Oliesmering turbo

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
micheldeman
Contacteer:

Omdat ik een turbo van een renault 5 GTT op een blok van een peugeot 304 ga zetten moet ik aansluitpunten voor de oliesmering van de turbo gaan aanbrengen.

De vraag die ik hierover heb is de volgende:
Zorgt de turbo zelf voor olieaanvoer en afvoer, of zorgt oliedrukverschil van de aansluitpunten voor de olie toe- en afvoer op het motorblok voor de benodigde oliestroming? Indien het laatste, wat zijn dan in de regel goede aansluitpunten op het motorblok. Ik lees nogaleens dat waar de oliedruksensor zit vaak als aftappunt op het blok gebruikt wordt, maar wat is dan bijvoorbeeld een goed afvoerpunt op het blok.

Kan ik ook een te grote oliedruk op de turbo krijgen?

Alvast bedankt voor de info.

Michel
Derby

Probeer je olie voor je turbo weg te halen zo dicht mogelijk bij de pomp vandaan. De turbo moet olie aangevoerd krijgen er zit niet iets van een pomp in.

De afvoer luistert nogal kritisch, die moet groot en weinig weerstand hebben. mocht er in de afvoer een knik komen dan kan het zo zijn dat de olie langs de sealings vanje turbo loopt en dus in de uitlaat en inlaat komt. Dit wil je uiteraard niet. Probeer je afvoer vna je turbo te lozen in je carter.

Een oliekoeler is aan te raden. Te grote druk is niet goed (zie boven)

Succes, wacht op meer reacties want die komen geheid

Derby
Steven
Car: M536

Ik ben hier ook wel benieuwd naar, ik wil nog eens een turbo op een Starslet bouwen.

Ikzelf zat te denken om een sandwitchplate te nemen en daar de retour dict van maken en de uitvoer direct op de turbo.
Retour uiteraard direct in het carter.
Abel
Über-Spammer

in de orginele olie toevoer slang van de turbo zit volgens mij een restrictor en een terugslagklep.
misschien kan je die gebruiken. en ik zou inderdaad het punt voor de olie toevoer van de olie druk sensor plek halen

en de olie druk in je blok zal wel niet boven de 5 bar uitkomen dus dan zit dat wel snor :)
micheldeman
Contacteer:

Abel schreef:in de orginele olie toevoer slang van de turbo zit volgens mij een restrictor en een terugslagklep.
misschien kan je die gebruiken. en ik zou inderdaad het punt voor de olie toevoer van de olie druk sensor plek halen

en de olie druk in je blok zal wel niet boven de 5 bar uitkomen dus dan zit dat wel snor :)
Die restrictor en terugslagkleb heb ik denk ik erbij, want ik heb het zaakje zelf van de GTT gehaald en wel vanaf het aansluitpunt op de motor tot aan de turbo.
Plaats reactie