[GTT] Waarom altijd Garret T25 en bijv geen KKK03(sport)

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
JiggyMF

heren,

ik ben wat aan t surfen geweest en ik vraag me af waarom de meeste mensen voor een Garret kiezen ipv een (KKK) K03(sport) bijv.

Als ik zo de specs bekijk lijkt zo'n K03 sport t me toch niet verkeerd doen op een gtt, of denk ik nou krom?

Heb namelijk nog een geflowede K03sport liggen!

Grtz Jiggy
Riël
Über-Spammer

Ik denk, dat ie moeilijker past :) Verder, als de specs volgens jou hetzelfde zijn of beter zijn dan een garrett (wat ik zo niet weet) en je krijgt hem netjes gemonteerd, dan zou ik zeggen, go for it! Hou ons op de hoogte.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
JiggyMF

Tja het aanpassen wordt t probleem niet, dat kunnen we wel.

Ik vroeg me alleen af of er echt een rede was dat iedereen een Garret neemt of dat t meer het 'volg de massa is al eens gedaan dus werkt zeker' syndroom is.

Ik wil namelijk wel graag testen wat een KKK doet.

grtz jiggy
Abel
Über-Spammer

Het is gewoon dat de garreth plug and play is.

KKK kan een stukje goedkoper/beter zijn maar je moet enorm veel werk leveren (lees nieuw uitlaatspruitstuk maken) om hem te monteren

Suc6 en hou ons op de hoogte :wink:
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Als die KKK nou eens wel wil, dan zou het kunnen dat misschien HKS ook een oplossing heeft
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
JiggyMF

Nou dan gaan we het binnenkort maar eens proberen :-)
Hierbij de start vam het 'K03sport op een gtt' project' ;)

grtz Jiggy
speedline

Ff een paar lukrake opmerkingen:

3K heet tegenwoordig Borg Warner Turbosystems...

Het is een prima idee om naar andere turbofabrikanten te kijken maar als je wat verder kijkt als je neus lang is dan weet je dat fabrikanten bepaalde typen simpelweg overkopen en er hun eigen naam ŽopplakkenŽ...

Verder heeft Garrett het qua aftermarket stukken beter (of minder slecht) voor elkaar als de concurrentie en daardoor is het beter werken met Garrett.

Go with the flow is naar mijn idee op dit onderwerp zo gek nog niet...

Renault past Garrett toe en dus passen verschillende (grotere) typen Garrett turboŽs. Waarom dan freakinŽeigenwijs doen en proberen er een MHI, 3K, of wat voor merk dan ook tegen aan te bouten...

Als iemand dan toch besluit om voor een ander merk turbo te shoppen let dan verdomd goed op dat je een turbo aanschaft met de juiste afdichtingen voor een Ottomotor...
Blue Thunder

speedline schreef:Ff een paar lukrake opmerkingen:

3K heet tegenwoordig Borg Warner Turbosystems...
...
Stimmt genau, ze zijn samengegaan met IHI, ook geen onbekende op de turbomarkt...
speedline schreef: Het is een prima idee om naar andere turbofabrikanten te kijken maar als je wat verder kijkt als je neus lang is dan weet je dat fabrikanten bepaalde typen simpelweg overkopen en er hun eigen naam ŽopplakkenŽ......
Dat komt zeker voor, al zal dat bij Borg Warner niet het geval zijn...
speedline schreef: Verder heeft Garrett het qua aftermarket stukken beter (of minder slecht) voor elkaar als de concurrentie en daardoor is het beter werken met Garrett....
Voor Garrett is het zeker gemakkelijker om aan onderdelen te komen en is de keus aan verschillende trims e.d. ook groter.
speedline schreef: Go with the flow is naar mijn idee op dit onderwerp zo gek nog niet...

Renault past Garrett toe en dus passen verschillende (grotere) typen Garrett turboŽs. Waarom dan freakinŽeigenwijs doen en proberen er een MHI, 3K, of wat voor merk dan ook tegen aan te bouten......
KKK heeft een zeer goede reputatie (is niet voor niets hofleverancier voor Porsche en de meeste S en RS versies van Audi) en het samenwerkingsverband met IHI lijkt mij alleen maar een verbetering, aangezien IHI bekend staat om het gebruik van vernieuwende technologie zoals keramische rotors en IHI was de voorloper op het gebied van kogellagering e.d.

Zeker de moeite waard om eens te proberen (mijn mening)
speedline schreef: Als iemand dan toch besluit om voor een ander merk turbo te shoppen let dan verdomd goed op dat je een turbo aanschaft met de juiste afdichtingen voor een Ottomotor...
Lijkt me niet meer dan logisch....

Grt. Robin
Technical improvements are fantastic, spoilers nothing but plastic...
JiggyMF

Ik ben geen go with the flow kinda person, ben nogal eigenwijs :)

Hebben pas een geflowede k03sport op een cupra gemonteerd (met wat andere aanpassingen uiteraard, FMIC intercooler o.a.) en dat was toch wel een aardig resultaat (278 pk op de wielen).

Dus ik denk dat ik de gok ga wagen :)

grtz jiggy
Riël
Über-Spammer

speedline schreef: Go with the flow is naar mijn idee op dit onderwerp zo gek nog niet...

Renault past Garrett toe en dus passen verschillende (grotere) typen Garrett turboŽs. Waarom dan freakinŽeigenwijs doen en proberen er een MHI, 3K, of wat voor merk dan ook tegen aan te bouten...
Als ik er eentje in de garage had liggen ging ik ook niet lang moeilijk lopen doen en had ik m er net zo goed opgeschroefd.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
KennyGTT

Bij Garrett zijn er ook meer mogelijkheden om een hybride turbo samen te stellen dan bij een KKK.
Ik ben niet zo gek van een K03 en K04 hoor. Deze turbotjes zijn gevoeliger voor onbalans dan turbo's van ongeveer dezelfde groote van andere merken. Grotere KKK's zijn prima (Y). Dat is mijn ervaring en mening.
Ps: Schwitzer zit ook in de Borg Warner groep.
BONELESS (jeroen)
Contacteer:

ik zou voor de kkk 03 gaan. de waste gate die op de kkk zit is veel beter,(zit mooi onder een hoek.dus het gat in het gietijzer)en de gassen die uit de waste gate komen worden niet zo lomp in de uitlaat gegooit. leg de turbo,s maar eens naast elkaar. en met een kkk 03 kan je tot ongeveer 180 pk.+-!!!
JiggyMF

BONELESS (jeroen) schreef:ik zou voor de kkk 03 gaan. de waste gate die op de kkk zit is veel beter,(zit mooi onder een hoek.dus het gat in het gietijzer)en de gassen die uit de waste gate komen worden niet zo lomp in de uitlaat gegooit. leg de turbo,s maar eens naast elkaar. en met een kkk 03 kan je tot ongeveer 180 pk.+-!!!
mja t punt is dat ik er nog 1 heb liggen, hebben met deze geflowede k03sport 275 pk op de wielen uit een cupra gehaald zonder grote engine mods (opboren andere zuigers etc), dus met de turbo zit t nog wel goed.
Vraag me gewoon af wat hij op een GTT doet , op de cupra kwam hij namelijk echt megavroeg op, vrijwel geen lag dus dat leek me ideaal voor een gtt die het niet van zn hoge toeren moet hebben.

grtz Jiggy
BONELESS (jeroen)
Contacteer:

275 pk uit een kkk03 ??????? dat redje met een kkk 04 maar net. !!!!!!! vergis jij je niet ,,,275 aan de wielen is wel heel veel.
Steven
Car: M536

Vind het ook nogal bedenkelijk... met alleen een turbo en een intercooler ruim 100 pk extra ophoesten met standaard internals :~
Menno

JiggyMF schreef:
BONELESS (jeroen) schreef:ik zou voor de kkk 03 gaan. de waste gate die op de kkk zit is veel beter,(zit mooi onder een hoek.dus het gat in het gietijzer)en de gassen die uit de waste gate komen worden niet zo lomp in de uitlaat gegooit. leg de turbo,s maar eens naast elkaar. en met een kkk 03 kan je tot ongeveer 180 pk.+-!!!
mja t punt is dat ik er nog 1 heb liggen, hebben met deze geflowede k03sport 275 pk op de wielen uit een cupra gehaald zonder grote engine mods (opboren andere zuigers etc), dus met de turbo zit t nog wel goed.
Vraag me gewoon af wat hij op een GTT doet , op de cupra kwam hij namelijk echt megavroeg op, vrijwel geen lag dus dat leek me ideaal voor een gtt die het niet van zn hoge toeren moet hebben.

grtz Jiggy
vergeet niet dat er 400cc verschil tussen zit, maakt om op de 5gtt een stuk trager qua opspinnen.
rev it like a rental
JiggyMF

BONELESS (jeroen) schreef:275 pk uit een kkk03 ??????? dat redje met een kkk 04 maar net. !!!!!!! vergis jij je niet ,,,275 aan de wielen is wel heel veel.
Heb de uitdraai nog liggen hoor ;)
En het is overigens geen K03 maar een geflowede K03 sport. Gebouwd ism met Biesheuvel autosport.

Stond ook onlangs 2 maal in de A&T...

Maargoed ben niet om hem of mezelf te verdedigen :D

grtz Jiggy
Steven

Daarbij komt ook nog eens de carb die het snelle opspinnen tegenzit.
En als je van plan bent met originele downpipe te gaan rijden kun je nog es een x langer gaan wachten.
JiggyMF

Steven schreef:Daarbij komt ook nog eens de carb die het snelle opspinnen tegenzit.
En als je van plan bent met originele downpipe te gaan rijden kun je nog es een x langer gaan wachten.
Nee ik ben van plan om met een grp A carb te rijden of een Weber.
En de downpipe blijft uiteraard niet origineel.
En ook de uitlaat niet, andere koppakking, andere uitlaat, FMIC intercooler, BOV/DV, andere koppeling, ander luchtfilter. En nog wat andere kleine grut.

Althans dat is de bedoeling...We willen met bovenstaande en nog wat kleine dingen toch wel een pk of 180/190/200 uit t blok halen en het heel houden.

grtz Jiggy
JiggyMF

Steven schreef:Daarbij komt ook nog eens de carb die het snelle opspinnen tegenzit.
Je kan overigens ook wel wat leuks uithalen met de actuator om te zorgen dat hij wat eerder opkomt. Dit icm met o.a. een andere downpipe moeten we toch wel kunnen zorgen dat hij redelijk vroeg opkomt.

grtz
Steven

Nou ik vrees dat je toch ver boven de 3000 rpm zal zitten voor ie een beetje serieuze druk zal draaien.

En zo'n T25 Hybrid zit na de 2500rpm al op volle druk.
JiggyMF

Steven schreef:Nou ik vrees dat je toch ver boven de 3000 rpm zal zitten voor ie een beetje serieuze druk zal draaien.

En zo'n T25 Hybrid zit na de 2500rpm al op volle druk.
Ik durf wel te beweren dat ik vrijwel zeker weet dat we kwa opspinnen de k03 sport MINIMAAL op gelijke hoogte van een doorsnee T25 hybride kunnen krijgen.

Maargoed there's just 1 way to find out :)

grtz Jiggy
Steven

Nou ik ben benieuwd, veel suc6 :p
JiggyMF

Steven schreef:Nou ik ben benieuwd, veel suc6 :p
Was nog iets vergeten in mn lijst, we gaan uiteraard ook waterinjectie gebruiken
:D

grtz jiggy
Nick (germanstyle)

BONELESS (jeroen) schreef:275 pk uit een kkk03 ??????? dat redje met een kkk 04 maar net. !!!!!!! vergis jij je niet ,,,275 aan de wielen is wel heel veel.
Ik kan dat wel even bevestigen dat het echt zo is ... en binnenkort nog wel meer :wink:

Die GTT ... dat gaat ook helemaal goedkomen .... ik vertrouw de koffieslurpende Jigs wel en Jack helemaal 8)
clio_16_klapper
Contacteer:

The K03 Sport does flow more air than the standard K03, and is capable of holding boost at the 15 lb level. Unfortunately, the K03 Sport was a stopgap measure. Modifying the stock K03 worked, but reliability was a factor for some people. The thin shaft remained, so balancing the bigger wheels of the K03 Sport was even more important. It was also difficult, and as mentioned before, the slightest imperfection could cause the shaft to wobble and the impeller blades to impact the sides of the turbo--or worse--at higher boost levels. There just wasn't a lot of room to play with in the K03. To top it all off, excessive heat was still a factor. This was exacerbated in the K03 Sport because its greater capacity begged higher boost levels, which means even more heat.

Then, along came the Audi TT. This car uses the same 1.8T engine as the Passat, but with a whopping 225 hp. It does this through the use of the K04. A bigger version of the K03, the K04 has bigger wheels than the K03 or even the K03 Sport. Subsequently, it can flow more air at the same boost level, without any reliability questions. The K04 is so much better than the K03 Sport in fact that virtually every tuner offering a turbo upgrade for the 1.8T has abandoned the K03 Sport in favor of the K04

Mischien hier wat aan, wat gegevens van de K03 sport tov K04, :)
BONELESS (jeroen)
Contacteer:

goed je huiswerk gedaan neefje (Y) (Y)
BONELESS (jeroen)
Contacteer:

p.s je weet dat water injectie geen vermogens winst geeft. (in teorie)
Calle

Als laat opspinnen een factor is kun je originele (of groep A, wat een onzin benaming is voor maar 3 mm grotere opening) carburateur maar beter laten staan.

Matijs zijn Dellorto zorgt ervoor dat zijn standaard T2 al bij 1800 rpm wakker wordt en de druk zit ook binnen een halve seconde ofzo op de nu nog maximaal ingestelde 0,7 bar. Dat was bij mijn standaard GTT met iets grotere sproeier (reed toen 1,0 bar) wel anders, vooral de snelheid waarmee de turbo (ook standaard T2) op druk kwam. Beide turbos waren/zijn in vergelijkbare conditie, niet nieuw meer, maar zeker nog goed voor een hoop blazende kilometers.

De Dellorto is een beetje een 'bitch' gebleken om goed te krijgen in tussen de 1000 en 2000 rpm, maar ik weet misschien wel iemand die er nog een heeft liggen, aangepast voor turbo gebruik en al, als die hem nog niet verkocht heeft: Blue Thunder.

Mooi dat je het wil proberen met een KKK turbo, als iedereen er een T25 op zou plakken zou er niet veel te leren zijn, zonder eigenwijze ideeen geen vooruitgang. Veel succes ermee!
(Y)
Calle

BONELESS (jeroen) schreef:p.s je weet dat water injectie geen vermogens winst geeft. (in teorie)
Wel meer koeling... wat weer vermogenswinst op kan leveren. Meten blijft weten.
clio_16_klapper
Contacteer:

goed je huiswerk gedaan neefje (Y) (Y)
:D verdiep me nu ook wat meer in turbos metname de KKK :wink:
JiggyMF

BONELESS (jeroen) schreef:p.s je weet dat water injectie geen vermogens winst geeft. (in teorie)
tja onze bevindingen zijn toch anders, het leverde bij ons weldegelijk een aaridge vermogenswinst op.

Je spuit eigenlijk een soort mix in (water met een andere vloeistof) waardoor de lucht gecomprimeerd wordt en er meer lucht de cilinders in komt, uiteraard met meer brandstof.

En daarbij beschermt de mix je motor tegen pingelen en detoneren, het koelt de cilinderkop, kleppen en zuigers. (wat bij bijv een soortgelijk NX/NOS systeem niet het geval is)

Bij de juiste mix, verleg je je koppelkromme en gaat de motor sneller en verder door in zijn toeren, wat resulteert in meer nm's,pk's en een stukken snellere acceleratie.

Kortom...leuk testspeelgoed :D

grtz Jiggy
BONELESS (jeroen)
Contacteer:

dat is het mooie effect van water injectie. de beste mengverhouding van waterinjecktie = ongeveer 40% mehtanol en 60% water. :wink: ik heb het zelf al meerdere malen toegepast. met mooie resultaten (Y) . maar het is toch een beetje een lap middel(je huiswerk voor de tijd niet goed gedaan).maar met de huidige brandstoffen kan het zeker geen kwaad. het is een mooie detonatie remmer en mooi om je inlaat temperatuur naar beneden te krijgen (Y) . maar in water zelf zit weinig energie .
BONELESS (jeroen)
Contacteer:

dat is het mooie effect van water injectie. de beste mengverhouding van waterinjecktie = ongeveer 40% mehtanol en 60% water. :wink: ik heb het zelf al meerdere malen toegepast. met mooie resultaten (Y) . maar het is toch een beetje een lap middel(je huiswerk voor de tijd niet goed gedaan).maar met de huidige brandstoffen kan het zeker geen kwaad. het is een mooie detonatie remmer en mooi om je inlaat temperatuur naar beneden te krijgen (Y) . maar in water zelf zit weinig energie .
BONELESS (jeroen)
Contacteer:

Plaats reactie