carbu 5 GTT

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Bouw

Was vandaag ff aan het knutselen met een ouwe carburateur. Tikte zonder enige moeite de verturi eruit en vraag mij nu natuurlijk af:
Wat is het probleem om zonder deze restrictie (25mm) te gaan rijden.
De carb is zonder venturi 32 mm.
Zover ik kan uitvogelen is het enige dat in de venturi aanwezig is een verleng kanaaltje voor het stationair toerental.
Heeft iemand dit al eens geprobeerd?????
Steven
Car: M536

Jij snapt duidelijk de venturiwerking niet, de venturi is een vernauwing die zorgt dat je een onderdruk krijgt waardoor je de benzine kunt laten aanzuigen in een redelijke verhouding.

Zonder die venturi gebeurt er weinig.
Bouw

Oke da's duidelijk, Wat gebeurd er dan bij een groep A carburateur??
En ja het klopt ik snap niet wat de venturi doet. Is dat erg??
Steven
Car: M536

Bij een groep A is de venturi opgeboord van 25 naar 28,5mm, in theorie zou je onderin vermogen moeten verliezen en bovenin wat terugwinnen.
Mijn ervaring is dat het gewoon algeheel een verbetering is.

Maar als je die venturi eruit gooit heb je geen drukval meer dus zul je ook nooit meer een af te stellen mengsel krijgen. Die 28,5mm is ook wel aardig maximaal.
Bouw

kun je van de originele een 28,5 mm maken of is dat ook weer ernaast van me??
Calle

In principe wel als je ook de sproeiers aanpast, volgens mij is dat wat ze bij K-tec ook ongeveer doen (en de boel reviseren natuurlijk).
GerryTT

'Groep A' carb is niets anders dan een standaard carb die opgeboord is en andere sproeiers heeft
Bouw

En wat is de maat dan van de sproeiers.
Michel S.
Contacteer:

volgens mij gaat 28,5 je niet lukken. Wij rijden met een 28mm venturi, en je ziet dat de wand echt niet meer veel vlees heeft. Meeste schrijven ook uitdraaien naar 27,5 of 28. Groter kan alleen maar als je de emulsibus ander gaat maken.

laterz
Michel S.
Contacteer:

Heb even een uitdraai erbij gepakt tussen orgineel en group A.

Let op. Deze carburateur is afgesteld voor onze rally auto. Wij hebben zowel bij vollast als bij deellast een lambda rond de 0.8(behoorlijk rijk) wat het opspinnen van de turbo niet in de hand speelt. Dus de horizontale verplaatsing van de grafiek komt hierdoor. De standard carburateur staat bij het opspinnen op een lambda rond de 1.0 en dat helpt een heel eind.

Verder gaat het hier om een turbodruk van circa 0.9 bar. Bij hogere drukken ben ik van mening dat de Group A een heel stuk beter tot zijn recht komt.

Maar geen lange lul verhalen, hier is de plot:

[img]http://members.home.nl/gt.turbo/images/ ... roup_a.jpg[/img]

Nog iets. Er zit een klein foutje in het excel progje waardoor het koppel een aantal procent te hoog uitkomt. Maar dat is even niet van belang hier. De fout zit namelijk in beide grafieken.
Calle

Je ziet de restrictie als de flow groot wordt harder meetellen, dus bovenin het toerengebied houdt de kleine opening de boel tegen. Als je dus harder gaat duwen (meer druk, dus meer lucht) gaan die verliezen dus harder meetellen.
Plaats reactie