Ik reed samen op met een vriend van me, hij in zijn williams en ik in mijn 5 gtt. Beetje stuivertje wisselen, je kent het wel.
Op een goed moment haal ik hem weer in, in de 5 met zo'n 5000 toeren op het tellertje, in een keer <b>PFFFFFF</b> dikke WIT/blauwe rook achter de auto. Ik zag helemaal nix meer in in mijn spiegels, de snelweg was compleet wit, het leek wel kerst

Dus gelijk van het gas af en de vluchtstrook op, want ik dacht dat mijn blok en/of turbo totaal overleden zou zijn.
Uit laten rollen tot de volgende afslag en daar eens even rustig gekeken.
Daarbij de volgende constateringen:
- Onder de motorkap alles nog netjes.
- Koelwater niet troebel.
- Oliepeil normaal.
Hmmm... een beetje vaag dus.
Motor gestart en deze rustig laten lopen. Eigenlijk helemaal niks aan de hand.
Beetje gasgeven en ook helemaal geen blauwe of witte rook uit de uitlaat oid.
Dus toch maar weer de stoute schoenen aangetrokken en gaan rijden. Erik achter me aan om de uitlaapijp in de gaten te houden.
Eerst eens even een stukje rustig gereden waarbij de motor prima normaal trok, geen bijzonderheden, ook niet qua temperatuur of wat dan ook.
Daarna een aantal tussensprints waarbij de turbodruk ook normaal opkwam zonder centje pijn en ook de oude vertrouwde druk haalde.
Gestopt en Erik wist te melden dat er ook bij het stevig optrekken geen blauwe rook of wat dan ook tevoorschijn kwam uit de uitlaat.
Daarna verder naar huis gereden en de boel nog eens gecontroleer qua koelwater en aanzien van het blok, maar niets bijzonders.
Toen de slang van de intercooler naar de carb eens losgehaald en daarin was een dunne olielaag te zien, die wel duidelijk aanwezig was.
Conclusie, de keerring(en) van de turbo is(/zijn) lek. Denk ik.
Maar toch twijfel ik hieraan omdat hij er niet overdreven veel olie verbruikt wordt.
Aan de andere kant moet het dit haast wel zijn, want via mijn carterontluchtinscircuit die normaal terugkomt via het kleine slangetje vlak voor je turbo kan de olie niet komen, want die heb ik er niet meer op zitten.(afgesloten met plug en carterontluchting naar de straat (niet doorvertellen))
Dusss. wat zal het zijn?
- Stiekem toch een overlijdende keerring van de turbo?
- Een heel klein beetje olielekkage van de turbo die zich heeft opgestapeld in de slangen in de loop van de tijd en ineens werd meegezogen naar de verbrandingskamertjes?
- Iets anders wat ik over het hoofd zie?
<font size=1>[ This message was edited by: Marius on 2001-10-08 18:09 ]</font>