Losse stekker op draadboom in motorruimte

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
rsiracer

Heb net een Clio 16V gekocht (verry happy me!!! :) )

Blijkt dat de de drie extra metertjes op dash het niet of niet goed doen...

Drukmeter: doet het wel maar niet hoger dan het eerste streepje wanneer koud stationair.Wanneer warm geen uitslag.

Niveaumeter doet niks net zoals de temp meter.

Ben gaan zoeken in de motorruimte blijkt dat er een steker is met drie draden ( blijkt na doormeten dat deze draden zijn verbonden met de 'meterbehuizing' op het dash.)Op deze draden staat wanneer de motor draait een voltage van 14+ Volt op de buitenste en de middelste heeft een voltage van 7+ Volt.

Op de oliesensor in de karterpan zit niets aangesloten...(dit is waarschijnlijk de reden dat ze niets doen :wink: ) maar op die sensor krijg ik niet die steker aangesloten, past niet... :(

Kan iemand mij vertellen wat ik nu moet/kan doen
Heeft iemand de aansluitschema's van een Clio 16V?
Calle

De oliedruksensor kun je links naast het oliefilter vinden, voor het niveau rechts onder het filter (beide bekeken vanaf de voorkant van de auto). Waar de temp sensor zit weet ik zo 1-2-3. Ik hoop voor je dat het een electrisch probleem is dat je druksensor zo laag aangeeft, want als dat niet zo is dan is je oliepomp zeer ver versleten en gaat je blok (om te beginnen met de drijfstanglagers) binnenkort overlijden door olietekort. Succes ermee.
Bart V

Das niet helemaal waar.

De DRUK sensor, die dus variabel druk meet voor je meter, zit achter op het onderblok, bovenop de oliepomp. Die meetwaarden zijn al niet echt betrouwbaar, en de sensoren geven als ze wat ouder worden, wel vaker verkeerde waarden aan. Als je hem wisselt met een goede zal het waarschijnlijk opgelost zijn.

De sensor die calle bedoeld, is een druk schakelaar die het rode druklampje aanstuurt op je dash.

De olietemp en peil sensor zitten gecombineerd in 1 sensor, en die zit rechts van je oliefilter, helemaal onderaan op de motor. Aan de sensor zitten 3 draden, en daar zit de stekker aan. Die stekker moet verbonden worden met de draadboom van de motor. Als peil en temp het beide niet doen, is de bedrading redelijk verdacht. Tis alleen zo jammer dat je er voor geen meter bij kan.

Succes
rsiracer

Ik ga op onderzoek uit aan de voorzijde van het blok

Kijken of er e.e.a. mogelijk is.. (Y)

Mocht een van jullie nog aansluitschema's hebben zou ik ze graag willen hebben....
Thadarkraven
Contacteer:

bij je oliepeil/temp sensor aan de voorkant
van je blok wil het nog wel eens voorkomen dat
er vocht in de stekker gaat zitten waardoor ie
verkeerd of niets aangeeft. Als je een open lf
hebt kun je proberen of je er zo vanaf de voorkant
bij kan komen. (is mij met veel gemurmel toen wel
gelukt iig) Stekker ff schoongeblazen en ff paar x
erop en eraf en toen gaf ie weer gewoon goed aan
tot nu toe (Y)
Die oliedruksensor zit idd aan de achterkant van je
onderblok. (rechts vanaf bestuurdersstoel gezien)
Let bij die laatste ook vooral ff op dat de stekker
die erop gaat (1 draad) niet helemaal verrot is en
of de contacten goed schoon zijn. Dan zou hij als t
goed is iets aan moeten geven. Zoniet dan evt de
sensor defect of een defect in de bedrading. (evt
een overgangsweerstand) Geen draadbreuk want dan zou
de meter helemaal niets aangeven.

Grtzz Tony
:smoke:
Plaats reactie