ROEST.... AAAARRRRRGGH!!

Alles wat te maken heeft met plaatwerkerij en het interieur
Plaats reactie
spir@l
Car: 5 GT Turbo
Contacteer:

(N) (N)

GEK wordt ik ervan!
Dit verneukt echt alles!

Ik wil mn auto niet meer wassen want dan zie ik elke keer weer al die verrotte plekken. En elke wasbeurt lijken ze weer groter! :@

Ik wil niet meer klussen want ik ben bang voor wat er nu weer afbreekt van rottigheid! :evil:

Zoals vandaag ook weer.
Effe je koelvloeistof vervangen...
Klein klusje...zo geklaard....lekker in t zonnetje...geen probleem...

Wil ik mn voorbumper weer vastzetten...
BREEKT 1 VAN DE OPHANGPUNTEN GEWOON VOLLEDIG AF!!!
gewoon zo'n hoekstuk helemaal weggerrot! :@
viel er zo vanaf.

Het ding valt letterlijk van ellende gewoon uit mekaar!
Pijn in me hart doet t.
En ik kan er niks aan doen.($$$... :( )

Ik ga maar es een lascursus doen denk ik...
Las ik zelf die hele gtt weer roestvrij.

Misschien een idee om een RTC-Las-meeting te doen?
Met een aantal lasapparaten en een zooi schroot gewoon een daggie, onder begeleiding van mensen die nog kunnen lassen ook, dingen aan mekaar bakken.
Leer je volgens mij een hoop van.
En kan misschien nog een hoop gtt's van de schroot behoeden ook!

zo dat was t weer effe.
Als deze topic onzinnig blijkt...sluit m dan maar.

Gegroet, de roest-hatende spiraal.
jshock
Contacteer:

mooi betoog :) vind ik ook een goed idee een lasdaggie/cursus. kan nooit kwaad inderdaad. ik heb zelf ook ondervonden dat overal op die GTT wel wat roest is te vinden (gelukkig op een hele hoop plekken ook niks!) alleen ff de vraag of dat allemaal haalbaar is natuurlijk.
GTT
Roy
Moderator

Tja enige goede oplossing is hem volledig kaal slopen en helemaal opnieuw spuiten. Maargoed daar hangt wel een flinkt kostenplaatje aan. :(
5 GT Turbo '88 GT5
Matijs
Contacteer:

Oww slechte dag voor Krijn (N)
Naar spul he dat roest... :wink:
Die lascursus is al vaker ter sprake gekomen en ik houdt mij nog steeds aanbevolen om mee te doen :)
Het probleem zal zijn om een ruimte te vinden met genoeg krachtstroom om met een hele groep te gaan lassen.
Bovendien heb je lassen en lassen, en dat plaatstaal van een vijfje is zo verrekte dun... Is volgens mij nog best even oefenen om daar niet meteen gaten in te braaien.

but hang in there little buddy! Gewoon ff met een tie-ripje vastzetten maar denk ik?
Maus

Verzorgd de NTI geen lascursussen? Kan je ook nog eens lekker gaan mailen met je personal-teacher. :wink:
Alleycat
Contacteer:

Ik stel het chassis van mijn gtt gratis beschikbaar als oefen-object...Doe er toch niks meer mee.... :(
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Matijs schreef:Bovendien heb je lassen en lassen, en dat plaatstaal van een vijfje is zo verrekte dun... Is volgens mij nog best even oefenen om daar niet meteen gaten in te braaien.
Als je maar een lasapparaat ter beschikking hebt en wat reststukken om op te oefenen is het ook zonder cursus best te doen. Beetje spelen met draadsnelheid en stroomsterkte, dan kom je een heel eind.

Een 5-je dun staal? Laatst aan een BMW 325i gelast, da's 1285 kg dun plaatwerk. Had ik niet verwacht!
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
spir@l
Contacteer:

Ja, sorry hoor, maar ik had er effe de pest in.
Kan verdomme niks meer demonteren zonder dat ik weer die vervelende roodbruine shit tegenkom.

Inderdaad enige goede oplossing is strippen, strakmaken(flexen/nieuw plaatwerk/etc) en goed spuiten.(klinkt werkelijk als muziek in de oren! (~) )
MAar ja, zoals je al aangaf Roy...
Die kosten kan ik op dit moment niet dekken.

Sprak net wel een maat van me wiens pa een lasapparaat heb staan (komt-ie nu mee..).
Geen idee wat het voor een apparaat is, maar zal wel oud zijn.
Ik ga dus maar gewoon zelf een berg schroot van de sloop halen en lekker een paar daagjes dingen aan mekaar bakken. :)
En dan, als ik t aandurf, ook maar gewooon es aan de gt beginnen.
Stukje bij beetje...
Al zou je van een dagje lassen met een ervaren lasser erbij natuurlijk wel erg veel kunnen leren...
Dat moet voor een club die honderden auto;s bij elkaar kan laten komen toch wel te regelen zijn?!?!?

MAakt het verder nog uit wat voor een lasapparaat je gebruikt?
Of ligt dat vooral aan WAT je gaat lassen?

Annyhoe...ik ga me dr gewoon aan wagen.
Merk toch dat de kunst van het lassen je als gtt-eigenaar een hoop geld kan schelen. :)
En volgens mij is het zoiezo erg leuk en handig om te kunnen.

IEdereen die last van dat vervelende roodbruine goedje heeft: SUCCES ERMEE!
Ik ga dr korte mette mee maken! :evil:
Ad van Haperen
Contacteer:

Ik kan zelf niet lasssen dus weet het niet 100% zeker maar volgens mij kon je het niet gewoon lassen.

Dit omdat dat te warm word en het plaat te dun is en je er dus direkt een gat in heb zitten.

Je moet het volgens mij mig, tig, autogeen(ofzoiets), of co2 lassen
-PAZ-
Über-Spammer

als je et zelf wil lassen moet je wel zorgen dat je een goed lasapparaat hebt, en geen elektroden, daar kan je dus nix mee doen aan je auto. et lassen zelf is zo geleerd wor, hoef je echt geen cursus voor te volgen, heb et ook gewoon zelf geleerd door eerst wat aan te klooien, nu lukt et ook vrij aardig, heb men eigen gtt toch netjes roest vrij gekregen.
Steven
Car: M536

Van die staaf electroden is echt kut, voor dun plaatstaal moet je echt mig/mag hebben.

Verder hbe ik paar jaar terug lasles op school gehad, maar dat leer je niet 1,2,3 hoor :s

Voor mensen in de omgeving haarlem kan ik misschien nog wel wat regelen met me ouwe school. (Inholland Haarlem). Maar tis gewoon iets wat je echt heel veel moet doen voor je het een beetje mooi kan.
Zodra ik wat ga laten lassen besteed ik het mooi uit, ik heb zelf nog wel es wat zitten prutten op uitlaten, maar dat is lastige troep.
En gelukkig heb ik wel wat connexies ;)
spir@l
Contacteer:

hmhmm, kben even op i-net alvast een beetje wat las-kennis aant opdoen...

Maar MIG/MAG lassen werkt toch ook met een draadelektrode?

Ik denk dat ik zometeen dus de beschikking heb over zo'n oud ding met een vlam.
Autogeen???
En daar brand ik dus alleen maar gaten mee in mn plaatwerk?
Ach ja, ik ga eerst eens oefenen.
en dan misschien een goed apparaat huren ofzo.

Bedankt nog voor de tips enzo.
Khad eigenlijk meteen een slotje verwacht... :D
Steven
Car: M536

Jah die dikke electrodes dat zijn die met dat witte spul eromheen die je in zo'n tang in je hand klemt.

Die electrodes branden onwijs hard en heet (daardoor smelt je door je plaatwerk heen). Dus dan nix.

Migmag werkt met een dunne electrode en argon gas in een aparte fles, daarmee kun je veel fijner afstellen en dus veel beter lassen.

Autogeen is helemaal nix, daar kun je alleen mee wegbranden idd, ik heb wel es dunne plaat ermee gelast, maar das echt retemoeilijk.
Menno

Mig/Mag is 't makkelijkst, en het meest haalbaar.

Maar als je over een brander kunt beschikken is autogeen lassen ook een goeie optie. Je kunt hier heel mooi laswerk mee maken. Als je de slag een beetje te pakken hebt kun je vrijwel zonder toevoegmateriaal lassen. Je hebt dan ook niet van die dikke lasrupsen. Heel erg mooi, leuk, en niet extreem moeilijk.

Voor RVS en Alu: Tig.

Als je een boot gaat bouwen, of een voetbalstadion van staal in je achtertuin, dan is electrode lassen de way to go.

Maar hoe dan ook: als je redelijkerwijs in kunt schatten dat je in de 10-talle jaren die je nog te gaan hebt wel eens wat zinnigs wilt doen met ijzer, investeer dan in een knap lasapparaat. En dan is het vooral DOEN! Met een hoop ijzer ga je gewoon oefenen, krijg je de slag wel te pakken.

Praktische tips als: goed schoonmaken, hoe in te stellen, van dik naar dun lassen, etc. kan je overal wel opduikelen. (of in een cursus).
rev it like a rental
jnjansen_r5gtturbo

Hier staat ook het een en ander over hoe en wat te doen tegen roest en ze geven ook lascursussen.
joeri_16V
Car: megane 2

Mrtn
Car: R5GTT

meeste lasapparaten ken je stellen in Amps, voor dun naar dikker plaat :)

kheb 'the way' als aardig te pakken nu :p
Mrtn = Maarten
Robert Clio S.

Menno schreef:Mig/Mag is 't makkelijkst, en het meest haalbaar.

Maar als je over een brander kunt beschikken is autogeen lassen ook een goeie optie. Je kunt hier heel mooi laswerk mee maken. Als je de slag een beetje te pakken hebt kun je vrijwel zonder toevoegmateriaal lassen. Je hebt dan ook niet van die dikke lasrupsen. Heel erg mooi, leuk, en niet extreem moeilijk.

Voor RVS en Alu: Tig.

Als je een boot gaat bouwen, of een voetbalstadion van staal in je achtertuin, dan is electrode lassen de way to go.

Maar hoe dan ook: als je redelijkerwijs in kunt schatten dat je in de 10-talle jaren die je nog te gaan hebt wel eens wat zinnigs wilt doen met ijzer, investeer dan in een knap lasapparaat. En dan is het vooral DOEN! Met een hoop ijzer ga je gewoon oefenen, krijg je de slag wel te pakken.

Praktische tips als: goed schoonmaken, hoe in te stellen, van dik naar dun lassen, etc. kan je overal wel opduikelen. (of in een cursus).
Mig/mag is het makkelijkst inderdaad. Las elke week op m'n werk plaatwerkdelen aan elkaar, en in het begin is het gaten bakken, maar na een paar keer heb je het zo onder de knie. En als je het vaak genoeg doet, dan ben je als het ware "één met het lasapparaat". Mits deze goed afgesteld staat. Dat bepaalt of je een goede las krijgt.

Staat het lasapparaat te laag afgesteld, dan ligt je las op het plaatwerk en heb je geen goede hechting, staat het lasapparaat te hoog, dan bak je gaten in het plaatwerk. De gulden middenweg vinden. Het geluid kan ik niet laten horen hier op het forum, maar je hoort het wanneer je een goede las neerlegt. En je leert ook te horen (en uiteraard te zien door de laskap) wanneer je er doorheen gaat. En na verloop van tijd leer je dus ook om precies op tijd te stoppen.'

Wat ook belangrijk is om plaatwerk delen van buiten naar binnen te lassen, zo krijg je de minste rek in het materiaal. Eerst enkele hechten, daarna een stukje links dan rechts enz. enz. (kan ook boven - onder). Zo kom je vanzelf de las in het midden tegen.

Wat aluminium betreft, dat kan ook met mig/mag gelast worden. Daar zijn nieuwe lasapparaten voor ontwikkelt, met helium/argon gas en speciaal aluminium/silicium draad. Ben op aluminiumherstel cursus geweest bij de VOC (Vakopleiding Carrosserie Bedrijf) waar wij ook aluminium met mig/mag moesten lassen. Vrij moeilijk, maar ook nu weer, oefening baart kunst.

Begin met lassen van 2 millimeter dik materiaal, lasapparaat lekker hoog, dan dunner en dunner naar zo'n 0,7 mm materiaal dikte. Als dat goed gaat, dan bouwwerkjes maken, een kubus bijvoorbeeld. Als je daar een gaatje inmaakt en een buisje met inwendig schroefdraad op last, kan je ook nog de druk testen die je las aankan (oefening op school geweest). Veel het lasapparaat afstellen totdat je voelt wanneer het lekker gaat.
Clio 1.4 S strak in de lak!
Matijs
Contacteer:

Volgens mij hebben we een instructeur te pakken :D :wink: (Y)
Merijn
Über-Spammer

Hoor ik daar een workshop aankomen? ;)
Tom
Moderator
Car: MB

anders gewoons een een cursusje nemen? Ik heb op school heeeeeel wat uurtjes staan lassen en ik vond het echt altijd erg leuk om te doen. Met name mig/mag is gewooon goed te doen met wat ervaring. Tig vond ik altijd wat lastiger.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
spir@l
Contacteer:

Thanx again mensen.

Maar met een brander (dit is autogeen????!) moet het met een hoop oefening dus ook kunnen. mooi.

En wat ben je +- kwijt aan lasapparatuur als je dit zou gaan aanschaffen??

groet, krijn
Matijs
Contacteer:

kijk maar eens op http://www.rustbuster.nl, daar word je een hoop wijzer van.
spir@l
Contacteer:

Muchos gracias.

Oh, dat valt me nog best mee qwa prijzen....
hmmm....

Eerst maar even oefenen.
De pa, met lasapparaat, van die maat van me wil ons trouwens wel even een beetje les geven. :) (Y)
En via hem kan ik dan eventueel ook met korting zo'n apparaat kopen.

En dan gaan we die gtt van mij even de 21ste eeuw door helpen! :D :worship:

"There's something strange, and it don't look good.
Who you gonna call? RUSTBUSTERS!
There's no more metal, when you know there should.
Who you gonna call? RUSTBUSTERS!!"

:lol:
Mrtn

mijn lasapparaat was een inruiler, 2 jaar oud, MIG met gas, €70 tegen inkoopprijs. Nieuw €400 :)

Gasfles, opnieuw gekeurd voor 10 jaar, via een klant van mij, tegen inkoop ex BTW, €60.

langs de goede weg ben je klaar voor 3 knikkers :beer:
Mrtn = Maarten
jj

Mrtn schreef:mijn lasapparaat was een inruiler, 2 jaar oud, MIG met gas, €70 tegen inkoopprijs. Nieuw €400 :)

Gasfles, opnieuw gekeurd voor 10 jaar, via een klant van mij, tegen inkoop ex BTW, €60.

langs de goede weg ben je klaar voor 3 knikkers :beer:
HEB AL ME KNIKKERS VERLOREN :@ (N)
-Ray-
Contacteer:

zullen wij ook een potje knikkeren marko :lol:
Immer wieder die verdammte Holländer
Mrtn

je moet ook altijd wat knikkers achter de hand houden :wink: als appeltje voor de dorst :lol:

maar als je geen roest of pech hebt is t niet erg :p
Mrtn = Maarten
jj

-Ray- schreef:zullen wij ook een potje knikkeren marko :lol:
ALS IK VAN JOU EEN KNIKKER MAG LENEN
YEP
RTC KNIKKER WEDSTRIJD?! (Y) :lol:
Plaats reactie