Via mijn turbo komt er olie in de lucht (die er doorheen stroomt) en daarom komt er een erg dikke pluim witte rook uit mij GT. Volgens mij komt dit doordat een of andere kering in de turbo kapot is. Er loopt namelijk een olieleiding naar je turbo, voor de lagers. Kan je dit zelf repareren of moet je hem laten reviseren (of kan een van jullie dat) ? En zo ja, wat kost dat ?
(ik weet dat het bij turbo hoet 1100,- kost.)
Is niet echt zelf te repareren die turbo. Maar als er een dikke pluim witte rook uit je uitlaat komt is dit geen olie maar koelvloeistof. Waarschijnlijk is je koppakking ook naar z'n mallemoer dan.
Maar je had toch al een ander blokkie ergens op het oog? Als ik dit zo hoor dan zou ik die maar snel kopen als ik jou was!
Trouwens nog gefeliciteerd met je aankoop!! En natuurlijk HEEL VEEL succes en plezier d'r mee!
Groeten!
Maar je had toch al een ander blokkie ergens op het oog? Als ik dit zo hoor dan zou ik die maar snel kopen als ik jou was!
Trouwens nog gefeliciteerd met je aankoop!! En natuurlijk HEEL VEEL succes en plezier d'r mee!
Groeten!
Ploegah, als je denkt dat ie olie in je lucht lekt moet je je intercooler ff op de kop houden.
Toen mijn turbo naar zn schrootje was had ik hier maarliefst 1,5 a 2 liter olie inzitten.
Anders is het inderdaad waarschijnlijk koelvloeistof....
mzzzls,
Jeroen
Toen mijn turbo naar zn schrootje was had ik hier maarliefst 1,5 a 2 liter olie inzitten.
Anders is het inderdaad waarschijnlijk koelvloeistof....
mzzzls,
Jeroen
Laatst gewijzigd door Anonymous op ma 10 sep 2001 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Zjorz als je koppakking door is dan loopt je motor toch ook niet goed ? En je kachel doet het dan toch ook niet meer ? De kachel doet het nog prima namelijk, en de motor loopt echt heel mooi. (stationair 1000 toeren heel constant, reageerd prima) De temperatuur loopt ook niet hoog als je aan het rijden bent. (das toch ook zo bij een gare koppakking ?)
PS Dat blok heb ik al gekocht(zat bij de 5) maar moet ik alleen nog ophalen uit a'dam.
kga mijn schatje ff wat lieve woordjes influisteren. M.a.w: dat word klussen !!!!
tot morgen
tot morgen
Check ook effe de carter ontluchting,
er is namelijk een slang die naar de inlaatzijde van de turbo loopt,zeg maar op het elleboogje tussen filterhuis en turbo.
komt vaker voor en dan zijn je slangen ook vet en kan hij een beetje roken
er is namelijk een slang die naar de inlaatzijde van de turbo loopt,zeg maar op het elleboogje tussen filterhuis en turbo.
komt vaker voor en dan zijn je slangen ook vet en kan hij een beetje roken
Ik vond dit stukje.......heb het maar hier geparkeerd
<!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.autokompas.nl/html/archief/10-2001/125.html" TARGET="_blank">www.autokompas.nl/html/archief/10-2001/125.html</A><!-- BBCode End -->
Ambitieus groeiplan Jason's Turbo World
Het oude en stoffige cliché van de werkplaats als steriele operatiekamer moeten we weer eens van stal halen. Jason's Turbo World heeft zo'n OK uit bittere noodzaak. Een moderne turbo draait tot zo'n 200.000 toeren per minuut. Alles wat turbo-vreemd is maar toch ermee in aanraking komt, heeft drastische gevolgen. Vreemde binnendringers zorgen dan voor schade, maar dat geldt ook voor interne onbalans. Jason's Turbo World investeerde onlangs een ton om juist die problemen ook bij extreme toerentallen de baas te blijven.
Vergelijk het turbovreemde vuil eens met het treurige vogeltje dat nietsvermoedend de motor van een Boeing invliegt. De turbine wordt door het kleine vogeltje dermate beschadigd dat complete motoruitval niet ondenkbaar is. In het klein is dat wat er gebeurt als er bijvoorbeeld zand of ander gruis de turbine binnendringt. De beperkte ruimte en de hoge toerentallen zorgen voor een imposant schadebeeld, zoals blijkt tijdens een bezoek aan specialist Jason's Turbo World. Hoewel er meer specialisten zijn die zich concentreren op het terrein van de hogedrukvullers (denk aan de welbekende Turbo's Hoet) is Jason's Turbo World vooralsnog de enige partij in Nederland met apparatuur om te kunnen balanceren bij toerentallen die liggen tussen de 30.000 en 200.000 toeren per minuut. De Vibration Sorting Rig (VSR) biedt een gesimuleerde ideale motorconditie door een constante oliedruk in het originele compressorhuis van de desbetreffende turbo. Essentieel volgens Turbo World, want alleen dan is de luchtstroom langs het compressorwiel dezelfde als wanneer de turbo in een auto gemonteerd is.
Voorschrift
Turboproducenten zoals Garett gaan zelfs zover dat revisiebedrijven de VSR-methode voorschrijven. Bedrijven die niet de beschikking hebben over de VSR zoeken hun heil dan bij bijvoorbeeld collega's in het buitenland. De noodzaak is verklaarbaar: turbotypen als de GT15 en daaruit ontwikkelde Variabele Nozzle turbo (VNT) kennen extreme omwentelingssnelheden, waardoor de maximale onbalans van de turbine-as 0,22 millimeter mag bedragen. Genoemde VNT biedt een variabele doorlaat in het turbinehuis. Beweegbare vanen rondom het turbinewiel zijn in staat bij lagere toerentallen de doorlaat te verkleinen. Hiermee worden de nadelen van een groot turbinehuis en een bijbehorende doorlaat bij lagere toerentallen beperkt.
Precisie
Zeker turbo's met beweegbare vanen zijn complexe technische constructies, waarvan de verschillende delen feilloos op elkaar afgestemd moeten zijn. Revisie is meer dan ooit specialistenwerk geworden, maar komt ook nog eens vaker voor omdat de turbo aan populariteit wint. Denk maar aan de diesels met drukvulling. De common-railtechnologie vereist meer precisie van de rest van de motortechniek. Milieu-eisen leiden tot meer aandacht voor de turbo, om zo milieubewuster voldoende vermogen te krijgen. Hoewel deze massaproductie de prijzen al wat heeft teruggebracht tot een lager niveau, zijn de gereviseerde exemplaren eenvijfde goedkoper dan nieuwe exemplaren.
Wantrouwen
"Turbofabrikanten waren altijd erg wantrouwend, maar zijn inmiddels meer ingespeeld op de situatie. Bij al onze gereviseerde turbo's zit een montagepakket van de betreffende fabrikant. Die pakketjes kon je voorheen niet bemachtigen." Aan het woord is Jeroen Velthuis, directeur en één van de oprichters van het bedrijf. "Er is een kennisgebrek in de markt. Turbo's worden vervangen alsof het dynamo's zijn. De revisiemogelijkheden zijn relatief onbekend en er wordt nog wat wantrouwig gekeken naar revisieturbo's. Onnodig, want we geven een jaar garantie, zonder kilometerbeperking. Daarna hanteren we een coulanceregeling." Turbo's vervangen is voor het gemiddelde autobedrijf geen dagelijks werk. Routine en ervaring ontbreken dus en dat verklaart zeker deels het kennisgebrek. "Juist in de demontage en montagefase kunnen oorzaken ontstaan voor vervolgschades. Een gevallen boutje heeft verstrekkende gevolgen. Belangrijk is schoon en zorgvuldig werken."
Turbotips
"De olieleidingen moeten volledig gedemonteerd en gemonteerd worden. Dat is essentieel, omdat bij verbuigingen drukverschillen kunnen gaan optreden. Nooit vloeibare pakkingen gebruiken, want die kunnen de extreme omstandigheden niet aan. Daarom leveren wij standaard de officiële montagekits bij onze gereviseerde turbo's. Check de carterontluchting en zorg dat er voldoende motorolie bij de turbo zit, zodat deze niet eerst droogdraait. Vul deze vooraf met olie en laat hem stationair draaien." Turboschade is een forse kostenpost voor de auto-eigenaar. Wanneer het autobedrijf de klant tegemoet komt met een meer betaalbaar, maar betrouwbaar alternatief kan dat betekenen dat die klant niet verder kijkt, maar de reparatie gewoon laat uitvoeren.
Naambekendheid
Jason's Turbo World richt zich wat nadrukkelijker op het autobedrijf. In een poging betere naambekendheid te krijgen bij die doelgroep (zowel universelen als dealers) is het Hoevelakense Jason's een samenwerkingsverband aangegaan met overbuurman Kühne Automotive. De ambities zijn flink, want er moeten in twee jaar tijd zo'n vijfhonderd turbo's extra omgezet worden. Momenteel reviseert het bedrijf er nog zo'n duizend op jaarbasis, dus de verwachtingen zijn hoog. Een turbo doorloopt het revisieproces in twee dagen. Volgens Velthuis zijn er echter geen capaciteitsproblemen te verwachten. Overigens leveren Velthuis en de zijnen ook nieuwe turbo's.
Symptomen
* Te weinig vermogen & zwarte rook
= Probleem luchttoevoer naar motor
- Luisteren (luchtlek/luchtstroom)
- Luchtfilterzijde (slangen & filter)
- Motorzijde (slang & intercooler)
- Turbinezijde (scheuren & wastegate)
- Speling van de as (radiaal & axiaal)
* Blauwe rook
= Overmatige verbranding van de olie
- Turbo of motorprobleem?
- Luchtfilter (olie in aanzuigslang)
- Carter ventilatie (slechte motor)
- Carter ventilatie (olie overal)
- Olie afvoerleiding (vernauwing)
- Gescheurde slang (tegendruk)
* Luidruchtige turbo
- Fluittoon = olie aan compressorzijde
- Geraas = luchtlekkage
- Erger = compressor(wiel)
Turbine
Lagers
<!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.autokompas.nl/html/archief/10-2001/125.html" TARGET="_blank">www.autokompas.nl/html/archief/10-2001/125.html</A><!-- BBCode End -->
Ambitieus groeiplan Jason's Turbo World
Het oude en stoffige cliché van de werkplaats als steriele operatiekamer moeten we weer eens van stal halen. Jason's Turbo World heeft zo'n OK uit bittere noodzaak. Een moderne turbo draait tot zo'n 200.000 toeren per minuut. Alles wat turbo-vreemd is maar toch ermee in aanraking komt, heeft drastische gevolgen. Vreemde binnendringers zorgen dan voor schade, maar dat geldt ook voor interne onbalans. Jason's Turbo World investeerde onlangs een ton om juist die problemen ook bij extreme toerentallen de baas te blijven.
Vergelijk het turbovreemde vuil eens met het treurige vogeltje dat nietsvermoedend de motor van een Boeing invliegt. De turbine wordt door het kleine vogeltje dermate beschadigd dat complete motoruitval niet ondenkbaar is. In het klein is dat wat er gebeurt als er bijvoorbeeld zand of ander gruis de turbine binnendringt. De beperkte ruimte en de hoge toerentallen zorgen voor een imposant schadebeeld, zoals blijkt tijdens een bezoek aan specialist Jason's Turbo World. Hoewel er meer specialisten zijn die zich concentreren op het terrein van de hogedrukvullers (denk aan de welbekende Turbo's Hoet) is Jason's Turbo World vooralsnog de enige partij in Nederland met apparatuur om te kunnen balanceren bij toerentallen die liggen tussen de 30.000 en 200.000 toeren per minuut. De Vibration Sorting Rig (VSR) biedt een gesimuleerde ideale motorconditie door een constante oliedruk in het originele compressorhuis van de desbetreffende turbo. Essentieel volgens Turbo World, want alleen dan is de luchtstroom langs het compressorwiel dezelfde als wanneer de turbo in een auto gemonteerd is.
Voorschrift
Turboproducenten zoals Garett gaan zelfs zover dat revisiebedrijven de VSR-methode voorschrijven. Bedrijven die niet de beschikking hebben over de VSR zoeken hun heil dan bij bijvoorbeeld collega's in het buitenland. De noodzaak is verklaarbaar: turbotypen als de GT15 en daaruit ontwikkelde Variabele Nozzle turbo (VNT) kennen extreme omwentelingssnelheden, waardoor de maximale onbalans van de turbine-as 0,22 millimeter mag bedragen. Genoemde VNT biedt een variabele doorlaat in het turbinehuis. Beweegbare vanen rondom het turbinewiel zijn in staat bij lagere toerentallen de doorlaat te verkleinen. Hiermee worden de nadelen van een groot turbinehuis en een bijbehorende doorlaat bij lagere toerentallen beperkt.
Precisie
Zeker turbo's met beweegbare vanen zijn complexe technische constructies, waarvan de verschillende delen feilloos op elkaar afgestemd moeten zijn. Revisie is meer dan ooit specialistenwerk geworden, maar komt ook nog eens vaker voor omdat de turbo aan populariteit wint. Denk maar aan de diesels met drukvulling. De common-railtechnologie vereist meer precisie van de rest van de motortechniek. Milieu-eisen leiden tot meer aandacht voor de turbo, om zo milieubewuster voldoende vermogen te krijgen. Hoewel deze massaproductie de prijzen al wat heeft teruggebracht tot een lager niveau, zijn de gereviseerde exemplaren eenvijfde goedkoper dan nieuwe exemplaren.
Wantrouwen
"Turbofabrikanten waren altijd erg wantrouwend, maar zijn inmiddels meer ingespeeld op de situatie. Bij al onze gereviseerde turbo's zit een montagepakket van de betreffende fabrikant. Die pakketjes kon je voorheen niet bemachtigen." Aan het woord is Jeroen Velthuis, directeur en één van de oprichters van het bedrijf. "Er is een kennisgebrek in de markt. Turbo's worden vervangen alsof het dynamo's zijn. De revisiemogelijkheden zijn relatief onbekend en er wordt nog wat wantrouwig gekeken naar revisieturbo's. Onnodig, want we geven een jaar garantie, zonder kilometerbeperking. Daarna hanteren we een coulanceregeling." Turbo's vervangen is voor het gemiddelde autobedrijf geen dagelijks werk. Routine en ervaring ontbreken dus en dat verklaart zeker deels het kennisgebrek. "Juist in de demontage en montagefase kunnen oorzaken ontstaan voor vervolgschades. Een gevallen boutje heeft verstrekkende gevolgen. Belangrijk is schoon en zorgvuldig werken."
Turbotips
"De olieleidingen moeten volledig gedemonteerd en gemonteerd worden. Dat is essentieel, omdat bij verbuigingen drukverschillen kunnen gaan optreden. Nooit vloeibare pakkingen gebruiken, want die kunnen de extreme omstandigheden niet aan. Daarom leveren wij standaard de officiële montagekits bij onze gereviseerde turbo's. Check de carterontluchting en zorg dat er voldoende motorolie bij de turbo zit, zodat deze niet eerst droogdraait. Vul deze vooraf met olie en laat hem stationair draaien." Turboschade is een forse kostenpost voor de auto-eigenaar. Wanneer het autobedrijf de klant tegemoet komt met een meer betaalbaar, maar betrouwbaar alternatief kan dat betekenen dat die klant niet verder kijkt, maar de reparatie gewoon laat uitvoeren.
Naambekendheid
Jason's Turbo World richt zich wat nadrukkelijker op het autobedrijf. In een poging betere naambekendheid te krijgen bij die doelgroep (zowel universelen als dealers) is het Hoevelakense Jason's een samenwerkingsverband aangegaan met overbuurman Kühne Automotive. De ambities zijn flink, want er moeten in twee jaar tijd zo'n vijfhonderd turbo's extra omgezet worden. Momenteel reviseert het bedrijf er nog zo'n duizend op jaarbasis, dus de verwachtingen zijn hoog. Een turbo doorloopt het revisieproces in twee dagen. Volgens Velthuis zijn er echter geen capaciteitsproblemen te verwachten. Overigens leveren Velthuis en de zijnen ook nieuwe turbo's.
Symptomen
* Te weinig vermogen & zwarte rook
= Probleem luchttoevoer naar motor
- Luisteren (luchtlek/luchtstroom)
- Luchtfilterzijde (slangen & filter)
- Motorzijde (slang & intercooler)
- Turbinezijde (scheuren & wastegate)
- Speling van de as (radiaal & axiaal)
* Blauwe rook
= Overmatige verbranding van de olie
- Turbo of motorprobleem?
- Luchtfilter (olie in aanzuigslang)
- Carter ventilatie (slechte motor)
- Carter ventilatie (olie overal)
- Olie afvoerleiding (vernauwing)
- Gescheurde slang (tegendruk)
* Luidruchtige turbo
- Fluittoon = olie aan compressorzijde
- Geraas = luchtlekkage
- Erger = compressor(wiel)
Turbine
Lagers
-
- Berichten: 1019
- Lid geworden op: do 22 nov 2001 0:00
- Locatie: regio Alkmaar
ploegah, die rookpluim die uit je uitlaat komt is dat bij t overschakelen? is dat dan ook elke keer of af en toe s?
-
- Berichten: 1954
- Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
- Locatie: Friesland
Twingoturbo man, lees de datum v/h topic eens, Paul heeft al MAANDEN een Laguna 

-
- Berichten: 1019
- Lid geworden op: do 22 nov 2001 0:00
- Locatie: regio Alkmaar
haaaaaa ok dan! foutje, ik neem altijd automatisch aan dat als er wat staat dat t van de laatste 24 uur is. ben idd net wakker. maar kan iemand mijn vraag beantwoorden, want ik had er van de week last van, maar niet constant. bij de garage zeiden ze dat t n klein beetje olie zou kunnen zijn die via keerring naarbuiten komt. voor de rest niks kwaads.
Žer·go (bw.) [schr.]On 2002-03-13 10:32, Goof
wrote:
Ergo, Paul HAD al een Laguna.![]()
1 dus
idd (al bijna twee jaar)On 2002-03-13 10:32, Goof
wrote:Ergo, Paul HAD al een Laguna.On 2002-03-13 10:22, JBL-GT-Turbo
wrote:
Twingoturbo man, lees de datum v/h topic eens, Paul heeft al MAANDEN een Laguna![]()
![]()
Het probleem is trouwens opgelost door de turbo te vervangen. De ouwe turbo was lek aan de uitlaatkant waardoor olie zo het uitlaatspruitstuk ingespoten werd.
Maar de hele vijf is nu weg
-
- Berichten: 1019
- Lid geworden op: do 22 nov 2001 0:00
- Locatie: regio Alkmaar
alleen hij levert nog wel steeds de goede druk. ik ga nog s goed naar de kleur van t pluimpje kijken want t zou ook best de koppakking kunnen zijn. maar nogmaals dit is af en toe bij overschakelen.
-
- Berichten: 1019
- Lid geworden op: do 22 nov 2001 0:00
- Locatie: regio Alkmaar
klepsteelrubbers? klinkt niet zo errug. hoop dat dat t dan is. m'n turbo klinkt nog ok. zal effe bij garage vragen. tnx