hoeveel pk heb ik?

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
djtheo
Berichten: 58
Lid geworden op: di 1 jun 2004 18:08

hallo ik heb dus een gte mijn vraag is hoeveel pk zo'n ding eigenlijk heeft en hoeveel het scheelt met een gt turbo en hoeveel pk heeft een standaard gt turbo?
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

95, 25, 120 :)

om en nabij
Mrtn = Maarten
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Koppelverloop is nog het grootste (en mooiste) verschil :)
djtheo
Berichten: 58
Lid geworden op: di 1 jun 2004 18:08

en hebben jullie nog tips om een gte op te f*cken?
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

heb je een Phase 1 of Phase 2 motor?

Phase 2 is te chippen.

Chip is in duidsland te koop voor niet veel maar heeft eigenlijk alleen echt zin als je er een wilde nokkenas bijdoet.
djtheo
Berichten: 58
Lid geworden op: di 1 jun 2004 18:08

als t goed is een phase 2 auto is van 1990. en wat kost zoiets en wat levert het op?
Vos
Berichten: 4534
Lid geworden op: di 8 jan 2002 0:00
Locatie: Enschede

Hooliead schreef:heb je een Phase 1 of Phase 2 motor?

Phase 2 is te chippen.

Chip is in duidsland te koop voor niet veel maar heeft eigenlijk alleen echt zin als je er een wilde nokkenas bijdoet.
prijs voor een "wilde" nokkenas is ook niet om van te schrikken "hagen" heeft een wilde voor 200 euro gekocht meen ik.......
Clio 16v.....
djtheo
Berichten: 58
Lid geworden op: di 1 jun 2004 18:08

ok wat is een wilde nokkenas en wat kost zo'n chippie? en waar te krijgen?
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

een "wilde " nokkenas is een nokken as die meer kleplift geeft
zodat er meer en langer mengsel in de cilinder kan komen
tevens is de klepoverlap groter
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

djtheo schreef:ok wat is een wilde nokkenas en wat kost zo'n chippie? en waar te krijgen?
Druk maar op het knopje >>>>KNOPJE

gr s :D nder
djtheo
Berichten: 58
Lid geworden op: di 1 jun 2004 18:08

das zeker een heftige site en ga zeker een keer een rit naar duitsland maken met mijn 5 gte samen met een 5 gtt, clio 1800 16V en express 1700 met vette webers erop...
Blue Flash
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 3 mar 2004 11:05
Locatie: Rotterdam

Aardig prijsje die nokassen :(
marcel16v
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 7 mar 2003 21:27
Locatie: Deutschland

Blue Flash schreef:Aardig prijsje die nokassen :(
Moet je even kijken bij http://www.dbilas.de , staan ze te koop voor €160.

http://www.dbilas.de/Deutsch/Nockenwell ... nault.html
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

marcel16v schreef:Moet je even kijken bij DBILAS , staan ze te koop voor €160.
Als je goed kijkt zie je dat de prijs geld voor verslepen (regrind) originele exemplaren... (N) Niet te vergelijken dus.

Dan maar een set verse aub... (Y)
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Hooliead schreef:Phase 2 is te chippen.
Waarom de Phase 1 niet?
Hooliead schreef:Chip is in duidsland te koop voor niet veel maar heeft eigenlijk alleen echt zin als je er een wilde nokkenas bijdoet.
Vergeet het spaghetti uitlaatspruitstuk, geflowde en gevlakte cilinderkop (hogere compressie!), eventuele katvervanger, uitlaatsysteem van grotere diameter met absorptiedemper en getrokken bochten en de koude luchtinlaat niet...

Je wil namelijk meer vermogen. Geen gebakken lucht en daar komt bij een atmosferische motor nog wel wat meer voor om de hoek kijken als gemodificeerde software. De motor moet ook nog wat meer lucht verpompen om werkelijk meer power te leveren.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

die van mij is ook verslepen maar ik heb nog geen problemen hoor

oohw ja vergeet te zeggen dat ie nog niet loopt hahahaha
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

speedline schreef:
Hooliead schreef:Phase 2 is te chippen.
Waarom de Phase 1 niet?
omdat daar geen 'chip' in zit.
rev it like a rental
marcel16v
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 7 mar 2003 21:27
Locatie: Deutschland

speedline schreef:
marcel16v schreef:Moet je even kijken bij DBILAS , staan ze te koop voor €160.
Als je goed kijkt zie je dat de prijs geld voor verslepen (regrind) originele exemplaren... (N) Niet te vergelijken dus.

Dan maar een set verse aub... (Y)
Dit is mij inderdaad bekend, wist alleen niet dat dit 'slechter' zou zijn.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Na het slijpen wordt zo'n ding gehard, en dan is er nix mis mee, gewoon goed dus. Wel is 't zo dat je doorgaans maar 1 slagje wilder kan dan standaard, (maar voor de meeste weg-auto's is dat meer dan voldoende).
rev it like a rental
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

5 gte produceert 95 pk bij 5250 tpm en heeft een max koppel van 140 Nm bij 3000 tpm.
acceleratie 0-100 in 10.1 seconde, top 183 km

5 gt turbo phase 1 produceert 115 pk/5750 tpm en een max. koppel van 165 Nm bij 3000 tpm, accelereert in 7,6 seconde naar 100, top 198 km.

phase 2 produceert 120 pk/5750 en een max.koppel van 165 Nm bij 3750 tpm, accelereert in 8,1 seconden naar 100, top 197 km, raar maar waar, ik denk vanwege het iets hogere gewicht.
djtheo
Berichten: 58
Lid geworden op: di 1 jun 2004 18:08

pierre schreef:5 gte produceert 95 pk bij 5250 tpm en heeft een max koppel van 140 Nm bij 3000 tpm.
acceleratie 0-100 in 10.1 seconde, top 183 km

5 gt turbo phase 1 produceert 115 pk/5750 tpm en een max. koppel van 165 Nm bij 3000 tpm, accelereert in 7,6 seconde naar 100, top 198 km.

phase 2 produceert 120 pk/5750 en een max.koppel van 165 Nm bij 3750 tpm, accelereert in 8,1 seconden naar 100, top 197 km, raar maar waar, ik denk vanwege het iets hogere gewicht.
thnxs voor de reactie k heb zonet met oliinsma gesproken en die zei dat phase 1 en 2 gt turbo even snel zijn? weet jij daar meer van?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Officieel zou ene fase 2 op papier sneller moeten zijn, maarrrrrr.... door al die jaren heen rijd geen enkele GTT meer hetzelfde... of ze worden getuned of ze zakken een beetje in qa vermogen.

Anayway fase 2 heeft wel wat betere dingetjes waardoor die 5 pk winst is. (oa carb, ontsteking, cilinderkop, etc.)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Op papier hebben ze ook nog nooit echt verschilt, allebei rond de 8 seconden, en top van rond de 210.

het schijnt dat de ph1 iets aggressiever moet reageren op het gas, maar in real-time moelijk voelbaar. Zeker aangezien de condities nooit hetzelfde zijn.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

204 is de officiele top :p
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Steven schreef:Officieel zou ene fase 2 op papier sneller moeten zijn, maarrrrrr.... door al die jaren heen rijd geen enkele GTT meer hetzelfde... of ze worden getuned of ze zakken een beetje in qa vermogen.

Anayway fase 2 heeft wel wat betere dingetjes waardoor die 5 pk winst is. (oa carb, ontsteking, cilinderkop, etc.)
Hogere laaddruk!!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

djtheo schreef:
pierre schreef:5 gte produceert 95 pk bij 5250 tpm en heeft een max koppel van 140 Nm bij 3000 tpm.
acceleratie 0-100 in 10.1 seconde, top 183 km

5 gt turbo phase 1 produceert 115 pk/5750 tpm en een max. koppel van 165 Nm bij 3000 tpm, accelereert in 7,6 seconde naar 100, top 198 km.

phase 2 produceert 120 pk/5750 en een max.koppel van 165 Nm bij 3750 tpm, accelereert in 8,1 seconden naar 100, top 197 km, raar maar waar, ik denk vanwege het iets hogere gewicht.
thnxs voor de reactie k heb zonet met oliinsma gesproken en die zei dat phase 1 en 2 gt turbo even snel zijn? weet jij daar meer van?
de test waauit ik heb geciteerd is van performance
car november 1987
de getallen zijn als volgt
0-60 mph ( miles per hour ) phase 1 = 6.9 seconds
0-60 mph ( miles per hour ) phase 2 = 7.8 seconds

Ik heb voor phase 1 maar de nederlandse test aangehouden en kwam daar op 7,6 s naar 100 uit de autokampioen 28-31 1985.

Kopien kunnen gefaxed worden, als ik zin heb en als iemand interesse heeft.

De laaddruk van phase 2 lijkt mij niet verhoogt, alhoewel vaak vermeld, dan zou namelijk het draaimoment van 165 Nm moeten stijgen en dat is voor beide versies niet het geval.

Ik adviseer bij de volgende meeting eens wat sprintjes tussen verschillende ongetunede 5 gt turbo's te organiseren.
djtheo
Berichten: 58
Lid geworden op: di 1 jun 2004 18:08

pierre schreef:
djtheo schreef:
pierre schreef:5 gte produceert 95 pk bij 5250 tpm en heeft een max koppel van 140 Nm bij 3000 tpm.
acceleratie 0-100 in 10.1 seconde, top 183 km

5 gt turbo phase 1 produceert 115 pk/5750 tpm en een max. koppel van 165 Nm bij 3000 tpm, accelereert in 7,6 seconde naar 100, top 198 km.

phase 2 produceert 120 pk/5750 en een max.koppel van 165 Nm bij 3750 tpm, accelereert in 8,1 seconden naar 100, top 197 km, raar maar waar, ik denk vanwege het iets hogere gewicht.
thnxs voor de reactie k heb zonet met oliinsma gesproken en die zei dat phase 1 en 2 gt turbo even snel zijn? weet jij daar meer van?
de test waauit ik heb geciteerd is van performance
car november 1987
de getallen zijn als volgt
0-60 mph ( miles per hour ) phase 1 = 6.9 seconds
0-60 mph ( miles per hour ) phase 2 = 7.8 seconds

Ik heb voor phase 1 maar de nederlandse test aangehouden en kwam daar op 7,6 s naar 100 uit de autokampioen 28-31 1985.

Kopien kunnen gefaxed worden, als ik zin heb en als iemand interesse heeft.

De laaddruk van phase 2 lijkt mij niet verhoogt, alhoewel vaak vermeld, dan zou namelijk het draaimoment van 165 Nm moeten stijgen en dat is voor beide versies niet het geval.

Ik adviseer bij de volgende meeting eens wat sprintjes tussen verschillende ongetunede 5 gt turbo's te organiseren.
wil je ze ook kopieren en mij opsturen en heb je toevallig ook die info voor een 5 gte?

hoe meer hoe beter...
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

djtheo schreef:
pierre schreef:
djtheo schreef:
pierre schreef:5 gte produceert 95 pk bij 5250 tpm en heeft een max koppel van 140 Nm bij 3000 tpm.
acceleratie 0-100 in 10.1 seconde, top 183 km

5 gt turbo phase 1 produceert 115 pk/5750 tpm en een max. koppel van 165 Nm bij 3000 tpm, accelereert in 7,6 seconde naar 100, top 198 km.

phase 2 produceert 120 pk/5750 en een max.koppel van 165 Nm bij 3750 tpm, accelereert in 8,1 seconden naar 100, top 197 km, raar maar waar, ik denk vanwege het iets hogere gewicht.
thnxs voor de reactie k heb zonet met oliinsma gesproken en die zei dat phase 1 en 2 gt turbo even snel zijn? weet jij daar meer van?
de test waauit ik heb geciteerd is van performance
car november 1987
de getallen zijn als volgt
0-60 mph ( miles per hour ) phase 1 = 6.9 seconds
0-60 mph ( miles per hour ) phase 2 = 7.8 seconds

Ik heb voor phase 1 maar de nederlandse test aangehouden en kwam daar op 7,6 s naar 100 uit de autokampioen 28-31 1985.

Kopien kunnen gefaxed worden, als ik zin heb en als iemand interesse heeft.

De laaddruk van phase 2 lijkt mij niet verhoogt, alhoewel vaak vermeld, dan zou namelijk het draaimoment van 165 Nm moeten stijgen en dat is voor beide versies niet het geval.

Ik adviseer bij de volgende meeting eens wat sprintjes tussen verschillende ongetunede 5 gt turbo's te organiseren.
wil je ze ook kopieren en mij opsturen en heb je toevallig ook die info voor een 5 gte?

hoe meer hoe beter...
ik heb kopien welke gefaxed kunnen worden, wie heeft interesse ?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

De laaddruk van phase 2 lijkt mij niet verhoogt, alhoewel vaak vermeld, dan zou namelijk het draaimoment van 165 Nm moeten stijgen en dat is voor beide versies niet het geval.

150Nm voor een ph1 als ik me niet vergis.

Ik kijk de specs nog eens door, maar er zat zo'n 150mBar verschil in.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

Riël schreef:
De laaddruk van phase 2 lijkt mij niet verhoogt, alhoewel vaak vermeld, dan zou namelijk het draaimoment van 165 Nm moeten stijgen en dat is voor beide versies niet het geval.

150Nm voor een ph1 als ik me niet vergis.

Ik kijk de specs nog eens door, maar er zat zo'n 150mBar verschil in.
volgens kluwer vraagbaak renault 5 voor C1J782 en 788 (phase 2) is de turbolaaddruk gelijk, 680 Mbar bij 3500tpm en 700 Mbar bij 5500tpm.
de wast gate openingsdruk schijnt wel te verschillen.
het is ook eens handmatig gemeten bij mijn auto door een renault monteur, in rijdende toestand en bleek inderdaad zon 700 Mbar te zijn.
Ik had toen een klacht over een gebrek aan vermogen en toen zijn we eens een stukje gaan rijden met meetapparatuur in de hand.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Jah maar dit zijn allemaal van die zweverige dingen, die laaddruk was +/- 50 mbar volgens cupboek.
Dus die waardes fluctueren (mooi woord :) ) zo sterk dat je daar gewoon geen rechte lijn in kan trekken.

Trouwens het fase 1 uitlaatspruistuk heeft een ruimere diameter als de fase 2, dus dat kan de hogere laaddruk - zelfde wastegate opening verklaren.

Verder zitten we gewoon weer mieren te neuken op het randje, de verschillen zijn klein. :p

Trouwens, 6.9 en 7.8 spoort niet he, al die test heb je ook geen reet aan..
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

De drukinstellingen voor Phase 1 en Phase 2 zijn respectievelijk 675 en 825Mbar met een positieve of negatieve marge van inderdaad +/- 50MBar.

En dat is gebaseerd op data van Garrett Honeywell. Juist de fabrikant. Die data is correct.
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

speedline schreef:De drukinstellingen voor Phase 1 en Phase 2 zijn respectievelijk 675 en 825Mbar met een positieve of negatieve marge van inderdaad +/- 50MBar.

En dat is gebaseerd op data van Garrett Honeywell. Juist de fabrikant. Die data is correct.
klopt, staat hier ook in kluwer, is de wastegate.
deze waarden verschillen zoals al gemeld.
voor de rest interesseren de getallen mij niet zo, ik ben niet de slimste van de klas en wil dit zeker ook niet zijn.

groeten, pierre.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

speedline schreef:De drukinstellingen voor Phase 1 en Phase 2 zijn respectievelijk 675 en 825Mbar met een positieve of negatieve marge van inderdaad +/- 50MBar.
Tja, wat zegt de waste-gate instelling door de turbo-fabrikant nou over de vuldruk op de auto? Zekers een gt-tje, met z'n wirwar aan slangen en T-stukken, een stuk of 3 calibers, duwen en trekken aan beide kanten van het wastegate-doos-membraan, en zelfs een uitlaatgastegendruk die mee mag doen. Ga nou gewoon van de Renault specs voor de gtt uit.
rev it like a rental
Plaats reactie