[R5GTTurbo]Olielekkage

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Marc01
Contacteer:

Ik heb vanmiddag mijn linker wiellager ook nog vervangen, dus nu alleen nog een olielekkage oplossen en de kilometerteller fixen en dan kan ik eindelijk rijden!!

Die olielekkage is alleen een beetje een probleem, ik kan hem nl niet vinden... Als de motor een tijdje loopt begint er vanaf mijn inlaatspruitstuk olie te druppelen op mijn hitteschild, nou zit er volgens mij geen olieslang aangesloten op het inlaatspruitstuk, dus ik snap niet waar het vandaan kan komen?

Iemand een idee? Ik ga in ieder geval straks de boel maar uit elkaar schroeven... :(
Abel
Über-Spammer

wat dacht je van een lekkende kleppen deksel pakking. of een probleempje met je carther ontluchting anders loopt daar geen olie in de buurt
Marc01
Contacteer:

Abel schreef:wat dacht je van een lekkende kleppen deksel pakking. of een probleempje met je carther ontluchting anders loopt daar geen olie in de buurt
Klepdekselpakking heb ik gisteren voor de zekerheid vervangen, dus die is het niet.

En carterontluchting? Hoe kom ik daar achter? alle slangen vervangen oid?
Turbo-Peer

Waarschijnlijk carterontluchting.
Ik heb eens gehad dat er een slang in een bocht scheurde, waardoor dit bijna niet te zien was.

Gewoon ff die slangen controleren op scheurtjes. Deze lopen o.a. over het schild tussen inlaatspruitstuk en carburateur.
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Marc01
Contacteer:

Turbo-Peer schreef: Gewoon ff die slangen controleren op scheurtjes. Deze lopen o.a. over het schild tussen inlaatspruitstuk en carburateur.
Ok, dan doe ik dat eerst voordat ik alles uit elkaar haal.
Waar de slang op de carter zit met zo'n hoekstuk, hoort daar geen zeefje in te zitten trouwens? Want in principe moet er alleen damp door die slangen gaan ipv olie.
pierre

er lopen twee slangen,lopen boven langs inlaatspuitstuk, eentje is aangesloten met een hoekstuk op het kleppendeksel, dit hoekstukje is vaak gescheurd of de slang is helemaal gaar ( geen uitzondering ).
Die ander loopt er naast en sluit aan op de turboinlaatzijde.

Laatste mogelijkheid is inderdaad dat de koppakking olie doorzweet, als de klepsekselpakking nieuw is.

kmteller fixen ?
heb nog een compleet paneel liggen hier.
Marc01
Contacteer:

Ok, dan ga ik komende week ff nieuwe slangen e.d. halen, hopen dat dat het is.

En ik heb een tellerconsole net vd week gekocht via marktplaats, maar toch bedankt ;)
Marc01
Contacteer:

Nou, ik alle slangen vervangen bij de carterventilatie, testritje, alles pist van de olie (bovenop de carb, in de intercooler)!

Nou denk ik dat het iets met die zwarte klep te maken heeft die links zit.

Hoe horen de slangen hier nou precies op aangesloten te zitten en hoe test je hoe die werkt?

volgens haynes moet de slang direct vanaf je klepdeksel bovenop en de slang naar het t-stukje op de zijkant...
pierre

Marc01 schreef:Nou, ik alle slangen vervangen bij de carterventilatie, testritje, alles pist van de olie (bovenop de carb, in de intercooler)!

Nou denk ik dat het iets met die zwarte klep te maken heeft die links zit.

Hoe horen de slangen hier nou precies op aangesloten te zitten en hoe test je hoe die werkt?

volgens haynes moet de slang direct vanaf je klepdeksel bovenop en de slang naar het t-stukje op de zijkant...
ik heb geen idee, zou het moeten zien en vergelijken.
carterventilatie is een slang aangesloten ver onder de waterpomp en loopt naar boven naar een vaatje, hiervanaf loopt een slang langs carburateur naar het L-stukje aan het kleppendeksel, meen ik.
de tweede slang komt vanhetzelfde vaatje ? hier zit een T-stukje aan met een verbinding naar het inlaatspruitstuk en turboinlaatluchtslang.
olie in de intercooler duidt op een versleten turbo,
nogmaals ik zou het moeten zien om er meer van te kunnen zeggen.
Turbo-Peer

Heb je geen pica's?? Het is nu niet makkelijk te volgen in elk geval. Zwarte klep??? En bedoel je met links de bestuurderszijde?
Audi 80 met GTI motor
Abel
Über-Spammer

in de intercooler??? is misschien je turbo naar zijn grootje?? of heb je veel te veel cartherdruk??

doe eens een compressie test.. dan kun je misschien die carther druk ook achterhalen!
Marc01
Contacteer:

pierre schreef: ik heb geen idee, zou het moeten zien en vergelijken.
carterventilatie is een slang aangesloten ver onder de waterpomp en loopt naar boven naar een vaatje, hiervanaf loopt een slang langs carburateur naar het L-stukje aan het kleppendeksel, meen ik.
de tweede slang komt vanhetzelfde vaatje ? hier zit een T-stukje aan met een verbinding naar het inlaatspruitstuk en turboinlaatluchtslang.
olie in de intercooler duidt op een versleten turbo,
nogmaals ik zou het moeten zien om er meer van te kunnen zeggen.
Dat zwarte vaatje bedoel ik, De turbo is trouwens nog goed, daar heb ik net een nieuwe (2e hands) op gezet.

Het probleem is dat volgens haynes het slangetje wat naat het L-stukje op de kleppendeksel loopt bovenop dat zwarte vaatje moet zitten en bij mij zat het juist op de aansluiting op de zijkant, ik weet dus niet welke goed is.

Ik probeer anders om morgen even wat foto's en een scan van het schemaatje uit haynes te posten

Hoort er trouwens niet ergens een klep in die leidingen te zitten om overdruk te voorkomen??
Marc01
Contacteer:

http://marc01.0catch.com/

1: Dit is het plaatje uit haynes

2: Bij het rood omcirkelde zwarte tonnetje zitten bij mij de slangen (zijkant en bovenop) omgedraaid

3: Ik heb alleen dit T-stukje, alleen hier staan er nog 2 kleine "busjes" bij, die heb ik niet, weet iemand wat dat zijn??

alvast bedankt :worship: :worship:
pierre

Marc01 schreef:http://marc01.0catch.com/

1: Dit is het plaatje uit haynes

2: Bij het rood omcirkelde zwarte tonnetje zitten bij mij de slangen (zijkant en bovenop) omgedraaid

3: Ik heb alleen dit T-stukje, alleen hier staan er nog 2 kleine "busjes" bij, die heb ik niet, weet iemand wat dat zijn??

alvast bedankt :worship: :worship:
dat plaatje van haynes klopt niet helemaal, die twee slangen lopen allebei achter het blok, ik denk dat het niet zo belangrijk is op welke het aangesloten is, dat vaatje is gewoon hol met compartimenten, ik heb er eens eentje doorgezaagd, niets bijzonders te zien, er zitten geen kleppen in.
Er zitten ook geen kleppen in die slangen.

Het L-stuk kan gescheurd zijn, is dit ook nieuw vervangen ?
Als dit L-stuk gescheurd is loopt veel olie zo op het inlaatspruitstuk.

Ergens zit een gigantisch olielek, niet in die slangen in ieder geval, wel bovenop het blok kennelijk.

als er in de intercooler ook olie zit komt dit van de turbo of inderdaad van die carterontluchting, heb je het carter bomvol met olie gegooid of zo ?
gaat normaal 3,25 liter in, niet meer.
Abel
Über-Spammer

die andere stukjes kunnen nooit echt belangrijk zijn.. die stengel is de olie terugloop buis. dat potje is bedoeld om olie in te laten condenceren. zo dat verdampte olie condenceerd en terug kan lopen.

die slangen zijn trouwens bijna nooit meer orgineel. wat je ook kunt doen is de kleppen deksel ontluchting los gooien en die slang die er vandaan komt in een fles doen, waarschijnlijk is de slang veelste kort, maar pobeer het eens tijdelijk met een stuk tuinslang ofzo. dan kun je gelijkzien of daar veel olie wegkomt. die zwarte pot zou ik dan doorlussen (de 2 aansluitingen op elkaar) en het gat wat je overhoud in de aanzuigslang van de turbo moet je dicht stoppen met een kort boutje m10 volgens mij

suc6 met je olie project..
Turbo-Peer

Inderdaad wat pierre zegt: het maakt niet uit hoe die slangen erop zitten. Het kan in elk geval niet de "olielekkage" verklaren.

Bij m'n vorige gtt waren de slangen bovenop en zijkant ook omgedraaid. Toen een keer volgens het werkplaatshandboek omgedraaid. Dit maakte echter geen verschil.
Ik had ook geen last van olielekkage, dus die verkeerde aansluiting kan eigenlijk niet je probleem zijn.
Audi 80 met GTI motor
pierre

abel, ik vind je erg grappig met al die fantasierijke ideeen, ik kom hier niet meer bij. :lol:

veel van die 5gt turbo rijders zijn sowieso nogal amusant

trouwens, jij hebt toch electrotechniek MTS of HTS gedaan, maar van wie heb je dan Nederlands gehad ?
condenseren. :@
Riël
Über-Spammer

Op dat condenseren na.. Abel heeft gelijk, de carterontluchting kun je maar beter helemaal losgooien bij de gtt. Hup de lucht in >-) maar, voor de apk moet t in een flesje.

Dat de gassen verbrand worden is alleen maar slecht : vervuiling van de kleppen, goor gas in je blok, kans op roetdeeltjes en verhoogde kans op pingelen daardoor.

De carterontluchting (niet de ontluchting, maar de verbranding van die dampen) is pure een milieutechnische zaak, en ja, who cares?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
pierre

als we toch olie gaan aftappen, moet hier toch iets zinnigs mee gedaan kunnen worden.
als we die leidingen nu eens doortrekken naar smeergevoelige punten, zoals portiersloten of dorpels zodat die niet meer roesten ? (I)

en die gaten dichten we toch met ....kurk

een stalen bout die binnengezogen word door de turbo....aaaiii, dat word een puinhoop. :@
Marc01
Contacteer:

pierre schreef:als er in de intercooler ook olie zit komt dit van de turbo of inderdaad van die carterontluchting, heb je het carter bomvol met olie gegooid of zo ?
gaat normaal 3,25 liter in, niet meer.
Ik heb gewoon bijgevuld ad hand van de peilstok, daar staat ie tussen min en max in, dus dat moet volgens mij goed zijn... :s

Ok, nou ik ga kijken of ik vanavond dan ff die carterontluchting in een fles kan douwen en wat slangetjes dicht kan stoppen.

Ik laat het resultaat nog wel weten...
pierre

die olielekkage is er omdat er een lekje is, dat moet te vinden zijn.
alles dichtstoppen en zo lijkt me onzin, dit is niet de oorzaak.
bij mij is alles standaard en ik heb geen lekkage bovenaf, dus moet kunnen.
5gt8vturbo

het zou ook best je olievul deksel kunnen zijn. Die van mij (3X) lek geweest zelfs van een nieuwe motor zat het niet goed.

als je een nieuwe monteerd eerst ff het rubbergoed insmeren. met olie anders lekt hij weer.
pierre

zit er een rubber in de olievuldop ? moet zo zijn.

een van die slangen van het vaatje gaat via een T-stuk naar het inlaatspruitstuk op een eerste nippel.
Is die hiervan afgeschoten ?
de tweede nippel staat in verbinding met de rembekrachtiger.

als je er niet uit komt, kan ik er naar kijken.
Abel
Über-Spammer

pierre schreef:als we toch olie gaan aftappen, moet hier toch iets zinnigs mee gedaan kunnen worden.
als we die leidingen nu eens doortrekken naar smeergevoelige punten, zoals portiersloten of dorpels zodat die niet meer roesten ? (I)

en die gaten dichten we toch met ....kurk

een stalen bout die binnengezogen word door de turbo....aaaiii, dat word een puinhoop. :@
De kop van de bout past nooit door dat gat :p en in de GT cup werd er op deze lijkende manier gereden!
Marc01
Contacteer:

pierre schreef:zit er een rubber in de olievuldop ? moet zo zijn.

een van die slangen van het vaatje gaat via een T-stuk naar het inlaatspruitstuk op een eerste nippel.
Is die hiervan afgeschoten ?
de tweede nippel staat in verbinding met de rembekrachtiger.

als je er niet uit komt, kan ik er naar kijken.
Zit allemaal goed aangesloten... Olievuldop is het niet, heb ik gecheckt...

ik ga vanavond denk ik toch maar eens eerst de slang van de carterventilatie in een fles hangen, als die dan meteen vol met olie zit weet ik in ieder geval waar het vandaan komt...
pierre

er zal ongetwijfeld olie in die fles komen, maar er zit een lek :evil: bij jouw waardoor het overal komt waar het niet moet komen.
Marc01
Contacteer:

pierre schreef:er zal ongetwijfeld olie in die fles komen, maar er zit een lek :evil: bij jouw waardoor het overal komt waar het niet moet komen.
Ja, ok, maar het komt in ieder geval via de carterventilatie, ik moet alleen nog zien te ontdekken waar het vandaan komt...
Abel
Über-Spammer

Marc01 schreef:
pierre schreef:er zal ongetwijfeld olie in die fles komen, maar er zit een lek :evil: bij jouw waardoor het overal komt waar het niet moet komen.
Ja, ok, maar het komt in ieder geval via de carterventilatie, ik moet alleen nog zien te ontdekken waar het vandaan komt...
Veel olie uit de carther ventilatie kan nooit goed zijn vrees ik..

nogmaals rijd eens langs een garage en doe een compressie test! dan weet je gelijk waar die druk vandaan komt.

Probeer een 2e slang te trekken van die stengel waar dat zwarte potje op zit. die komt direct uit het carther en staat onder het olie pijl. dus mocht je teveel cartherdruk hebben dan zou het daar omhoog kunnen gaan... en als dat dus gebeurt dan is het foute boel.

Die slang die naar het inlaatspruitstuk gaat moet je even afdichten.. bij gas los gaat die namelijk zuigen!
Marc01
Contacteer:

Abel schreef:nogmaals rijd eens langs een garage en doe een compressie test! dan weet je gelijk waar die druk vandaan komt.
Ik heb maandag een afspraak bij de garage, heb ik ruim 2 weken terug al gemaakt, maar ze hadden eerder geen tijd en hun GTT-man was op vakantie.

Ik denk dat ik het idd maar aan hun overlaat.. :(
Marc01
Contacteer:

Nou, hoera voor de renaultgarage, ze hebben hem de hele dag gehad om tot de conclusie te komen dat de CO schroef weg is en lijken er verder niet echt veel zin in te hebben :s

Ik weet nog niet wat ik nu moet, maar kga dan wel op zoek naar een garage die wel enthousiast is....
pierre

co schroef weg ?
dan loopt ie rottig denk ik zo, denk niet dat dat klopt.

heeft ook niets met olielekkage te maken.
probeer eens frans stokman in heerhugowaard, die zijn serieuzer.
stokman alkmaar niet doen, te duur.
Marc01
Contacteer:

pierre schreef:co schroef weg ?
dan loopt ie rottig denk ik zo, denk niet dat dat klopt.

heeft ook niets met olielekkage te maken.
probeer eens frans stokman in heerhugowaard, die zijn serieuzer.
stokman alkmaar niet doen, te duur.
Haha, was dus stokman alkmaar waar ik geweest ben, stond ook klein materiaal op de rekening a €1,66 ex btw, maar het enige wat ze hebben gebruikt is een zak voor over de stoel!!

Ga eerst zelf nog ff klooien en anders idd naar HHW.

Zit nu trouwens een gewone schroef ipv die CO schroef. Hij loopt idd niet erg lekker bij constant gas, inhouden en dan weer gaan. Bij vol gas gaat ie trouwens wel gewoon lekker hard :D
pierre

ik ben enige jaren bij stokman alkmaar geweest, halverwege jaren 90.
ze horen niets en zien ook niets.
ze weten niets meer van 5gt turbo, de oude vakmensen zijn daar met pensioen.
Marc01
Contacteer:

Ik vandaag toch voor de zekerheid ff de turbo gevoeld, ook al heb ik er toen een andere op gezet, blijkt dat deze ook al naar de tyfus is, speling aan de inlaatkant! Lekker balen dus, hij voelde nl nog goed toen ik hem erin zette...

Nou maar snel op zoek naar een andere en hopen dat die wel goed is
pierre

Marc01 schreef:Ik vandaag toch voor de zekerheid ff de turbo gevoeld, ook al heb ik er toen een andere op gezet, blijkt dat deze ook al naar de t*%us is, speling aan de inlaatkant! Lekker balen dus, hij voelde nl nog goed toen ik hem erin zette...

Nou maar snel op zoek naar een andere en hopen dat die wel goed is
er moet enige speling zijn, ook weer niet teveel, het voelen hieraan levert geen waardevolle diagnose op.
-check het inlaatcircuit, bv de eerste slang naar de intercooler, is deze behoorlijk nat van het vet, is de turbo versleten.
ook als de turbo aanloopt en dat hoor je heel erg goed, is deze versleten.
anders afblijven en lekker doorrijden.
Plaats reactie