Temperatuur 2.2dT RXT

Post hier al je vragen over de Renault Laguna
Plaats reactie
robin200

Hoi lieden,

Kan iemand mij vertellen wat zo ongeveer de normale bedrijfstemperatuur van deze auto dient te zijn.

Ik heb de auto gebruitk gekocht. Na 1 week de koppakking verrot, dus dat was een duur geintje. Vervolgens is een hele riedel vervangen (uitlaat, waterpomp, stuurhuishoes, distririem, v-snaar and the like). De temperatuur was 1 jaar geleden 40% van de volle schaal (op het kleine streepje net voor het tweede grote streepje). Nu zit ik op 60% (op het kleine streepje net over het tweede grote streepje). Toen ik de auto net had was de temp op het kleine streepje na het eerste grote streepje (meen ik me te herinneren in ieder geval). Na pak Žm beet een half uur rijden wil de temperatuur aanwijzer wel eens gek doen. Loopt dan terug tot het eerste grote streepje, gaat een beetje schommelen gaat dan weer omhoog tot net voor het tweede grote streepje, gaat schommelen en eindigt weer stbiel rond de 60%.
Tendens is dat de temepratuur aan het oplopen is in ieder geval. Nu vermoed ik dat de temp. sensor niet lekker is. Het lijkt mij onlogisch dat de motor die al warm is, opeens kouder wordt en dan weer warmer. Maar goed,ik ben een leek.

Heeft iemand een idee?
canonballman

Vervang de sensor gewoon eens. Zal niet de wereld kosten. Controleer ook eens de bedrading van die sensor, en ook de massa kabels aan de motor/versnellingsbak. Onder andere de massa kabel van linker chassisbalk naar versnellingsbak.
robin200

Ik heb helaas geen onderhoudsboeken, dus waar die sensor zit weet ik niet. Daarnaast als je de klep opentrekt is alles zo compact, dat je nergens bijkomt zonder andere zaken eerst te gaan demonteren. En dat met mijn auto kennis?
De auto is aan de onderkant ook afgedekt met een plaat dus vanaf daar kan ik ook niet veel zien.

Of is er aan dit soort onderhoudsboeken te komen?
canonballman

Mm, ik denk dat je beter eens bij een monteur of garage langs kunt gaan met je probleem, want als ik je zo hoor denk ik niet dat jij dat probleem op gaat lossen, no offence hoor.
Zoiets staat niet in een onderhoudsboek, dat leer je in een autotechnische opleiding, of door veel te sleutelen.
Zie het maar als autorijden: het is niet zo dat als iemand die nooit gereden heeft autorijden uit een boekje kan leren.
robin200

je hebt helemaal gelijk, maar een beetje kennis opdoen kan nooit kwaad natuurlijk! En als ik nou de boeken heb, dan komt de rest vanzelf een keer. Daarnaast is het interessant om de antwoorden hier eens naast de antwoorden van een dealer te leggen.
robin200

De temperatuur lijkt in orde te zijn. Door het warme weer blijkt de temp ook op te lopen, waarschijnlijk staat hij daardoor nu een streepje verder. Het terugvallen van de temp onderweg en daarna het schommelen is eigenlijk het in/uitschakelen van de thermostaat wat ik zie. Totdat de motor echt lekker op bedrijfstemp is ( na 1 uur voor een diesel) en dan zie je deze effecten niet meer.
Zoiets vertelde iemand me en het lijkt plausibel. Of toch niet?
robin200

effe een kleine update...ik heb sindsdien niets veranderd en de temp blijft nu stabiel op het wat hogere niveau. waarschijnlijk is dit nu het gebied waar de thermostaat op regelt.
Plaats reactie