klepseals vervangen

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
PaTJE

Heeft iemand hier ooit klepseals vervangen zonder daarvoor de cilinderkop hoeven te demonteren???

Dus doormiddel van perslucht op de cilinders te zetten????
PtrGte
Contacteer:

wat je kunt proberen is om eerst de seals te vervangen van de kleppen die zich bijvoorbeeld in eerste en vierde cilinder bevinden. zorg dat de zuigers van betreffende cilinders BOVEN staan...zodat je kleppen niet in de cilinder vallen, want dan ben je gelijk klaar...
vervolgens draai je de motor 180 graden, en doe je de kleppen van cilinders 2 en 3...

zo zou IK het doen, als het zou MOETEN...

beter is de kop eraf halen...gelijk kopakking vervangen...

ik hoop dat je gereedschap hebt om de klepveren in te drukken, zodat je de veren kunt demonteren...dan hoop ik OOK nog dat je gereedschap hebt om de SEALTJES te verwijderen, want uit ervaring weet ik dat die dingen soms ERNSTIG vast zitten...soms zelfs ZO vast, dat je met het sealtje zelfs de klepgeleider er mee uit trekt...

SUCCES!!!

(EDIT: ik ben benieuwd of dit gaat lukken, aangezien het NORMALE gereedschap zorgt dat de klep tegen de zetel wordt gedrukt...misschien heb je pech en druk je de klep te ver naar beneden, zodat je de spietjes er niet meer in krijgt...één voordeel: je kop ligt al half uit elkaar voordat je hem TOCH moet gaan demonteren... :) )

(EDIT2: Je hebt NOG meer pech als je zoveel kracht zet op de klep dat je hem krom drukt op de zuiger...dan ben je ook gelijk klaar...-->nieuwe klep)

DUS: ADVIES: KOP ERAF!!! :wink:
PaTJE

Ik heb speciaal gereedschap ervoor..... Alleen is de koppakking vervangen is helemaal niet nodig aangezien die pas vervangen is (niet door mij)....
PtrGte
Contacteer:

ik zou zeggen:

proberen maar!

laat dan ff weten of het gelukt is, dan weet iedereen het voortaan hier dat het ook zo kan! :wink:
frank_williams

ja, graag een fotoverslag! :)
Bart V

Naar mijn inziens word het een hoop gevloek om de kleppen er weer in te krijgen..........

Ben ook benieuwd of het je gaat lukken.

Succes (Y)
PaTJE

Volgend weekend gaat het gebeuren.......
Hou jullie wel op de hoogte....
Ga wel de motor eruithalen, meteen de koppeling vervangen, krukaskeering bakzijde, waterpomp, distributie met spanrollen...
PtrGte
Contacteer:

NIET de kop eraf halen en WEL al dat andere werk doen??? poe...ik dacht dat je ALLEEN de klepseals wilde vervangen...

nou ja...in ieder geval veel succes dan maar... :)
Bart V

idd dan gewoon ff kop losgooien. Zeker met de motor eruit is dat echt een eitje, en kwa tijd kon je zelfs nog sneller klaar zijn omdat het een hoop tijd scheelt met demonteren en monteren van de kleppen. Bovendien kan je de kleppen meteen ff netjes inschuren.
PaTJE

Weet nog niet... Moet ik wel weer een koppakkingset aanschaffen... Zitten er trouwens rekbouten in?????
Bart V

ja....en wel zo verstandig om die te vervangen.
PaTJE

Vandaag ben ik dan bezig geweest......Eerst motor eruitgetakeld, was zo gedaan...
Bak eraf... Ik wou eigenlijk alleen de krukaskeering vervangen, kwam mijn maat tot de conclusie om het motorblok schuin te hangen... Bleek hij niet bij de krukas te lekken maar langs de hoofdlagerkap...... :( :( Dus carterpan eraf... Lagerkap eraf en maken dan maar... Dat alles was klaar... Dus wilde ik de klepseals gaan vervangen zonder de kop te demonteren... Heb ik eerst geprobeerd bij een klep.... Kreeg de klepveer los , wilde de seal erafhalen, ging eraf met heel veel moeite... Wil de nieuwe erop slaan... Bleek potverdomme de verkeerde te zijn.... Aangezien het heel veel tijd kostte om het op deze manier te doen, heb ik toch maar de kop eraf gehaald... En was ik meteen klaar voor vandaag omdat ze nergens een koppakkingset hadden liggen.... En ik had nog wel willen scheuren vandaag zonder rookwolkjes :@ :@ Heb ik maar heel mijn motorruimte + blok en bak schoongespoten, zodat dat er weer als nieuw uitzag.....
PtrGte
Contacteer:

PtrGte schreef:wat je kunt proberen is om eerst de seals te vervangen van de kleppen die zich bijvoorbeeld in eerste en vierde cilinder bevinden. zorg dat de zuigers van betreffende cilinders BOVEN staan...zodat je kleppen niet in de cilinder vallen, want dan ben je gelijk klaar...
vervolgens draai je de motor 180 graden, en doe je de kleppen van cilinders 2 en 3...

zo zou IK het doen, als het zou MOETEN...

beter is de kop eraf halen...gelijk kopakking vervangen...

ik hoop dat je gereedschap hebt om de klepveren in te drukken, zodat je de veren kunt demonteren...dan hoop ik OOK nog dat je gereedschap hebt om de SEALTJES te verwijderen, want uit ervaring weet ik dat die dingen soms ERNSTIG vast zitten...soms zelfs ZO vast, dat je met het sealtje zelfs de klepgeleider er mee uit trekt...

SUCCES!!!

(EDIT: ik ben benieuwd of dit gaat lukken, aangezien het NORMALE gereedschap zorgt dat de klep tegen de zetel wordt gedrukt...misschien heb je pech en druk je de klep te ver naar beneden, zodat je de spietjes er niet meer in krijgt...één voordeel: je kop ligt al half uit elkaar voordat je hem TOCH moet gaan demonteren... :) )

(EDIT2: Je hebt NOG meer pech als je zoveel kracht zet op de klep dat je hem krom drukt op de zuiger...dan ben je ook gelijk klaar...-->nieuwe klep)

DUS: ADVIES: KOP ERAF!!! :wink:
maar goed...tis mooi dat iemand het heeft geprobeerd, dan weet iedereen gelijk dat het niet veel zin heeft... (Y)
Marc01
Contacteer:

Wat schijnt te werken is om de cilinder onder druk te zetten via het bougiegat, dan blijft de klep omhoog zitten.

Moet in principe met een gewoon fietspompje kunnen, maar werkt makkelijker met een compressor lijkt mij, omdat die ook druk houdt als er evt ietsje druk weglekt.
R(ay)Si

Is geen makkelijke optie, me broer heeft het geprobeerd zonder succes.
Alleen nog maar VW!
Marc01
Contacteer:

R(ay)Si schreef:Is geen makkelijke optie, me broer heeft het geprobeerd zonder succes.
Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar ze schijnen het zo te doen in garages..
Plaats reactie