Fluitend geluid bij terugschakelen naar de 1?

Post hier al je vragen over de Renault 19
Plaats reactie
Michael19

Hoi allemaal,

bij mijn r19 1.4 heb ik een voor mij raar verschijnsel. als ik vanuit de 2 terugschakel naar de 1, en ik houdt de koppeling in hoor ik een fluitend geluid onder de motorkap. nu moet ik sowieso de koppelingsplaten vervangen, is het probleem daarmee opgelost? want als ik toch de motor en de versnellingsbak los heb liggen dan kan ik gelijk andere dingen vervangen als dat nodig mocht zijn?

iemand enig id wat dit gefluit is?

BVB Michaël
Riël
Über-Spammer

Blijft dit zolang de koppeling in gaat, of duurt dit totdat je daadwerkelijk in de 1 geschakeld bent, en is het dan weg?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Michael19

inderdaad tot ik in de 1 zit... zolang ik de koppeling in houdt en nog niet geschakeld heb, dus zolang ik de pook net voor de 1 houd.. zodra de pook in de 1 zit is het voorbij
robert

je moet even wachten voordat je em in zn 1 zet.

Als je de pook, met koppeling ingedrukt, al een beetje tegen zn 1 drukt dan zal de synchro in de bak proberen de tandwielen op gelijke toerental te krijgen. dat is hetzelfde toerental dan als je daadwerkelijk doorschakeld. In zn 1 zal dat een heel hoog rpm moeten zijn en dat is het gefluit dat je hoort.

Als je in zn 1 bv max 40 kmh bij 5000 rpm rijdt, dan mag je nooit de pook al tegen zn 1 drukken als je nog harder rijdt dan 40.
Probeer je dat toch al bij bv 60 kmh, dan zal de koppeling 7500 rpm will draaien. das het gefluit.
Riël
Über-Spammer

Je kan de bakolie eens verversen, dan kan het minder zijn. Het is dus de synchromesh werking die je hoort. Heb ik ook wel een beetje. De ene hoort het hard, de ander weer wat minder. Kan geen kwaad, als hij nog goed schakelt.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Michael19

Hardstikke bedankt jongens, hier ga ik mee aan de slag (Y) ik ga sowieso de koppelings platen vervangen dan ververs ik gelijk de olie. en voortaan rustiger schakelen... thnx
Steven
Car: M536

Waarom wil je uberhaupt terug naar 1?

Om af te remmen ofzo? Ik vind dat alleen maar irritant, ik schakel alleen naar 1 als ik stilsta (duh) of heel langzaam rol...
Michael19

omdat ik helaas in een wijk/erf woon met onvoorstelbaar veel drempels waar ook nog fietspaden over heen lopen, dus af en toe moet ik wel... dus verlagen zit er bij mij ook niet in :lol:
Rob19tr1.4s6

Steven schreef:Waarom wil je uberhaupt terug naar 1?

Om af te remmen ofzo? Ik vind dat alleen maar irritant, ik schakel alleen naar 1 als ik stilsta (duh) of heel langzaam rol...
Idd. Steven dat doe ik ook altijd. Bij stoplichten uitrollen in z'n twee. Die een heb je alleen nodig bij optrekken :wink: Koppeling gebruik ik dan ook vaak niet. Gewoon rustig in z'n vrij tikken.

Rob
Joost (DoubleYou)
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Contacteer:

Riël schreef:Je kan de bakolie eens verversen, dan kan het minder zijn.
Kan idd. In mijn geval is het geluid hetzelfde gebleven (en bakolie is compleet vervangen).

Ach is niks mis mee met dat geluid, vind het wel leuk klinken, auto die aan 't werk is :)
SkinnyFatMan

was t niet altijd zo dat j m pas in zn 1 mag zetten als j totaal stil staat en de motor serieus stationair draait :D

maar volgens mij is dat geluid normaal.... is bij de Yaris van de pizzaria ook

als j die rijdend in zn 1 zet hoor j de tandwielen ook fluiten zegma :)
Plaats reactie