R5GTT: Holy Smoke!, wie herkend dit? - *>(Filmpje!)

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
tyberium
Contacteer:

Mijn 5GTT zuipt olie als een bezetene (1 liter op 200km) Nadat de kopppakking er door is gegaan, waarbij er duidelijk wat mis is in het blok ; de bougie van de 1e en 2e cilinder zijn nat van olie. De compressie is voor m'n gtt redelijk normaal (2x 10/2x 11). Het rare is, dat er voor het doorgaan van de pakking niets mee aan de hand was. Bij het vervangen van de koppakking is de turbo vervangen door een org. T2 van Hoet.

Bij een warme motor produceert de auto nu stationair voor het stoplicht na 1 a 2 minuten zoveel blauwe rook dat men me begint te waarschuwen en aan de overzijde de auto zelfs aandacht trekt :( . Bij het optrekken voor het stoplicht ontstaat er een fikse wolk van blauwe rook, die langzaam minder wordt naarmate ik richting de 80km/h ga.

Dit blok gaat er binnenkort gelukkig uit en wordt vervangen. Is het bij eventuele turboschade (lagers/keeringen etc). zo, dat dit altijd te zien is aan olie in de intercoolerleiding richting carb? Deze is namelijk droog. Heeft de turbo te maken met deze rookontwikkeling? Deze is nog geen 3 maanden oud (van Hoet). Heb ik dan zo'n maandagmorgenturbootje ofzo?

Hier even een
filmpje van wat er gebeurd als ik 3 minuten stationair sta met een warme motor.
Laatst gewijzigd door tyberium op ma 5 jul 2004 6:40, 2 keer totaal gewijzigd.
robert

misschien is je carterontluchting verstopt enof het oliepijl te hoog.
tyberium
Contacteer:

Gooit ie er dan zoveel olie uit? Oliepijl is normaal; ik blijf aan het nameten en bijgieten. Xal 'm eens vervangen deze week.
mark 5t
Contacteer:

ligt de koppakking er niet toevallig op de kop tussen?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
tyberium
Contacteer:

Daar zat ik zelf ook een beetje aan te denken, daarom laat ik het blok zowieso uit elkaar halen. Als ie andersom ligt, blokkeert ie dat oliegleufje toch? Kan die olie dan de verbrandingskamers in dan?
Turbo-Peer

robert schreef:misschien is je carterontluchting verstopt enof het oliepijl te hoog.
tyberium schreef:Gooit ie er dan zoveel olie uit? Oliepijl is normaal; ik blijf aan het nameten en bijgieten. Xal 'm eens vervangen deze week.
[zucht]...oliepeil (S)

Ik denk verder niet dat je je druk hoeft te maken over je turbo. Gewoon olie in verbrandingskamers en voor de oorzaak daarvan zul je het blok ff moeten bekijken
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
tyberium
Contacteer:

(Tja dad nedurlands sgrijven gaad wel ens mis als ik snel tiep :D ) ...zorry.
Turbo Tinus
Car: 5 GTT phase 1; R14

hmm ik heb eigenlijk hetzelfde probleem met m'n turbootje... altans toen ik er nog me reed :(. hij staat nu alweer een paar maanden stil wegens apk afkeur en geen geld.

Maar na het vervangen van de koppaking (preventief) rookte m'n 5je ook gigantisch. Alleen bij stationair draaien trouwens.
Als de motor goed warm was deed ie dat niet meer.

Ik zat zelf ook aan de turbo te denken...(de turbo heeft een tijdje zonder olie gestaan..kan dit kwaad?)

De koppaking is er zeker weten goedom opgezet. De kop is hierbij tevens gereviseerd (klepgeleiders niet trouwens, maar als die het zijn zou het ook aannemelijk zijn dat ie rook bij afremmen op de motor lijkt me).

Dus al iemand het weet laat het dan graag weten 8) er zijn meerdere mensen die dit hebben :wink:
tyberium
Contacteer:

Hier even een filmpje van mijn probleem (1,5mb). Zo ziet het eruit als ik m'n auto 3 minuten stationair laat
lopen en dan ietsi gas (1500rpm) geef..

|:

(Edit: Ik heb filmpje ook even bovenaan gezet).
Laatst gewijzigd door tyberium op ma 5 jul 2004 6:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Daaf (Davy)

Hmmm, net mijn I-cooler eruit gesloopt na mijn akkefietje met mijn turbo....halfvol olie :lol:

Turbo zelf was geen beweging in te krijgen, dus heeft zich waarschijnlijk ergens ingevreten...ahum
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

Dat ziet er niet echt leuk uit :(

Daaf: Dat doe je niet zo goed hoor daaf :p, nu moet je echt een andere turbo hebben T25 T28 T3? :D
Ton

ik zag er niet veel van was wat mistig of zo
mark 5t
Contacteer:

heb even je filmpje bekeken maar er is iets niet ok dat is wel duidelijk gewoon even je kop er afhalen en alles weer controleren is volgens nij de enige optie!! helaas :(
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Matijs
Contacteer:

Ziet er toch meer uit als witte rook dan blauwe dus de koppakking is zeker eerste verdachte. Olie in de intercooler is dan waarschijnlijk het gevolg van de carterontluchting. Ik weet niet in hoeverre "halfvol" overdreven is, maar een beeteje olie hier en daar is normaal en hoeft nog niet het einde van de turbo te betekenen.
Daaf (Davy)

Matijs schreef: Ik weet niet in hoeverre "halfvol" overdreven is, maar een beeteje olie hier en daar is normaal en hoeft nog niet het einde van de turbo te betekenen.
Niet overdreven....mijn turbo is geklapt. Kennelijk had ie er zin in flink wat olie door de lagers te braken. Misschien maakt het feit dat ik er nog 10km mee door ben gereden naar huis) ook nog iets uit....

Nayway. Mijn I-cooler staat lekker te ontvetten met wat terpentine...
Riël
Über-Spammer

Klepsteelrubbers... ? Het exact hetzelfde gehad. Het kan de turbo ook nog wel zijn. De rook lijkt niet op koelvloeistof.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Ik vind het niet echt overduidelijk blauwe rook, maar het moet bijna wel als je ziet wat die bak verbruikt. :S

Ik zou 'm maar weer eens openschroeven... :(
pierre

lijkt me duidelijk dat het vervangen van de koppakking verkeerd is gegaan, als hiervoor niks aan de hand was.
kopbouten met onjuist moment en in de verkeerde volgorde vastgezet.
alles moet weer los.
tyberium
Contacteer:

Ik heb zoiets nog nooit gezien. Erg vreemd. Zelfs als je de auto op laat trekken puur op koppelingkracht zonder gas te geven, rookt 'ie belachelijk veel. Dan lijkt het me ook echt een motorisch probleem, aangezien de turbo dan toch niet draaid. de klepsteelrubbers zater er trouwens nog wel in en hadden geen beschadigingen. (gekeken door er druk op te zetten bij garage). Misschien hebben die prutsers dus echt wel de koppaking er verkeerd tussen gedaan. Volgende keer maar weer naar de 'echte' dealer ipv van |: Honda garage.
Riël
Über-Spammer

Ik heb het dus wel eens gezien :) En geroken :) Uit elkaar dat ding dan maar weer. Kun je het niet zelf?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
tyberium
Contacteer:

Was het maar waar, zou me een hoop centen schelen.

Ik zit nog te wachten op een ander revisieblok van Renault, maar daar wacht ik al weer 2 maand op. trage lui daar. Niemand weet hoever ze er mee zijn. Dit blok wordt straks uit elkaar gehaald waarna de schade bekeken wordt. Het revisieblokje gaat er dan in. Samen met coole goodies:

Mocal oliekoeler.
Gevlochten olietoevoerleiding turbo.
Bosh uprated benzinepomp.
Instelbare BDR.
Sachs power clutch.

In de tussentijd laat ik m'n nieuwe T2 weer nakijken door Hoet omdat ik t toch niet helemaal vertrouw. Als er nog sleutelaars zijn die in het weekend niets te doen hebben en goedkoper zijn dan Renault hou ik me aanbevolen. :beer: Ik heb echt een vet grote sleutelruimte thuis, maar heb nog nooit een blok eruit/in gelepeld.
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Kun je niet gewoon terug gaan naar die garage dan?? :S
tyberium
Contacteer:

Uiteraard weer buiten de garantie |: En die prutsers van die Honda garage hebben me al opgelicht voor #$@# 700 euri voor een koppakking vervangen en vlakken. "Tja..we werken niet zoveel met 5jes en ik wist niet dat we er 13 uur (!!) over deden". Vlakken alleen al kostte me 100 euri. Dus dan maar weer liever naar de renault garage. Ik zou liever een hobbist/liefhebber van de club zien te regelen en meehelpen in een weekendje klussen en daar m'n geld aan uitgeven dan aan garagelui. Ik heb een perfecte sleutelruimte bij huis en ik leer dr ook nog van op die manier. Blok-kraantje is zo geregeld via verhuurbedrijf. Suggesties/aanbiedingen zijn welkom.
Plaats reactie