Turbo met "verkeerd" slakkenhuis
Ik heb onlangs een turbo gekocht voor mijn GTT (garett). Maar nou blijkt hiet een slakkenhuis van een diesel op te zitten (waarschijnlijk van een Campus). Mijn vraag is, of ik deze zonder problemen op m'n GT kan zetten. Zo ja: Daarnaast past de slang van de turbo naar het luchtfilterhuis niet, is deze op één of andere manier aan te passen?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Is he nog een nieuwe???? Zoa ja waarom ga je dan niet terug naar de leverancier? 

Project: GTT Blue Sport
Idd ik zou eerst een teruggaan, grote kans dat dit gewoon waardeloos gaat werken op je GT.
Voor die aansluiting, die zal wel 50mm zijn ipv 60mm van de orsjinele T20.
Hier kun je vaak een stukje van je originele turboslang (ergens uit het middengedeelte) pakken, dies binnen 50 en buiten rond de 60mm.
Zo heb ik het ook zitten op mijn T2 Hybrid.
Voor die aansluiting, die zal wel 50mm zijn ipv 60mm van de orsjinele T20.
Hier kun je vaak een stukje van je originele turboslang (ergens uit het middengedeelte) pakken, dies binnen 50 en buiten rond de 60mm.
Zo heb ik het ook zitten op mijn T2 Hybrid.
Lijkt mij behoorlijk waardeloos. Een diesel turbo heeft een heel smal toerengebied waarin hij optimaal werkt, volkomen ongeschikt voor een benzine motor. te klein werkgebied, te laag vermogen (flow), niet bestand tegen de hoge toerentallen.
Duidelijk zonder enige voorbereiding is het wel?EricvH schreef:Ik heb onlangs een turbo gekocht voor mijn GTT (garett).
EricvH schreef:Maar nou blijkt hiet een slakkenhuis van een diesel op te zitten (waarschijnlijk van een Campus).
Slakkenhuis aan welke kant? Omdat Dieselmotoren een kleiner toerenbereik hebben als een Ottomotor is de gehele turbo meestal niet goed gedimensioneerd voor zelfs een flink kleinere Otto-toepassing.
Volgens mij is de Renault Super 5 Campus nooit met een TurboDiesel geleverd. Alleen met een 1600 of 1900 atmosferische Diesel.
Als ie op het spruitstuk past en als de aansluitingen pas zijn te maken is het antwoord automatisch ja. Maar daar kijk je toch naar voordat je zo'n ding koopt?EricvH schreef:Mijn vraag is, of ik deze zonder problemen op m'n GT kan zetten. Zo ja: Daarnaast past de slang van de turbo naar het luchtfilterhuis niet, is deze op één of andere manier aan te passen?
De slang van het luchtfilterhuis moet je vervangen door een verloopslang.
Wat is het merk en type van de turbo en wat zijn de nummers op de typeplaatjes? 's kijken wat je hebt aangeschaft...
Pics doen ook wonderen...
Hoho, Matijs. Dat smalle toerengebied kan een gevolg zijn van de dimensionering van de turbo maar in 99% van de gevallen ligt het aan de afstelling c.q. programmering van het Diesel inspuitsysteem. Turbodruk is namelijk direkt afhankelijk van de hoeveelheid ingespoten brandstof.Matijs schreef:Lijkt mij behoorlijk waardeloos. Een diesel turbo heeft een heel smal toerengebied waarin hij optimaal werkt, volkomen ongeschikt voor een benzine motor. te klein werkgebied, te laag vermogen (flow), niet bestand tegen de hoge toerentallen.
Het kan best zijn dat een bepaald type turbo die wordt toegepast op een grote Dieselmotor geschikt zou kunnen zijn voor een Ottomotor. Alleen ben ik zelf nog nooit zoiets tegengekomen. Maar wat niet is kan nog komen...
Het vermogen van een Dieselmotor kun je maar beperkt linken met de flow en turbodruk. Een turbo wordt bij moderne Dieselmotoren voornamelijk ingezet als emissie beperker. Je laat de motor gewoon enorm veel lucht verpompen. Dan blijft de mengselkwaliteit arm bij een gelijke inspuithoeveelheid.
Een 1,5 liter Diesel met 1.5Bar turbodruk zal met 100pk instelling van het inspuitsysteem schoner draaien als met 1Bar turbodruk. Met 1.5Bar gaat er meer lucht door de motor waardoor de hoeveelheid brandstof die moet worden ingespoten voor 100pk vermogen, armer verbrand wordt.
En dan laat ik het inspuitmoment en de verbrandingstemperatuur nog even buiten beschouwing wat emissie betreft.
Ik zal het wat duidelijker uitleggen:
Ik ben sinds een half jaar bezig met het opknappen van een GTT. Ik ben een leek op motorisch gebied, heb dus ook totaal geen verstand van turbo's (mischien niet slim om er dan aan te beginnen, maar wat je niet weet kun je leren).
Project: http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=15534
De turbo heb ik gekocht van een bekende hier op het forum. Ik was er bij toen hij hem zelf kocht, 2 man heeft er naar gekeken die er schijnbaar verstand van hebben. Ik was er vanuit gegaan dat de turbo dus goed was.
Maaarrr... van de week kom op de sloop voor een ontbrekende nippel, verteld die goeie man dat het slakkenhuis dus van een diesel is (kleinere luchtinlaat, dubbele schoepen). Waarschijnlijk van een campus ofzo, zei hij dus. Nu ik hoor dat hier geen turbodiesels van gelevert zijn begin ik dus aan zijn kennis te twijfelen.
Ik zet zsm een foto online!
Ik ben sinds een half jaar bezig met het opknappen van een GTT. Ik ben een leek op motorisch gebied, heb dus ook totaal geen verstand van turbo's (mischien niet slim om er dan aan te beginnen, maar wat je niet weet kun je leren).
Project: http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=15534
De turbo heb ik gekocht van een bekende hier op het forum. Ik was er bij toen hij hem zelf kocht, 2 man heeft er naar gekeken die er schijnbaar verstand van hebben. Ik was er vanuit gegaan dat de turbo dus goed was.
Maaarrr... van de week kom op de sloop voor een ontbrekende nippel, verteld die goeie man dat het slakkenhuis dus van een diesel is (kleinere luchtinlaat, dubbele schoepen). Waarschijnlijk van een campus ofzo, zei hij dus. Nu ik hoor dat hier geen turbodiesels van gelevert zijn begin ik dus aan zijn kennis te twijfelen.
Ik zet zsm een foto online!
[img]http://www.elko-verhuur.nl/Eric%20dump/Afb006.jpg[/img]
[img]http://www.elko-verhuur.nl/Eric%20dump/Afb027.jpg[/img]
Sorry voor de onduidelijke foto's. Deze zijn met een telefoon gemaakt. Zal vanavond mischien proberen duidelijker te
fotograferen
[img]http://www.elko-verhuur.nl/Eric%20dump/Afb027.jpg[/img]
Sorry voor de onduidelijke foto's. Deze zijn met een telefoon gemaakt. Zal vanavond mischien proberen duidelijker te

Die dubbele schoepen hebben ze allemaal (in ieder geval alle T2-s die ik mijn handen gehad heb) en de vernauwing bij de luchtinlaat ook, het is is meer welke trim er geleverd is of deze ook geschikt is voor jouw toepassing.
Als ik de bovenste foto bekijk en er van uit ga dat de turbo plat op de flens ligt waarmee deze op het uitlaat spruitstuk zit geschoeft dan heb je een normale turbo, in en uitlaten zitten op de normale plekken.
Hier zie je een T2 zitten op Matijs zijn GTT van voren af genomen zonder gril etc.
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/Turboweb/images/008.jpg[/img]
Als ik de bovenste foto bekijk en er van uit ga dat de turbo plat op de flens ligt waarmee deze op het uitlaat spruitstuk zit geschoeft dan heb je een normale turbo, in en uitlaten zitten op de normale plekken.
Hier zie je een T2 zitten op Matijs zijn GTT van voren af genomen zonder gril etc.
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/Turboweb/images/008.jpg[/img]
En nog eentje van boven af:
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/Turboweb/images/010.jpg[/img]
okee, een laatste (Matijs je bent weer bedankt!)
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/Turboweb/images/095.jpg[/img]
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/Turboweb/images/010.jpg[/img]
okee, een laatste (Matijs je bent weer bedankt!)
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/Turboweb/images/095.jpg[/img]
De ingang van het compressorhuis is 43 milimeter (snel gemeten). Het nummer op het turbinehuis is AR.47
Alles past gewoon (behalve de slang naar het luchtfilterhuis, maar dat zal wel lukken met een verloopstuk i.d.d.)
Ik krijg ineens sterk het vermoeden dat ze me een oor aan hebben proberen te naaien op de sloop.
Alles past gewoon (behalve de slang naar het luchtfilterhuis, maar dat zal wel lukken met een verloopstuk i.d.d.)
Ik krijg ineens sterk het vermoeden dat ze me een oor aan hebben proberen te naaien op de sloop.

had die beste man het niet over een campo?? opel campo wel te verstaan?? dat is het zelfde als een Isuzu en dat kan wel leuk zijn aangezien er voor de isuzu de grootste compressorhuis is gemaakt voor de T2!
Hij had het niet over een campo, volgens mij.Abel schreef:had die beste man het niet over een campo?? opel campo wel te verstaan?? dat is het zelfde als een Isuzu en dat kan wel leuk zijn aangezien er voor de isuzu de grootste compressorhuis is gemaakt voor de T2!
Dus dat de ingang van het compressorhuis te klein is voor de slang naar het luchtfilterhuis wil niets zeggen?
Ik zal het verkeerde wel weer gemeten hebben
Dit is wat ik opgemeten heb:
[img]http://www.elko-verhuur.nl/Eric%20dump/Afb028.jpg[/img]

Dit is wat ik opgemeten heb:
[img]http://www.elko-verhuur.nl/Eric%20dump/Afb028.jpg[/img]
de maat van de opening bij het schoepenwiel is degene die wat meer zegt.
there is no spoon.
Wat ik er zo van zie is het een standaard T2, geen problemen dus 
Edit: hier overigens de foto's die Calle eigenlijk zocht, maar die niet meer op mijn website staan:
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/T2turbo's.jpg[/img]
2 T2's
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/T2vsT3.jpg[/img]
Een slechte foto van een T2 links en een T3 rechts

Edit: hier overigens de foto's die Calle eigenlijk zocht, maar die niet meer op mijn website staan:
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/T2turbo's.jpg[/img]
2 T2's
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/T2vsT3.jpg[/img]
Een slechte foto van een T2 links en een T3 rechts
Laatst gewijzigd door Matijs op wo 8 dec 2004 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Matijs schreef:Wat ik er zo van zie is het een standaard T2, geen problemen dus


Was er vanuit gegaan dat die kerel op de sloop (Renault specialist!) er wel verstand van zou hebben. Nou, niet dus


dubbelcheck het nog ff met de foto's hierboven. Kijk vooral ff of alle aansluitingen voor de olie en het koelwater kloppen (als hij watergekoeld is tenminste).
En als je toch nog twijfelt moet je me maar ff mailen of pmmen, dan pak ik er ff 1 uit de schuur en meet ik ff e.e.a. voor je op.
En als je toch nog twijfelt moet je me maar ff mailen of pmmen, dan pak ik er ff 1 uit de schuur en meet ik ff e.e.a. voor je op.
De turbo is niet watergekoeld. Heb de GT zonder turbo gekocht. Er loopt een slang vanaf de waterpomp richting de turbo. Er loopt nog een slang richting turbo, maar dan vanaf de carburateur. Blijkbaar heeft hier voorheen een watergekoelde turbo op gelegen. Kan ik deze slangen doorlussen o.i.d.?
Ik hoop zeeer binnenkort mee te maken of het iets is 
Weet iemand toevallig in de omgeving Breda een tent waar ze verloopstukken verkopen (voor slang turbo naar luchtfilterhuis). Of verkoopt de dealer ze ook (zal wel niet)?

Weet iemand toevallig in de omgeving Breda een tent waar ze verloopstukken verkopen (voor slang turbo naar luchtfilterhuis). Of verkoopt de dealer ze ook (zal wel niet)?