Mercedes Compressor
Volgens mijn heb ik wat bruuts gevonden wat bijna niemand heeft op zijn F7P
[img]http://www.plracing.com/Cliop.jpg[/img]
[img]http://www.plracing.com/volumetrici/titticlio.jpg[/img]
Zou wel ideaal zijn geen turbo gat meer!
En dus direct koppel onderin.
Weet iemand hier meer over?
[img]http://www.plracing.com/Cliop.jpg[/img]
[img]http://www.plracing.com/volumetrici/titticlio.jpg[/img]
Zou wel ideaal zijn geen turbo gat meer!
En dus direct koppel onderin.
Weet iemand hier meer over?
Lijkt op een Supercharger voor een
buick / oldsmobile / Pontiac
http://www.fortesparts.com/superchargers.cfm
http://www.plracing.com/volumetrici.htm
buick / oldsmobile / Pontiac
http://www.fortesparts.com/superchargers.cfm
http://www.plracing.com/volumetrici.htm
Eaton Supercharger
Ziet er leuk uit onder de kap maar omdat het een non intercooled applicatie is is de vermogensstijging ietwat beperkt. 25% meer vermogen en koppel is zo ongeveer de regel bij een goed ontwikkelde applicatie. Dit omdat de luchtinlaattemperatuur toch al gauw de 100graden Celsius overstijgt bij meer als 600MBar laaddruk.
Dit noodzaakt conservatieve ontstekingstijdstippen en beperkte laaddruk. Dat werkt een hoog brandstofverbruik in de hand. Nog vergroot door het continu benodigde aandrijfvermogen van de meedraaiende supercharger en de pompverliezen van het by-pass kanaal voor deellast en stationair situaties.
Voordeel is echter dat het veel grotere draaimoment beschikbaar is over het gehele toerenbereik en direkt! Als je het gaspedaal indrukt is er meteen meer trekkracht beschikbaar als bij de standaard motor. En dat ongeacht het toerental.
Het lijkt ook een simpel te installeren systeem omdat je op het eerste oog niets hoeft te veranderen aan de uitlaatzijde. Maar zo lijkt het. Om optimaal te profiteren van de toegevoegde waarde van de grotere hoeveelheid verpompte lucht zijn dezelfde wijzigingen van kracht die voor een turbokit gelden.
Zorgen dat er genoeg koude lucht de motor in kan (zonder restrictie) en het uitlaatgas ook kan vertrekken zonder al te veel tegendruk. De pompverliezen van de motor moeten zo klein mogelijk worden gemaakt. Dure maatregelen maar wel met gevolg dat de motor direkt, meet- en voelbaar meer vermogen en koppel produceert.
Als je de pomp-efficiency van de motor vergroot beperk je ook de vermogensopname (ja een kompressor wordt aangedreven door de motor waar ie op zit en vraagt een bepaald aantal kW c.q. Nm's) van de compressorunit.
Echter als opbouw is een supercharger meestal iets duurder als een turbokit. Echter in prijs/ prestatie verhouding zijn beide vormen van drukvulling onovertroffen.
De basisinvestering is hoog; de toename in voertuigprestaties is echter onovertroffen...
Het is jammer dat er bij een Clio geen praktische oplossing mogelijk is met een intercooler of chargecooler in combinatie met een supercharger. Zoals de inbouw nu is gedaan is deze compact en eenvoudig. Echter de vermogensstijging moet beperkt blijven om de motor voldoende levensduur te gunnen. Dit maakt een supercharger relatief duur ten opzichte van een turbocompressor als we kijken naar resultaat versus investering.
In mijn opinie leent een 16v zich dan ook niet optimaal voor inbouw van een Supercharger. Een turbocompressor komt hier beter tot zijn recht.
Ziet er leuk uit onder de kap maar omdat het een non intercooled applicatie is is de vermogensstijging ietwat beperkt. 25% meer vermogen en koppel is zo ongeveer de regel bij een goed ontwikkelde applicatie. Dit omdat de luchtinlaattemperatuur toch al gauw de 100graden Celsius overstijgt bij meer als 600MBar laaddruk.
Dit noodzaakt conservatieve ontstekingstijdstippen en beperkte laaddruk. Dat werkt een hoog brandstofverbruik in de hand. Nog vergroot door het continu benodigde aandrijfvermogen van de meedraaiende supercharger en de pompverliezen van het by-pass kanaal voor deellast en stationair situaties.
Voordeel is echter dat het veel grotere draaimoment beschikbaar is over het gehele toerenbereik en direkt! Als je het gaspedaal indrukt is er meteen meer trekkracht beschikbaar als bij de standaard motor. En dat ongeacht het toerental.
Het lijkt ook een simpel te installeren systeem omdat je op het eerste oog niets hoeft te veranderen aan de uitlaatzijde. Maar zo lijkt het. Om optimaal te profiteren van de toegevoegde waarde van de grotere hoeveelheid verpompte lucht zijn dezelfde wijzigingen van kracht die voor een turbokit gelden.
Zorgen dat er genoeg koude lucht de motor in kan (zonder restrictie) en het uitlaatgas ook kan vertrekken zonder al te veel tegendruk. De pompverliezen van de motor moeten zo klein mogelijk worden gemaakt. Dure maatregelen maar wel met gevolg dat de motor direkt, meet- en voelbaar meer vermogen en koppel produceert.
Als je de pomp-efficiency van de motor vergroot beperk je ook de vermogensopname (ja een kompressor wordt aangedreven door de motor waar ie op zit en vraagt een bepaald aantal kW c.q. Nm's) van de compressorunit.
Echter als opbouw is een supercharger meestal iets duurder als een turbokit. Echter in prijs/ prestatie verhouding zijn beide vormen van drukvulling onovertroffen.
De basisinvestering is hoog; de toename in voertuigprestaties is echter onovertroffen...

Het is jammer dat er bij een Clio geen praktische oplossing mogelijk is met een intercooler of chargecooler in combinatie met een supercharger. Zoals de inbouw nu is gedaan is deze compact en eenvoudig. Echter de vermogensstijging moet beperkt blijven om de motor voldoende levensduur te gunnen. Dit maakt een supercharger relatief duur ten opzichte van een turbocompressor als we kijken naar resultaat versus investering.
In mijn opinie leent een 16v zich dan ook niet optimaal voor inbouw van een Supercharger. Een turbocompressor komt hier beter tot zijn recht.
Het is dat er geen plek is, maar op zich zou het geen grote moeite zijn er een intercooler tussen te plaatsen.
Ook zijn deze compressoren niet heel geschikt om hoge laaddrukken te draaien. Teveel boven die 0,6 bar zal de levensduur aardig afnemen.
Ook zijn deze compressoren niet heel geschikt om hoge laaddrukken te draaien. Teveel boven die 0,6 bar zal de levensduur aardig afnemen.
Inderdaad. De beste oplossing is met een chargecooler geintegreerd in het spruitstuk. Lekker compact en heel efficient. Zo doen Jaguar, Ford en Mercedes het namelijk ook.Riël schreef:Het is dat er geen plek is, maar op zich zou het geen grote moeite zijn er een intercooler tussen te plaatsen.
Het is relatief makkelijk om een compact rond laminova koelblok in een klein spruitstukje te plaatsen. Het eventuele vermogensverlies van wat extra bochtjes en inlaatrunner lengte compenseer je makkelijk door de daling in inlaatlucht temperatuur.
Precies. Voor applicaties waar zeer hoge koppels en vermogens wenselijk zijn zijn turbo's toch de primaire keus. Je draait voor minder geld meer vermogen met turbo's.Riël schreef:Ook zijn deze compressoren niet heel geschikt om hoge laaddrukken te draaien. Teveel boven die 0,6 bar zal de levensduur aardig afnemen.
Misschien is er wat meer ruimte maar een oplossing met een geintegreerde chargecooler (ruimteprobleem noodzaakt hier dus een lucht/water koeler) past waarschijnlijk ook wel in de Clio.TMC16v schreef:De ruimte die je bij een clio misschien niet hebt,
is er bij een 19 denk ik wel.
Alleen verhoogt zo'n extra koelunit de kostprijs met minimaal 1500-2000,- in mijn opinie. "power at a price"... Letterlijk en figuurlijk...
En ook wat het weggedrag betreft. Er komt aardig wat extra gewicht in de neus te hangen. En precies aan de voorkant en nog op cilinderkop niveau ook. Eigenlijk precies waar je het niet wilt hebben. Maar ja shit happens...
Ja en nee. Het resultaat wordt beter. 50% vermogens en koppelstijging is de regel voor goed doorontwikkelde superchargerkits met intercooler.TMC16v schreef:Dus als je er een intercooler kan tussen fabrieken is het resultaat beter dan met een turbo. Als ik het goed gesnapt heb?
Maar met turbo's en intercoolers zijn met gemak vermogens en koppelstijgingen van ruim over de 100% te halen. En dat met dezelfde levensduurverwachting.
Ik laat dan de motorconstructie buiten beschouwing. Bepaalde motoren van bepaalde fabrikanten laten nog geen 10% vermogens en koppel stijging toe, andere motoren soms wel 100%. (Voor de rekenmeesters; dat is dus een verdubbeling van het vermogen.)
En uiteraard kun je er niet om heen om ook andere dingen te veranderen:
oliekoeler
transmissie oliekoeler
aangepast brandstofsysteem
aangepaste ECU
aangepaste uitlaat
koppeling die meer koppel kan overbrengen
etcetera
etcetera
Ff kort samengevat;
Een supercharger c.q. compressorkit heeft zijn specifieke charmes. Zeker voor applicaties waarbij smeuig koppel over een groot toerenbereik nodig gewenst is. Maar dan wel met de nadruk op (en het grootste koppel bij) lage en middentoeren.
(Bepaalde superchargers zoals centrifugaal superchargers (compressor van een turbo tegen een krukasaangedreven tandwielkast geschroefd) zijn echter wel gericht op koppel in het hoge toerenbereik. En dus op topvermogen.)
De rest van de supercharger soorten zoals roots blowers, dubbel schroefs verdringer compressors (en al dan niet met interne of externe compressie) zijn meestal gericht op het middentoerengebied.
Dus bijvoorbeeld flink meer trekkracht (tov je atmosferische motor) als je bij 2000min-1 het gas vloert. Dat is voor de Amerikaanse markt en rijpraktijk (en de onze eigenlijk ook wel) waar je het meeste aan hebt. Direkt, zonder te wachten op een opspoelende turbo of terug te moeten schakelen, kunnen versnellen op commando.
Het kan dus zo zijn dat een Clio 16v met supercharger die er 160-170pk uitbraakt met bijvoorbeeld 220Nm koppel in de dagelijkse rijpraktijk een krachtigere indruk geeft als een turbovariant met 210pk en 270Nm.
Hoewel de prestaties van de turbo-auto pragmatisch bekeken misschien stukken beter zijn kan het zijn dat je voorkeur uit gaat naar de supercharger auto.
-
Voor de mensen die iets unieks willen is een SC wel het einde
Ik rijd zelf met regelmaat in een Honda CRX EE8 die voorzien is van een JRC en ben daar nog steed van onder de indruk hoe dat van zn plek gaat,de sound is ook zeer mooi
greetz Marco

Ik rijd zelf met regelmaat in een Honda CRX EE8 die voorzien is van een JRC en ben daar nog steed van onder de indruk hoe dat van zn plek gaat,de sound is ook zeer mooi

greetz Marco
Hallo. Dat zeg ik toch niet!? P&L verkoopt toch een kit!? Ik verwacht alleen dat die kit serieus knaken kost. Hij is misschien nog wel duurder als een turbokit. Maar dat is giswerk.TMC16v schreef:Voor de mensen die beginnende zijn is een supercharger niet te doen dus!
Jammer veel koppel direct leek me wel wat!
Maar gaat dus helaas niet door!
Het enige wat ik zeg is dat je goed moet weten wat de beperkingen en voordelen zijn van een krukasaangedreven compressor.
En wat gaat er niet door? Heb je op basis van mijn verhaal de keus gemaakt om niet achter een dergelijke kit of opbouw aan te gaan gemaakt?
Het is een prima en relatief veel opgebouwd soort kit; zo'n supercharger zonder intercooler. Alleen zeg ik er duidelijk bij dat je de strijd om het maximaal vermogen en koppel niet moet aangaan met een turboauto.
Laatst gewijzigd door speedline op do 2 dec 2004 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik wil nie prutsen of zelfbouwen,speedline schreef:Hallo. Dat zeg ik toch niet!? P&L verkoopt toch een kit!? Ik verwacht alleen dat die kit serieus knaken kost. Hij is misschien nog wel duurder als een superchargerkit. Maar dat is giswerk.TMC16v schreef:Voor de mensen die beginnende zijn is een supercharger niet te doen dus!
Jammer veel koppel direct leek me wel wat!
Maar gaat dus helaas niet door!
Het enige wat ik zeg is dat je goed moet weten wat de beperkingen en voordelen zijn van een krukasaangedreven compressor.
En wat gaat er niet door? Heb je op basis van mijn verhaal de keus gemaakt om niet achter een dergelijke kit of opbouw aan te gaan gemaakt?
Het is een prima en relatief veel opgebouwd soort kit; zo'n supercharger zonder intercooler. Alleen zeg ik er duidelijk bij dat je de strijd om het maximaal vermogen en koppel niet moet aangaan met een turboauto.
ik wil liefst een kit en zo monteren,
Beetje dingen aanpassen oke maar zoals die man uit brazilie nee dankje!
Hoef geen extreem 200pk & 300nm +
Gewoon beetje trekkracht erbij 150a160pk en 180a200nm ben ik al heel blij!
Gewoon 0.35bar gaan draaien ofzo!
En geld ja dat valt te sparen geloof ik!
Wat betreft uitlaat geluid heeft een compressor toch wel een voordeel t.o.v. een turbo, je hebt niet het turbinehuis wat als "voordemper" werkt. Het geluid van een McLaren Mercedes SLR bijvoorbeeld is super bruut.
Ik vind het principe van een turbo toch wel iets mooier, die doet zijn werk wanneer er om gevraagd wordt m.b.v. restenergie van je motor en staat niet de hele tijd te blazen en vermogen te vreten (of je hebt een heel zware rechtervoet
). En dan natuurlijk die extra duw in de rug... 
Ik vind het principe van een turbo toch wel iets mooier, die doet zijn werk wanneer er om gevraagd wordt m.b.v. restenergie van je motor en staat niet de hele tijd te blazen en vermogen te vreten (of je hebt een heel zware rechtervoet

Dan lijkt het mij verstandiger om gewoon een opgeboorde en gereviseerde motor te nemen. Dan is hij motorisch gezien weer als nieuw en met de juiste chip zit je dan rond de 170 pk en 195 Nm.TMC16v schreef:Hoef geen extreem 200pk & 300nm +
Dat alles kost je heel wat minder dan een turbo/SC conversie.
Jah daar geloof ik dus niet in,robclio16V schreef:Dan lijkt het mij verstandiger om gewoon een opgeboorde en gereviseerde motor te nemen. Dan is hij motorisch gezien weer als nieuw en met de juiste chip zit je dan rond de 170 pk en 195 Nm.TMC16v schreef:Hoef geen extreem 200pk & 300nm +
Dat alles kost je heel wat minder dan een turbo/SC conversie.
Een willie heeft 150pk en 175nm en een opgeboorde 1800 opeens 170 en 195nm

Ten eerste is een standaard willy errug conservatief opgegeven. (het zou ook vreemd zijn, dat je van 13pk'tjes zo ontzettend veel harder gaat
)
Daarnaast hoeft een nieuw op te bouwen(boren) blok niet helemaal standaard te zijn. Misschien zijn er wel wat dingetjes verbeterd. Tot slot doet een goeie chip ook een hoop bij zo'n 2 liter

Daarnaast hoeft een nieuw op te bouwen(boren) blok niet helemaal standaard te zijn. Misschien zijn er wel wat dingetjes verbeterd. Tot slot doet een goeie chip ook een hoop bij zo'n 2 liter

rev it like a rental
Zie de laatste dynodag als voorbeeld...
Twee Willies zonder wijzigingen draaien zonder problemen 150pk en richting 180Nm aan de voorwielen.
Een goede gechipte 16v draait echter maar 124pk aan de voorwielen en rond de 140-150Nm.
Dat is nogal een verschil en daarom onderschrijf ik Menno's mening volkomen. Renault geeft inderdaad een zeer conservatief vermogen op voor de Williams. Wat daar de reden voor was? Kan van alles zijn; marketing, verzekering, etcetera...
Dus een Willi draait toch wel 160pk aan de krukas af fabriek denk ik zo...
En een RS is echt niet zo heel veel sterker. Alleen draait een RS rond de 185-190Nm aan de wielen. En dat is toch weer een klap meer koppel als een Williams.
Twee Willies zonder wijzigingen draaien zonder problemen 150pk en richting 180Nm aan de voorwielen.
Een goede gechipte 16v draait echter maar 124pk aan de voorwielen en rond de 140-150Nm.
Dat is nogal een verschil en daarom onderschrijf ik Menno's mening volkomen. Renault geeft inderdaad een zeer conservatief vermogen op voor de Williams. Wat daar de reden voor was? Kan van alles zijn; marketing, verzekering, etcetera...
En een RS is echt niet zo heel veel sterker. Alleen draait een RS rond de 185-190Nm aan de wielen. En dat is toch weer een klap meer koppel als een Williams.
Haha omdat jij die 2 gemaakt hebMenno schreef:Ten eerste is een standaard willy errug conservatief opgegeven. (het zou ook vreemd zijn, dat je van 13pk'tjes zo ontzettend veel harder gaat)

Hoeveel kan je voor een bedrag als 400a500 laten doen aan je kop als tuning en wat mag je er zo ongeveer voor verwachten?
de 1800->2000cc krijgt de 1800 kruk-as heb ik begrepen is die dan zoveel wilder als de willie as?Zie de laatste dynodag als voorbeeld...
En zijn er mensen die dynouidraaien hebben van:
1800cc
2000cc (opgeboord)
Williams
Dit is een opgeboord F7P blok met Menno chip die bij plankgas een tikkeltje te arm stond wat naderhand weer bijgesteld is.
169,3 pk en 196 Nm.
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0RwBhHScW ... 9333020338[/img]
169,3 pk en 196 Nm.
Je krijgt in een opgeboord blok een nieuwe krukas met langere slag anders haal je de 1998cc niet.
Ik denk dat je de nokkenassen bedoelt?
Je houdt gewoon de standaard 1800 nokkenassen of je moet meteen voor opgewaardeerde kiezen voor wat extra vermogen.
Ik denk dat je de nokkenassen bedoelt?
Je houdt gewoon de standaard 1800 nokkenassen of je moet meteen voor opgewaardeerde kiezen voor wat extra vermogen.
Ja da's een heeeel wilde krukas.TMC16v schreef:de 1800->2000cc krijgt de 1800 kruk-as heb ik begrepen is die dan zoveel wilder als de willie as?

denk dat je de nokkenassen bedoelt ? want de krukas komt gelukkig van een diesel. anders stoot hij nogal wild tegen de kop.
there is no spoon.
Frans 16v is ook net bij Freddy Cane op de testbank geweest met zijn 2.0 16v die Freddy Cane heeft geprepareerd..... 

-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Kom op vertel!Menno schreef:heb 't gehoord
![]()

Project: GTT Blue Sport
Bedoelde de nokken-as idd,Tijn schreef:Ja da's een heeeel wilde krukas.TMC16v schreef:de 1800->2000cc krijgt de 1800 kruk-as heb ik begrepen is die dan zoveel wilder als de willie as?![]()
denk dat je de nokkenassen bedoelt ? want de krukas komt gelukkig van een diesel. anders stoot hij nogal wild tegen de kop.
Maar die grafiek ziet er leuk uit 196nm daarmee zou ik meer dan tevreden zijn! Wat is er allemaal aan dat blok gedaan?
-
- Contacteer:
Toch vind ik 124 pk aan de wielen voor een
1.8 16v erg weinig. Ik ben een tijd geleden
ook op de bank geweest en ik kwam op een vermogen
van 132 pk aan de voorwielen. Dat was nog voordat
ie gechipt was... (blijft natuurlijk wel minder
dan de 137 die ome renault voorschrijft)
Grtzz Tony

1.8 16v erg weinig. Ik ben een tijd geleden
ook op de bank geweest en ik kwam op een vermogen
van 132 pk aan de voorwielen. Dat was nog voordat
ie gechipt was... (blijft natuurlijk wel minder
dan de 137 die ome renault voorschrijft)
Grtzz Tony

-
- Contacteer:
Toch vind ik het wel raar, ik dacht dat dat dan
toch ook aan de wielen gemeten werd bij ome-renault??
Zoveel heb ik toch niet veranderd aan de auto lijkt
me, katvervanger, middenpijp weg, open lf met schild
eromheen en dubbele koude luchtaanvoer!! Inmiddels met een chippie erin die ik van chuckie heb overgenomen maar die zat er toen nog niet in.
Heb vandaag een externe temp meter in mijn lf geplaatst om nou eens te kijken wat de aanzuigtemperaturen daarzo nou precies zijn en
dus om een iets realistischer beeld kwa temp/koppel
verhouding te krijgen. Verschil zit toch vaak tussen
de oren wat die kleine dingen betreft en anders vind
ik t wel gewoon leuk om te weten
Grtzz Tony

toch ook aan de wielen gemeten werd bij ome-renault??
Zoveel heb ik toch niet veranderd aan de auto lijkt
me, katvervanger, middenpijp weg, open lf met schild
eromheen en dubbele koude luchtaanvoer!! Inmiddels met een chippie erin die ik van chuckie heb overgenomen maar die zat er toen nog niet in.
Heb vandaag een externe temp meter in mijn lf geplaatst om nou eens te kijken wat de aanzuigtemperaturen daarzo nou precies zijn en
dus om een iets realistischer beeld kwa temp/koppel
verhouding te krijgen. Verschil zit toch vaak tussen
de oren wat die kleine dingen betreft en anders vind
ik t wel gewoon leuk om te weten

Grtzz Tony

Hele loze vraag maar is dit vermogen aan de wielen?robclio16V schreef:Dit is een opgeboord F7P blok met Menno chip die bij plankgas een tikkeltje te arm stond wat naderhand weer bijgesteld is.
169,3 pk en 196 Nm.
Dat vermogen is aan de krukas, anders zou het wel erg veel vermogen zijn met die aanpassingen.
Het vermogen aan de wielen geloof ik niet erg, want dan zou ik nu dik 30 pk meer aan de wielen moeten hebben met alleen een aangepaste kop erop...
Het vermogen aan de wielen geloof ik niet erg, want dan zou ik nu dik 30 pk meer aan de wielen moeten hebben met alleen een aangepaste kop erop...