Middendemper
-
Voor de APK hoeft hij alleen maar luchtdicht te zijn.
Dus je kan er gewoon een buis tussen zetten in plaats van de demper.
Gr, Frits.
Gr, Frits.
Das mooi om te weten......weet ook toevallig iemand de diameter die de buis moet hebben ? dan hoef ik namelijk niet onder de auto te gaan liggen voor het te meten.Clio Baccara 16v schreef:Voor de APK hoeft hij alleen maar luchtdicht te zijn.
Gr, Frits.

dat mag je zelf doen... 10 seconden werk...Ernie E. schreef:Das mooi om te weten......weet ook toevallig iemand de diameter die de buis moet hebben ? dan hoef ik namelijk niet onder de auto te gaan liggen voor het te meten.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
gasdicht frits.Clio Baccara 16v schreef:Voor de APK hoeft hij alleen maar luchtdicht te zijn.
Gr, Frits.

en je vergeet "deugelijk bevestigd"

Alleen een turbo motor heeft toch tegendruk nodig? Of zit ik er nu naast??daniël16v schreef:die maat weet ik zo ff niet maar als je de midden demper weghaald zit je dan niet met te weinig tegendruk? want als je de kat eronderweg haalt lopt ie bagger i.v.m te wienig tegendruk
Tja dat dacht ik dus ook, maar zeker weten doe ik dit natuurlijk ook niet, dus als iemand dit weet zou het geweldig zijn.....Madmaus schreef:Alleen een turbo motor heeft toch tegendruk nodig? Of zit ik er nu naast??daniël16v schreef:die maat weet ik zo ff niet maar als je de midden demper weghaald zit je dan niet met te weinig tegendruk? want als je de kat eronderweg haalt lopt ie bagger i.v.m te wienig tegendruk
Ja, een beetje tegendruk geeft in het middengebied meer trekkracht, maar kan ook een restrictie bovenin worden.Madmaus schreef:Alleen een turbo motor heeft toch tegendruk nodig? Of zit ik er nu naast??daniël16v schreef:die maat weet ik zo ff niet maar als je de midden demper weghaald zit je dan niet met te weinig tegendruk? want als je de kat eronderweg haalt lopt ie bagger i.v.m te wienig tegendruk
Een turbo motor heeft door de turbine in de uitlaat altijd wel wat tegendruk, ik zou niet weten wat het voordeel zou zijn van tegendruk na de turbine, koppel in het middengebied is bij een turbo meestal geen probleem

-
Ja ok gasdichtdennisvr schreef:gasdicht frits.luchdicht klinkt wat vreemd
en je vergeet "deugelijk bevestigd"

En als de uitlaat een beetje blijft hangen is het meestal al goed voor de APK

Ik dacht dat je een beetje tegendruk moet hebben om te voorkomen dat de inlaatgassen meteen de uitlaat weer uitstromen, omdat de in- en uitlaatkleppen altijd heel eventjes tegelijk open staan. Ik kan me herinneren dat ik dat eens gelezen heb, of is dit echt onzin??

Gr, Frits.
Ik dacht dit zelf ook, is er dan een vervanger voor deze middendemper ? want ik heb een einddemper van sebering eronder. En moet er dan meteen met een catvervanger gewerkt worden ?Clio Baccara 16v schreef:
Ik dacht dat je een beetje tegendruk moet hebben om te voorkomen dat de inlaatgassen meteen de uitlaat weer uitstromen, omdat de in- en uitlaatkleppen altijd heel eventjes tegelijk open staan. Ik kan me herinneren dat ik dat eens gelezen heb, of is dit echt onzin??![]()
Gr, Frits.
Bij mij zijn de kat en de middendemper er beiden vantussen en mijn wagen loopt prima hoordaniël16v schreef:die maat weet ik zo ff niet maar als je de midden demper weghaald zit je dan niet met te weinig tegendruk? want als je de kat eronderweg haalt lopt ie bagger i.v.m te wienig tegendruk

-
Je kunt een middendempervervanger kopen, dat is gewoon een buis zonder demper (past dus ook zo tussen de katalysator en de einddemper).Ernie E. schreef:Ik dacht dit zelf ook, is er dan een vervanger voor deze middendemper ? want ik heb een einddemper van sebering eronder. En moet er dan meteen met een catvervanger gewerkt worden ?
Maar je kan hem ook zelf maken als je handig bent.
En over die tegendruk hoef je je echt geen zorgen te maken hoor, zonder middendemper is echt geen probleem.
Gr, Frits.
bij een turbo motor wil je juist zo weinig mogelijk tegendruk, deste eerder spint je turbo op. Bij een nonturbo moet je wel wat tegendruk behouden, maar een middendemper levert echt geen megabijdrage. Als je slim bent, ga naar de brezan, koop een tussenpijp van een Clio 1.2, daar zit geen middendemper in, dus geen gelas en een mooi dicht pijpje...ideaal en geen bak en braadwerk. Kost om en nabij de 35 euro denk ik en zo op je 16V te schroeven

Dat is dan mooi, want die pijp zelf maken is geen probleem, dus ook zonder katalysator en middendemper komt ie gewoon door de apk keuring ? want niet dat ik dadelijk er niet doorheen kom he.Thierry schreef:
Bij mij zijn de kat en de middendemper er beiden vantussen en mijn wagen loopt prima hoor

als je auto van na 1-1-93 is, moet er een WERKENDE kat onder zitten voor de APK. Zo niet.... afkeur! Let daar op.
En niet vergeten een pakkingkje mee te nemen~Haas~ schreef:bij een turbo motor wil je juist zo weinig mogelijk tegendruk, deste eerder spint je turbo op. Bij een nonturbo moet je wel wat tegendruk behouden, maar een middendemper levert echt geen megabijdrage. Als je slim bent, ga naar de brezan, koop een tussenpijp van een Clio 1.2, daar zit geen middendemper in, dus geen gelas en een mooi dicht pijpje...ideaal en geen bak en braadwerk. Kost om en nabij de 35 euro denk ik en zo op je 16V te schroeven
* check *Bart RT schreef:En niet vergeten een pakkingkje mee te nemen~Haas~ schreef:bij een turbo motor wil je juist zo weinig mogelijk tegendruk, deste eerder spint je turbo op. Bij een nonturbo moet je wel wat tegendruk behouden, maar een middendemper levert echt geen megabijdrage. Als je slim bent, ga naar de brezan, koop een tussenpijp van een Clio 1.2, daar zit geen middendemper in, dus geen gelas en een mooi dicht pijpje...ideaal en geen bak en braadwerk. Kost om en nabij de 35 euro denk ik en zo op je 16V te schroeven

en als we dan toch bezig zijn ook ff een tube firegum voor de betere afdichting bij de aansluiting naar de einddemper. Nieuwe klemmetje is vaak ook geen overbodige luxe

Voor de keuring alleen de kat er terug onder zou voldoende moeten zijnErnie E. schreef:Dat is dan mooi, want die pijp zelf maken is geen probleem, dus ook zonder katalysator en middendemper komt ie gewoon door de apk keuring ? want niet dat ik dadelijk er niet doorheen kom he.Thierry schreef:
Bij mij zijn de kat en de middendemper er beiden vantussen en mijn wagen loopt prima hoor
Dat moet ik ook hebben, want wil er een bruter geluid uit zien te krijgen, hoe maakt me niet uit.Bram schreef:Heb nu zelf een (freeflow) sebring demper en een katvervanger. Moet er niet aan denken om de middendemper er ook nog tussenuit te halen. Wat een lawaai zeg....
volgens mij had ik net zo goed nix kunnen posten...de moeilijkdoenerij gaat gewoon door.
Maar evengoed succes gewenst!

Maar evengoed succes gewenst!

~Haas~ schreef:volgens mij had ik net zo goed nix kunnen posten...de moeilijkdoenerij gaat gewoon door.

Ho, dit klopt niet! Als er een kat onder zit (verplicht vanaf 31 december 1992), dan is je maximale co gehalte 0,3 % !! En je lambda waarde moet tussen de 0.97 en 1.03 zijn, bij 2500-3000 toeren.Madmaus schreef:en je CO waarde moet onder de 0,5% zitten anders is het ook afkeur. Meestal lukt dit niet zonder kat. Dus ik zou hem zeker bewaren en als je hem gaat keuren gewoon ff er onder gooien. 4 boutjes zo gedaan!
Clio 16V & GSX-R 600
zie als je je middendemper gaat vervangen door een normale buis,
en dan ook besluit om een kat vervanger er onder te gooien
koop dan ook gelijk een spagettispruit stuk is misschien beetje duur,
maar dan pomp je er gelijk ook nog ff wat pktje's uit ben ik ook druk mee bezig.
en met dat je geen tegen druk zou hebben valt volgens mij wel mee.
ken meerdere auto's die alles er onder weg hebben en dat gaat allemaal goed.
(is maar een idee)
en dan ook besluit om een kat vervanger er onder te gooien
koop dan ook gelijk een spagettispruit stuk is misschien beetje duur,
maar dan pomp je er gelijk ook nog ff wat pktje's uit ben ik ook druk mee bezig.
en met dat je geen tegen druk zou hebben valt volgens mij wel mee.
ken meerdere auto's die alles er onder weg hebben en dat gaat allemaal goed.
(is maar een idee)
Daar heb ik geen last van, standaard zonder kat, geen mileucode en toch uit 1992...Ernie E. schreef:Ja de clio is uit dec 1992, dus die kat moet eronder blijven.....

Is dat zo? Dus dat zou ook betekenen als ik een auto uit 1975 invoer dat er een katalysator onder moet?willow schreef:ja na invoering na '93, die van mij is van eind '91 maar pas 5 jaar later ingevoerd ofzo, en dus tog moet er een kat onder, kan je ook zien aan ut kentekenbewijs als dr U9 op staat (dan is het verplicht)
En U9 heeft niets met een katalysator te maken maar met de maximale uitstoot van CO. Ik heb ook U9 erop staan maar de mijne komt toch echt uit 1991. En hij is niet ingevoerd dus is het niet verplicht om met een kat te rijden, hoewel om aan die minimale uitstoot te voldoen zou ik toch die kat erop moeten zetten.
Volgens mij zit het een beetje zo, maar goed ik ben geen kenner.

ik dacht dat dat u9 met het vermogen had te maken want zo gauw als er u9 op het kenteken staat gaat de verzekering lastig doen met je leeftijd enzo
maar dat heb ik ook maar van horen en zeggen
en die tegendruk had ik gehoord van de renault garage ik was daar voor een kapotje injector en toen hebben we ff een praatje gemaakt
en die tegendruk had ik gehoord van de renault garage ik was daar voor een kapotje injector en toen hebben we ff een praatje gemaakt

-
Ja klopt,Madmaus schreef:En U9 heeft niets met een katalysator te maken maar met de maximale uitstoot van CO. Ik heb ook U9 erop staan maar de mijne komt toch echt uit 1991. En hij is niet ingevoerd dus is het niet verplicht om met een kat te rijden, hoewel om aan die minimale uitstoot te voldoen zou ik toch die kat erop moeten zetten.
Volgens mij zit het een beetje zo, maar goed ik ben geen kenner.
Is de auto van voor 1993 en staat er wel U9 dan is de kat niet verplicht, maar dan mag je bij stationair een max CO uitstoot hebben van 0,5%.
Gr, Frits.
nou, ik heb ook een U9 en dat betreft een Clio S met maar liefst 80 peekaatjes...dus dat is t in ieder geval niet!!!daniël16v schreef:ik dacht dat dat u9 met het vermogen had te maken want zo gauw als er u9 op het kenteken staat gaat de verzekering lastig doen met je leeftijd enzo