carburateur revisieset

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Heino
Berichten: 589
Lid geworden op: di 26 jun 2001 0:00
Locatie: Grunn'n

Dag beste mensen.
Ben van plan om een carburateur die ik nog heb liggen te reviseren en dan op de 5 te monteren, kan nooit kwaad dacht ik zo.
Nu is de vraag wie heeft een Renault nummer van de revisieset?
Er zijn erg veel verschillende te koop maar nummer 77......736 komt het meest voor.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Van een gtturbo?
je kan eens mailen naar http://www.improve-tuning.nl, die heeft me toendertijd ook een prima set opgestuurd.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Die van Renault zijn ook hoerig duur toch? iets van 65 euri ofzo.
JL-Tuning leverde altijd setjes van 35 euri ofzo. BCCP leverde ze ook dacht ik.
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

45 euri bij MB


KLIK
Heino
Berichten: 589
Lid geworden op: di 26 jun 2001 0:00
Locatie: Grunn'n

Bedankt voor de reakties.
Ga direkt bestellen.
Bij Renault moet zo'n setje 76€ kosten, beetje a-sociaal.
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

ik heb er gister 1 gekocht bij mabo en moest er 37.50 voor betalen
Heino
Berichten: 589
Lid geworden op: di 26 jun 2001 0:00
Locatie: Grunn'n

Heb hem besteld bij MB carperformance voor €37, ging even fout met bestellen maar is keurig opgelost door MB CP, goeie service.
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

is een carburateur (redelijk) eenvoudig zelf te reviseren? ik bedoel, is het een kwestie van demonteren, uit elkaar nemen, en met de nieuwe pakkingen e.d. weer in elkaar zetten,of heb je daar wel kennis van zaken of een handleiding bij nodig...

ik ben niet helemáál achterlijk qua techniek :wink: maar ik heb nog nooit een carb uit elkaar gehaald, misschien heeft iemand tips?

groet allart
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Als je een revisiesetje hebt, zit daar vaak een exploded plaatje bij, dus in principe kan er dan al nix mis gaan.

Verder gewoon rustig aan een bureau ofzo gaan zitten en rudstig 1 voor 1 uit elkaar schroeven en alles beetje bij elkaar houden.
Kan weinig misgaan.

Enneh wel ff lekker alles doorspoelen met een bus remmenreiniger ofzo, kun je mooi alle gaatjes etc ff doorspuiteh.
Bram (vospower)
Berichten: 2019
Lid geworden op: ma 3 feb 2003 12:54
Locatie: Catsop

is het mogelijk om je carbureteur een beetje groter te maken dmv honen, dus maar een klein beetje zodat hij icm een andere sproeier iets beter loopt?

of beter gezegd is dat een grote ingreep? :beer:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nee is geen grote ingreep.

De 'groep a' carb is ook nix anders dan een venturi die van 25 -> 28,5mm is geruimt + 140/150 sproeier.

Die venturi kun je er zo uittikken, dan alleen nog de middelen om te kunne ruimen :)
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

mooie exploded view van een solex32dis (carb van een gtt dus):
http://home.wanadoo.nl/uijen/solex32dis.jpg
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

oke, ga ook maar een setje bestellen? gewoon proberen, dan weet je het...
ik heb nog een xtra carb liggen dus kan die op m'n gemakkie uit elkaar halen....

die exploded view kan ik niet helemaal volgen, staan geen denkbeeldige assen bij, dus ik zie niet in welke gaatjes sommige schroeffies horen? of ligt dat aan mij :p ...
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Daar kom je vanzelf wel achter als je die carb voor je neus hebt :p
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

Allartino schreef:oke, ga ook maar een setje bestellen? gewoon proberen, dan weet je het...
ik heb nog een xtra carb liggen dus kan die op m'n gemakkie uit elkaar halen....

die exploded view kan ik niet helemaal volgen, staan geen denkbeeldige assen bij, dus ik zie niet in welke gaatjes sommige schroeffies horen? of ligt dat aan mij :p ...
met een 3D bril zie je het beter.
da_stiech
Berichten: 165
Lid geworden op: za 15 jan 2005 14:05
Locatie: Schijndel (NB)

sooow...
ik heb er net ook maar ff 1 bsteld bij MB-Tuning.... want de mijne begonnen de pakkingen wat te scheuren. :D
iemand enig id hoelang de levertijd hiervoor ongeveer is?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

http://www.bccp.nl

zal ook wel goedkoper zijn
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

28,5mm venturi en 140-150ér sproeier moet je maar eens proberen. Zal er heel snel een topic te koop gevraagd "orginele carburateur GTT" staan.

Carburateur aanpassen is op zich niet zo heel moeilijk, maar moet daarna wel goed afgesteld worden, anders loopt het echt niet fijn. Onderin trekt die dan waarschijnlijk iets beter, maar bovenin niks meer daar. Dacht toen ook dat het zo simpel was. Onderin 7 PK erbij. Boven in miste ik maar liefst 40 PK.

Dus mocht je de carburateur gaan aanpassen, zou ik wel zorgen dat ik de juiste spullen zou hebben om hem af te stellen.

greetz
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Wat valt er dan af te stellen behalve je hoofdsproeier?
Staionairsproeiers, coschroeven en stationairschroeven doen er verder weinig toe.
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Air correction sproeier,1ste verrijking, 2de etc

Genoeg om het mengsel over een heel breed spectrum af te stellen
Bram (vospower)
Berichten: 2019
Lid geworden op: ma 3 feb 2003 12:54
Locatie: Catsop

hoeveel stijgt het brandstofverbruik dan ongeveer?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ehm nou boven de 1:10 is lastig zullen we maar zeggen :)
Ik rijd veel binnendoor naar m'n werk en dan rond de 1:9.
Lange stukken snelweg komt ie wel boven de 1:10.
Vakantie was het record 1:11,5

Enneh ik houd beswel van gasgeven zeg maar :p
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Ligt puur hoe je hem afsteld. Je kunt hem zelfs afstellen dat die niet meer benzine krijgt als orgineel. En dat die pas bij hogere drukken meer peut krijgt. Zo kun je het orgineel verbruik evenaren. Wij hebben hem daarintegen een stuk rijker afgesteld omdat die voor heel andere doeleinden gebruikt wordt. Maar moet er wel bij zeggen dat je hem dan wel moet afstellen op het blok zelf voor het beste resultaat.

Maar bovenin zal die zowiezo meer gaan zuipen. Meer lucht, meer benzine... En als het goed is ook meer vermogen ;)
Alpine
Berichten: 1476
Lid geworden op: vr 13 jul 2001 0:00
Locatie: Aalten
Contacteer:

Johan schreef:mooie exploded view van een solex32dis (carb van een gtt dus):
http://home.wanadoo.nl/uijen/solex32dis.jpg
Wat is de omschrijving van 33+34?
Ze is me vanaaf gaan staan en zie dat ik deze 2 mis :D
Komt dit vaker voor,en welke stelschroef is dit?

Gr Marcel
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

34 CO-stelschroef
33 afdekdopje om te voorkomen dat je co-schrioef kwijtraakt. Je kunt er ook gewoon een beetje silicone kit in doen. Maar natuurlijk wel laten uitharden voordat je er mee gaat rijden.
Laatst gewijzigd door Johan op do 29 sep 2005 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

CO schroef en het bijbehorende rubbertje.

Kosten nieuw wel 1 hele euri bij elkaar :D
Vaak is het beste om nog een beetje (zachte) vloeibare pakking op het schroefdraad te doen. De CO-schroef lazert er wel vaker uit.
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Dit is trouwens het renault bestelnummer voor de co-schroef: 77.01.034.196
Laatst gewijzigd door Johan op do 29 sep 2005 20:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Johan schreef:33 afdekdopje om te voorkomen dat je co-schrioef kwijtraakt. Je kunt er ook gewoon een beetje silicone kit in doen. Maar natuurlijk wel laten uitharden voordat je er mee gaat rijden.
Das gewoon het afdichtende O-ringetje hoor, d'r zit geen doppie in.
Alpine
Berichten: 1476
Lid geworden op: vr 13 jul 2001 0:00
Locatie: Aalten
Contacteer:

Thanx,zal vast beginnen met sparen :lol:

Zal is goed kijken, zie geen of nauwelijks schroefdraad.
Is hier een bestelnummer voor of is het universeel voor meerdere carbs?

Gr Marcel
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

ah ok steve-O
@ marcel: voor een 5gtt ph2 carb is mijn bestelnr
Alpine
Berichten: 1476
Lid geworden op: vr 13 jul 2001 0:00
Locatie: Aalten
Contacteer:

@ Johan

Moet ik nou net een ph2 hebben,thanx.

Gr Marcel
Plaats reactie