Std. blok ombouwen naar turbo.

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Hallo allemaal.

Ik ben weer eens aan het doordraaien hiero hoor. :D
Maar moeten jullie eens lezen.
Dan kan ik weer rustig slapen zonder te malen :p .

Na dat ik mijn auto heb omgebouwd naar schakelbak wou ik gaan kijken naar wat meer vermogen.
En ik wou eens weten of ik mijn std motor kon ombouwen naar GTT F1 specs.(olie gekoelde turbo.)
Gewoon eerst naar een nette 116 pk ofzo.

En in hoeverre mijn Std. B14 volvo onderblok verschild met een C1J onderblok?

Ik weet in iedergeval dat ze bij volvo de krukas hebben laten harden invb. hogere toerentallen met de variomatic.
(Daf paste dit destijds met succes toe in hun Daf 1300 marratons.)

Ik heb nu alleen nog de krukas en alles wat daar aan zit laten balanceren.
Nwe lagers en nu wel goede nwe zuigerveren.
En er zit nu een "iets" wildere nokkenas in kwa duratie.(hierdoor zal mischien iets over de 116 pk's gaan.)
Het blok is kwa aansluitingen voor de olie kanalen exakt hetzelfde.
En mijn onderblok is tegen die tijd helemaal mooi ingelopen.

En ik wat verhalen gehoord dat in het verleden bij de rallycross het std. B14 onderblok heel goed voldeed als turbo onderblok.
En het blok ligt er in de volvo in de lengte in dus dat geeft om het blok heen weer meer ruimte.
Dus geen parafan in de weg! :smoke:

Wat in mijn idee de grootste stuikelblokken zijn.
Ik heb ze maar in volgorde gezet.

-Het spruitstuk moet speciaal gemaakt worden.
En het stuk van de turbo naar de rest vd. uitlaat.
Turbo moet wat naast het blok uitkomen.
(Ben zelf niet zo'n lasser dus dat moet ik uitbesteden.)
Ik was van plan om eerst met pvc buizen/bochten wat uit te meten en dan pas het te laten maken.
Of te gaan kijken of ik wat met andere spruitstukken kan.
Van een twingo ofzo?

-Oliepomp vd. GTT overzeten en er moet een turbo retour buisje op de carterpan.

-Elektrische benzinepomp plus benzine drukverdeler inbouwen.

-slangen vd. luchtbak/turbo/IC/carb. met grote ciliconenringen en met univerele rvs bochten bouwen.


-Moet nog kijken naar schemas waar in het elektrische syseem verschillen zijn.
Bijv. die turbo overdruk cutoff.schakelaar in de luchtbuis vanaf de turbo naar de intercooler.

-Alle spagetti vacuum/druk slangetjes overzetten verlengen of inkorten.(That will bring back memories :wink: )

-Moet ook nog kijken of de 340 waterpomp op de turbokop past.
Want het koelsysteem van mijn 340 is nu perfect in orde.

-Eens kijken waar ik de GTT intercooler kwijt kan en anders gaan we op de sloop naar wat anders zoeken.

De GTT cill. kop past zeker weten.


Mooi aluminium druppelplaat als hitteschild bouwen voor de turbo en de startmotor.

Oliekoeler spul heb ik al liggen.(Dan heb ik een exuus om het in te bouwen.)

Ben nu werkloos en blut.
Maar als ik weer wat pleurotjes heb ga ik eens kijken naar een oud GTT blokje.

Greets en weltruste! :beer:
Andries

ps. In je eentje brainstormen is anders ook zo saai he.
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

[img]http://www.volvo300club.nl/discus/messages/29/5332.jpg[/img]

Als de turbo op een of andere manier aan de rechterkant naast het blok kan laten uitkomen heb ik ruimte zat voor de rest.

Greets
Andries
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

hee andries je hoofd loopt toch niet over he??
mooi man dat je nu wel kan schakelen 5 bak???
verder moet je gewoon beginnen dat is vaak het beste.
heb misschien ook nog wel wat spul voor je.
succes he!!!!!
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

zijn de orginele spruitstukken van een gt geen optie?? ziet er gewoon uit als een c blok
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

Abel schreef:zijn de orginele spruitstukken van een gt geen optie?? ziet er gewoon uit als een c blok
Uitlaat spruitstuk gaat niet passen, dat wordt zelf maken.

gr s :D nder
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Het naar schakelbak ombouwen moet ook nog "even".
:D
Ik ga morgen naar de Volvo sloop Staal in Zuidhorn om te kijken of ik daar zelf het spul weg kan halen.
Hij heeft daar een brug en ik kan het daar waarschijnlijk allemaal wel in een dagje onder een 340 vandaan halen.
Dan het vliegwiel 1 kg laten afdraaien en laten balanceren met de drukgroep.
Weer bij technotrans in Veendam.

En kwa spruitstuk weet ik mischien al weer een "mannetje".
Hoewel ik er wel aan zit te denken aan een turbo van een 440/480 te gebruiken.
Deze heeft kwa uitlaat bocht een beter toepasbaar slakkehuis.

Greets
Andries
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Dankje Mark je hoort het wel (Y)
Het belooft in iedergeval weer een mooi winterprojectje te worden.
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

nou andries.... jij hebt genoeg te doen! jij durft ook wel hè ;)
Immer wieder die verdammte Holländer
Plaats reactie