We gaan weer een dyno (vermogensmeet)dag organiseren in Goes op de dynojet vermogensbank. We zijn voor de derde keer te gast bij de firma Fredriks Dynojet b.v. in Goes.
Mogelijke data
Ik ga mogelijke data prikken vanaf 15 aanmelders. Het wordt in ieder geval de zaterdag. Tijden van 09:00 tot 17:00. Aanmeldingen naar: speedline_37@hotmail.com.
Aanmeldingsprocedure en vragen
Geen posts met aanmeldingen of wie wel/ niet komt lijstjes. Alleen vragen over het meten zelf en opmerkingen wat we eventueel extra kunnen organiseren.
Een toelichting op chiptuning bijvoorbeeld?
Een toelichting op motortuning?
Een toelichting op de gebruikte apparatuur?
Waar je op moet letten als deelnemer
Nog een aantal tips voor de deelnemers:
We gaan er van uit dat je met een in goede staat verkerende auto deelneemt.
Zorg voor een voldoende peil van motorolie en koelvloeistof. Auto's met allerhande motorische storingen of met motoren die niet lekker lopen moeten eerst gerepareerd worden. Anders is het zonde van je geld. Er is 20 minuten om het vermogen van je auto op een veilige en grondige manier vast te stellen. Gaat er in die 20 minuten iets fout waardoor de meting niet kan plaatsvinden is dat voor eigen rekening. Je beurt is dan over en het betaalde bedrag kan niet worden gerestitueerd.
Tank van te voren bij een pomp met een goede kwaliteit brandstof. (Bijvoorbeeld de Shell.) Zorg er voor dat je brandstof tankt met het hoogst mogelijke octaan gehalte. Uiteraard van de voorgeschreven soort.
Verlaagde auto's zijn geen enkel probleem.
Kosten en meetprocedure
De kosten bedragen 37,50 per meting van 20 minuten. In die 20 minuten wordt je auto opgespannen, warmgedraaid en worden er een aatal zogenaamde runs gedaan waarmee het vermogen van je auto wordt gemeten. Het vermogen en koppel wordt dus gemeten aan de voorwielen. Geen omrekeningen met vage formules of beinvloedbaar door een foo foo knop.
Je zult zelf moeten omrekenen/ gissen wat je motor aan de krukas/ het vliegwiel levert. Voor het gemak kun je rekenen met een verliespercentage van tussen de 5 en 15% afhankelijk van de aandrijving en de wielstanden.
What you see is what you get.
Iedereen is welkom
Verder is iedereen welkom. Ook niet clubleden met andere merken en of typen auto's. Het is niet mogelijk te meten aan vierwielaangedreven auto's. Voor of achterwielaandrijving zijn de enige mogelijke aandrijvingen. Voor het gemak worden alle achterwielaandrijvers achter elkaar gemeten in verband met de benodigde ombouwtijd.
De bank kan auto's hebben tot bijna 800pk aan de aangedreven wielen. Mensen met spectaculair krachtige auto's zijn van harte welkom en krijgen in bepaalde gevallen showkorting.
Chippen op maat
Let op:
Mensen die een chip op maat willen of hun bestaande chip op maat willen updaten kunnen zich ook aanmelden via: speedline_37@hotmail.com. Deze aanmelders krijgen echter een aparte datum in verband met de benodigde tijd voor het afstellen (chippen) op maat. Dit wordt ook een zaterdag. Tijden van 09:00 tot 17:00.
Renault modellen geschikt voor chippen op maat
Henk van Fastchip heeft de mogelijkheid om de volgende auto's te chippen op maat binnen de beschikbare tijd:
- Renault Clio 16v
Renault Clio Williams
Renault Sport Clio 2.0 16v
Renault 19 16v
Renault 21 Turbo
En alle auto's uitgerust met de motor uit een van de bovenstaande modellen.
Let er op dat het alleen nut heeft als je auto serieus gemodificeerd (getuned c.q. opgevoerd) is. Dus geen luchtfilter en einddemper maar serieuze tuning. Dus een compressieverhoging, in combinatie met een cilinderkopbewerking, 'snelle' nokkenassen en bijvoorbeeld throttlebodies.
Heb je gewoon een ander luchtfilter en een sport einddemper kun je prima (en goedkoper) uit de voeten met een standaard 'snelle' chip.
Daarnaast moet je eigen ECU gemodificeerd worden door het insolderen van een voetje. Op dit voetje wordt de eprom op maat (je eigen programma voor je eigen auto) geplaatst. Een ruil ECU kan ook. In beide gevallen zijn hier kosten aan verbonden.