Wanneer ik de laatste dagen op volle druk rij (0.9 à 1 bar). Hoor ik steeds wanneer de druk boven de 800 komt een soort gekraak/geschaaf.
Het geluid is moeilijk te omschrijven maar klinkt al een klein metalen rateltje.
Wat zou dit zijn. Persoonlijk verdenk ik de turbo.
.
Pingelen of turbo ? ---> Opgelost denk ik
Klinkt als pingelen idd. UItkijken! Onsteking controleren, mengsel controleren (te arm) en zorgen dat je zeker 98 in je tank hebt!
Krrkrrkrrkrrkrr door je uitlaat ?
Ik dacht eerst ook pingelen, maar zat is normaal toch ook afhankelijk van toerental, niet?Riël schreef:Klinkt als pingelen idd. UItkijken! Onsteking controleren, mengsel controleren (te arm) en zorgen dat je zeker 98 in je tank hebt!
Mengsel is normaal niet veranderd. Ik tank altijd 98 en het is toch niet van een "witte" pomp...
Komt eerder uit motorruimte denk ik .Riël schreef:
Nee, is zeker niet toerental afhankelijk! Pingelen komt vaak voor bij 3000 toeren en volle druk.
Je hoort als het ware alsof metaaldeeltjes door je downpipe viegen.
Kga proberen straks eens ergens anders te tanken ( bak is toch bijna leeg).Riël schreef:Nee, is zeker niet toerental afhankelijk! Pingelen komt vaak voor bij 3000 toeren en volle druk.
Zou dus in theorie ook aan de verdelerkap en dergelijke kunne liggen ?
Verdelerkap niet meteen, eerder vacuumvervroeging van de onsteking, lek slangetje, slechte Renix.
Bij 1 bar is een wat grotere sproeier ook geen overbodige luxe, mijn auto pingelde ook wel eens bij 1 bar.
Bij 1 bar is een wat grotere sproeier ook geen overbodige luxe, mijn auto pingelde ook wel eens bij 1 bar.
Nu heb ik toevallig van een week of 3 terug nog de vermogensuitdraai. Op di moment deed hij het nog niet.
Onderaan staat mengselverhouding.
Nu moet ik er wel bijzeggen dat mijn uitlaat lek is en daarmee het resultaat misschien geen 100% klopt. Mengsel is volgens mij toch niet te arm.
[img]http://board.carstyling.net/attachment. ... 2977&stc=1[/img]
Ontsteking zou natuurlijk kunnen, ik kan straks misschien wel eens een 208 proberen.
Onderaan staat mengselverhouding.
Nu moet ik er wel bijzeggen dat mijn uitlaat lek is en daarmee het resultaat misschien geen 100% klopt. Mengsel is volgens mij toch niet te arm.
[img]http://board.carstyling.net/attachment. ... 2977&stc=1[/img]
Ontsteking zou natuurlijk kunnen, ik kan straks misschien wel eens een 208 proberen.
Op hoeveel druk was dit?
En dit is aan?? De wielen, de krukas, binnenspiegel?
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Dyno goes, dus wielen?Michel S. schreef:En dit is aan?? De wielen, de krukas, binnenspiegel?
Project: GTT Blue Sport
Inderdaad wielen. Liefst niet op nm letten, mijn koppeling was volledig op (steekt ondertussen al een nieuwe inFrits schreef:Dyno goes, dus wielen?Michel S. schreef:En dit is aan?? De wielen, de krukas, binnenspiegel?

Het gaat mij eigenlijk gewoon om -de mengselverhouding onderaan. Of die wel goed is.
-
- Contacteer:
Te vroege ontsteking door idd lekkende, slechte of kapotte slangetjes. Maar misschien ook verkeerde bougies. Treedt het geluid ook op bij koude motor? Als dit niet het geval is, zou je eens koudere boegies kunnen proberen.
Ik ga straks de vacuumvervroeger eens controleren in combinatie met ontsteking.micheldeman schreef:Te vroege ontsteking door idd lekkende, slechte of kapotte slangetjes.
Nope, de juiste champions zitten erin en dan zou het probleem zich niet ineens voordoenmicheldeman schreef: Maar misschien ook verkeerde bougies.
Geen flauw idee , ik rijd nooit volle belasting op koude motor en ben dit ook niet van plan.micheldeman schreef: Treedt het geluid ook op bij koude motor?
Nogal een kansloze meting!
Maar met een beetje inlevingsvermogen haal ik er toch wel uit dat dat ding in het middengebied behoorlijk arm is.
Check je brandstofsysteem, en alles ok is, stel 'm dan gewoon opnieuw af.
Hier zou ik in ieder geval niet al te heftig mee doorrijden, dan kan je binnenkort je zuigers demonteren via de carterplug.
Maar met een beetje inlevingsvermogen haal ik er toch wel uit dat dat ding in het middengebied behoorlijk arm is.
Hier zou ik in ieder geval niet al te heftig mee doorrijden, dan kan je binnenkort je zuigers demonteren via de carterplug.
rev it like a rental
(leuke beeldspraak (of zoiets) MennoMenno schreef:Nogal een kansloze meting!

Je air/fuel ratio is bij 14,7 ideaal > lambda=1. Bij jou duikt hij vanaf 4600 toeren daar onder en dat is alleen maar goed, maar zou wel al eerder mogen want dan wordt hij dus rijker bij hogere last. Maar daar is de meting nog niet begonen.H8bal schreef:Het gaat mij eigenlijk gewoon om -de mengselverhouding onderaan. Of die wel goed is.
gr s

Laatst gewijzigd door Sander op wo 29 sep 2004 17:39, 3 keer totaal gewijzigd.
Vanaf dat punt begint 't juist ergens op te lijken. Hij moet behoorlijk rijk zijn om pingel tegen te gaan, en tot die 4600 toeren is ie dat duidelijk niet. Hoe lager het getal, hoe rijker, en 14,7 is lambda=1.
Maar het is een beetje jammer dat de meting pas zo laat begint, en dat de non-conformist het mengsel niet gewoon uitdrukt in een lambda-getal.
Maar het is een beetje jammer dat de meting pas zo laat begint, en dat de non-conformist het mengsel niet gewoon uitdrukt in een lambda-getal.
Laatst gewijzigd door Menno op wo 29 sep 2004 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
rev it like a rental
Ooooo shit je hebt gelijk, verkeerde kant op gekeken.Menno schreef:@sander: edit je post ff
Thanks

gr s

Waar praten we dan over air/fuel ratio van 12 [lambda van 0,8]Menno schreef:Hij moet behoorlijk rijk zijn om pingel tegen te gaan.
gr s

Gisterenavon klonk het geluid minder maar het was nog aanwezig.
Snel eventjes een filmpje gemaakt:
http://members.lycos.nl/h8bal/allerlei/MOV03932.MPG
Ik weet niet zeker of je het goed hoort (ik zit namelijk op mijn werk en daar kan ik moeilijk dat filmpje luid afspelen
)
Snel eventjes een filmpje gemaakt:
http://members.lycos.nl/h8bal/allerlei/MOV03932.MPG
Ik weet niet zeker of je het goed hoort (ik zit namelijk op mijn werk en daar kan ik moeilijk dat filmpje luid afspelen

Ja 12,5 is ideaal voor een turbo motor toch?Sander schreef:Waar praten we dan over air/fuel ratio van 12 [lambda van 0,8]Menno schreef:Hij moet behoorlijk rijk zijn om pingel tegen te gaan.
gr snder
Ik hoor trouwens weinig aan dat filmpje. (Er zit ook steeds iets doorheen te sissen

Hoor niets raars, en die van mij heeft ook een tijd gepingelt.H8bal schreef:Ik weet niet zeker of je het goed hoort (ik zit namelijk op mijn werk en daar kan ik moeilijk dat filmpje luid afspelen)
gr sander
Nee blijkbaar hoor je het niet goed op het filmpje.Sander schreef:Hoor niets raars, en die van mij heeft ook een tijd gepingelt.H8bal schreef:Ik weet niet zeker of je het goed hoort (ik zit namelijk op mijn werk en daar kan ik moeilijk dat filmpje luid afspelen)
gr sander
In ieder geval ik denk dat het opgelost is. Blijkbaar is de bovenste support van de turbo losgekomen (dat driehoekje) en volgens mij schuurde dat bij volgas (kantelen van de motor) tegen de uitlaat.
Fingers crossed.