aangezien mijn gtt het hoofd niet altijd koel houdt, denk ik erover toch maar een nieuwe radiateur aan te schaffen. nou kan ik een originele en eentje van koper krijgen voor nagenoeg dezelfde prijs.
wat is nu beter?
koper heeft geloof ik een iets betere warmte afgifte (paar procentjes t.o.v. alu) maar een maat van me zegt dat koper weer zwakker is en minder lang meegaat?
heeft iemand hier meer info over/ ervaring mee?
andere opties zijn ook welkom...
groet Allart
radiateur: koper of alu?
Ik heb in mijn 5je toendertijd een koperen exemplaar geplaatst en hij bleef mooi koel, maar dat deed ie daarvoor met de originele ook wel. Ik heb het verschil nauwelijks gemerkt. Wat betreft kwaliteit durf ik niks te zeggen. Ik denk dat ze beide wel een jaar of 10 meekunnen. 

Zal weinig uitmaken, koper kan normaal gesproken langer meegaan, maar door zure regen wordt koper eerder aangetast dan aluminium. (Niet dat ie constant met regenwater in contact is), de kopere versie zal wel iets duurder zijn, lijkt mij.
Als ie op is dan zal je voor die koperen meer krijgen van de ijzerboer dan de alluminium versieAllartino schreef:bij de dealert krijg ik 'm voor ong. 140 en bij RSB een koperen ook voor ong. dat bedrag... maakt dus niet veel uit?
tenzij iemand ergens meer korting kan krijgen![]()

5GTT & clio II 1.6 16v
-
koperen is VEEL beter als aluminium.
Iemand van RSB heeft me dat verteld (en nee, niet de eerste de beste, iemand die ook weet waar de klepel hangt, en al jaren in het radiateurenvak zit), kwam ongeveer op het volgende neer: alu is eigenlijk een k@t materiaal om radiateuren van te maken. Is dan ook raar dat een hele hoop radiateuren van alu gemaakt zijn.......
Goedkoper voornaamste reden???
Materiaal is denk ik goedkoper EN de productie methoden (kunststof bakken erop, en vervolgens een zooi lipjes ombuigen) goedkoper?
Schijnbaar verslijt een radiateur van alu intern heel erg door elektrolyse, en koper niet. En schijnbaar heb je ook een veel groter effect van elektrolyse als de massa-verbindingen op je blok/carrosserie slecht zijn.
Daarbij komt nog eens dat ALS een koperen rad. kaputt gaat, je deze kunt solderen, en alu niet.
Over dat elektrolyse verhaal: vraag me niet naar details, die kerel heeft het mij uitgelegd, en dr is me wel een hoop van bijgebeleven, maar ik weet NIET waar de klepel hangt van dat verhaal.
Alu heeft wel een iets betere warmte-afvoer als koper denk ik, maar dat effect zal gering zijn denk ik.
Iemand van RSB heeft me dat verteld (en nee, niet de eerste de beste, iemand die ook weet waar de klepel hangt, en al jaren in het radiateurenvak zit), kwam ongeveer op het volgende neer: alu is eigenlijk een k@t materiaal om radiateuren van te maken. Is dan ook raar dat een hele hoop radiateuren van alu gemaakt zijn.......
Goedkoper voornaamste reden???
Materiaal is denk ik goedkoper EN de productie methoden (kunststof bakken erop, en vervolgens een zooi lipjes ombuigen) goedkoper?
Schijnbaar verslijt een radiateur van alu intern heel erg door elektrolyse, en koper niet. En schijnbaar heb je ook een veel groter effect van elektrolyse als de massa-verbindingen op je blok/carrosserie slecht zijn.
Daarbij komt nog eens dat ALS een koperen rad. kaputt gaat, je deze kunt solderen, en alu niet.
Over dat elektrolyse verhaal: vraag me niet naar details, die kerel heeft het mij uitgelegd, en dr is me wel een hoop van bijgebeleven, maar ik weet NIET waar de klepel hangt van dat verhaal.
Alu heeft wel een iets betere warmte-afvoer als koper denk ik, maar dat effect zal gering zijn denk ik.
Hoe het met de duurzaamheid is weet ik niet, maar ik heb juist begrepen dat koper de warmte beter afvoert dan alu.canonballman schreef: Alu heeft wel een iets betere warmte-afvoer als koper denk ik, maar dat effect zal gering zijn denk ik.
een kopere geleid de warmte beter (koelt dus beter) en een alu is iets lichter, en minder stevig. maar het maakt idd niet zo heel veel uit.Rudo schreef:Hoe het met de duurzaamheid is weet ik niet, maar ik heb juist begrepen dat koper de warmte beter afvoert dan alu.canonballman schreef: Alu heeft wel een iets betere warmte-afvoer als koper denk ik, maar dat effect zal gering zijn denk ik.
Beetje het zelfde verhaal als uit het kiezen van een tweeling (zussen)
welke is duurder,
welke gaat langer mee
betere warmte afvoer
Maar ff serieus nu, koper kan je idd makkelijk solderen een goeie pluspunt! dus koper is beter idd

welke is duurder,
welke gaat langer mee
betere warmte afvoer
Maar ff serieus nu, koper kan je idd makkelijk solderen een goeie pluspunt! dus koper is beter idd
Nou jullie lullen allemaal slap...
Robert heeft het ooit eens voorgerekend en bij gelijk koellichaam zou de koperen welgeteld 3% beter koelen. Te verwaarlozen dus.
Wat niet te verwaarlozen valt is de verschillende afmetingen van fabrikanten. Ik ben dus al een aantal rad fabrikanten afgegaan om te loeren voor een orginele GT radiateur... maar daar zit serieus verschil in. De een heeft een halve cm dikker koelblok, de ander heeft een hogere/bredere of combinaties etc.
Dus dan valt die 3% sowieso al in het niets...
Robert heeft het ooit eens voorgerekend en bij gelijk koellichaam zou de koperen welgeteld 3% beter koelen. Te verwaarlozen dus.
Wat niet te verwaarlozen valt is de verschillende afmetingen van fabrikanten. Ik ben dus al een aantal rad fabrikanten afgegaan om te loeren voor een orginele GT radiateur... maar daar zit serieus verschil in. De een heeft een halve cm dikker koelblok, de ander heeft een hogere/bredere of combinaties etc.
Dus dan valt die 3% sowieso al in het niets...
Vandaag gehaald bij Bijl Radiateuren Haarlem,
koperen Radiateur, 136.85 inc. Deense makelaardij de heer bijl had het over een standaard, een spaanse en deze deense uitvoering foto volgt
koperen Radiateur, 136.85 inc. Deense makelaardij de heer bijl had het over een standaard, een spaanse en deze deense uitvoering foto volgt
heb je mischien die gegevens ook in een lijstje ofzo?Steven schreef:
is inderdaad wel handig als je prijzen vergelijkt, om te weten WAT je dan echt met elkaar vergelijkt.
ik zal ook nog eens kijken of de leveranciers mij maten van 't koelblok kunnen geven...
5GTT & clio II 1.6 16v
Idd, verder zijn de verschillen tussen die tropen- en winterradiateuren ooknie schokkend.
Een radiateur uit 1989 is gewoon rot en gaar en zal met gemak 60-70% (or worse) van het rendement halen van een nieuwe.
Enige wat echt zin heeft als je vaak hoge snelheden rijden en dus motorisch echt zwaar verbouwd bent dan kun je een grotere pace radiateur kopen a 240 euri.
Maarja dan moet je dus wel een FMIC of Chargecooler hebben omdat die dus de plek van je ouwe intercooler inneemt.
Dus ga nou niet miereneuken binnen de marge over 5%
Een radiateur uit 1989 is gewoon rot en gaar en zal met gemak 60-70% (or worse) van het rendement halen van een nieuwe.
Enige wat echt zin heeft als je vaak hoge snelheden rijden en dus motorisch echt zwaar verbouwd bent dan kun je een grotere pace radiateur kopen a 240 euri.
Maarja dan moet je dus wel een FMIC of Chargecooler hebben omdat die dus de plek van je ouwe intercooler inneemt.
Dus ga nou niet miereneuken binnen de marge over 5%

ik noem een halve cm dikker koelblok geen mierenneuken?
of was dat meer om de verschillen aan te geven...
iedreen hier doet moeite voor 5% meer pk's, waarom zou je dat dan niet doen voor 5% betere koeling?
ik ben echt niet van plan om er 200+ euries aan uit te geven hoor, maar als ik kan kiezen uit 2 radiateuren voor dezelfde prijs is het (zoals je zelf al eerder aangaf) ook handig om te kijken naar andere verschillen dan alleen het materiaal?
ik weet 't ook allemaal niet, en denk er nogeens rustig over na...
of was dat meer om de verschillen aan te geven...

iedreen hier doet moeite voor 5% meer pk's, waarom zou je dat dan niet doen voor 5% betere koeling?
ik ben echt niet van plan om er 200+ euries aan uit te geven hoor, maar als ik kan kiezen uit 2 radiateuren voor dezelfde prijs is het (zoals je zelf al eerder aangaf) ook handig om te kijken naar andere verschillen dan alleen het materiaal?
ik weet 't ook allemaal niet, en denk er nogeens rustig over na...

5GTT & clio II 1.6 16v
Uit eigen ervaring;
de spaanse(Ordonez) is ietwat dunner bij de aansluitingen. De Deense(Nissens) uitvoering die er nu inhangt is uidelijk steviger bij voornamelijk de bovenste aansluiting, verder opvallend was de oliekoeler aansluiting(en). Bij de Spaanse waren ze uitwendiger met een langstuk tapeind om de koppelingen in te draaien, bij de Deense zo'n 15 a 20 mm korter, als in meer verzonken, waardoor de twee olieleidingen mooier lopen.
Is dit wat Allartino?
de spaanse(Ordonez) is ietwat dunner bij de aansluitingen. De Deense(Nissens) uitvoering die er nu inhangt is uidelijk steviger bij voornamelijk de bovenste aansluiting, verder opvallend was de oliekoeler aansluiting(en). Bij de Spaanse waren ze uitwendiger met een langstuk tapeind om de koppelingen in te draaien, bij de Deense zo'n 15 a 20 mm korter, als in meer verzonken, waardoor de twee olieleidingen mooier lopen.
Is dit wat Allartino?
-
- Moderator
- Car: MB
bij mijn standaard 5je met nieuwe ALU radiator kreeg ik hem niet eens warm man met sommige thermostaten. Als jij meer koeling wilt hoeft dat niet alleen uit de capaciteit van je rad. te komen
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
ik heb 't topic weer gevonden! wist niet meer waar die stond..
bedankt voor de info Wassah, daar heb ik zeker wat aan. heb je misscgien een adres van die leverancier ?
ik heb 't koelsysteem eens goed doorgespoeld met reiniger, kwam wel wat prut uit.... de koeltemperatuur bleef eerst wel wat stabieler, maar met 't warme weer en een stukkie snelweg loopt ie toch weer aardig op ... en met rustig rijden erna, daalt de temp ook maar heel langzaam . heeft dus niet echt veel geholpen denk ik, dus toch maar vervangen?....

bedankt voor de info Wassah, daar heb ik zeker wat aan. heb je misscgien een adres van die leverancier ?
ik heb 't koelsysteem eens goed doorgespoeld met reiniger, kwam wel wat prut uit.... de koeltemperatuur bleef eerst wel wat stabieler, maar met 't warme weer en een stukkie snelweg loopt ie toch weer aardig op ... en met rustig rijden erna, daalt de temp ook maar heel langzaam . heeft dus niet echt veel geholpen denk ik, dus toch maar vervangen?....