[GTT] Weer even een apart, maar vervelend, probleem gehad..

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Nou ik heb afgelopen vrijdag ook weer even een avontuurtje met de 5 gehad...


Rijd ik lekker door op de A7 amsterdam-purmerend.
Hoor ik bij een gangetje of +-150 ineens iets met een hoop gekletter onder de auto doorschieten.

SHIT!
Wat the fak!?
Maar ja...ik merkte verder niks aan de auto.
Dus we besloten het erop te houden dat het OF iets op de weg was waar we overheen gingen(heel goed mogelijk) OF dat het iets van mn auto was waar ik dan thuis wel even naar zou kijken.
Dus mn maat en ik waren weer gerustgesteld verder aan t tuffen...

Totdat ik een paar minuten later weer een blik op mn temperatuurmeter wierp en tot mijn grote schrik zag dat die volledig omgeslagen was naar het rooie gedeelte(120+)!!! :@

fuk!

Hup, meteen auto langs de weg.
En , sorry lief turbootje... :( , nadat ik ook rookontwikkeling zag meteen mn auto uitgezet.

Oke, kijken wat er aan de hand was...

Koelvloeistof was uit de drukbeveiligde dop van het reservoirtje gespoten zag ik (was nog bezig namenlijk...)
Das opzich mooi dacht ik.(geen kapotte koppakking?)
Ik zag verder geen slangen los zitten en kon ook nergens anders een lekkage ontdekken.

Spookte nog wel het idee van mn koppakking door mn hoofd(was eigenlijk eerste/ergste waar ik aan dacht) maar ik zag geen olie in het restant koelvloeistof zitten en ook mn kleppendekseldop zag er clean en zwart uit.
Ook had ik dan wel een behoorlijk witte wolk verwacht uit zowel motor als uitlaat. En de rookontwikkeling bleef beperkt.

Ik kijk verder...
Zie ik dat mn v-snaar eraf ligt! :@
Ik vroeg me toch echt af hoe die er in godsnaam vanaf is gelopen?!?!

Ah, dat verklaart al een hoop dus.
Geen v-snaar -> geen waterpomp -> geen koeling.
Ok, duidelijk, maar hoe is dat ding eraf gelopen?!?!?
DAt mag toch niet zomaar gebeuren?
Ik probeer hem in eerste instantie er weer op te zetten en strak te zetten.
Lukt voor geen meter.
Krijg het ding niet goed gespannen.
hmmm...dynamo zit wel erg crappy vast lijkt wel...

Nou wat blijkt....?

HEt onderdeel dat we onderweg dus waren verloren was de lange onderste bevestigingsbout van de dynamo...
:(
Hierdoor was de dynamo dus scheefgetrokken waardoor de v-snaar eraf gelopen was etc. etc....

Dit is nou ook niet echt een onderdeel dat ik regelmatig controleer.
Maar kan dit breken ofzo???
Lijkt mij dat er niet echt grote krachten op staan.
Of issie gewoon losgetrild?

Hoe dan ook.
ANWB gebeld.(ik ben immers lid. laat ze maar effe werken voor de centen)
Lekker in het zonnetje langs de A7 gewacht. 8) :smoke:

Zeer vriendlijke anwb-er kwam langs.(die van het bestaan van injectie-systemen voor de gtt af wist?!?!?!)
Probleem uitgelegd.
Hij ter plekke een stukkie draadeind op maat gemaakt.
Et voila! het zat weer allemaal zoals t hoort.
Effe vullen met water.
Starten...

No problemo!
Pfew.
daar zijn we volgens mij weer mooi vanaf gekomen.
En ik ben weer een goede ervaring met de ANWB rijker.
dat had ik ook wel even nodig(remember France...).

Ik wil niet weten wat er was gebeurd als ik langer op de snelweg doorgereden was zonder werkende koeling...


Afijn, na dit avontuur toch nog met het gebakkie thuisgekomen. (Y)
En weer een wijze les geleerd.


That goes to show...
You never know, with a Renault!


Check dit dus ook af en toe is...


Jeroen Lubking (of iemand anders omgeving rotterdam), als je dit leest...
Heb je toevallig nog zo'n bevestigingsbout van t dynamo liggen?
Want ik wil wel weer even de originele bout erin hebben.


Groet, Krijn.
Turbo-Peer
Berichten: 424
Lid geworden op: zo 24 mar 2002 0:00
Locatie: Noord-Brabant

spir@l schreef: Maar kan dit breken ofzo???
Lijkt mij dat er niet echt grote krachten op staan.
Of issie gewoon losgetrild?
Zat die onderste bout geborgd, of met een veerring bevestigd?
Als dat niet het geval was, is 'ie waarschijnlijk gewoon losgetrild.
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Panoramix
Berichten: 601
Lid geworden op: vr 15 mar 2002 0:00
Locatie: Gallië

Ik heb het een keer gehad met mijn R25, dat de bout aan de dynamo waarmee de v-snaar wordt gesteld, afgebroken was.
Ik zag de temperatuurmeter omhoog lopen als een gek, gelukkig had deze R25 een gesproken waarschuwing: "battery not charging, check belt" of iets in die trant :)

Andere bout erop laten zetten door de wegenwacht en vrolijk verder gegaan.
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Dat loopt dus nog goed af, gelukkig :)

Maar ehhm, water bijgevuld? Figuurlijk? Of deze week de koelvloeistof maar gaan vervangen?
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Turbo-peer-> Waarschijnlijk losgetrild dus ja.

PAnoramix-> Gesproken waarschuwingen in een gtt....hmmmm, nee lijkt me toch niet fijn. Heb je in een gtt de hele dag gezeik aan je kop! :lol:

Martijn->
ja, water ja. Hij had geen koelvloeistof bij zich. Het is nu een mengsel van water en k.vloeistof. Van de week gaat de hele zooi dr weer uit en vul ik hem helemaal met k.vloeistof.
Anonymous

Raar dat je niet gezien hebt dat het lampje van je accu was gaan branden....

Fijn dat de boel nog heel is !
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Daar zat ik ook al aan te denken, ja... Misschien is dat lampje wel kapot of zo.
Anonymous

Merijn schreef:Daar zat ik ook al aan te denken, ja... Misschien is dat lampje wel kapot of zo.
Dat kan heel goed bij zo'n oude auto. Maar toch valt mij dat al op bij het starten van zo'n ding :)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Als ie het nooit gedaan heeft, dan valt dat niet op... ;)
Anonymous

Merijn schreef:Als ie het nooit gedaan heeft, dan valt dat niet op... ;)
De een wel, de ander niet wellicht :)
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Als het lampje (zelf) kapot is, dan laadt hij toch sowieso niet bij? Dat probleem had een vriend van me. Je blíjft zoeken naar zoiets.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Hey Krijn,

Geef morgen ff een belletje... Zoeken we ff een bout voor je op.
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

bouten genoeg op de sloop lijkt me.

ritje naar Rdam lijkt me niet zinvol voor zoiets, een draadstang met 2 borgmoeren en ringen volstaat trouwens wel hoor, een 'originele' bout is er niet voor zoiets.
Mrtn = Maarten
Anonymous

Mrtn schreef:bouten genoeg op de sloop lijkt me.

ritje naar Rdam lijkt me niet zinvol voor zoiets, een draadstang met 2 borgmoeren en ringen volstaat trouwens wel hoor, een 'originele' bout is er niet voor zoiets.
Idd wilde ik ook al zeggen....... http://www.gamma.nl :lol:
Jasper11turbo
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 19 mar 2003 11:10

Krijn ,

die anwb vogel , had die rood haar ??
dan ken ik hem wel , en idd hij weet daar wel vanaf ... injectie op een gtt

groet NoHoL
Renault Alpine V6 turbo 1989,Renault 11 Turbo 1987 , Renault 25 V6 baccara 1988
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Lampje van mn accu doet t prima. (voor zover ik weet... :) )
Misschien was ik er snel genoeg achter dat er iets mis was?

Ritje naar Rotterdam zou inderdaad niet zinvol zijn enkel en alleen voor een bout.
Het toeval wil alleen dat ik ook in Rotterdam woon.
En dat JL dus om de hoek te noemen is.
Buiten dat...als iemand zo'n ding los heb liggen scheelt dat mij weer demonteren. :p

Dus, Speedline, je ziet me binnenkort wel even langstuffen voor een boutje. (Y)

Draadstang zit er nu dus in.
Maar gaat er, vanwege dit draad alleen van de verkeerde kant in.
DAt is al een hoop gepiel vanwege het eeuwig ontbreken van ruimte...
En volgens de anwb-dude(weet niet zeker offie rood haar had, Jasper...veel was het iig niet geloof ik)
was dit, ook al vanwege dat draad, lang niet zo sterk als het ding dat er normaal gesproken inzit.

ZAl wel niet veel uitmaken.
MAar IK wil lekker tOch t originele bout-gevalletje drin.


groet, Krijn.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ik heb wel es vaker meegemaakt dat die bouten de geest geven. Van wat ik me kan herineren is het een doodnormale M8 bout? Die kan je toch ook gewoon bij de ijzerhandel opshoppe..

Verder mijn tip: bewaar altijd je ouwe V-snaar (als deze niet geknapt is :p ) zodat als ie een x zomaar verdwijnt, wat ook wel es gebeurt, dat je altijd een andere bij je hebt.
Zo heb ik JP nog es gered :)
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

Steven schreef:Verder mijn tip: bewaar altijd je ouwe V-snaar (als deze niet geknapt is :p ) zodat als ie een x zomaar verdwijnt, wat ook wel es gebeurt, dat je altijd een andere bij je hebt.
Zo heb ik JP nog es gered :)
Als het goed is zit er op je waterpomp een nokje die je v-snaar op de poelie houdt als de v-snaar los hangt. Ik moest redelijk wrikken om hem er tussen te krijgen.

Maar het is zeker geen slecht idee om met een hoop extra onderdelen rond te rijden, ik had ook altijd een complete gereedschap set en een doos met allerlei spul mee, naast een flesje olie en een flesje koelvloeistof.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Nee dat nokje is bij mijn weten niet standaard hoor Calle. Stond in het Groep N/Groep A boek extra erbij. Bij mijn Coupe zit het er zelfs niet op.
Toch maar eens bestellen dan :) Altijd leuk om de dealer weer gek te maken met dat soort rare bestellingen :lol:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Bij mij zat het er wel op.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Rob
Berichten: 1757
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: Maastricht

Dat dingetje om je riem tegen te houden, zit volgens mij alleen op e echt Renault waterpompen. Ik had hem ieg erop zitten, maar heb er toen een andere Niet-Renault waterpomp dr op gezet, en daar dat deze niet op.
Ook zit het potje van de carter-ontluchting net ietsje hoger. Details he :wink:
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Steven schreef:Ik heb wel es vaker meegemaakt dat die bouten de geest geven. Van wat ik me kan herineren is het een doodnormale M8 bout? Die kan je toch ook gewoon bij de ijzerhandel opshoppe..
spir@l schreef: ZAl wel niet veel uitmaken.
MAar IK wil lekker tOch t originele bout-gevalletje drin.
:)

Steven schreef:Verder mijn tip: bewaar altijd je ouwe V-snaar (als deze niet geknapt is :p ) zodat als ie een x zomaar verdwijnt, wat ook wel es gebeurt, dat je altijd een andere bij je hebt.
Zo heb ik JP nog es gered :)
En mn v-snaar is niet gebroken.
Dus daar heb ik al iemand mee geholpen.
Mezelf welteverstaan. :D


Ander vraagje:
KAn een koppakking van dit soort acties iets van zwakke plekken krijgen ofzo?
VAnwege de (te) hoge temperatuur?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Dat kan ja. Lees --> Kan.

Maar ik zou me er niet druk om maken als alles nog normaal werkt.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Gewoon de boel monteren en je merkt het vanzelf, niet teveel denken, gewoon gaan met dat ding 8)
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Steven schreef:Gewoon de boel monteren en je merkt het vanzelf, niet teveel denken, gewoon gaan met dat ding 8)

Tja, dat deed ik dus toen ik en mn maat iets onder de auto door hoorden schieten...
Oh, fuk t maar!
Gewoon door karren!... :@

Ach ja, kben er ondertussen al helemaal gewend aan geraakt dat er om de zoveel tijd weer iets te stressen/repareren valt.
Houd me lekker alert en bij de les.

Kzit de laatste tijd alweer een stuk rustiger in mn auto.
En geniet nogsteeds met volle teugen van mn eerste GTT. (Y)


greets.
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

als je veel km's maakt is met enige regelmaat dingen controleren geen overbodige luxe :(
Mrtn = Maarten
Plaats reactie