Warm worden van Clio 16V gaat moeilijk -> iemand een idee

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
Remco de Vos

Hallo!

Heb net een 2,5 week een Cliootje 16V uit 1991 en het eerste probleempje dient zich aan:

Vorige week stukje file gereden: koelvloeistof meter naar 90+ graden. Ai. Was vlakbij werk en auto daarna stop gezet.

's Middags en tot nu toe wil hij echter niet goed meer warm worden. Koelvloeistof meter komt niet boven allereerste streepje bij normaal rijden. Bij file of stationair kruipt ie langszaam omhoog, maar bij daarna weer rijden duikt ie weer naar beneden.

Ook duurt het nu erg lang voordat de olie in temp. stijgt. Wordt ook niet meer warmer dan 50 - 60 graden bij normaal (80 km/u) rijden.

Eerlijk gezegd rijdt ie nu ook compleet anders. Motor slist meer. Waarschijnlijk geeft het motormanagement door dat ie niet warm is?

Kan iemand mij helpen? Niveaus olie en koelvloeistof zijn ok. Koelvloeistof is zelfs bijzonder helder en lijkt niets mis mee.

Sensor kapot of zo? Of meer?

Alvast bedankt!
-PAZ-
Über-Spammer

mischien thermostaat die open blijft staan
Bart V

Klinkt inderdaad als een thermostaat. Dingen kosten niet de wereld, en vervangen is goed te doen.
Remco de Vos

Bedankt. :worship:

Klinkt logisch. Misschien morgen toch maar even naar de Renault garage en uitlezen.

Moet ik bij het vervangen van de thermostaat (als het dat is) nog ergens in het bijzonder op letten?
-PAZ-
Über-Spammer

niet bijzonder, wel effe zorgen dat je em goed ontlucht na het monteren van de thermostaat
Thierry

Ik heb hetzelfde probleem (N)

Waarschijnlijk staat de thermostaat constant op een klein kiertje ofzo, waardoor ie met warmrijden teveel koelt, omdat ie dan een beetje openstaat en als je stilstaat niet genoeg koelt, omdat er niet genoeg vloeistof doorheen kan.

Ik heb al een nieuwe thermostaat gekocht voor 9€, ik moet m alleen nog eens steken :p
pierre

wellicht thermokontakt koelvin kapot, omdat er in de file juist een hoge temperatuur optreedt, aanslaan koelvin checken.

lage temperaturen duiden niet op een ernstig defekt, meteraanwijzing kan foutief zijn, stekkers controleren.
Remco de Vos

* nieuws update *

Fijn, dus voor 20 euro een thermostaat gekocht en de behuizing proberen los te schroeven.

Ai. Alle 6 schroeven open, behalve 1 tje. Exact. Die het meest onderin, maar kan er wel bij door het loshalen van de accu.

Krijg het kreng echter met geen mogelijkheid los. Geen kruipolie, verwarmen, momentje maken, nope: niets. Maar 4 uurtjes lang geprobeerd. Ahum.

Wordt dus slepen naar een garage - immers al het complete koelsysteem droog liggen - waar ze hopelijk het kreng met pneumatiek los krijgen. Anders wordt het een duur geintje met uitboren en slijpen.

Weet iemand waar de sleepring zit? En of je wellicht uberhaupt 1,5 km kunt rijden zonder koelvloeistof? (maar niet doen, he?)

Thanx!

PS: Heb wel gelukkig de koelvloeistof tank goed en mooi schoon gekregen.
Plaats reactie