help,help, koppeling vraag GTT
Kan ook de kabelverstelling zijn aan je pedaal !
er zit wel NET een nieuw pedaal en een kabel in..... afstelling hoop ik opRiël schreef:Kan ook de kabelverstelling zijn aan je pedaal !
een maat van me heeft de kabel en pedaal gemonteerd en hij zei ook dat de koppeling veel te zwaar ging volgens hem
Dan zeg je het zelf toch al? Als ie het eerst goed deed, en nu niet meer dan is er toch maar 1 logische conclusie?slash schreef:er zit wel NET een nieuw pedaal en een kabel in..... afstelling hoop ik opRiël schreef:Kan ook de kabelverstelling zijn aan je pedaal !
een maat van me heeft de kabel en pedaal gemonteerd en hij zei ook dat de koppeling veel te zwaar ging volgens hem

::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Criticism comes easier than craftsmanship
ja dat dacht ik ook, maar die maat van me was er nogal zeker van dat mn koppeling naar de haaien wasAREXSTYLE schreef:Dan zeg je het zelf toch al? Als ie het eerst goed deed, en nu niet meer dan is er toch maar 1 logische conclusie?slash schreef:er zit wel NET een nieuw pedaal en een kabel in..... afstelling hoop ik opRiël schreef:Kan ook de kabelverstelling zijn aan je pedaal !
maargoed, ff afstellen maar en dan verder kijken
ik ben er zeker van dat ie die kabel dan fout gemonteerd heeft. Even de automatische stellig loshangen en dan nog eens laten ratelen 

als ie nu eerst goe werkte en nadat je het pedaal en de kabel vervangen hebt schakelt ie niet meer goed lijkt het mij nu toch niet zo moeilijk om te zien wat er aan de hand is
. zal net zo als riel zegt wel iets fout gegaan zijn met de afstelling

R5GTT. Drive it like you stole it
wel vaag is het want als hij koud is koppeld hij goed, maar als ik een tijdje heb gereden, schakeld hij erg moeilijk terug en in zn achteruit is helemaal niet te doenpaz-maniac schreef:als ie nu eerst goe werkte en nadat je het pedaal en de kabel vervangen hebt schakelt ie niet meer goed lijkt het mij nu toch niet zo moeilijk om te zien wat er aan de hand is![]()
![]()
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
na een uurtje filerijden heb je een lamme pootVos schreef:slash schreef:koppeling van een 5 gaat meestal zwaar....Riël schreef:hij zei ook dat de koppeling veel te zwaar ging volgens hem

Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
ik ga over 2 weken ff naar JL, bakolie eruit en dan zien we wel wat er aan de hand is... als t metallic-lak is geworden dan weet je genoegslash schreef:wel vaag is het want als hij koud is koppeld hij goed, maar als ik een tijdje heb gereden, schakeld hij erg moeilijk terug en in zn achteruit is helemaal niet te doenpaz-maniac schreef:als ie nu eerst goe werkte en nadat je het pedaal en de kabel vervangen hebt schakelt ie niet meer goed lijkt het mij nu toch niet zo moeilijk om te zien wat er aan de hand is![]()
![]()
-
- Car: Renault 5 GT Turbo B
Ik heb precies hetzelfdeslash schreef:ik ga over 2 weken ff naar JL, bakolie eruit en dan zien we wel wat er aan de hand is... als t metallic-lak is geworden dan weet je genoegslash schreef:wel vaag is het want als hij koud is koppeld hij goed, maar als ik een tijdje heb gereden, schakeld hij erg moeilijk terug en in zn achteruit is helemaal niet te doenpaz-maniac schreef:als ie nu eerst goe werkte en nadat je het pedaal en de kabel vervangen hebt schakelt ie niet meer goed lijkt het mij nu toch niet zo moeilijk om te zien wat er aan de hand is![]()
![]()

Ik verdenk ook de koppelingskabel (of de afstelling daarvan), want het lijkt me niet dat als de koppelingsplaten versleten zijn, de auto vooruit wil! In dat geval (als ze versleten zouden zijn) zou de koppeling toch moeten slippen en niet onnodig moeten oppakken zoals nu het geval is. Conclusie: de koppelingskabel, de koppeling ontkoppelt niet voldoende, waardoor hij ook niet lekker in zijn 1, 2 en achteruit wil. Hoe het probleem dan nog temp. afhankelijk kan zijn is mij ook een raadsel, maar ik ga iig eerst eens naar die afstelling kijken (helemaal na dit topic, wat alleen maar bevestigd dat het de kabelafstelling zou moeten zijn!)
MAAR HOE WERKT DIE AFSTELLING?
Nog eens laten ratelen...Even de automatische stellig loshangen en dan nog eens laten ratelen

Aan die pedaal zit een vertanding, en daarboven zit een haak met 2 van die tanden die erin valt. Nu duw je de koppeling helemaal in, dan duw je die veer omhoog en dan geef je de kabel wat speling. Nu trap je 2x op de koppeling waardoor ie weer terugzakt naar een nieuw tandje en hij strakker staat. Die moet ie automatisch doen. In het ongunstige geval zijn de (plastic) tandjes versleten en kan hij dus niet inhaken waardoor je kabel te slap hangt.
Kijk er gewoon eens naar. Lamp erbij, kop onder de pedalen en loeren hoe het werkt. Het is niet zo makkelijk uit te leggen, maar makkelijk te zien.
Succes!
Kijk er gewoon eens naar. Lamp erbij, kop onder de pedalen en loeren hoe het werkt. Het is niet zo makkelijk uit te leggen, maar makkelijk te zien.
Succes!
-
Ok dan, thanx 

Koop een Brezankabel, die werkt prima 
Kan me alleen niet voorstellen dat een kabel warm- of koud gevoelig is, lijkt mij eerder aan de bak zelf te liggen.
Maja een kabel van 25 euri (oid) is gelukkig de wereld niet.
Tip: vet em nog ff lekker goed in met teflonspray ofzo.

Kan me alleen niet voorstellen dat een kabel warm- of koud gevoelig is, lijkt mij eerder aan de bak zelf te liggen.
Maja een kabel van 25 euri (oid) is gelukkig de wereld niet.
Tip: vet em nog ff lekker goed in met teflonspray ofzo.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
of witte zuurvrije Vaseline
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
-
- Contacteer:
sja tis maar net wat je in huis hebt hé ERik.O 

Megane Coupe '99 ph2[img]http://images.spritmonitor.de/342311_5.png[/img]
-
- Über-Spammer
- Contacteer:

dit is echt precies wat ik ook heb.....Matthijs Bleu Sport schreef:Ik heb precies hetzelfdeslash schreef:ik ga over 2 weken ff naar JL, bakolie eruit en dan zien we wel wat er aan de hand is... als t metallic-lak is geworden dan weet je genoegslash schreef:wel vaag is het want als hij koud is koppeld hij goed, maar als ik een tijdje heb gereden, schakeld hij erg moeilijk terug en in zn achteruit is helemaal niet te doenpaz-maniac schreef:als ie nu eerst goe werkte en nadat je het pedaal en de kabel vervangen hebt schakelt ie niet meer goed lijkt het mij nu toch niet zo moeilijk om te zien wat er aan de hand is![]()
![]()
. Als hij koud is niks aan het handje, als 'ie warm is nauwelijks in zijn 1, 2 en achteruit willen en als 'ie dan in zijn 1 zit, langzaam vooruit willen rijden. Ik dacht ook dat het de olie zou zijn (o.a. omdat het probleem zo temp. afhankelijk is), maar dat is het niet (net vervangen..).
Ik verdenk ook de koppelingskabel (of de afstelling daarvan), want het lijkt me niet dat als de koppelingsplaten versleten zijn, de auto vooruit wil! In dat geval (als ze versleten zouden zijn) zou de koppeling toch moeten slippen en niet onnodig moeten oppakken zoals nu het geval is. Conclusie: de koppelingskabel, de koppeling ontkoppelt niet voldoende, waardoor hij ook niet lekker in zijn 1, 2 en achteruit wil. Hoe het probleem dan nog temp. afhankelijk kan zijn is mij ook een raadsel, maar ik ga iig eerst eens naar die afstelling kijken (helemaal na dit topic, wat alleen maar bevestigd dat het de kabelafstelling zou moeten zijn!)
MAAR HOE WERKT DIE AFSTELLING?Nog eens laten ratelen...Even de automatische stellig loshangen en dan nog eens laten ratelen
Als de kabel niet goed over het pedaal loopt, dus niet in de 'banen' waar ie inhoort, dan werkt de afstelling ook niet.
Ook als de kabel te stroef gaat, dan werkt de afstelling ook niet
Die pedalen kunnen kapot gaan (1x gezien) maar meestal is 1 van de 2 opties de oorzaak. De spanner wordt nl elke keer opnieuw bediend. Als de kabel scheef ligt of gaat stroef, trekt deze de spanner niet genoeg aan en heb je maar een kleine 'effectieve' slag.
Voel, als je de pedaal bedient en weer naar boven trekt, of de kabel die naar buiten gaat, echt strak blijft staan. Als de kabel te stroef gaat, staat ie iewat bol als de pedaal boven is. Dan moet je de koppelingskabel vervangen (wat eigenlijk helemaal niet zo'n gek idee is als je n nieuwe koppeling monteerd. Ding kost 2 tientjes en je voelt 't verschil goed.
De gtt die we te koop hebben heeft ook n nieuwe koppeling + kabel, en die duw je met een pink in bij wijze van spreken!
Ook als de kabel te stroef gaat, dan werkt de afstelling ook niet

Voel, als je de pedaal bedient en weer naar boven trekt, of de kabel die naar buiten gaat, echt strak blijft staan. Als de kabel te stroef gaat, staat ie iewat bol als de pedaal boven is. Dan moet je de koppelingskabel vervangen (wat eigenlijk helemaal niet zo'n gek idee is als je n nieuwe koppeling monteerd. Ding kost 2 tientjes en je voelt 't verschil goed.
De gtt die we te koop hebben heeft ook n nieuwe koppeling + kabel, en die duw je met een pink in bij wijze van spreken!
Even een vraag van een leek op gebied van koppeling vervangen:
Wat zijn de symptomen van a) versleten koppelingsplaten?
b) versleten drukgroep?
c) kapotte(of versleten) keerring?
Deze vraag is ivm m'n tijdelijke tussenautootje, die bij het flink gasgeven meer toeren maakt dan dat de auto vooruit komt(slippende koppeling?).
Ik moet dus eigenlijk weten wat ik allemaal moet vervangen.
thnx
b) versleten drukgroep?
Deze vraag is ivm m'n tijdelijke tussenautootje, die bij het flink gasgeven meer toeren maakt dan dat de auto vooruit komt(slippende koppeling?).
thnx
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
gewoon de complete set bestellen, vaak is alles op elkaar in gesleten,
dus platen, drukgroep en de keerring
-
Het is nog niet verholpen.. helaas. Maar het is me nu wel heel duidelijk wanneer het probleem optreed.slash schreef:heb je t al verholpen???Matthijs Bleu Sport schreef:Ok dan, thanx
Als ik een tijdje in zijn vijf heb gereden en daarna naar zijn 4,3,2,1 schakel, krijg ik hem amper in zijn 2 en 1. Het lukt nog wel, maar met veeeel kracht zetten. Als hij dan in zijn 1 staat en ik sta stil met de koppeling volledig ingedrukt, dan gaat hij langzaam vooruit als ik de rem niet intrap. Na een stukje rijden (waarbij ik niet in zijn vijf kom), dan is er op den duur niks meer aan de hand... heel wazig.
Het probleem heeft dus te maken met zijn vijfde versnelling, maar hoe is mij nog een raadsel, ik ben nog niet zo bekend met het hele versnellingsbak gebeuren.
Het lijkt net alsof de koppelingskabel nadat ik in zijn vijfde versnelling heb gereden als het ware is uitgerekt, waardoor hij niet meer goed ontkoppelt en ik hem dus niet goed in zijn 1 en 2 kan krijgen. Het oprekken van de koppelingskabel lijkt mij nogal stug, juist omdat die kabel als ik in zijn 5 heb gereden in ruststand is lijkt mij.
Wat kan het wel zijn, iemand met versnellingsbak kennis een idee?
Bedankt Erik,DoubleJ schreef:Even een vraag van een leek op gebied van koppeling vervangen:
b) versleten drukgroep?
thnx
Erik Olijnsma schreef:gewoon de complete set bestellen, vaak is alles op elkaar in gesleten,

Het gaat hier om een tussenautootje, dus veel geld wil ik het niet laten kosten. Als het er toch op uitdraait dat alles vervangen moet worden, dan so be it.
Heeft iemand nog wel antwoorden op mijn symptoom-vragen?
(vind het toch wel interessant om te weten wat oorzaken van de symptomen zijn).
pierre schreef:a- koppeling komt niet meer goed vrij![]()
b- koppeling komt niet goed meer vrij![]()
c- koppeling gaat slippen door olie
Het is eerder zo, dat als de plaat en drukgroep te dun zijn, door slijtage, dat ie nauwelijks (of in het ergste geval niet meer) aangrijpt. Dus je plaat blijft slippen.
Het kan wel zo zijn, dat de drukgroep zelf slap is, waardoor ie idd niet eer goed vrij komt.