Ik ben weer eens aan het doordraaien hiero hoor.

Maar moeten jullie eens lezen.
Dan kan ik weer rustig slapen zonder te malen

Na dat ik mijn auto heb omgebouwd naar schakelbak wou ik gaan kijken naar wat meer vermogen.
En ik wou eens weten of ik mijn std motor kon ombouwen naar GTT F1 specs.(olie gekoelde turbo.)
Gewoon eerst naar een nette 116 pk ofzo.
En in hoeverre mijn Std. B14 volvo onderblok verschild met een C1J onderblok?
Ik weet in iedergeval dat ze bij volvo de krukas hebben laten harden invb. hogere toerentallen met de variomatic.
(Daf paste dit destijds met succes toe in hun Daf 1300 marratons.)
Ik heb nu alleen nog de krukas en alles wat daar aan zit laten balanceren.
Nwe lagers en nu wel goede nwe zuigerveren.
En er zit nu een "iets" wildere nokkenas in kwa duratie.(hierdoor zal mischien iets over de 116 pk's gaan.)
Het blok is kwa aansluitingen voor de olie kanalen exakt hetzelfde.
En mijn onderblok is tegen die tijd helemaal mooi ingelopen.
En ik wat verhalen gehoord dat in het verleden bij de rallycross het std. B14 onderblok heel goed voldeed als turbo onderblok.
En het blok ligt er in de volvo in de lengte in dus dat geeft om het blok heen weer meer ruimte.
Dus geen parafan in de weg!

Wat in mijn idee de grootste stuikelblokken zijn.
Ik heb ze maar in volgorde gezet.
-Het spruitstuk moet speciaal gemaakt worden.
En het stuk van de turbo naar de rest vd. uitlaat.
Turbo moet wat naast het blok uitkomen.
(Ben zelf niet zo'n lasser dus dat moet ik uitbesteden.)
Ik was van plan om eerst met pvc buizen/bochten wat uit te meten en dan pas het te laten maken.
Of te gaan kijken of ik wat met andere spruitstukken kan.
Van een twingo ofzo?
-Oliepomp vd. GTT overzeten en er moet een turbo retour buisje op de carterpan.
-Elektrische benzinepomp plus benzine drukverdeler inbouwen.
-slangen vd. luchtbak/turbo/IC/carb. met grote ciliconenringen en met univerele rvs bochten bouwen.
-Moet nog kijken naar schemas waar in het elektrische syseem verschillen zijn.
Bijv. die turbo overdruk cutoff.schakelaar in de luchtbuis vanaf de turbo naar de intercooler.
-Alle spagetti vacuum/druk slangetjes overzetten verlengen of inkorten.(That will bring back memories
-Moet ook nog kijken of de 340 waterpomp op de turbokop past.
Want het koelsysteem van mijn 340 is nu perfect in orde.
-Eens kijken waar ik de GTT intercooler kwijt kan en anders gaan we op de sloop naar wat anders zoeken.
De GTT cill. kop past zeker weten.
Mooi aluminium druppelplaat als hitteschild bouwen voor de turbo en de startmotor.
Oliekoeler spul heb ik al liggen.(Dan heb ik een exuus om het in te bouwen.)
Ben nu werkloos en blut.
Maar als ik weer wat pleurotjes heb ga ik eens kijken naar een oud GTT blokje.
Greets en weltruste!

Andries
ps. In je eentje brainstormen is anders ook zo saai he.