Op het Autosalon van Parijs zal Renault Sport Technologies haar nieuwste creatie onthullen: een op basis van de Mégane-vormgeving ontworpen supersportwagen, waarmee in 2005 weer wordt aangeknoopt bij de roemruchte historie van de Europese Renault merkenraces.
Renault 5 Turbo, Alpine V6 GT, 21 Turbo, Sport Spider en Clio V6. Illustere modellen waarmee Renault sinds 1981 al een Europese merkencompetitie heeft georganiseerd. Na het stoppen van de Clio V6 Trophy in 2003 werd er een pauzejaar ingelast, om in 2005 des te sterker terug te komen met de Renault Mégane Trophy. Een auto waarvan het, in tegenstelling tot zijn voorgangers, niet erg waarschijnlijk lijkt dat hij ooit voor gebruik op de openbare weg wordt toegelaten.
De Renault Mégane Trophy bestaat namelijk uit een buizenchassis, met daaroverheen een polyester carrosserie. Voor de aandrijving zorgt een 3.5 liter V6, die goed is voor 320 pk en die midscheeps is geplaatst, zoals dat ook bij de Clio V6 het geval was. Deze motor is een afgeleide van de V4Y krachtbron uit de VelSatis en de Espace. Renault Sport Technologies garandeert een vermogen-gewichtverhouding van 2,9 kg/pk, waaruit dus kan worden afgeleid dat de auto rond de 930 kilo zal wegen. Op basis daarvan en de bijzonder gestroomlijnde carrosserie voorspelt men dat de prestaties ongeveer gelijk zijn aan die van een gemiddelde GT-racer. Dat alles dan wel voor een aanzienlijk lagere aanschafprijs. Dat de Renault Mégane Trophy een technisch vooruitstrevend project is valt ook af te leiden uit de versnellingsbakconfiguratie: een semi-automatische sequentiële versnellingsbak, die wordt bediend met handels aan het stuur, in plaats van de bekende rechtopstaande pook.
De Renault Mégane Trophy als serie zal onderdeel gaan uitmaken van een, op een nieuwe leest geschoeid, bijzonder autosportprogramma.
Renault Europa Cups bestaan al sinds 1979. Chronologie:
Renault 5 Alpine (79-80) *
Renault 5 Turbo (81-84)
Renault Alpine V6 Turbo (85-88 )
Renault 21 Turbo (89-90)
Renault Clio 16V (91-95) *
Renault Sport Spider (96-98 )
Renault Sport Clio V6 Trophy (99-03)
* De enige jaren dat er voor de Europa Cup dezelfde auto werd gebruikt als voor de nationale kampioenschappen
Dit beloofd weer iets moois tegaan worden


bron: http://www.autosport.nl