Pingelen of turbo ? ---> Opgelost denk ik

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
H8bal
Berichten: 749
Lid geworden op: do 24 jul 2003 9:46
Locatie: Meerhout Car:Renault 5 GT Turbo

Wanneer ik de laatste dagen op volle druk rij (0.9 à 1 bar). Hoor ik steeds wanneer de druk boven de 800 komt een soort gekraak/geschaaf.

Het geluid is moeilijk te omschrijven maar klinkt al een klein metalen rateltje.

Wat zou dit zijn. Persoonlijk verdenk ik de turbo.
.
Laatst gewijzigd door H8bal op do 30 sep 2004 20:02, 3 keer totaal gewijzigd.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Klinkt als pingelen idd. UItkijken! Onsteking controleren, mengsel controleren (te arm) en zorgen dat je zeker 98 in je tank hebt!

Krrkrrkrrkrrkrr door je uitlaat ?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
H8bal
Berichten: 749
Lid geworden op: do 24 jul 2003 9:46
Locatie: Meerhout Car:Renault 5 GT Turbo

Riël schreef:Klinkt als pingelen idd. UItkijken! Onsteking controleren, mengsel controleren (te arm) en zorgen dat je zeker 98 in je tank hebt!
Ik dacht eerst ook pingelen, maar zat is normaal toch ook afhankelijk van toerental, niet?

Mengsel is normaal niet veranderd. Ik tank altijd 98 en het is toch niet van een "witte" pomp...
Riël schreef:
Krrkrrkrrkrrkrr door je uitlaat ?
Komt eerder uit motorruimte denk ik .
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Nee, is zeker niet toerental afhankelijk! Pingelen komt vaak voor bij 3000 toeren en volle druk.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Je hoort als het ware alsof metaaldeeltjes door je downpipe viegen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
H8bal
Berichten: 749
Lid geworden op: do 24 jul 2003 9:46
Locatie: Meerhout Car:Renault 5 GT Turbo

Riël schreef:Nee, is zeker niet toerental afhankelijk! Pingelen komt vaak voor bij 3000 toeren en volle druk.
Kga proberen straks eens ergens anders te tanken ( bak is toch bijna leeg).

Zou dus in theorie ook aan de verdelerkap en dergelijke kunne liggen ?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Verdelerkap niet meteen, eerder vacuumvervroeging van de onsteking, lek slangetje, slechte Renix.

Bij 1 bar is een wat grotere sproeier ook geen overbodige luxe, mijn auto pingelde ook wel eens bij 1 bar.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
H8bal
Berichten: 749
Lid geworden op: do 24 jul 2003 9:46
Locatie: Meerhout Car:Renault 5 GT Turbo

Nu heb ik toevallig van een week of 3 terug nog de vermogensuitdraai. Op di moment deed hij het nog niet.
Onderaan staat mengselverhouding.

Nu moet ik er wel bijzeggen dat mijn uitlaat lek is en daarmee het resultaat misschien geen 100% klopt. Mengsel is volgens mij toch niet te arm.

[img]http://board.carstyling.net/attachment. ... 2977&stc=1[/img]

Ontsteking zou natuurlijk kunnen, ik kan straks misschien wel eens een 208 proberen.
H8bal
Berichten: 749
Lid geworden op: do 24 jul 2003 9:46
Locatie: Meerhout Car:Renault 5 GT Turbo

dubbele post
Laatst gewijzigd door H8bal op wo 29 sep 2004 7:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Op hoeveel druk was dit?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
H8bal
Berichten: 749
Lid geworden op: do 24 jul 2003 9:46
Locatie: Meerhout Car:Renault 5 GT Turbo

Riël schreef:Op hoeveel druk was dit?
Zelfde druk : 0.9 (in 4e of 5e durft dit al wel eens 1 worden)
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

En dit is aan?? De wielen, de krukas, binnenspiegel?
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Michel S. schreef:En dit is aan?? De wielen, de krukas, binnenspiegel?
Dyno goes, dus wielen?
H8bal
Berichten: 749
Lid geworden op: do 24 jul 2003 9:46
Locatie: Meerhout Car:Renault 5 GT Turbo

Frits schreef:
Michel S. schreef:En dit is aan?? De wielen, de krukas, binnenspiegel?
Dyno goes, dus wielen?
Inderdaad wielen. Liefst niet op nm letten, mijn koppeling was volledig op (steekt ondertussen al een nieuwe in :) )

Het gaat mij eigenlijk gewoon om -de mengselverhouding onderaan. Of die wel goed is.
micheldeman
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 15 sep 2004 10:30
Locatie: Kelpen, Limburg
Contacteer:

Te vroege ontsteking door idd lekkende, slechte of kapotte slangetjes. Maar misschien ook verkeerde bougies. Treedt het geluid ook op bij koude motor? Als dit niet het geval is, zou je eens koudere boegies kunnen proberen.
H8bal
Berichten: 749
Lid geworden op: do 24 jul 2003 9:46
Locatie: Meerhout Car:Renault 5 GT Turbo

micheldeman schreef:Te vroege ontsteking door idd lekkende, slechte of kapotte slangetjes.
Ik ga straks de vacuumvervroeger eens controleren in combinatie met ontsteking.
micheldeman schreef: Maar misschien ook verkeerde bougies.
Nope, de juiste champions zitten erin en dan zou het probleem zich niet ineens voordoen
micheldeman schreef: Treedt het geluid ook op bij koude motor?
Geen flauw idee , ik rijd nooit volle belasting op koude motor en ben dit ook niet van plan.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Nogal een kansloze meting!

Maar met een beetje inlevingsvermogen haal ik er toch wel uit dat dat ding in het middengebied behoorlijk arm is.

Check je brandstofsysteem, en alles ok is, stel 'm dan gewoon opnieuw af.

Hier zou ik in ieder geval niet al te heftig mee doorrijden, dan kan je binnenkort je zuigers demonteren via de carterplug.
rev it like a rental
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

Menno schreef:Nogal een kansloze meting!

Maar met een beetje inlevingsvermogen haal ik er toch wel uit dat dat ding in het middengebied behoorlijk arm is.

Check je brandstofsysteem, en alles ok is, stel 'm dan gewoon opnieuw af.

Hier zou ik in ieder geval niet al te heftig mee doorrijden, dan kan je binnenkort je zuigers demonteren via de carterplug.
(leuke beeldspraak (of zoiets) Menno :worship: )
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

mee eens dat het geluid duidt op pingelen onder volle belasting.

ontsteking waarschijnlijk defekt, uitwisselen met een goede en checken.
zit ontsteking wel achter het schutbord ? kan niet tegen hitte namelijk.
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

H8bal schreef:Het gaat mij eigenlijk gewoon om -de mengselverhouding onderaan. Of die wel goed is.
Je air/fuel ratio is bij 14,7 ideaal > lambda=1. Bij jou duikt hij vanaf 4600 toeren daar onder en dat is alleen maar goed, maar zou wel al eerder mogen want dan wordt hij dus rijker bij hogere last. Maar daar is de meting nog niet begonen.

gr s :D nder
Laatst gewijzigd door Sander op wo 29 sep 2004 17:39, 3 keer totaal gewijzigd.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Vanaf dat punt begint 't juist ergens op te lijken. Hij moet behoorlijk rijk zijn om pingel tegen te gaan, en tot die 4600 toeren is ie dat duidelijk niet. Hoe lager het getal, hoe rijker, en 14,7 is lambda=1.
Maar het is een beetje jammer dat de meting pas zo laat begint, en dat de non-conformist het mengsel niet gewoon uitdrukt in een lambda-getal.
Laatst gewijzigd door Menno op wo 29 sep 2004 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
rev it like a rental
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

Menno schreef:@sander: edit je post ff ;)
Ooooo shit je hebt gelijk, verkeerde kant op gekeken.

Thanks :beer:

gr s :D nder
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

Menno schreef:Hij moet behoorlijk rijk zijn om pingel tegen te gaan.
Waar praten we dan over air/fuel ratio van 12 [lambda van 0,8]

gr s :D nder
H8bal
Berichten: 749
Lid geworden op: do 24 jul 2003 9:46
Locatie: Meerhout Car:Renault 5 GT Turbo

Gisterenavon klonk het geluid minder maar het was nog aanwezig.

Snel eventjes een filmpje gemaakt:

http://members.lycos.nl/h8bal/allerlei/MOV03932.MPG

Ik weet niet zeker of je het goed hoort (ik zit namelijk op mijn werk en daar kan ik moeilijk dat filmpje luid afspelen :p )
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Sander schreef:
Menno schreef:Hij moet behoorlijk rijk zijn om pingel tegen te gaan.
Waar praten we dan over air/fuel ratio van 12 [lambda van 0,8]

gr s :D nder
Ja 12,5 is ideaal voor een turbo motor toch?

Ik hoor trouwens weinig aan dat filmpje. (Er zit ook steeds iets doorheen te sissen :p )
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

H8bal schreef:Ik weet niet zeker of je het goed hoort (ik zit namelijk op mijn werk en daar kan ik moeilijk dat filmpje luid afspelen :p )
Hoor niets raars, en die van mij heeft ook een tijd gepingelt.

gr sander
H8bal
Berichten: 749
Lid geworden op: do 24 jul 2003 9:46
Locatie: Meerhout Car:Renault 5 GT Turbo

Sander schreef:
H8bal schreef:Ik weet niet zeker of je het goed hoort (ik zit namelijk op mijn werk en daar kan ik moeilijk dat filmpje luid afspelen :p )
Hoor niets raars, en die van mij heeft ook een tijd gepingelt.

gr sander
Nee blijkbaar hoor je het niet goed op het filmpje.

In ieder geval ik denk dat het opgelost is. Blijkbaar is de bovenste support van de turbo losgekomen (dat driehoekje) en volgens mij schuurde dat bij volgas (kantelen van de motor) tegen de uitlaat.

Fingers crossed. (~)
H8bal
Berichten: 749
Lid geworden op: do 24 jul 2003 9:46
Locatie: Meerhout Car:Renault 5 GT Turbo

Yep het is opgelost (Y) :lol: :) >-) (F) :beer:
Plaats reactie