RSi wil niet stationair lopen.

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Riël
Über-Spammer

Even een vraag. De RSi wil niet mooi stationair blijven lopen, hij valt, als ik de koppeling intrap vaak terug tot 300 toeren. Als ik er ook nog bij rem dan is de kans dat ie afslaat groot.

Is er ergens waar het stationair toerental bij te stellen is bij deze motoren? Ik verwacht van niet. Maar ik kan nergens een lekkage o.i.d. vinden.
~thijs~
Contacteer:

Nope stationair valt niet af te regelen, zelf heb ik al vanaf het begin last dat ie schommeld in z'n stationair tussen de 500 en 1500 toeren schijnt bij dit type motor te "horen"
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

~thijs~ schreef:Nope stationair valt niet af te regelen, zelf heb ik al vanaf het begin last dat ie schommeld in z'n stationair tussen de 500 en 1500 toeren schijnt bij dit type motor te "horen"
Bij de RSI motoren dan. want ik heb er toch weinig/geen last van. Met wel hetzelfde motortypenummer.
Bart V

Frits schreef:
~thijs~ schreef:Nope stationair valt niet af te regelen, zelf heb ik al vanaf het begin last dat ie schommeld in z'n stationair tussen de 500 en 1500 toeren schijnt bij dit type motor te "horen"
Bij de RSI motoren dan. want ik heb er toch weinig/geen last van. Met wel hetzelfde motortypenummer.
Het brandstofsysteem is wel totaal anders...dus niet echt een vergelijking :)

@riel: Stappenmotor al gecontroleerd/schoongemaakt?? Gooi ook eens je accupool los en vast..mischien haalt het wat uit.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

er zit op het inlaat spruitstuk bij de gasklep een luchtklep die de omloop lucht regelt..
dit is de regeling van de staionair loop
die neem je los en maak je goed schoon met carb reiniger..
ook het huis waar in hij goed gemonteerd zit goed reinigen !!
helpt dit niet moet je even kijken of hij reageerd bij het losnemen van de stekker tijdens stationair loop...
je kan ook kijken als je de unit hebt losgenomen iemand het contackt aan laten zetten (maar niet starten ! ) dan moet er ook beweging in zitten
zo niet even een ander zoeken op de sloop
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:zo niet even een ander zoeken op de sloop
Even zegt ie. Ben tot nu toe nog niet 1 RSI op de sloop tegen gekomen, en als je weet waar wel. laat het ff weten..... :wink: aub.

GR.Frits
Bart V

Zoek je nog een motor dan? heb dr nog wel tje voor je namelijk.
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Bart V schreef:Zoek je nog een motor dan? heb dr nog wel tje voor je namelijk.
misschien? wat voor blok. laat eens wat horen.
:D
Bart V

pm
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

Bart V schreef:
Frits schreef:
Het brandstofsysteem is wel totaal anders...dus niet echt een vergelijking :)

@riel: Stappenmotor al gecontroleerd/schoongemaakt?? Gooi ook eens je accupool los en vast..mischien haalt het wat uit.
bij accupool los en vast verergerde t bij mij juist...had er dan tijdje last van (toen de RSi nog van mij was) en na een paar weken was t weg meestal...

zou t niet iets kunnen zijn van vuile injectoren ofzo?
Riël
Über-Spammer

Injectoren tikken wel, maar ik denk dat ik het gevonden heb.

Ik heb de omloopklep gereinigd, het was iets verbeterd. De klep beweegt wel een beetje.

Maar ik verdenk de katalysator, de auto loopt niet altijd even hard :) SOms gaat ie gewoon minder goed door, en dan in gezelschap van een iewat lichte rotte eierengeur. VOlgens mij zit dat ding potdicht. Dus nog een klusje, kat maar leeghalen, tenzij iemand nog een katalysator heeft liggen die past voor een beetje :)

Wat moet ik nog doen aan de RSi

Kat vervangen

Eventueel injectoren reinigen (maken wel herrie)

Luchtfilter schoonmaken (dat er nog wat doorheen komt? :))

Zorgen dat dan stationair loop goed is, schommelen mag dan wel voorkomen bij een RSi, bij deze moet 't fatsoendelijk lopen.

Fuseestuk voor vervangen, is krom, met remmen rammel je uit de auto, en is waarschijnlijk oorzaak geweest van de schade aan de carroserie zelfs, niet het gevolg.

Achterremklauwen gangbaar maken (met name het handremgebeuren, klemt nogal)

Startmotor vervangen (is echt helemaal op, als ie al eens aan wil springen zingt ie er goed bij).

Olielekkage volgens mij achter de oliepomp (komt dat wel eens voor?)

En dan issie weer tiptop! Verder is de auto echt nog netjes hé, da's wel fijn. Er is nog wel wat van te maken :)

En ik heb toch wel wat credits over voor dit model auto, een RSi. Bij de keuze 16v of RSi zou ik voor mijn gevoel toch voor de RSi gaan, of deze loopt goed, of de 16v's waar ik in heb gereden niet :) Deze pakt van onder goed op, trekkracht overal, en je maakt het andere auto's knap lastig, zelfs op de snelweg. De drivability is echt veel beter. Echt een scheurijzertje, waar de 16v het meer van de luxe en afwerking moet hebben denk ik.
MarcoG
Contacteer:

Wat dat lekkage betreft bij die oliepomp Riël, bij mij is ie ook goed sappig daar, heb ik laatst gezien. Maar das dan zoŽn "luxe" 16v he! :wink:
Riël
Über-Spammer

Ja maar 't stinkt en druppelt, dus moet wel gerepareerd worden. De auto moet wel te verkopen zijn he.
MarcoG
Contacteer:

Mijn auto mieft ook goed naar dood dier...je mag me weleens uitleggen wat daar aan te doen is (en binnen budget blijft hehe). Zal em eens langskomen stinken lol! Kun je zelf ruiken.
Riël
Über-Spammer

Ja dat is je katalysator. Wat is het bouwjaar?
Steven
Car: M536

Dat van die credits voor de RSi moet ik toch ook wel beamen.
Dat ding heeft onderin zoveel koppel, dattie echt perfect is voor het betere gooi- en smijtwerk op korte bochtjes. Volgens mij zou je er ook prima mee kunnen slalommen/BW-en als je em flink verlaagd en evt. de spoorbreedte wat verbreed (gewoon hele wegligging optimaliseren). Beter dan een 16v zeker.

Ik heb ook beiden eens uitvoerig aan de tand gevoeld met Sanderrr, dus die kan het ook beamen :D
MarcoG
Contacteer:

Riël schreef:Ja dat is je katalysator. Wat is het bouwjaar?
1991
Riël
Über-Spammer

Dan is er maar één juiste oplossing : een katvervanger. Platimex (sponsor) levert ze voor een erg scherpe prijs!! Met 1991 kan dat 'legaal' dus.
Menno

Ik zou eerst je sonde eens checken. Doorvallen komt doorgaans door een fout mengsel, net BOVEN je stationair toerental. Als je koppeling intrapt en gas las laat, dondert het toerental dan zo snel in, dat de toerenregelaar gewoon te traag is om 'm op te vangen.

Ook die rotte eierenlucht kan heel goed komen door dat die kat gewoon niet 't juiste mengsel krijgt aangeboden.

en wat blijft het toch een grappige discussie, RSi vs. 16V........
Riël
Über-Spammer

Ja maar wat is een makkelijke manier om die sonde te checken? Met een multimeter zie je ook niet zo heel veel. Bedankt voor de tip, ga het zeker eens nakijken. Ik dacht dat de sonde dus wappie mengsels registreerde dóórdat de kat dichtzat.
paulvanrooij
Contacteer:

Hmm krijg al bijna heimwee naar de RSi..

{even stukje gereden in de 19} hmm toch niet :D

de RSi scheurt lekker, maar de 19 is toch best wel lekker zoeven hoor! voor je t weet zit je op illegale snelheden ;)
Menno

Riël schreef:Ja maar wat is een makkelijke manier om die sonde te checken? Met een multimeter zie je ook niet zo heel veel. Bedankt voor de tip, ga het zeker eens nakijken. Ik dacht dat de sonde dus wappie mengsels registreerde dóórdat de kat dichtzat.
Met een multi-meter kan je prima kijken of die sonde uberhaupt signaal afgeeft. Deellast of stationair moet het signaal wisselen zo ongeveer tussen de 0 en 1 volt.
Roy
Moderator

Is je keerring van je oliepomp niet versleten? Was bij mij wel het geval. :)
Riël
Über-Spammer

Kijk ik ook na idd.
Bart V

Fijn klusje is dat met ingebouwde motor :)
Roy
Moderator

Haal je hem er toch even uit. Met 2 uur staat hij ernaast :)
Steven
Car: M536

Nee Riël houd graag van kloten en handen openhalen :lol:
Riël
Über-Spammer

Ik ga nog niet misschien dat blok eruit halen :D

Ik heb kleine handjes ;)

Maar 't is de keerring niet denk ik, dan komt het (verbeter me) toch achter de kap van de distributie uitlopen?

Het komt echt van de achterkant van het blok.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

de 19 die ik had heeft het zelfde motor type
fijn wel ff ruim 120 pk aan de krukas en 169 nm bij een test tm 5d rpm
(school uitje dus niet meer tijd voor een volgende run)
dan ga je echt wel goed van ze plek
beter als de 16 v 's
maargoed komt het niet van je carter ontluchting of je klepdeksel pakking?
kop pakking?
TjeBo

Ik heb zelf ook een RSi. Precies hetzelfde probleem met stationair toerental. Bij mij komt daar nog bij dat de motor bij gas los begon te bokken. Auto op m'n werk aan de clip gehangen... gas los werd niet herkend. Morgen wordt hij nagekeken door een monteur
Riël
Über-Spammer

Na schoonmaken van het vettige gasklephuis is het alweer iets verbeterd, hij loopt nu een steady 700 toeren stationair, maar valt nog ver weg. Afslaan in elk geval niet meer.

Nou is ie voorzien van een nieuwe oliepomp-pakking, keerring en krukaskeerring, kijken of ie droog blijft. Op het eerste gezicht wel dus even afwachten. En gaat prima met de motor er in, kun je best bij. Alleen die hoere kapjes losmaken, da's het ergste.

Startmotor is vervangen, altijd makkelijk. Er was 1 veldmagneet helemaal foetsie en de rest was weg :S Ik denk haal ik wat nieuwe magneten , de startmotor was namelijk maar 1 jaar oud! Zag er ook nieuw uit. Dus paul, wie heeft die startmotor daar opgefrot? Wat een kloemel. Maar nieuwe magneten kostten 67,00 Dus, Lang leve de sloop :p

Remmen gaat nu ook stoekloos. Wel zo prettig, nog eens testen met een andere schijf, de naaf is kaarsrecht. Er waren nieuwe schijven op gezet, maar aan de achterkant was het 1 grote rare plakkerige zooi. Volgens mij eens homokinetenvet in de remklauw gekomen, en niet naar gekeken en gewoon gemonteerd. Dus die schijf kon ik weggooien. Zonde van n nieuwe schijf.

Ook is een draagarmrubber door dat gestoek ver heen, ziet er niet uit, maar ik kon (nog) geen speling voelen.

Aandrijfashoes was weer gescheurd, nieuwe hoes erop pff

Uitlaat dichtgemaakt, klinkt weer lekker.

En nou issie eigenlijk gereed voor de apk. Ben benieuwd.

Ohja, en hij is verkocht! Vandaag heeft de geinteresseerde een rondje meegereden en hij vond m toch veel stoerder dan n golf. Vooral met die brullende pijp en de strakke bochtjes :lol: hij was alleen maar aan't lachen naast me :lol: Wel leuk, ik hoop dat ie lid word, zodat de auto in de club blijft :) Hij was wel zeker dat ie m kocht. Nu nog een leuk prijsje maken en dan kan ik spreken van een geslaagd project!
R(ay)Si

Gefeliciteerd :)
pierre

fusee niet vervangen is niet zinvol tenzij wieluitlijning foutief is, dus of wielnaaf vervangen of schijf afslijpen aan de wagen.

onjuist stationair is denk ik ook de regeling aangestuurt door de lambdasonde.

blij dat ik geen kat heb. ( beide )
Riël
Über-Spammer

Je hebt gelijk pierre, het word weer krom. Ik heb een fusee dus we zijn nog niet uitgesleuteld :) De koper heeft een arm in 't gips en kan de komende 6 weken niet rijden, maar hij wilde m al voor de deur hebben staan haha. Nou heb ik dus niet zo'n hele grote haast.
paulvanrooij
Contacteer:

(Y) goed bezig Riël! gefeliciteerd met de verkoop!
Ik hoop ook dat ie binnen de club blijft! wil em nog wel es terug zien, mn wagentje!!! :)
Plaats reactie