Een 1.8 16v Geimporteerd. Wat moet ik geloven??
Hallo allemaal,
Ik heb een oogje op een Renault clio 1.8 16v uit 1996 bij een handelaar.
Deze handelaar importeerd auto's uit duitsland om ze alvorens weer door te verkopen in Nederland.
Ik heb even gebeld naar het bedrijf voor informatie over de auto, waarbij ik naar onderhoudsboekjes vroeg, bewijs kmstand enz. enz.
De boekjes zaten er dus niet bij.
De man zei dat men in Duitsland een boete krijgt wanneer er met de kmstand wordt geknoeid en dat je de auto dan kan teruggeven. Dus men knoeit daar weinig met de kmstand.
De auto is van de 1e eigenaresse overgekocht met een lekker koppakking en die hebben hun gerepareerd. De eigenaresse is overigens geboren in 1942.
Heeft iemand tips om erachter te komen of het een eerlijke auto is wat betreft de kilometerstand en onderhoud? Misschien heeft de verkoper zelf wel de kilometerstand teruggedraaid. En eventuele andere tips om geen miskoop te doen zijn van harte welkom.
Bij voorbaat dank,
Patrick
Ik heb een oogje op een Renault clio 1.8 16v uit 1996 bij een handelaar.
Deze handelaar importeerd auto's uit duitsland om ze alvorens weer door te verkopen in Nederland.
Ik heb even gebeld naar het bedrijf voor informatie over de auto, waarbij ik naar onderhoudsboekjes vroeg, bewijs kmstand enz. enz.
De boekjes zaten er dus niet bij.
De man zei dat men in Duitsland een boete krijgt wanneer er met de kmstand wordt geknoeid en dat je de auto dan kan teruggeven. Dus men knoeit daar weinig met de kmstand.
De auto is van de 1e eigenaresse overgekocht met een lekker koppakking en die hebben hun gerepareerd. De eigenaresse is overigens geboren in 1942.
Heeft iemand tips om erachter te komen of het een eerlijke auto is wat betreft de kilometerstand en onderhoud? Misschien heeft de verkoper zelf wel de kilometerstand teruggedraaid. En eventuele andere tips om geen miskoop te doen zijn van harte welkom.
Bij voorbaat dank,
Patrick
De exacte km stand kom je natuurlijk nooit te weten. Je moet dus afgaan op het uiterlijk vd auto en de staat van interieur en blok. Lastig maar wel te doen als er iemand bij is met kennis.
Hier onder aankoop tips voor de clio 16v.
Hier onder aankoop tips voor de clio 16v.
Carrosserie
· Achterschermen let op roest op de achterschermen ze hebben dit bijna allemaal (althans de geïmporteerde versies)
· Schades let op of de bumpers goed recht zitten vaak al een teken van schade
· Kijk op de brug of de kokerbalken nog netjes recht zijn, vouwen en knikken duiden op schades.
· Dorpels roest hoewel dit niet vaak voorkomt heb ik het wel al eens gezien
· Achterklep roest ter hoogte van slot bevestiging aan de binnenkant
· Verder algehele staat deukjes krasjes enz.
Interieur
· Voorstoelen bij deze wil de rugleuning het wel eens begeven TIP: even doen alsof je iemand achterin in laat stappen dit moet soepel gaan.
· Kijk onder de bekleding in de kofferbak voor eventuele schade verleden ribbels moeten recht zijn, tevens wil hier nog wel eens water onder te vinden zijn.
Motor
· Kijk in motorruimte of deze schoon is of dat er overal olie ligt, is redelijk gevoelig voor olie lekkage.
· Naast de accu zitten zekeringen en relais trek het zwarte bakje open en je weet of er aan deze auto in het verleden geknoeid is als het er niet netjes uitziet.
· Bij koude motor harde tikkende klepstoters dit hoor je duidelijk, maar moet weg trekken als de motor op bedrijfstemperatuur komt.
· Let op de oliemeter, er hoort tot vlak onder het maximum olie in te zitten, anders bijvullen voor de proefrit.
· Koppakking let op bruine drab in koelvloeistof vat en borrelen van koelvloeistof in expansie vat.
· De motor mag geen druppel koelvloeistof verbruiken, wederom lekke koppakking.
Versnellingsbak
· Clio's voor 93 zwakke versnellingsbak vaak gaan de synchrone ringen kapot zeer duren reparaties.
· Zou soepel moeten schakelen.
· Licht rammelen bij accelererend insturen duidt meestal op binnenkort versleten kruiskoppelingen. Niet te verwarren met een rammelend uitlaatsysteem, wat niet helemaal vrij hangt in de bochten.
Overige onderdelen
· Wiellagers willen nog wel eens kapot gaan.
· Fusee kogels zit vaak spelling op.
· Stuurhuis let op dat er geen spelling op het stuur zit.
· Veel 16V's zijn verlaagd, check of je wielen vrij kunnen draaien tijdens maximaal inveren en/of maximale wieluitslag. Inveren geldt ook voor achterwielen. Let daarnaast op de wegligging van sterk verlaagde Clio's.
Proefrit
· Koop NOOIT een Clio 16V zonder een proefrit te hebben gemaakt (geen enkele auto trouwens) !!! En zorg dat je zelf een stuk stuurt, dus niet alleen er naast zitten.
· Een koude motor heeft een extreem hoge oliedruk, voorzichtig warm rijden, op bedrijfstemperatuur zakt de oliedruk.
· Let tijdens het rijden op het volgende: Oliedruk (meest rechtse meter) Bij warme motor (100graden olie temp.) zou deze bij een toerental van 4000 toeren minstens 2,5 bar zijn. Is dit niet zo NIET kopen indien lagere oliedruk.
· Olie temp zou niet boven 120graden mogen komen.
· Koelvloeistof temperatuur dit is zeer verschild bij de Clio de een word wel warm en de ander niet, maar zou op de snelweg niet hoger als de helft van de meter moeten komen.
· Als je een stuk hebt gereden even stil gaan staan en de motor uitzetten, vervolgens onder de motorkap kijken naar koelvloeistof vat ziet u niets raar is het goed, maar borrelt het is de koppakking kapot. NIET kopen.
· Probeer een paar bochten iets harder te nemen dan dat je normaal zou doen, dit om te testen of wiellager aandrijfassen en fuseekogels te checken. Hoort u vreemde geluiden (tikken, bonken, scheurende enz) is er iets niet goed. Laat dit eerst oplossen al voor U een beslissing maakt.
· Let goed tijdens het rijden of hij wel spoort, daarmee bedoel ik of hij niet een kant optrekt of overgevoelig is voor spoorvorming. (bij banden groter als 195 is dit moeilijker te bepalen.)
· Let op spelling op het stuur tijdens het rijden, dit mag eigenlijk niets zijn tot een enkele millimeter.
Overige opmerkingen
· Naarmate een Clio meer getuned is, zal hij sneller slijten, meer en duurder onderhoudt vergen. (De plezierfactuur gaat weliswaar ook omhoog.)
· Kilometerstand; een Clio blok gaat gem. 250.000 km mee mits goed onderhouden.
· Ze zijn duur in onderhoud als men zelf niet kan sleutelen, kleine motorruimte met hele grote motor.
· Een genot om in te rijden
· Probeer er eerst een paar uit je zal merken dat geen van alle hetzelfde rijd en neem de beste.
· Neem indien mogelijk iemand mee die er verstand van heeft. Er zullen hier altijd wel mensen zijn die best met je mee willen gaan om er een te testen.
· Let op katvervangers en APK, met gechipte Clio's die een katvervanger hebben, moet de trukendoos open om ze door de APK te krijgen. Dit is wel te realiseren, maar een extra inspanning waarmee je rekening moet houden
Laatst gewijzigd door Jasper16v op do 9 sep 2004 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Je kan er zo goed als niet achterkomen. Beter kun je de auto gaan bekijken en zeer kritisch beoordelen. Twijfel je, dan gewoon niet kopen.
bij een auto die vanuit belgie of duitsland komt is het zelden of nooit te controleren of de km stand klopt, feit dat er geen boekjes bijzitten zegt ook al wat vind ik altijd. maar dat hoeft niet te betekenen dat het een slechte auto is bekijk hem gewoon helemaal en goed en neem altijd iemand mee die er wat meer kijk op heeft. veel succes met eventuele aankoop
R5GTT. Drive it like you stole it
persoonlijk vindt k het een beetje een vaag verhaal van die verkoper. dat je in duitsland een boete krijgt als je met de kilometerstand kloot. hoe is dat te controleren dan?
weet iemand of dat zo is?? dat je daar een boete krijgt. verder lijkt het me zo een leuke auto maar we moeten gewoon gaan kijken basic
ga gewoon voor de willie man
weet iemand of dat zo is?? dat je daar een boete krijgt. verder lijkt het me zo een leuke auto maar we moeten gewoon gaan kijken basic

car: '93 bmw 325 i cabrio
ey maar bel die gast dan, maak een afspraak dan gaan we gewoon kijken. je weet het pas zeker als je hem gezien hebt. maar dat heb ik je al 1000x gezegd
maar maandan nog steeds bij veban kijken??

-
- Contacteer:
prijs is niks mis mee.
gewoon met de aankooptips van jasper de auto beoordelen.
100% veilige aankoop doe je toch met geen een enkele clio 16V.
misschien kan je de auto anwb keuren!!
nee misschien niet. maar als de boekjes erbij zitten ken je natuurlijk wel de historie checken en dat wordt nu moeilijk.michel 16v schreef:prijs is niks mis mee.
maar is inderaad een optie om hem te laten keuren bij een anwb station.
90 % van de auto's die uit duitsland komen hebben de TUV keuring niet doorstaan, vandaar dat ze naar nederland worden gestuurd.
Heeft de dealer een auto uit duitsland dan moet je ook nog eens kijken of de auto niet uit 3 auto's in 1 is geplakt
Heeft de dealer een auto uit duitsland dan moet je ook nog eens kijken of de auto niet uit 3 auto's in 1 is geplakt

Zo doe je net voorkomen of bijna alle auto's die uit Dld komen slecht zijn, wat dus echt niet zo is. Het is voor veel autohandelaren goedkoop om auto's in Dld in te kopen en deze vervolgens in NL weer te verkopen.
Alleen er zullen vast veel louche bedrijven tussen zitten...een 1e indruk bij een autohandelaar kan al veel betekent zijn.
Alleen er zullen vast veel louche bedrijven tussen zitten...een 1e indruk bij een autohandelaar kan al veel betekent zijn.
De eerste indruk van het bedrijf is wel goed. Vriendelijk en ik heb wel het gevoel dat die eerlijk is.
De naam van het bedrijf is The Schipper Auto's in Balkbrug, vlakbij Zwolle.
Ik ging ook nog bellen naar een clio williams die wordt aangeboden door "Auto's exclusief".
http://zoek.autotrader.nl/cgi-bin/adver ... id=1001837
Deze nam echter op met en beantwoorde mijn vragen met Ja.. Nee, zou het niet weten, niet bekend, etc. etc. Hij wist er dus niks over. En aangezien de kmstand wel heel laag is voor die auto, wil je er toch wat meer over weten. Dus ik heb die optie maar laten varen.
Ik ging ook nog bellen naar een clio williams die wordt aangeboden door "Auto's exclusief".
Deze nam echter op met en beantwoorde mijn vragen met Ja.. Nee, zou het niet weten, niet bekend, etc. etc. Hij wist er dus niks over. En aangezien de kmstand wel heel laag is voor die auto, wil je er toch wat meer over weten. Dus ik heb die optie maar laten varen.
-
ik zie op de foto al wel gele mistlampen. hoeft niets te beteken natuurlijk, maar voor hetzelfde geld heeft ie een klapper gemaakt.Basic schreef:Ik ging ook nog bellen naar een clio williams die wordt aangeboden door "Auto's exclusief".
[img]http://pictures.autotrader.nl/PICTURES/ ... 40x1x0.jpg[/img]
-
Ik zou het niet doen. "ja meneer, deze auto is van een oud omaatje geweest" 1e eigenaar een dame uit 1942. Die rijden tegenwoordig allemaal snelle auto's he.Basic schreef: De auto is van de 1e eigenaresse overgekocht met een lekker koppakking en die hebben hun gerepareerd. De eigenaresse is overigens geboren in 1942.

-
- Contacteer:
tja oma deed een stoplichtsprintje tegen aan kleinzoon en toen vloog te koppakking eruit
-
Dit is inderdaad nauwelijks te controleren.RoyW schreef:persoonlijk vindt k het een beetje een vaag verhaal van die verkoper. dat je in duitsland een boete krijgt als je met de kilometerstand kloot. hoe is dat te controleren dan?
weet iemand of dat zo is?? dat je daar een boete krijgt. verder lijkt het me zo een leuke auto maar we moeten gewoon gaan kijken basicga gewoon voor de willie man
Eergisteren toevallig op de duitse televisie nog een programma gevolgd waarin een duitse vrouw werd opgelicht met een clio.
Km-stand was iets van 88.000. Door enkele grote problemen met de auto na de aankoop schakelde ze een deskundige in. Uit contacten met de vorige eigenaar bleek de auto in werkelijkheid al 220.000km gelopen te hebben. Handelaar had de km-stand "teruggedraaid". Totaal geen controle op dus.
Gewoon kijken naar die auto en lekker kritisch zijn!
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Basic schreef:De eerste indruk van het bedrijf is wel goed. Vriendelijk en ik heb wel het gevoel dat die eerlijk is.
Woon vlakbij Theo schipper. Tis een mannetje waar je na de koop ook weinig meer aan hebt.
eenmaal gekocht hoef je met een probleem niet bij hem aan te kloppen.
voor de rest is hij net zoals alle andere handelaren.
voor zo weinig mogelijk centen een zwikkie auto,s uit duitsland halen, en voor zoveel mogelijk verkopen.
-
Ik denk dat de km stand moeilijk te controleren is, maar als men een km stand opgeeft die bv 50.000 is dan kun je toch wel vaak zien aan bijvoorbeeld de pedalen of dat redelijk klopt of niet. Ook aan de stoelen en zoeiso het interiuer kun je meestal wel wat afleiden, al zul je nooit zeker zijn..
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Jullie moeten voor de gein eens naar bijv Apeldoorn gaan naar de handelaren , de meeste auto's zijn daar duitse import .
LET vooral op de km stand 9 van de 10 zit rond de 100.000 km in heel de showroom , is best knap toch .
Kijk naar de staat van de auto das eigenlijk veel belangrijker dan de km stand ( oke wel belangrijk ) maar iemand kan een blok ook in 50.000 helemaal naar de verdommenis helpen, dus tja wat is wijs ?
En inderdaad als je van alles zeker wil zijn laat je gewoon voor 150 euro ( ligt aan het type auto) een ANWB-keuring doen ( maak wel zelf de afspraak ) .
Het kost iets meer maar je hebt wel een zekerheid .
LET vooral op de km stand 9 van de 10 zit rond de 100.000 km in heel de showroom , is best knap toch .
Kijk naar de staat van de auto das eigenlijk veel belangrijker dan de km stand ( oke wel belangrijk ) maar iemand kan een blok ook in 50.000 helemaal naar de verdommenis helpen, dus tja wat is wijs ?
En inderdaad als je van alles zeker wil zijn laat je gewoon voor 150 euro ( ligt aan het type auto) een ANWB-keuring doen ( maak wel zelf de afspraak ) .
Het kost iets meer maar je hebt wel een zekerheid .
-
- Contacteer:
**TIP**
gewoon kijken of de cijfers op 1 lijn liggen
zoniet is er bijna zeker mee geknoeid
gewoon kijken of de cijfers op 1 lijn liggen
zoniet is er bijna zeker mee geknoeid
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
In mijn zoektocht naar een Gt ben ik ook op een advertentie afgeweest bij hem, over de telefoon zou het een super goede zijn. Maar eenmaal aangekomen bleek het een rot geval.Jasper16v schreef:Over Theo Schipper heb ik verschillende verhalen gehoord, weet niet wat er van waar is. De zaak op zich ziet er erg netjes uit (alle auto's buiten bijna). Goed verzorgde website.
Tis een gare vogel,
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD