Hoi allemaal,
bij mijn r19 1.4 heb ik een voor mij raar verschijnsel. als ik vanuit de 2 terugschakel naar de 1, en ik houdt de koppeling in hoor ik een fluitend geluid onder de motorkap. nu moet ik sowieso de koppelingsplaten vervangen, is het probleem daarmee opgelost? want als ik toch de motor en de versnellingsbak los heb liggen dan kan ik gelijk andere dingen vervangen als dat nodig mocht zijn?
iemand enig id wat dit gefluit is?
BVB Michaël
Fluitend geluid bij terugschakelen naar de 1?
Blijft dit zolang de koppeling in gaat, of duurt dit totdat je daadwerkelijk in de 1 geschakeld bent, en is het dan weg?
je moet even wachten voordat je em in zn 1 zet.
Als je de pook, met koppeling ingedrukt, al een beetje tegen zn 1 drukt dan zal de synchro in de bak proberen de tandwielen op gelijke toerental te krijgen. dat is hetzelfde toerental dan als je daadwerkelijk doorschakeld. In zn 1 zal dat een heel hoog rpm moeten zijn en dat is het gefluit dat je hoort.
Als je in zn 1 bv max 40 kmh bij 5000 rpm rijdt, dan mag je nooit de pook al tegen zn 1 drukken als je nog harder rijdt dan 40.
Probeer je dat toch al bij bv 60 kmh, dan zal de koppeling 7500 rpm will draaien. das het gefluit.
Als je de pook, met koppeling ingedrukt, al een beetje tegen zn 1 drukt dan zal de synchro in de bak proberen de tandwielen op gelijke toerental te krijgen. dat is hetzelfde toerental dan als je daadwerkelijk doorschakeld. In zn 1 zal dat een heel hoog rpm moeten zijn en dat is het gefluit dat je hoort.
Als je in zn 1 bv max 40 kmh bij 5000 rpm rijdt, dan mag je nooit de pook al tegen zn 1 drukken als je nog harder rijdt dan 40.
Probeer je dat toch al bij bv 60 kmh, dan zal de koppeling 7500 rpm will draaien. das het gefluit.
Je kan de bakolie eens verversen, dan kan het minder zijn. Het is dus de synchromesh werking die je hoort. Heb ik ook wel een beetje. De ene hoort het hard, de ander weer wat minder. Kan geen kwaad, als hij nog goed schakelt.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: vr 4 mar 2005 10:58
- Locatie: +- Arnhem
Idd. Steven dat doe ik ook altijd. Bij stoplichten uitrollen in z'n twee. Die een heb je alleen nodig bij optrekkenSteven schreef:Waarom wil je uberhaupt terug naar 1?
Om af te remmen ofzo? Ik vind dat alleen maar irritant, ik schakel alleen naar 1 als ik stilsta (duh) of heel langzaam rol...
Rob
-
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Locatie: Netherlands
- Contacteer:
Kan idd. In mijn geval is het geluid hetzelfde gebleven (en bakolie is compleet vervangen).Riël schreef:Je kan de bakolie eens verversen, dan kan het minder zijn.
Ach is niks mis mee met dat geluid, vind het wel leuk klinken, auto die aan 't werk is

-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005 20:26
- Locatie: Breda
was t niet altijd zo dat j m pas in zn 1 mag zetten als j totaal stil staat en de motor serieus stationair draait
maar volgens mij is dat geluid normaal.... is bij de Yaris van de pizzaria ook
als j die rijdend in zn 1 zet hoor j de tandwielen ook fluiten zegma

maar volgens mij is dat geluid normaal.... is bij de Yaris van de pizzaria ook
als j die rijdend in zn 1 zet hoor j de tandwielen ook fluiten zegma
