Ja ik heb nog geen GT Turbo maar een gewoon 5je (die gt komt er aan). Nou ben ik lekker stukje autobaan aan 't rijden, FILE! Kut. Lekker traag dus maar nou was mijn ventilator stuk van de radiateur. Die bleef hangen. Wel stroom erop natuurlijk, wat resulteerde in rook onder de kap en onder het dashboard. Een inspectie gaf aan een boel kabels in de fik gestaan heeft, kortsluiting tot gevolg. Onder de kap heb ik al een nieuw boompje gelegd, maar nu de vraag, hoe krijg ik het dashboard er COMPLEET uit. De telletjes ok maar ik weet niet hoe de rest voorin vastzit. Iemand een idee, of ervaring?
Thanx alvast
Een niet happy R5Campus owner die snel een GTturbo gaat kopen maar deze moet eerst weer gefixt zijn.
-
[quote]
On 2001-10-20 16:32, dakiitos
wrote:
Ja ik heb nog geen GT Turbo maar een gewoon 5je (die gt komt er aan). Nou ben ik lekker stukje autobaan aan 't rijden, FILE! Kut. Lekker traag dus maar nou was mijn ventilator stuk van de radiateur. Die bleef hangen. Wel stroom erop natuurlijk, wat resulteerde in rook onder de kap en onder het dashboard. Een inspectie gaf aan een boel kabels in de fik gestaan heeft, kortsluiting tot gevolg. Onder de kap heb ik al een nieuw boompje gelegd, maar nu de vraag, hoe krijg ik het dashboard er COMPLEET uit. De telletjes ok maar ik weet niet hoe de rest voorin vastzit. Iemand een idee, of ervaring?
Thanx alvast
Koop een Hayes of Vraagbaak van een Renault 5.
Kost je ongeveer 50 peik. Wel eenleven lang plezier.
grtz
On 2001-10-20 16:32, dakiitos
wrote:
Thanx alvast
Koop een Hayes of Vraagbaak van een Renault 5.
Kost je ongeveer 50 peik. Wel eenleven lang plezier.
grtz
Kan maar 1 ding zeggen: Succes.
Ben de 1e keer 2 dagen ermee bezig geweest.
Maar als je het een aantal keren hebt gedaan kun je het in en uit bouwen in een ochtend doen. Wil je best helpen maar dan moet je wel effe naar Friesland toe
Ben de 1e keer 2 dagen ermee bezig geweest.
Maar als je het een aantal keren hebt gedaan kun je het in en uit bouwen in een ochtend doen. Wil je best helpen maar dan moet je wel effe naar Friesland toe

-
In principe valt het wel mee, je moet het alleen weten!
Klok eruit, stuurkolom uitbouwen, stekkers los die onder kunstof kap bij de voetenruimte zitten, chokekabel en nog enkele kleine dingetjes meer die me zo niet te binnen schieten. Oja, kachelbed.paneel.
Vervolgens zit het dashboard in 3 kunststof klemmen geklemd bij de voorruit. Door een grote schroevendraaier eronder te steken kun je het dashboard eruit wippen (omhoog). Het dash zit aan de onder kant aan de uiteinden ook in een kunstof klem. Het zit iig nergens met bouten vast ofzo. Makkelijk is een penzaklampje om de klemmen te lokaliseren (Seek and Destroy, net als in Verwegistan
)
Oja, voor zover ik weet staat deze uitbouw niet in een Kluwer handboek
Sommige dealermonteurs willen ook nog wel eens behulpzaam zijn!
succes ermee!
groeten
Klok eruit, stuurkolom uitbouwen, stekkers los die onder kunstof kap bij de voetenruimte zitten, chokekabel en nog enkele kleine dingetjes meer die me zo niet te binnen schieten. Oja, kachelbed.paneel.
Vervolgens zit het dashboard in 3 kunststof klemmen geklemd bij de voorruit. Door een grote schroevendraaier eronder te steken kun je het dashboard eruit wippen (omhoog). Het dash zit aan de onder kant aan de uiteinden ook in een kunstof klem. Het zit iig nergens met bouten vast ofzo. Makkelijk is een penzaklampje om de klemmen te lokaliseren (Seek and Destroy, net als in Verwegistan

Oja, voor zover ik weet staat deze uitbouw niet in een Kluwer handboek
Sommige dealermonteurs willen ook nog wel eens behulpzaam zijn!
succes ermee!
groeten
Ah ja ach zo moeilijk was 't niet. half uurtje maar hoor. Alleen klote dat 't van die *#$(* torcks schroeven zijn, kon ik weer de buurt langs voor een sleuteltje.
in elk geval ga ik me morgenvroeg amuseren met de kabels erachter, is allemaal aan mekaar gesmolten
dat wordt kabeltjes trekken heb geen zin in een nieuwe boom. Maar was wel te doen zo te zien.
in elk geval ga ik me morgenvroeg amuseren met de kabels erachter, is allemaal aan mekaar gesmolten

dat wordt kabeltjes trekken heb geen zin in een nieuwe boom. Maar was wel te doen zo te zien.
mm was een aardekabel die heet is geworden. Alles werkt weer, alleen het dashboardpaneeltje onder het stuur past niet meer zo lekker.. verdorie.
Maarja opgelost. over 8 uurtjes heb ik een gtturbo als 't goed is tenminste!
Maarja opgelost. over 8 uurtjes heb ik een gtturbo als 't goed is tenminste!
-
Ik dacht al! In een half uurtje een dashboard uitbouwen......????
Sleepkabel eromheen, aan trekhaak van 4x4 en gaserop. Ja dan wel!
Sleepkabel eromheen, aan trekhaak van 4x4 en gaserop. Ja dan wel!
-
- Contacteer:
Ik ben ondertussen al drie uurtjes aan het trekken en zeulen... Hij wil er maar niet uit :-*canonballman schreef: Klok eruit, stuurkolom uitbouwen, stekkers los die onder kunstof kap bij de voetenruimte zitten, chokekabel en nog enkele kleine dingetjes meer die me zo niet te binnen schieten. Oja, kachelbed.paneel.
Vervolgens zit het dashboard in 3 kunststof klemmen geklemd bij de voorruit. Door een grote schroevendraaier eronder te steken kun je het dashboard eruit wippen (omhoog). Het dash zit aan de onder kant aan de uiteinden ook in een kunstof klem. Het zit iig nergens met bouten vast ofzo. Makkelijk is een penzaklampje om de klemmen te lokaliseren (Seek and Destroy, net als in Verwegistan)
succes ermee!
Ik zal me zo nog eens in de meest onmogelijke bochten wringen en kijken of ik niet ergens iets vergeten ben.
(O ja..ik ben een poging aan het doen om de kachelradiator te vervangen door een 'nieuwe')
Dat verwijderen van de stuurkolom lijkt me nog best lastig.
Hebben we gedacht aan de schroeven onder de asbak?
Dit moet de volgorde zijn:
1. instrumentenpaneel eruit
2. middenconsole eruit (schroeven bij roostertjes achteraan)
3. choke hendel
4. koplamp verstelknop
5. schroeven onder asbak (kleppie uitschuiven, daaronder zitten ze)
6. verwarmingsknoppen
7. bovensten en onderste binnenbekledingsplaten links en rechts van het dashboard
8. stuurkolom
9. dashoardknoppen
10. bekabeling stekkers
11. schroeven onderaan
12. klok
13. zekeringenkast
14. sjorren aan het dash tot de clips bovenaan loslaten
Ja, het is een heel werk!
3. choke hendel
4. koplamp verstelknop
6. verwarmingsknoppen
7. bovensten en onderste binnenbekledingsplaten links en rechts van het dashboard
8. stuurkolom
9. dashoardknoppen
10. bekabeling stekkers
11. schroeven onderaan
12. klok
13. zekeringenkast
-
- Contacteer:
Bedankt voor de extra tips!Matijs schreef:Hebben we gedacht aan de schroeven onder de asbak?
3. choke hendel
4. koplamp verstelknop
6. verwarmingsknoppen
8. stuurkolom
9. dashoardknoppen
10. bekabeling stekkers
11. schroeven onderaan
12. klok
13. zekeringenkast
Ik heb nog eens alles overlopen en hij zou eruit moeten. Alles van het lijstje heb ik achter de rug.
Ik denk dat ik te voorzichtig ben met het lostrekken..
Ik zal morgen eens proberen met wat meer brutte kracht

Ik ga zo beginnen, maar dat van die stuurkolom klinkt niet eenvoudig. Heb je daar nog een tip over, of is dat echt niet nodig.
't is gelukt
Tippie voor een volgende: Het losmaken van de stuurkolom valt mee. Hij hoeft er niet uit. Wel rekening houden, dat als het terugplaatsen niet lukt, dat dat kan komen omdat ie in het stuurslot is gevallen.
Tevens zitten er links en rechts aan de zijkant van het dashboard nog twee klemmetjes. Als je daar aan de achterkant op duwt komt het aan de voorkant los te zitten.

Tevens zitten er links en rechts aan de zijkant van het dashboard nog twee klemmetjes. Als je daar aan de achterkant op duwt komt het aan de voorkant los te zitten.
Voor je kachelradiator hoef je echt niet je hele dash uit te bouwen hoor!!
Dat kacheltje zit achter je radio-console, deze haal je dus weg, de 2 witte klipjes aan de l+r zijkant van het dash, je asbakje en that's it.
Je kachelhuis zit vast met 4 bouten, deze haal je los, kachelhuis beetje naar beneden trekken, zodat ie loskomt uit 2 lange bouten en naar voren trekken.
(Moet je naar voren trekken anders zit je radiatortje met z'n pootjes achter je gaspedaal vast.)
Terwijl iemand aan t sjorren is aant kachelhuis houdt iemand anders het dashboard omhoog, d'r is wat kracht voor nodig, maar je dash ken je gewoon laten zitten, wat weer veel werk scheelt.
Khoop dat je er wat aan hebt.
Dat kacheltje zit achter je radio-console, deze haal je dus weg, de 2 witte klipjes aan de l+r zijkant van het dash, je asbakje en that's it.
Je kachelhuis zit vast met 4 bouten, deze haal je los, kachelhuis beetje naar beneden trekken, zodat ie loskomt uit 2 lange bouten en naar voren trekken.
(Moet je naar voren trekken anders zit je radiatortje met z'n pootjes achter je gaspedaal vast.)
Terwijl iemand aan t sjorren is aant kachelhuis houdt iemand anders het dashboard omhoog, d'r is wat kracht voor nodig, maar je dash ken je gewoon laten zitten, wat weer veel werk scheelt.
Khoop dat je er wat aan hebt.
Mrtn = Maarten
Misschien onnodig om te melden, maar je stuur en dat plaatje/afdekkapje hieronder moeten ook los.
Je dash zit met 2 plastichaakjes aan je stuurkolom, deze hoef je er alleen maar tussenuit te wippen, eventueel de schroefjes een beetje los draaien.
Je dash zit met 2 plastichaakjes aan je stuurkolom, deze hoef je er alleen maar tussenuit te wippen, eventueel de schroefjes een beetje los draaien.
Mrtn = Maarten
Nee, dat heb ik inmiddels ook al Žs vaker meegedeeld, maargoed..........Mrtn schreef:Voor je kachelradiator hoef je echt niet je hele dash uit te bouwen hoor!!
ze willen niet luisteren

ff oud topic opgesnord....

Goof schreef:HO STOP!!
Voordat je je een hoop ellende op de hals haalt; voor de normale kachel radiator moet idd je gehele dasboard eruit.
Maar onze vrienden van Auto Citrus (in Den Haag) hebben een kleinere kachel radiator, waarvoor niet je gehele dash er uit hoeft.
Verwijderen van pedalen (en middenconsole) zou voldoende moeten zijn om de kachelradiator kapot te trekken, in 2 delen zodat ie er uit kan.
Vanuit deze beperktere ruimte kan dan de kleinere kachelradiator gemonteerd worden:)
Dus..... voor geinterreseerden;
Auto Citrus
Sinaasappelstraat 179
Den Haag 070-3239511
Dat van dat kleinere kacheltje zou een hoop verklaren. Ik heb net het hele dashboard eruit gehaald, maar die kachel is zo groot is zie echt niet hoe die er anders uit zou moeten kunnen. Bovendien dat kachelhuis zit toch vast met 4 bouten. 2 ervan kan je redelijk bij zonder het dashboard te verwijderen, maar de andere 2 gaat toch niet lukken, of zie ik iets dan over het hoofd ?
2 zitten ergens helemaal bovenin verstopt, dus zaklamp, verleng-en draaistuk erbij pakken.
Je moet onder een kleine hoek losschroeven.
Kheb 't verdomme 2X in 2 dgn moeten doen, omdat de eerste die ik op de sloop had gehaald toch nog lekte, al is er +/- bijna 1 bar luchtdruk op gezet om te zien of ie lekte.
Het kutte ervan is, is dat je met je hoofd onder je dash ligt en je benen bungelen ergens boven bij je hoofdsteunen of zelfs nog verder
Je moet onder een kleine hoek losschroeven.
Kheb 't verdomme 2X in 2 dgn moeten doen, omdat de eerste die ik op de sloop had gehaald toch nog lekte, al is er +/- bijna 1 bar luchtdruk op gezet om te zien of ie lekte.
Het kutte ervan is, is dat je met je hoofd onder je dash ligt en je benen bungelen ergens boven bij je hoofdsteunen of zelfs nog verder

Mrtn = Maarten
Die 2 schroeven leken me ook niet het probleem. Er zitten er ook nog 2 verder weg. Hoe maak je die dan los ?
Vanaf de onderkant te werk gaan en dan met net zoveel verlengstukken werken als je nodig hebt, plus een draaistuk (hoe heten die dingen nou? bent ff kwijt
) Pak 'r wel een zaklamp bij, anders zie je ze niet eens zitten. Het is een beetje aanpiemelen, maar geen moeilijke opgaaf.

Mrtn = Maarten
OK, ik begrijp wat je bedoelt. Ik zal het tzt uitproberen.Mrtn schreef:Vanaf de onderkant te werk gaan en dan met net zoveel verlengstukken werken als je nodig hebt, plus een draaistuk (hoe heten die dingen nou? bent ff kwijt) Pak 'r wel een zaklamp bij, anders zie je ze niet eens zitten. Het is een beetje aanpiemelen, maar geen moeilijke opgaaf.