Koelingsprobleem clio williams

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
SheikValver

na het dynamoprobleem, nu een ander probleem ... :@

koeling van de motor is (N)

probleem is:

de koelschroef werkt niet, stond in de file, motor begon te warmen tot 3/4

motor afgelegd, en dan terug gestart, temp flink laten zakken voor ik terug reed. Nu het probleem van de koelschroef is opgelost, hij springt aan, maar naar mijn gedacht veel te laat (3/4 streepje). Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij vroeger aanspringt? want nu is het nog niet zo warm, maar eens het zomer wordt zal het blok lekker heet worden en is de kans op warmloper veel groter.

mss een lagere temperatuursensor monteren?

is het een optie om de koelschroef te laten draaien van zodra ik de motor start, of is de schroef niet voorzien op zo lang draaien?

zou graag met een gerust hart de zomer tegemoed gaan, zonder kopzorgen...
Calle

De koel fan hoort na het pas 3e streepje aan te gaan, dus dat is normaal. Je zou evt een andere sensor in je radiateur kunnen schroeven die al bij een lagere temp schakeld. Ook kun je een schakelaar maken in het interieur, waarmee je de koel fan handmatig kan schakelen.
mightycliofreak schreef:is het een optie om de koelschroef te laten draaien van zodra ik de motor start, of is de schroef niet voorzien op zo lang draaien?
Dat lijkt me een erg slecht plan, je kunt ook te veel koelen, je motor zal minder snel op temperatuur komen wat slijtage in de hand helpt. Als je op de snelweg rijdt gaat de lucht sneller door je radiateur dan je fan dat kan pompen. Ik kan me goed voorstellen dat je fan dat niet leuk gaat vinden. Daarnaast vreet zo'n fan best een hoop stroom, dus je elektische systeem wordt ook fors extra belast.
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Ik heb het een keer gehad dat het thermocontact kapot was en daardoor mijn ventilator continu draaide. Je motor wordt dan gewoon helemaal niet warm! En dus ook geen verwarming in de auto en geen warme olie.

Slecht plan... :)
Thierry

Ik heb ook dat mijn Williams heel erg warm wordt bij lang stilstaan, maar eenmaal terug op gang daalt ie heel erg snel weer naar zn normale temperatuur :s
Strijder

Nog niet in de file gestaan met mn williams :)
Merkte wel vandaag dat de motor lang warm blijft.
SheikValver

Strijder schreef:Nog niet in de file gestaan met mn williams :)

ohhh :wink: dan ben ik niet de enige, 2u na het rijden kan ik er nog een ei op bakken :beer:
SheikValver

Calle schreef:De koel fan hoort na het pas 3e streepje aan te gaan, dus dat is normaal. Je zou evt een andere sensor in je radiateur kunnen schroeven die al bij een lagere temp schakeld. Ook kun je een schakelaar maken in het interieur, waarmee je de koel fan handmatig kan schakelen.
mightycliofreak schreef:is het een optie om de koelschroef te laten draaien van zodra ik de motor start, of is de schroef niet voorzien op zo lang draaien?
Dat lijkt me een erg slecht plan, je kunt ook te veel koelen, je motor zal minder snel op temperatuur komen wat slijtage in de hand helpt. Als je op de snelweg rijdt gaat de lucht sneller door je radiateur dan je fan dat kan pompen. Ik kan me goed voorstellen dat je fan dat niet leuk gaat vinden. Daarnaast vreet zo'n fan best een hoop stroom, dus je elektische systeem wordt ook fors extra belast.
dus wat stel je dan voor?

een thermosensor van bijvoorbeeld 70% icm een knop in het interieur om de schroef te bedienen?
Strijder

mightycliofreak schreef:

ohhh :wink: dan ben ik niet de enige, 2u na het rijden kan ik er nog een ei op bakken :beer:
en ik heb... nou 2.5 km mee gereden en dan al zo lang warmin de winter wel heerlijk natuurlijk :) in no - time is het warm binnen!
Florus

Strijder schreef:
mightycliofreak schreef:

en ik heb... nou 2.5 km mee gereden en dan al zo lang warmin de winter wel heerlijk natuurlijk :) in no - time is het warm binnen!
In 2.5km warm [img]http://smile.smilies.nl/1853.gif[/img], Wel eens van warm rijden gehoord :s
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Bij normaal gebruik zul die dat blok echt niet oververhitten in de zomer.

Ik zou je koelsysteem eens doorspoelen en eventueel een nieuwe radiateur monteren, want met een werkende fan moet hij toch wel koel genoeg blijven. Zit er wel een originele Williams-fan op? Die is namelijk een stukkie groter dan de normale 16V-fan.
Strijder

Nee bedoel dat als je je hand op de motor legt dat ie dan lang warm blijft. maar voordat de motor goed warm gereden is heeft zeker even tijd nodig.
Calle

Als alles goed werkt is je verwarming wel warm in 2.5 km, dat is erop gemaakt om dat te doen, maar voordat je olie op temperatuur is (boven de 80 graden) duurt toch wel wat langer dan dat over hte algemeen. Het systeem is er wel op gemaakt om zo snel mogelijk de optimale bedrijfstemperatuur te bereiken, daar is die thermostaat ook voor die de circulatie van de koelvloeistof naar de radiateur regelt.

Met de sneeuw van de afgelopen tijd heb ik wel gehad dat ik mijn clio ergens parkeerde terwijl het net begon te sneeuwen en toen ik een paar uur later terug kwam lag over de hele auto een laag van 5 cm, maar op de motorkap niets. Het duurt altijd wel even voordat het echt weer helemaal afgekoeld is.
Plaats reactie