Om het weekend maar eens goed af te sluiten besloot mijn Clio 1.8 16V uit '92 er opeens mee te stoppen.
Het probleem: Na de meubels bij de Ikea in te laden en de auto normaal te starten, ging na het verlaten van de parkeerplaats opeens het lampje in het dashboard branden van de accu....wat volgens mij betekent dat de accu niet meer oplaat. Eenmaal op de snelweg richting Zeeland brandde het lampje nog 10 minuten maar was nu ook opeens weer weg. Aangekomen in mijn woonplaats Vlissingen wilde ik nog even tanken en na het tanken was er geen enkel leven meer...er was niet meer genoeg prik en de startmotor ging heel langzaam rond.
Wat is nu het probleem? Dynamo, accu of allebei?
NB: Een tijd geleden deed mijn knipperlicht linksaf het raar (sneller knipperen) maar dit was na 10 minuten weer weg...kan dit zomaar of heb ik serieuze kortsluitingsproblemen?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Problemen met accu of dynamo?
Meten is weten
Ik zal het ff zo simpel mogelijk uitleggen:
Ga eerst je accu eens opladen. Zonder prik in de accu kan je ook niks meten. Met een simpele multimeter van de gamma kan je dit al meten.
Bij een volle accu moet je ruim 12 volt meten. Gemeten direct op de polen van de accu.
Start hierna je auto, en doe dan dezelfde meting. Nu moet je ruim 14 volt meten.
Meet je bij de eerste meting minder dan 12v (na een flinke tijd accu laden) dan is je accu niet goed. Meet je bij de 2e meting minder dan 14 volt dan laad je dynamo niet, of niet voldoende bij.
Als laatste kan ik een hele verhaal gaan tikken over massaproblemen, en de werking van velddiodes in je dynamo die wel eens voor problemen zorgen, maar doe eerst deze simpele testjes maar even. Als dat niet voldoende blijkt te zijn kunnen we het altijd nog moeilijk gaan maken.
Ps. Als je in de buurt woont en je komt er niet uit, dan wil ik ook wel even voor je meten hoor
Ga eerst je accu eens opladen. Zonder prik in de accu kan je ook niks meten. Met een simpele multimeter van de gamma kan je dit al meten.
Bij een volle accu moet je ruim 12 volt meten. Gemeten direct op de polen van de accu.
Start hierna je auto, en doe dan dezelfde meting. Nu moet je ruim 14 volt meten.
Meet je bij de eerste meting minder dan 12v (na een flinke tijd accu laden) dan is je accu niet goed. Meet je bij de 2e meting minder dan 14 volt dan laad je dynamo niet, of niet voldoende bij.
Als laatste kan ik een hele verhaal gaan tikken over massaproblemen, en de werking van velddiodes in je dynamo die wel eens voor problemen zorgen, maar doe eerst deze simpele testjes maar even. Als dat niet voldoende blijkt te zijn kunnen we het altijd nog moeilijk gaan maken.
Ps. Als je in de buurt woont en je komt er niet uit, dan wil ik ook wel even voor je meten hoor
Clio 16V & GSX-R 600
Hums,
De accu opladen gaat erg langzaam....
Klopt het dat het acculampje ook gaat branden als de accu op is? Of gaat deze alleen branden wanneer er iets mis is met de dynamo?
En ook al laadt de accu (om welke reden dan ook) niet meer op, gaat het lampje dan ook al branden als de accu nog vol is?
Ben benieuwd!
Gr. Chris!
Klopt het dat het acculampje ook gaat branden als de accu op is? Of gaat deze alleen branden wanneer er iets mis is met de dynamo?
En ook al laadt de accu (om welke reden dan ook) niet meer op, gaat het lampje dan ook al branden als de accu nog vol is?
Ben benieuwd!
Gr. Chris!
Zo te horen liggen de velddioden uit je spanningsregelaar. Typ morgen wel ff hoe dat werkt en hoe je dat meet. ok?Chris1983 schreef:Hums,
Ben benieuwd!
Gr. Chris!
Clio 16V & GSX-R 600
het is een dynamoprobleem omdat de accu niet werd bijgeladen en dus leegliep tot alles stopte, eerst valt de dashboardverlichting en alle lampjes uit dan de motor.
dynamo reviseren of vervangen
als het laadstroom waarschuwingslampje brandt bij stilstand is dit normaal ( contact aan ), het gaat uit als de motor loopt, het geeft niet aan of de accu slechter is, maar of er laadstroom is.
bij een teveel aan laadstroom gaat het ook branden, dan kookt je accu over, maar dat is hier niet het geval.
een snel knipperlichtje betekent dat het lampje aan dezelfde kant maar dan achter of voor geen contact maakt.
dus het lampje wat snel knippert maakt wel goed contact, de andere nazien.
dynamo reviseren of vervangen
als het laadstroom waarschuwingslampje brandt bij stilstand is dit normaal ( contact aan ), het gaat uit als de motor loopt, het geeft niet aan of de accu slechter is, maar of er laadstroom is.
bij een teveel aan laadstroom gaat het ook branden, dan kookt je accu over, maar dat is hier niet het geval.
een snel knipperlichtje betekent dat het lampje aan dezelfde kant maar dan achter of voor geen contact maakt.
dus het lampje wat snel knippert maakt wel goed contact, de andere nazien.
'' Zo te horen liggen de velddioden uit je spanningsregelaar. Typ morgen wel ff hoe dat werkt en hoe je dat meet. ok? ''
Ben benieuwd Jasper....
Klopt het trouwens dat de dynamo maar vastzit met 2 bouten? 1 langs de voorkant en 1 langs de zijkant....als ik mij niet vergis. Als ik deze 2 losmaak, kan ik de dynamo zo achter de multi-riem vandaan halen, he?
BTW: Hoe lang duurt het reviseren van een dynamo? Heb namelijk van het weekend mijn auto wel weer nodig....
Ben benieuwd Jasper....
Klopt het trouwens dat de dynamo maar vastzit met 2 bouten? 1 langs de voorkant en 1 langs de zijkant....als ik mij niet vergis. Als ik deze 2 losmaak, kan ik de dynamo zo achter de multi-riem vandaan halen, he?
BTW: Hoe lang duurt het reviseren van een dynamo? Heb namelijk van het weekend mijn auto wel weer nodig....
Kijk daar had ik het dus al over.Madmaus schreef:Bij mij was me diodenplaat ofzo doorgebrand. Doordat me dynamo te hard moest werken om me accu bij te laden. Waren dezelfde symptomen.
@ chris: reviseren kost in de meeste gevallen minder dan een uur, als je de dynamo er zelf af hebt gehaald. Ruil dynamo maakt in kosten meestal weinig tot niks uit, en dan heb je meteen een andere gereviseerde in handen.
Ik heb een werkstuk geschreven over dynamo's toen ik nog op de mts zat, ik zal het online zetten.
Clio 16V & GSX-R 600
gechecked?Riël schreef:En controleer even eerst de stekker op de dynamo (die bruine) wil nog wel eens slecht contact maken. Symptomen en gevolg: veldmagneten worden niet bekrachtigd, acculampje brandt, dynamo levert geen stroom.
Jeps, gechecked.
DIt heb ik vandaag allemaal gedaan:
Accu opgemeten: 12,8V
Accu opgemeten nadat de motor gestart was en dus liep met stationair: 12V
met 3000 toeren: 12V
Acculampje ging trouwens weer branden....
Duidelijk een dynamo probleem.
MOrgen de dynamo eruit en naar het AutoOnderdelenCentrum voor te laten reviseren..
Iemand nog tips voor het demonteren van de dynamo?
Alvast bedankt.
DIt heb ik vandaag allemaal gedaan:
Accu opgemeten: 12,8V
Accu opgemeten nadat de motor gestart was en dus liep met stationair: 12V
met 3000 toeren: 12V
Acculampje ging trouwens weer branden....
Duidelijk een dynamo probleem.
MOrgen de dynamo eruit en naar het AutoOnderdelenCentrum voor te laten reviseren..
Iemand nog tips voor het demonteren van de dynamo?
Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door Chris1983 op do 17 mar 2005 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
valt nogal is voor, bij onze R19 was dat ook voorgevallen, aangezien het een diesel was bleef die wel rijden (zolang het stopklepje op de dieselpomp stroom kreeg tenminste), maar was wel vervelend om in het donker terwijl het regent zonder licht en ruitenwisser te rijden.
De oplossing was op de sloop een andere alternator te halen, en dat wou nu lukken dat er juist een R19 stond waarvan de alternator pas vervangen was, en dat heeft slechts 5 gekost voor een zo goed als nieuwe alternator.
De oplossing was op de sloop een andere alternator te halen, en dat wou nu lukken dat er juist een R19 stond waarvan de alternator pas vervangen was, en dat heeft slechts 5 gekost voor een zo goed als nieuwe alternator.
ik heb ook een probleem met mijn accu/dynamo bij mijn r5. op een gegeven moment deed de auto niks meer que eloctro ramen gingen niet meer omhoog en de deurvergrendeling niet dash bord helemaal niks meer .... dus ik ging ook even meten ... maar de accu geeft 12 volt aan en met lopende motor ook 12v maar met wat meer toeren en na een tijdje 13 volt... dit is niet genoeg neem ik aan?????...
Maar mijn multisnaar zit ook een beetje losjes volgens mij kan ik ongeveer 2.5 centimeter indrukken...
Is het dan handig dat ik de snaar ga spannen???
greetz jaxxx
Maar mijn multisnaar zit ook een beetje losjes volgens mij kan ik ongeveer 2.5 centimeter indrukken...
Is het dan handig dat ik de snaar ga spannen???
greetz jaxxx
De snaar spannen is nooit een verkeerd idee, maar span 'm niet te straks. Een cm moet je 'm altijd wel in kunnen duwen zonder al teveel moeite.
Ik zou de auto eens laten lopen, volts meten op je accu en alle verbruikers aanzetten (achterruitverwarming, blower, etc). Als ie dan onder de 13V komt, zou ik eens een andere dynamo plaatsen.
Ik zou de auto eens laten lopen, volts meten op je accu en alle verbruikers aanzetten (achterruitverwarming, blower, etc). Als ie dan onder de 13V komt, zou ik eens een andere dynamo plaatsen.
Dynamo stuk.