Ik heb eeb R5 tr met een probleem:
als ik de motor probeer te starten borrelt er lucht uit t expansievat... dat duidt volgens mij op een lekke koppakking (hij start ook niet).
die heb ik ondertussen vervangen, maar de oude zag er goed uit; geen scheuren of gaten erin.
bij het terugzetten van de kop is er nu een bout afgebroken.. (bij de dealer vertelden ze me dat ik de bouten eerst met 20nm moest aantrekken en daarna met 90nm (in de goede volgorde) maar toen brak een van de buitenste bouten af toen ik ze voor de 2e keer aantrok heb ik dat gedaan met 20nm + 90 graden)
mijn vraag:
kan de motor lopen met 9 kopbouten;
en kan het misschien ook ergens anders lekken dan bij de koppakking?
(maybe scheur in t blok ofzo?)
ps: ik weet dat dit al veel besproken is en heb al 160+ topics doorgelezen, maar ben niet echt veel wijzer geworden.....
R5 TR Koppakking/koelvloestof
9 kopbouten vin ik niet zo lekker klinken, zou et bij men eigen auto nooit doen in elk geval, er zijn idd nog een aantal dingen die druk in je koelsysteem kunnen veroorzaken, scheur in de cilinderkop, scheur in je motorblok, heb je kop laten vlaken en of afpersen toen hij deraf lag??
of doe eens een cilinder lekkage test dan weet je gelijk al een stuk meer
of doe eens een cilinder lekkage test dan weet je gelijk al een stuk meer
R5GTT. Drive it like you stole it
Inderdaad, als je een borrelend koelsysteem hebt en een intacte koppakking is of je onderblok of je kop gescheurd of je kop is krom. (en btw.. met 9 bouten kun je daarop wachten
)

Toevallig heb ik pas ook een kop gemonteerd waarbij dit gebeurde, ook een bout afgebroken dus....
Bout zat bijna aan, maar de draad was niet zo lekker, en net op het laatste moment was het krak. Dit was een bout in het midden. Na een hoop gevloek (tegen mijn stijl in) de kop te laten zitten wegens gebrek aan gereedschap en spullen op lokatie, en besloten om het aan te kijken, was eigenlijk ook wel benieuwd of het met 9 bouten kon.
Die auto rijd nog steeds, inmiddels 20.000 km verder probleemloos rond...dus het kan wel, maar de kans dat hij doorgaat is toch vrij groot, zeker als het een bout op de hoek van de kop betreft. Dus ik denk dat een kop met 9 bouten een soort "tijdbom" is, en vroeg of laat gaat lekken.
Succes

Die auto rijd nog steeds, inmiddels 20.000 km verder probleemloos rond...dus het kan wel, maar de kans dat hij doorgaat is toch vrij groot, zeker als het een bout op de hoek van de kop betreft. Dus ik denk dat een kop met 9 bouten een soort "tijdbom" is, en vroeg of laat gaat lekken.
Succes