Wil er iemand eventueel mee gaan kijken naar een Clio 16v?

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Anonymous

Beste Mensen,

Heeft er iemand misschien tijd en zin om volgende week mee te gaan kijken naar een Renault Clio 16v van bouwjaar 1991?De auto staat te koop in Den Haag.Ik heb niet zoveel verstand van het motorische gedeelte.Als er iemand een vergoeding voor nodig heeft moet je het gewoon zeggen.
Alvast bedankt.
Groetjes Geert
Rens
Berichten: 26
Lid geworden op: do 15 apr 2004 7:46
Locatie: Heesch

...
joeri_16V
Berichten: 2258
Lid geworden op: zo 9 feb 2003 12:40
Car: megane 2
Locatie: Kloosterzande (zeeland)

misschien heb je hier nog iets aan:

Aankoopadvies Renault Clio 16V/ willy


Carrosserie

· Achterschermen let op roest op de achterschermen ze hebben dit bijna allemaal (althans de geïmporteerde versies)
· Schades let op of de bumpers goed recht zitten vaak al een teken van schade
· Kijk op de brug of de kokerbalken nog netjes recht zijn, vouwen en knikken duiden op schades.
· Dorpels roest hoewel dit niet vaak voorkomt heb ik het wel al eens gezien
· Achterklep roest ter hoogte van slot bevestiging aan de binnenkant
· Verder algehele staat deukjes krasjes enz.

Interieur

· Voorstoelen bij deze wil de rugleuning het wel eens begeven TIP: even doen alsof je iemand achterin in laat stappen dit moet soepel gaan.
· Kijk onder de bekleding in de kofferbak voor eventuele schade verleden ribbels moeten recht zijn, tevens wil hier nog wel eens water onder te vinden zijn.


Motor

· Kijk in motorruimte of deze schoon is of dat er overal olie ligt, is redelijk gevoelig voor olie lekkage.
· Naast de accu zitten zekeringen en relais trek het zwarte bakje open en je weet of er aan deze auto in het verleden geknoeid is als het er niet netjes uitziet.
· Bij koude motor harde tikkende klepstoters dit hoor je duidelijk, maar moet weg trekken als de motor op bedrijfstemperatuur komt.
· Let op de oliemeter, er hoort tot vlak onder het maximum olie in te zitten, anders bijvullen voor de proefrit.
· Koppakking let op bruine drab in koelvloeistof vat en borrelen van koelvloeistof in expansie vat.
· De motor mag geen druppel koelvloeistof verbruiken, wederom lekke koppakking.

Versnellingsbak

· Clio's voor 93 zwakke versnellingsbak vaak gaan de synchrone ringen kapot zeer duren reparaties.
· Zou soepel moeten schakelen.
· Licht rammelen bij accelererend insturen duidt meestal op binnenkort versleten kruiskoppelingen. Niet te verwarren met een rammelend uitlaatsysteem, wat niet helemaal vrij hangt in de bochten.


Overige onderdelen

· Wiellagers willen nog wel eens kapot gaan.
· Fusee kogels zit vaak spelling op.
· Stuurhuis let op dat er geen spelling op het stuur zit.
· Veel 16V's zijn verlaagd, check of je wielen vrij kunnen draaien tijdens maximaal inveren en/of maximale wieluitslag. Inveren geldt ook voor achterwielen. Let daarnaast op de wegligging van sterk verlaagde Clio's.

Proefrit

· Koop NOOIT een Clio 16V zonder een proefrit te hebben gemaakt!!! En zorg dat je zelf een stuk stuurt, dus niet alleen er naast zitten.
· Een koude motor heeft een extreem hoge oliedruk, voorzichtig warm rijden, op bedrijfstemperatuur zakt de oliedruk.
· Let tijdens het rijden op het volgende: Oliedruk (meest rechtse meter) Bij warme motor (100graden olie temp.) zou deze bij een toerental van 4000 toeren minstens 2,5 bar zijn. Is dit niet zo NIET kopen indien lagere oliedruk.
· Olie temp zou niet boven 120graden mogen komen.
· Koelvloeistof temperatuur dit is zeer verschild bij de Clio de een word wel warm en de ander niet, maar zou op de snelweg niet hoger als de helft van de meter moeten komen.
· Als je een stuk hebt gereden even stil gaan staan en de motor uitzetten, vervolgens onder de motorkap kijken naar koelvloeistof vat ziet u niets raar is het goed, maar borrelt het is de koppakking kapot. NIET kopen.
· Probeer een paar bochten iets harder te nemen dan dat je normaal zou doen, dit om te testen of wiellager aandrijfassen en fuseekogels te checken. Hoor je vreemde geluiden (tikken, bonken, scheurende enz) is er iets niet goed. Laat dit eerst oplossen voor je een beslissing maakt.
· Let goed tijdens het rijden of hij wel spoort, daarmee bedoel ik of hij niet een kant optrekt of overgevoelig is voor spoorvorming. (bij banden groter als 195 is dit moeilijker te bepalen.)
· Let op spelling op het stuur tijdens het rijden, dit mag eigenlijk niets zijn tot een enkele millimeter.


Overige opmerkingen

· Naarmate een Clio meer getuned is, zal hij sneller slijten, meer en duurder onderhoudt vergen. (De plezierfactuur gaat weliswaar ook omhoog.)
· Kilometerstand een Clio blok gaat gem. 250.000 km mee mits goed onderhouden.
· Ze zijn duur in onderhoud als men zelf niet kan sleutelen, kleine motorruimte met hele grote motor.
· Een genot om in te rijden
· Probeer er eerst een paar uit je zal merken dat geen van alle hetzelfde rijd en neem de beste.
· Neem indien mogelijk iemand mee die er verstand van heeft. Er zullen hier altijd wel mensen zijn die best met je mee willen gaan om er een te testen.
· Let op katvervangers en APK, met gechipte Clio's die een katvervanger hebben, moet de trukendoos open om ze door de APK te krijgen. Dit is wel te realiseren, maar een extra inspanning waarmee je rekening moet houden


kijk ook naar slijtage plekken en kilometerstand.

bijv, de zitting van de bestuurder stoel, de matjes, de pook, het stuur. Hoe rolt de gordel op ?

als die op 100.000 staat en de gordel rolt niet meer lekker op dan klopt er dus iets niet, of een gare pook met nieuwe matjes betekent dat er al een mattenset doorheen is gegaan. Hoeft allemaal niet erg te zijn maar het geeft je vaak een betere indicatie van hoeveel er mee gereden is dan de kilometerstand.

En het aller aller aller belangerijkste, neem iemand mee die een williams maar niets vind, of die er veel vanaf weet. Iig iemand die niet 'verliefd' word, wat jou waarschijnlijk wel gebeurt. Hij kan je dan op de slechte punten wijzen. Spreek ook nooit direct af dat je hem koopt maar laat het ff een dagje bezinken, zelfs als die al andere kopers heeft. (als hij die heeft waarom laat ie jou dan komen ??)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Geert schreef:Beste Mensen,

Heeft er iemand misschien tijd en zin om volgende week mee te gaan kijken naar een Renault Clio 16v van bouwjaar 1991?De auto staat te koop in Den Haag.Ik heb niet zoveel verstand van het motorische gedeelte.Als er iemand een vergoeding voor nodig heeft moet je het gewoon zeggen.
Alvast bedankt.
Groetjes Geert
Kom aanstaande vrijdagavond even naar de McD's in Veldhoven, dan hebben we het er even over. :) (Y)
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

Beetje jammer dat ie het 14 mei al gevraagd heeft :s
Don't walk the grass... smoke it
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

da's inderdaad wel een matige actie... :(
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

blAze schreef:...
Wat is hier de bedoeling van?
Rémi clio ph3
Berichten: 932
Lid geworden op: wo 12 mar 2003 10:10
Locatie: Valkenburg Car: clio II ph 3 (1600)

Geert, heb je hem gekocht? 8)
One clio to rule them all
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ollie schreef:
blAze schreef:...
Wat is hier de bedoeling van?
Ik neem aan dat het een :up: is... :)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nu nog een smiley waarmee ie met dat bord ramt op de smiley ernaast en dan nog een smiley van Merijn :lol:
Plaats reactie