Verschil GTT & GTE

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Malossilion
Contacteer:

Hey,

zou iemand mij kunnen zeggen wat het verschil is tussen een R5 GTE en een R5 GTT. Ikzelf heb een R5GTT die werk aan de carosserie heeft(roest aan de kofferklep en onder de bekleding in de koffer).
Heeft iemand daar soms een goed adresje voor?

Laat maar iets weten.

Greetz.
Calle

Jij bent toch niet die SBS6 reporter? :D :lol:

GTT is een 1.4 turbo met standaard 118-125 pk en een GTE is de duits/zwitserse vervanging ervan toen daar vanwege uitlaatgasnormen de GTT niet meer verkocht mocht worden. De GTE heeft een 1.7 multipoint injectie motor die iets van 110 pk levert. De GTT is beduidend sneller, maar ook meer onderhouds gevoelig en drinkt euro98 mlv i.p.v. euro95 voor de GTE.

Wat betreft uitrusting en roesten zijn ze nagenoeg gelijk.
Mrtn
Car: R5GTT

de GTE heeft 95pk door toedoen van een 1.7 multipointer :)
Calle

Mrtn schreef:de GTE heeft 95pk door toedoen van een 1.7 multipointer :)
Ik was het alweer vergeten :) Rijdt wel lekker, maar komt niet in de buurt van een GTT.
Gerard race GT

en elke GTE is een import bak. (N)
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

en wat is daar mis mee????
en met een paar simpele ingrepen heeft die net zo makkelijk 120 pk
en veeeeeeeeel goedkoper in het onderhoud en met sleutelen

alleen geen turbokick
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Bram (vospower)

Import maakt me totaal niet uit, mijn GTE en GTT zijn beide ingevoerd, maar ik merk echt geen verschil als ik erin zit :p
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

juist ik vind het ook niks uitmaken
Michel S.
Contacteer:

Luco/Alpine-racer schreef:en wat is daar mis mee????
en met een paar simpele ingrepen heeft die net zo makkelijk 120 pk
en veeeeeeeeel goedkoper in het onderhoud en met sleutelen

alleen geen turbokick
SImpele ingrepen???
Laat maar eens horen hoe jij met een paar simpele(lees goedkope ingrepen) het motor vermogen bijna 30% laat stijgen. 10% is nog goed te doen, maar daarna gaat het serieus geld kosten bij een NA motor.

Bij een GTT heb je met een 100 euro toch al gauw een koppelwinst van een 25%. Kan zelf al voor een uurtje werk, 2 tywraps, wat kit, boortje en wat slangenklemmetjes als je een beetje handig bent.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

andere ecu andere inlaat en uitlaat van de sloop en andere demper en hoppa klaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar
ik heb alles liggen hier en bij een maatje levert dezelfde combinatie 120 pk gemeten
Michel S.
Contacteer:

Ik zie met smart de uitdraai tegemoet.

Vaak haal je een 7-15PK eruit(afhankelijk van motortype en natuurlijk ten opzichte van standard) met een op-maat chip als de uitlaat en inlaat reeds zijn geoptimaliseerd. Daarbij is het in de meeste gevallen dat dergelijke aanpassingen ten eerste 50% van het gewonnen vermogen moeten afstaan om weer op de orginele waarde uit te komen ivm slijtage enz enz.

Dus ik laat mij verassen. GTT's met 120 PK's zijn al niet al te dik bestrooid, en daarmee een 130-135 PK neerplaatsen is al een hele opgave.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

ach ik heb meegereden en zijn tijden gezien op assen en zandvoort en een gtt rijd die op zijn sloffen ermee weg en er isniks speciaals met het 1700 gebeurd

ik heb dezelfde spullen liggen en denk dus ook dat als je dat in een vijfje lepelt sneller bent dan een gtt

ik kom hier nu een tijdje en de meeste overdrijven met de pks en alles is te duur :(
maar 2.08 op zandvoort haal je echt niet met een vijfje met 95 pk
en dat zou jij ook moeten weten

hoeveel heeft hooliehead aan zijn blok gedaan?
Ad van Haperen
Contacteer:

Aan dit blok heb ik helaas niets gedaan maar ooit ooit komt dat goed :wink:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

en die uitdraai op je site hoeveel pk is die?
Riël
Über-Spammer

Sorry hoor maar ik vind een gte toch echt de mindere van de 2.

Motor mist gewoon de trekkracht die de gtt heeft, en de gte komt ook totaal niet bij de gtt in de buurt.

Als je in beide auto's hetzelfde investeert is de gte nergens meer.

Trouwens, over betrouwbaarheid, ik durft te zweren dat een goed onderhouden gtt betrouwbaarder is dan een goed onderhouden gte. Een GTTurbo kan feitelijk minder mis mee gaan.

Hoere gte's met hun electronische shit, stappenmotoren sensoren en onvindbare irritante problemen.

Nee, heb er 2 gehad en voor mij geen gte meer :)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

nou mijn ervaring is heel anders
de gte van mijn maatje trekt alle standaard gttjes er toch echt uit en ook op top is die sneller
Riël
Über-Spammer

da's wel knap.
Maar da's geen originele gte , moet wel eerlijk vergelijken.

Ik wil niemand op de teentjes trappen trouwens, :)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

aan het blok zelf is niks gedaan alleen andere in en uitlaat en ecu meer niet
Patrick L.

kheb ze allebei, GTT uit 88 en een GTE uit 87,
Beide standdaard, de GTT is sneller en trekt beter, hoewel de GTE bij lage toeren iets beter trekt, maar tegen een turbo kan ie niet op.

Ben wel benieuwd naar de mogelijkheden over het aanpassen van de in en uitlaat spruitstukken van de GTE, van welke wagen haal je die en hoezo haal je daarmee meer pk`s uit de GTE?
Bram (vospower)

Denk wel dat de top van een GTE hoger is dan die van een GTT. Tenmisnte dat was bij mij zo...

Wat zeggen de boekjes?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

de flow van een volvouitlaatspruitstukj schijnt stukken beter te zijn maar ik ben daar echt een leek in maar ik red het met mijn gtt niet tegen zijn gte

nu is de zijn wel wat lichter omdat er niks meer in zit :D
maar heb met hem op de rijksweg gereden toen mijn alpine nog reed en hij hing bij 220 nog op een meter achter mij :D :D

nou zal de luchtweerstand dan ook minder zijn maar ik denk dat er weinig verschil in die twee zit

en de ene gte is de andere niet
en bij gtt jes is dat denk ik niet anders
Michel S.
Contacteer:

Heb zelf nog nooit een GTE gehad, maar ik blijf erbij dat een GTE met ECU en uitlaatlijn een GTT niet bijhoudt. Als jouw maat elke GTT ervandoor gaat, geloof ik er niet in dat het motorblokje standard is.

En 2.08 op een circuit zegt mij, en de rest helemaal niks. En dat zegt ook helemaal geen ene *bliep* over het vermogen. Het zegt hooguit iets over de performance van het hele zaakje bij elkaar(rijder, vermogen, wegligging etc). Ik rij ook maar 8 seconde achter een Lancia Delta met meer dan 300 PK/500NM, bang bang, launch control en de rest erop en eraan op een totale tijd van net geen 5 minuten. Zegt dat iets over mijn vermogen, mijn setup, mijn rijstijl, zijn rijstijl of het hele pakketje.
Daarbij ken ik het circuit niet. Dus kan ik vrij weinig met de data.

Ik zeg absoluut niet dat het niet kan. Het is immers maar 70 pk per liter. Is dus echt geen waarde waar F1 technologie voor nodig is. Maar mijn ex-gtt haalde 6.9 seconde naar de 100(gemeten waarde met de juiste apparatuur) en gewoon vol interieur van binnen. Ding had 132PK. Dat zie ik nog niet zo snel gebeuren uit een standard GTE blokje met andere ECU en uitlaat.

Heb zelf ook een clio 16V gehad. Ding had een Cup chip, andere uitlaatlijn met sport-kat en luchtfilter. Dit resulteerde in (ik dacht) 132.9 PK. Dus 1 PK erbij in top vermogen. Puur de verliezen door de jaren heen gecompenseerd. Wel had die een betere kromme waardoor die de acceleratietijden naar de 100 verbeterde met 0,5 seconde.

Dus vandaar dat ik twijffels heb. Tis dat ik niet in de buurt woon, anders had een G-tech avondje wel uitgewezen hoeveel het beestje daadwerkelijk eruit perst.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

ja laten we deze discussie maar stoppen want daar kom je nooit uit, feit is dat ik hem op het rechte eind niet bij kan houden met mijn gtt en de alpine moet er ook behoorlijk aan sleuren maar dat komt door het gewichtsverschil :D
misschien dat dat dus erg veel scheelt een lege auto met enkel een kooi en een stoel (Y)
Michel S.
Contacteer:

Ik kan je uit ervaring vertellen dat dit meer uithaalt dan tich pk erbij. Onze Rally auto weegde 800 kilo aan de haak met kwart tank. Dit met orginele motorruimte(op de hittedekens en schilden na) en een kooi met 2 vrij zware OMP kuipjes. En dat is toch al gauw 50 kilo minder(besparing van 6%!!). Is een hoop. 2 identieke GTT's en pas boven de 160 ging de blauwe iets beter door. Bij een schoonmaakbeurt de blauwe helemaal gestript en maar 1 stoel erin. Maakte echt ontzettend veel uit. De witte GTT kon de blauwe niet meer bijhouden. Elke versnelling pakte de blauwe meer en meer afstand. Denk dat het toch een halve seconde scheelde naar de 100. Misschien wel een hele seconde. Dus hier zit wel winst in. Hoeveel.... Alleen maar te meten. Kan er wel naar gokken, maar blijft fictief.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

ach volgend jaar vreet ik hem toch op op het rechte eind allen hij kan beter sturen dan ik :@ :@ :@
maar met 250 pk moet ik hem toch voor blijven :D :D :D
Riël
Über-Spammer

Andel is niet ver weg, zou ook leuk zijn, een performancemeetingkje :)
Malossilion
Contacteer:

Nu weet ik toch al het grootste verschil tussen en GTT en een GTE.

Maar heeft er soms nog iemand een goed(koop) adresje in België (aan de kanten van Antwerpen) om mijn carosserie te laten nakijken en bewerken.

Ik heb dit autootje gekocht op goed advies vcan een vriend want ik ben nog al een leek op het gebied van carosserie en auto-mechanica.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Riël schreef:Andel is niet ver weg, zou ook leuk zijn, een performancemeetingkje :)
die gte staat in harderwijk maar ik zou zeggen kom de 24e naar zandvoort, kan je het zien :D :D :D
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Nog steeds met RS blok?
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

ja alleen daar moeten we vandaag voor op pad dif van de jc5 is kapot dus de 24e is die er met de 1700 :(
na 2000 km jc5 kapoet zwaar klote
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Die gast die mijn auto taxeerde vertelde me dat er een hele dikke GT meereed op Zandvoort, dat moet deze wel zijn geweest.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

ja een zwarte:-) zijn tijd was 2.04,08 met een vijfje zonder sper en sequentiele bak :-)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

nationaal circuit :wink:
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

ja normale circuit geloof ik waar ook cliocup op rijd
scheelt niet veel qua tijd en ik vind het erg snel hij streed met een renault 21 europacup :D
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Ik zat gister wat meetingfoto's uit het jaar 2000 te bekijken.
Ineens had ik zoiets van goh, laat ik via de RDW website eens kijken hoeveel er nog overgebleven zijn..

Bijna de helft van de GT Turbo's/GTE's die destijds op bijvoorbeeld Vive la France stonden bestaan niet meer! En van degene die nog wel bestaan was meer als de helf meerdere jaren al niet meer APK gekeurd!

Gaat hard achteruit met de GT's.....
Plaats reactie