Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Michel S.
Contacteer:

Hey allemaal. Zoals de meeste wel weten ben ik wakko dingen van mijn met mijn blokkie. Onder zuiger oliespray is dan ook wel een must, als ik meer als 10.000 km wil rijden heet dat. Nu ben ik gisteren aan een supra aan het werken en ik zie iets heel vreemds. Ik kijk dus door een gat het blok in naar de drijfstang. Wat hebbnen ze nou gedaan. Ze hebben aan beide kanten 2 gaatjes geboord paralel aan de drijfstang. In de lagerschalen zitten ja ook gaatjes waar de olie doorkan. Dus dat zal hier ook zijn en dat heeft als gevolg dat er dus constant een straaltje olie omhoog spuit voor de koeling. Of zie ik dat verkeerd? Maar wat ik wilde vragen. Is dit misschien iets voor mij, of kan ik beter van die nippels in het blok zelf gaan zetten?

ik hoor het wel

groetjes
Tijn
Contacteer:

Die gaatjes in de drijfstang en lagerschalen zijn niet heel uniek. Ze dienen voor de smering van de drijfstanglagers en je kan ze ook vinden in bijvoorbeeld een clio Williams. Ik geloof niet dat dat de zuigers onderaan koelt.
robert

de big-end (glij)lagers van een 4-takt worden via wat borinkjes in de krukas gesmeerd.
Niet te verwarren met het borinkje in de drijfstang van een 2-takt, misschien nog vers in het brommer geheugen. Bij een 2-takt wordt doorgaans (bij mengsmering) het (naald) lager van het bigend via dat gaatje gesmeerd.
Het is een sproeier die met een oliestraaltje de zuigers van onderen koelt/ en wat meer olie in de buurt van het smallend mikt.
bye, robert
Plaats reactie