Was vandaag ff aan het knutselen met een ouwe carburateur. Tikte zonder enige moeite de verturi eruit en vraag mij nu natuurlijk af:
Wat is het probleem om zonder deze restrictie (25mm) te gaan rijden.
De carb is zonder venturi 32 mm.
Zover ik kan uitvogelen is het enige dat in de venturi aanwezig is een verleng kanaaltje voor het stationair toerental.
Heeft iemand dit al eens geprobeerd?????
carbu 5 GTT
Jij snapt duidelijk de venturiwerking niet, de venturi is een vernauwing die zorgt dat je een onderdruk krijgt waardoor je de benzine kunt laten aanzuigen in een redelijke verhouding.
Zonder die venturi gebeurt er weinig.
Zonder die venturi gebeurt er weinig.
Bij een groep A is de venturi opgeboord van 25 naar 28,5mm, in theorie zou je onderin vermogen moeten verliezen en bovenin wat terugwinnen.
Mijn ervaring is dat het gewoon algeheel een verbetering is.
Maar als je die venturi eruit gooit heb je geen drukval meer dus zul je ook nooit meer een af te stellen mengsel krijgen. Die 28,5mm is ook wel aardig maximaal.
Mijn ervaring is dat het gewoon algeheel een verbetering is.
Maar als je die venturi eruit gooit heb je geen drukval meer dus zul je ook nooit meer een af te stellen mengsel krijgen. Die 28,5mm is ook wel aardig maximaal.
volgens mij gaat 28,5 je niet lukken. Wij rijden met een 28mm venturi, en je ziet dat de wand echt niet meer veel vlees heeft. Meeste schrijven ook uitdraaien naar 27,5 of 28. Groter kan alleen maar als je de emulsibus ander gaat maken.
laterz
laterz
Heb even een uitdraai erbij gepakt tussen orgineel en group A.
Let op. Deze carburateur is afgesteld voor onze rally auto. Wij hebben zowel bij vollast als bij deellast een lambda rond de 0.8(behoorlijk rijk) wat het opspinnen van de turbo niet in de hand speelt. Dus de horizontale verplaatsing van de grafiek komt hierdoor. De standard carburateur staat bij het opspinnen op een lambda rond de 1.0 en dat helpt een heel eind.
Verder gaat het hier om een turbodruk van circa 0.9 bar. Bij hogere drukken ben ik van mening dat de Group A een heel stuk beter tot zijn recht komt.
Maar geen lange lul verhalen, hier is de plot:
[img]http://members.home.nl/gt.turbo/images/ ... roup_a.jpg[/img]
Nog iets. Er zit een klein foutje in het excel progje waardoor het koppel een aantal procent te hoog uitkomt. Maar dat is even niet van belang hier. De fout zit namelijk in beide grafieken.
Let op. Deze carburateur is afgesteld voor onze rally auto. Wij hebben zowel bij vollast als bij deellast een lambda rond de 0.8(behoorlijk rijk) wat het opspinnen van de turbo niet in de hand speelt. Dus de horizontale verplaatsing van de grafiek komt hierdoor. De standard carburateur staat bij het opspinnen op een lambda rond de 1.0 en dat helpt een heel eind.
Verder gaat het hier om een turbodruk van circa 0.9 bar. Bij hogere drukken ben ik van mening dat de Group A een heel stuk beter tot zijn recht komt.
Maar geen lange lul verhalen, hier is de plot:
[img]http://members.home.nl/gt.turbo/images/ ... roup_a.jpg[/img]
Nog iets. Er zit een klein foutje in het excel progje waardoor het koppel een aantal procent te hoog uitkomt. Maar dat is even niet van belang hier. De fout zit namelijk in beide grafieken.
Je ziet de restrictie als de flow groot wordt harder meetellen, dus bovenin het toerengebied houdt de kleine opening de boel tegen. Als je dus harder gaat duwen (meer druk, dus meer lucht) gaan die verliezen dus harder meetellen.