Problemen met accu of dynamo?

Stel hier je vragen op electronisch gebied, accu, startmotor, dynamo etc.
Plaats reactie
Chris1983
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 14 mar 2005 7:14

Om het weekend maar eens goed af te sluiten besloot mijn Clio 1.8 16V uit '92 er opeens mee te stoppen.

Het probleem: Na de meubels bij de Ikea in te laden en de auto normaal te starten, ging na het verlaten van de parkeerplaats opeens het lampje in het dashboard branden van de accu....wat volgens mij betekent dat de accu niet meer oplaat. Eenmaal op de snelweg richting Zeeland brandde het lampje nog 10 minuten maar was nu ook opeens weer weg. Aangekomen in mijn woonplaats Vlissingen wilde ik nog even tanken en na het tanken was er geen enkel leven meer...er was niet meer genoeg prik en de startmotor ging heel langzaam rond.

Wat is nu het probleem? Dynamo, accu of allebei?

NB: Een tijd geleden deed mijn knipperlicht linksaf het raar (sneller knipperen) maar dit was na 10 minuten weer weg...kan dit zomaar of heb ik serieuze kortsluitingsproblemen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
GSXjaspeR
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 2 mar 2005 21:22

Meten is weten :wink: Ik zal het ff zo simpel mogelijk uitleggen:

Ga eerst je accu eens opladen. Zonder prik in de accu kan je ook niks meten. Met een simpele multimeter van de gamma kan je dit al meten.

Bij een volle accu moet je ruim 12 volt meten. Gemeten direct op de polen van de accu.

Start hierna je auto, en doe dan dezelfde meting. Nu moet je ruim 14 volt meten.

Meet je bij de eerste meting minder dan 12v (na een flinke tijd accu laden) dan is je accu niet goed. Meet je bij de 2e meting minder dan 14 volt dan laad je dynamo niet, of niet voldoende bij.

Als laatste kan ik een hele verhaal gaan tikken over massaproblemen, en de werking van velddiodes in je dynamo die wel eens voor problemen zorgen, maar doe eerst deze simpele testjes maar even. Als dat niet voldoende blijkt te zijn kunnen we het altijd nog moeilijk gaan maken.

Ps. Als je in de buurt woont en je komt er niet uit, dan wil ik ook wel even voor je meten hoor :wink:
Clio 16V & GSX-R 600
Thierry
Berichten: 3365
Lid geworden op: ma 16 jun 2003 11:35
Locatie: Zeeland

Ik heb dit ook al eens gehad en bij mij lag het aan de dynamo
Even laten reviseren voor 100euro en ik kon weer verder :)
Chris1983
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 14 mar 2005 7:14

Hums,

De accu opladen gaat erg langzaam....

Klopt het dat het acculampje ook gaat branden als de accu op is? Of gaat deze alleen branden wanneer er iets mis is met de dynamo?

En ook al laadt de accu (om welke reden dan ook) niet meer op, gaat het lampje dan ook al branden als de accu nog vol is?

Ben benieuwd!

Gr. Chris!
GSXjaspeR
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 2 mar 2005 21:22

Chris1983 schreef:Hums,

De accu opladen gaat erg langzaam....

Klopt het dat het acculampje ook gaat branden als de accu op is? Of gaat deze alleen branden wanneer er iets mis is met de dynamo?

En ook al laadt de accu (om welke reden dan ook) niet meer op, gaat het lampje dan ook al branden als de accu nog vol is?

Ben benieuwd!

Gr. Chris!
Zo te horen liggen de velddioden uit je spanningsregelaar. Typ morgen wel ff hoe dat werkt en hoe je dat meet. ok?
Clio 16V & GSX-R 600
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

het is een dynamoprobleem omdat de accu niet werd bijgeladen en dus leegliep tot alles stopte, eerst valt de dashboardverlichting en alle lampjes uit dan de motor.

dynamo reviseren of vervangen

als het laadstroom waarschuwingslampje brandt bij stilstand is dit normaal ( contact aan ), het gaat uit als de motor loopt, het geeft niet aan of de accu slechter is, maar of er laadstroom is.
bij een teveel aan laadstroom gaat het ook branden, dan kookt je accu over, maar dat is hier niet het geval.

een snel knipperlichtje betekent dat het lampje aan dezelfde kant maar dan achter of voor geen contact maakt.
dus het lampje wat snel knippert maakt wel goed contact, de andere nazien.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

En controleer even eerst de stekker op de dynamo (die bruine) wil nog wel eens slecht contact maken. Symptomen en gevolg: veldmagneten worden niet bekrachtigd, acculampje brandt, dynamo levert geen stroom.
Chris1983
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 14 mar 2005 7:14

'' Zo te horen liggen de velddioden uit je spanningsregelaar. Typ morgen wel ff hoe dat werkt en hoe je dat meet. ok? ''

Ben benieuwd Jasper....

Klopt het trouwens dat de dynamo maar vastzit met 2 bouten? 1 langs de voorkant en 1 langs de zijkant....als ik mij niet vergis. Als ik deze 2 losmaak, kan ik de dynamo zo achter de multi-riem vandaan halen, he?

BTW: Hoe lang duurt het reviseren van een dynamo? Heb namelijk van het weekend mijn auto wel weer nodig....
MB
Berichten: 10
Lid geworden op: di 29 jun 2004 14:04

Is de + kabel niet gewoon afgebroken bij de dynamo.
Gebeurt heel veel bij de Clio !
(6) Clio 16V Turbo under constuction (6)
Madmaus
Berichten: 1119
Lid geworden op: wo 25 jun 2003 13:39
Locatie: Den Haag

Bij mij was me diodenplaat ofzo doorgebrand. Doordat me dynamo te hard moest werken om me accu bij te laden. Waren dezelfde symptomen.
GSXjaspeR
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 2 mar 2005 21:22

Madmaus schreef:Bij mij was me diodenplaat ofzo doorgebrand. Doordat me dynamo te hard moest werken om me accu bij te laden. Waren dezelfde symptomen.
Kijk daar had ik het dus al over.

@ chris: reviseren kost in de meeste gevallen minder dan een uur, als je de dynamo er zelf af hebt gehaald. Ruil dynamo maakt in kosten meestal weinig tot niks uit, en dan heb je meteen een andere gereviseerde in handen.

Ik heb een werkstuk geschreven over dynamo's toen ik nog op de mts zat, ik zal het online zetten.
Clio 16V & GSX-R 600
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Riël schreef:En controleer even eerst de stekker op de dynamo (die bruine) wil nog wel eens slecht contact maken. Symptomen en gevolg: veldmagneten worden niet bekrachtigd, acculampje brandt, dynamo levert geen stroom.
gechecked?
Chris1983
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 14 mar 2005 7:14

Jeps, gechecked.

DIt heb ik vandaag allemaal gedaan:

Accu opgemeten: 12,8V

Accu opgemeten nadat de motor gestart was en dus liep met stationair: 12V

met 3000 toeren: 12V

Acculampje ging trouwens weer branden....

Duidelijk een dynamo probleem.

MOrgen de dynamo eruit en naar het AutoOnderdelenCentrum voor te laten reviseren..

Iemand nog tips voor het demonteren van de dynamo?

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door Chris1983 op do 17 mar 2005 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

Nou, eerder een heel duidelijk dynamo probleem, bij 3000 toeren mag je toch wel iets van 14 volt over je accu moeten kunnen meten...
Chris1983
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 14 mar 2005 7:14

Dat zeg ik....dynamo probleem...had het even verkeerd getypt, inmiddels in de originele post veranderd.
SJ
Berichten: 8
Lid geworden op: di 7 sep 2004 11:03

wat gebeurt er eigenlijk op het moment dat je die bruine stekker omdraait? Waarschijnlijk niets omdat er, verwacht ik, kortsluiting ontstaat. Wat is er dan kapot? Of blijft de dynamo heel, maar laadt ie gewoon niets bij?
yanosh
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 8 mar 2006 19:01
Locatie: België

als je zeker wilt zijn bij het uitmeten van je dynamo moet je je toeren niet optrekken ofzo zet gewoonweg je lichten aan en dat is al genoeg....
mtbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 14 aug 2005 22:18

valt nogal is voor, bij onze R19 was dat ook voorgevallen, aangezien het een diesel was bleef die wel rijden (zolang het stopklepje op de dieselpomp stroom kreeg tenminste), maar was wel vervelend om in het donker terwijl het regent zonder licht en ruitenwisser te rijden.

De oplossing was op de sloop een andere alternator te halen, en dat wou nu lukken dat er juist een R19 stond waarvan de alternator pas vervangen was, en dat heeft slechts 5€ gekost voor een zo goed als nieuwe alternator.
jaxxx
Berichten: 10
Lid geworden op: do 18 mei 2006 15:23
Locatie: houten

ik heb ook een probleem met mijn accu/dynamo bij mijn r5. op een gegeven moment deed de auto niks meer que eloctro ramen gingen niet meer omhoog en de deurvergrendeling niet dash bord helemaal niks meer .... dus ik ging ook even meten ... maar de accu geeft 12 volt aan en met lopende motor ook 12v maar met wat meer toeren en na een tijdje 13 volt... dit is niet genoeg neem ik aan?????...

Maar mijn multisnaar zit ook een beetje losjes volgens mij kan ik ongeveer 2.5 centimeter indrukken...

Is het dan handig dat ik de snaar ga spannen???

greetz jaxxx
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Met 12V op de accu zouden de electrische ramen nog gewoon moeten werken, lijkt mij! Is er geen zekering gesprongen of zo?
jaxxx
Berichten: 10
Lid geworden op: do 18 mei 2006 15:23
Locatie: houten

jah klopt... mijn ramen doen het nu ook weer ... maar toen de auto dood (qua electronica) was deden de ramen het niet...
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

De snaar spannen is nooit een verkeerd idee, maar span 'm niet te straks. Een cm moet je 'm altijd wel in kunnen duwen zonder al teveel moeite.

Ik zou de auto eens laten lopen, volts meten op je accu en alle verbruikers aanzetten (achterruitverwarming, blower, etc). Als ie dan onder de 13V komt, zou ik eens een andere dynamo plaatsen.
jaxxx
Berichten: 10
Lid geworden op: do 18 mei 2006 15:23
Locatie: houten

k thnx meteen ...
jaxxx
Berichten: 10
Lid geworden op: do 18 mei 2006 15:23
Locatie: houten

ok ik heb gemeten en alles aan gezet... 11.6 volt...

en de snaar kan tot de de middelste pulli ingedrukt worden ,..
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Als ie niet slipt, zou hij gewoon zijn werk moeten doen... Maar 11.6 Volt is wel laag. Ook al je wat meer gas geeft? (had ik er net effe bij moeten zeggen misschien ;) )
jaxxx
Berichten: 10
Lid geworden op: do 18 mei 2006 15:23
Locatie: houten

jah als ik wat gas geeft komt hij in eerste instantie niet verder maar na verloop van tijd toch wat verder maar niet echt verder dan 13 volt...
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Dynamo stuk. :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Lijkt het wel op, ja...
jaxxx
Berichten: 10
Lid geworden op: do 18 mei 2006 15:23
Locatie: houten

ok thnx jongens .. ik ga nu naar mijn werk.. morgen ben ik vrij en ga ik eerst even de snaar spannen en als dat niet werkt.. een gereviseerde dyno halen ...

:worship: :smoke: :gitar:
jaxxx
Berichten: 10
Lid geworden op: do 18 mei 2006 15:23
Locatie: houten

ik heb een nieuwe dyno er in gezet... 14.10 volt.. en na een uur rijden 13.9 volt :D whoei dat doet het nu dus weer... nu nog het tikken in de remmen bij de rechter achterwiel... :D
Plaats reactie