst goe werkte en nadat je het pedaal en de kabel vervangen hebt schakelt ie niet meer goed lijkt het mij nu toch niet zo moeilijk om te zien wat er aan de hand is (S) (S) (S) . zal net zo als riel zegt wel iets fout gegaan zijn met de afstelling
wel vaag is het want als hij koud is koppeld hij goed, maar als ik een tijdje heb gereden, schakeld hij erg moeilijk terug en in zn achteruit is helemaal niet te doen
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Vos schreef:
slash schreef:
Riël schreef:hij zei ook dat de koppeling veel te zwaar ging volgens hem
koppeling van een 5 gaat meestal zwaar....
na een uurtje filerijden heb je een lamme poot :p
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
slash
Berichten: 688
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:27
Locatie: leiden

slash schreef:
paz-maniac schreef:als ie nu eerst goe werkte en nadat je het pedaal en de kabel vervangen hebt schakelt ie niet meer goed lijkt het mij nu toch niet zo moeilijk om te zien wat er aan de hand is (S) (S) (S) . zal net zo als riel zegt wel iets fout gegaan zijn met de afstelling
wel vaag is het want als hij koud is koppeld hij goed, maar als ik een tijdje heb gereden, schakeld hij erg moeilijk terug en in zn achteruit is helemaal niet te doen
ik ga over 2 weken ff naar JL, bakolie eruit en dan zien we wel wat er aan de hand is... als t metallic-lak is geworden dan weet je genoeg
Matthijs Bleu Sport
Berichten: 289
Lid geworden op: wo 15 jan 2003 22:19
Car: Renault 5 GT Turbo B
Locatie: Roosendaal

slash schreef:
slash schreef:
paz-maniac schreef:als ie nu eerst goe werkte en nadat je het pedaal en de kabel vervangen hebt schakelt ie niet meer goed lijkt het mij nu toch niet zo moeilijk om te zien wat er aan de hand is (S) (S) (S) . zal net zo als riel zegt wel iets fout gegaan zijn met de afstelling
wel vaag is het want als hij koud is koppeld hij goed, maar als ik een tijdje heb gereden, schakeld hij erg moeilijk terug en in zn achteruit is helemaal niet te doen
ik ga over 2 weken ff naar JL, bakolie eruit en dan zien we wel wat er aan de hand is... als t metallic-lak is geworden dan weet je genoeg
Ik heb precies hetzelfde :evil: . Als hij koud is niks aan het handje, als 'ie warm is nauwelijks in zijn 1, 2 en achteruit willen en als 'ie dan in zijn 1 zit, langzaam vooruit willen rijden. Ik dacht ook dat het de olie zou zijn (o.a. omdat het probleem zo temp. afhankelijk is), maar dat is het niet (net vervangen..).

Ik verdenk ook de koppelingskabel (of de afstelling daarvan), want het lijkt me niet dat als de koppelingsplaten versleten zijn, de auto vooruit wil! In dat geval (als ze versleten zouden zijn) zou de koppeling toch moeten slippen en niet onnodig moeten oppakken zoals nu het geval is. Conclusie: de koppelingskabel, de koppeling ontkoppelt niet voldoende, waardoor hij ook niet lekker in zijn 1, 2 en achteruit wil. Hoe het probleem dan nog temp. afhankelijk kan zijn is mij ook een raadsel, maar ik ga iig eerst eens naar die afstelling kijken (helemaal na dit topic, wat alleen maar bevestigd dat het de kabelafstelling zou moeten zijn!)
MAAR HOE WERKT DIE AFSTELLING?
Even de automatische stellig loshangen en dan nog eens laten ratelen
Nog eens laten ratelen... :s
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Aan die pedaal zit een vertanding, en daarboven zit een haak met 2 van die tanden die erin valt. Nu duw je de koppeling helemaal in, dan duw je die veer omhoog en dan geef je de kabel wat speling. Nu trap je 2x op de koppeling waardoor ie weer terugzakt naar een nieuw tandje en hij strakker staat. Die moet ie automatisch doen. In het ongunstige geval zijn de (plastic) tandjes versleten en kan hij dus niet inhaken waardoor je kabel te slap hangt.

Kijk er gewoon eens naar. Lamp erbij, kop onder de pedalen en loeren hoe het werkt. Het is niet zo makkelijk uit te leggen, maar makkelijk te zien.

Succes!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Matthijs Bleu Sport
Berichten: 289
Lid geworden op: wo 15 jan 2003 22:19
Car: Renault 5 GT Turbo B
Locatie: Roosendaal

Ok dan, thanx (Y)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Koop een Brezankabel, die werkt prima :)

Kan me alleen niet voorstellen dat een kabel warm- of koud gevoelig is, lijkt mij eerder aan de bak zelf te liggen.
Maja een kabel van 25 euri (oid) is gelukkig de wereld niet.
Tip: vet em nog ff lekker goed in met teflonspray ofzo.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

of witte zuurvrije Vaseline
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

sja tis maar net wat je in huis hebt hé ERik.O :lol:
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

:( is sesamstraat nu nog niet afgelopen? :p
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
slash
Berichten: 688
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:27
Locatie: leiden

Matthijs Bleu Sport schreef:
slash schreef:
slash schreef:
paz-maniac schreef:als ie nu eerst goe werkte en nadat je het pedaal en de kabel vervangen hebt schakelt ie niet meer goed lijkt het mij nu toch niet zo moeilijk om te zien wat er aan de hand is (S) (S) (S) . zal net zo als riel zegt wel iets fout gegaan zijn met de afstelling
wel vaag is het want als hij koud is koppeld hij goed, maar als ik een tijdje heb gereden, schakeld hij erg moeilijk terug en in zn achteruit is helemaal niet te doen
ik ga over 2 weken ff naar JL, bakolie eruit en dan zien we wel wat er aan de hand is... als t metallic-lak is geworden dan weet je genoeg
Ik heb precies hetzelfde :evil: . Als hij koud is niks aan het handje, als 'ie warm is nauwelijks in zijn 1, 2 en achteruit willen en als 'ie dan in zijn 1 zit, langzaam vooruit willen rijden. Ik dacht ook dat het de olie zou zijn (o.a. omdat het probleem zo temp. afhankelijk is), maar dat is het niet (net vervangen..).

Ik verdenk ook de koppelingskabel (of de afstelling daarvan), want het lijkt me niet dat als de koppelingsplaten versleten zijn, de auto vooruit wil! In dat geval (als ze versleten zouden zijn) zou de koppeling toch moeten slippen en niet onnodig moeten oppakken zoals nu het geval is. Conclusie: de koppelingskabel, de koppeling ontkoppelt niet voldoende, waardoor hij ook niet lekker in zijn 1, 2 en achteruit wil. Hoe het probleem dan nog temp. afhankelijk kan zijn is mij ook een raadsel, maar ik ga iig eerst eens naar die afstelling kijken (helemaal na dit topic, wat alleen maar bevestigd dat het de kabelafstelling zou moeten zijn!)
MAAR HOE WERKT DIE AFSTELLING?
Even de automatische stellig loshangen en dan nog eens laten ratelen
Nog eens laten ratelen... :s
dit is echt precies wat ik ook heb.....
alex1971
Berichten: 317
Lid geworden op: di 28 jun 2005 8:12
Locatie: Amstelveen

Ehhh.. zit dat niet ook in een Clio 1.8 16v???

Zou voor mij verklaren waarom na het vervangen van de koppeling ik niet erg enthousiast ben over de bediening en het aangrijpingspunt
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Ja, zit ook in een clio.
alex1971
Berichten: 317
Lid geworden op: di 28 jun 2005 8:12
Locatie: Amstelveen

@Menno; thx.. Jippiee.. eens zien of we dat ook kunnen verbeteren :-) Hij staat te koop dus nieuwe baasje gaat een hoop ellende bespaard blijven

ThX !!
slash
Berichten: 688
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:27
Locatie: leiden

Matthijs Bleu Sport schreef:Ok dan, thanx (Y)
heb je t al verholpen???
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Als de kabel niet goed over het pedaal loopt, dus niet in de 'banen' waar ie inhoort, dan werkt de afstelling ook niet.

Ook als de kabel te stroef gaat, dan werkt de afstelling ook niet :) Die pedalen kunnen kapot gaan (1x gezien) maar meestal is 1 van de 2 opties de oorzaak. De spanner wordt nl elke keer opnieuw bediend. Als de kabel scheef ligt of gaat stroef, trekt deze de spanner niet genoeg aan en heb je maar een kleine 'effectieve' slag.

Voel, als je de pedaal bedient en weer naar boven trekt, of de kabel die naar buiten gaat, echt strak blijft staan. Als de kabel te stroef gaat, staat ie iewat bol als de pedaal boven is. Dan moet je de koppelingskabel vervangen (wat eigenlijk helemaal niet zo'n gek idee is als je n nieuwe koppeling monteerd. Ding kost 2 tientjes en je voelt 't verschil goed.

De gtt die we te koop hebben heeft ook n nieuwe koppeling + kabel, en die duw je met een pink in bij wijze van spreken!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
DoubleJ
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 4 aug 2004 8:11
Locatie: Best
Contacteer:

Even een vraag van een leek op gebied van koppeling vervangen:
Wat zijn de symptomen van a) versleten koppelingsplaten?
b) versleten drukgroep?
c) kapotte(of versleten) keerring?

Deze vraag is ivm m'n tijdelijke tussenautootje, die bij het flink gasgeven meer toeren maakt dan dat de auto vooruit komt(slippende koppeling?).
Ik moet dus eigenlijk weten wat ik allemaal moet vervangen.
thnx
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

gewoon de complete set bestellen, vaak is alles op elkaar in gesleten,
dus platen, drukgroep en de keerring
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Matthijs Bleu Sport
Berichten: 289
Lid geworden op: wo 15 jan 2003 22:19
Car: Renault 5 GT Turbo B
Locatie: Roosendaal

slash schreef:
Matthijs Bleu Sport schreef:Ok dan, thanx (Y)
heb je t al verholpen???
Het is nog niet verholpen.. helaas. Maar het is me nu wel heel duidelijk wanneer het probleem optreed.
Als ik een tijdje in zijn vijf heb gereden en daarna naar zijn 4,3,2,1 schakel, krijg ik hem amper in zijn 2 en 1. Het lukt nog wel, maar met veeeel kracht zetten. Als hij dan in zijn 1 staat en ik sta stil met de koppeling volledig ingedrukt, dan gaat hij langzaam vooruit als ik de rem niet intrap. Na een stukje rijden (waarbij ik niet in zijn vijf kom), dan is er op den duur niks meer aan de hand... heel wazig.
Het probleem heeft dus te maken met zijn vijfde versnelling, maar hoe is mij nog een raadsel, ik ben nog niet zo bekend met het hele versnellingsbak gebeuren.

Het lijkt net alsof de koppelingskabel nadat ik in zijn vijfde versnelling heb gereden als het ware is uitgerekt, waardoor hij niet meer goed ontkoppelt en ik hem dus niet goed in zijn 1 en 2 kan krijgen. Het oprekken van de koppelingskabel lijkt mij nogal stug, juist omdat die kabel als ik in zijn 5 heb gereden in ruststand is lijkt mij.

Wat kan het wel zijn, iemand met versnellingsbak kennis een idee?
DoubleJ
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 4 aug 2004 8:11
Locatie: Best
Contacteer:

DoubleJ schreef:Even een vraag van een leek op gebied van koppeling vervangen:
Wat zijn de symptomen van a) versleten koppelingsplaten?
b) versleten drukgroep?
c) kapotte(of versleten) keerring?

Deze vraag is ivm m'n tijdelijke tussenautootje, die bij het flink gasgeven meer toeren maakt dan dat de auto vooruit komt(slippende koppeling?).
Ik moet dus eigenlijk weten wat ik allemaal moet vervangen.
thnx
Erik Olijnsma schreef:gewoon de complete set bestellen, vaak is alles op elkaar in gesleten,
dus platen, drukgroep en de keerring
Bedankt Erik, (Y)
Het gaat hier om een tussenautootje, dus veel geld wil ik het niet laten kosten. Als het er toch op uitdraait dat alles vervangen moet worden, dan so be it.
Heeft iemand nog wel antwoorden op mijn symptoom-vragen?
(vind het toch wel interessant om te weten wat oorzaken van de symptomen zijn).
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

a- koppeling komt niet meer goed vrij
b- koppeling komt niet goed meer vrij
c- koppeling gaat slippen door olie
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

Volgens mij is:

a. koppeling slipt
Ralf G60
Berichten: 23
Lid geworden op: do 10 jun 2004 11:03
Locatie: Limburg

pierre schreef:a- koppeling komt niet meer goed vrij (N)
b- koppeling komt niet goed meer vrij (N)
c- koppeling gaat slippen door olie



Het is eerder zo, dat als de plaat en drukgroep te dun zijn, door slijtage, dat ie nauwelijks (of in het ergste geval niet meer) aangrijpt. Dus je plaat blijft slippen.
Het kan wel zo zijn, dat de drukgroep zelf slap is, waardoor ie idd niet eer goed vrij komt.
Plaats reactie