cuppende banden

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
The Saint

nou heb ik het toch weer, voor de zoveelste keer.

De achterbanden bij mijn Renault 19 hebben de eigenschap te gaan "eieren", en dat merk ik iedere keer als ik b.v. de achterwielen naar voren verwissel i.v.m. slijtage.

Ik heb al Fulda, Continental, Michelin, en Dunlop banden gehad, maar altijd, na ongeveer 15000 KM doet zich dat probleen voor, bij Fulda zelfs al na 5000 KM, ik heb mij ooit eens laten vertellen, dat dat komt, omdat de auto van achteren te licht zou zijn en daardoor gaat stuiteren, met als gevolg een zichzelf versterkend proces, dat de banden ovaal maakt.

Zal allemaal wel, ik vind het irritant en wil twee dingen weten:

1: Hebben jullie dit probleem ook, ook bij andere auto's?

2: Wat kan ik eraan doen, en dan niet zoiets als "een stuk treinrails in de kofferbak leggen of zo", hij is namelijk al verlaagd.
Laatst gewijzigd door The Saint op zo 9 mei 2004 9:04, 1 keer totaal gewijzigd.
H8bal

The Saint schreef:nou heb ik het toch weer, voor de zoveelste keer.

De achterbanden bij mijn Renault 19 hebben de eigenschap te gaan "eieren", en dat merk ik iedere keer als ik b.v. de achterwielen naar voren verwissel i.v.m. slijtage.

Ik heb al Fulda, Continental, Michelin, en Dunlop banden gehad, maar altijd, na ongeveer 15000 KM doet zich dat probleen voor, bij Fulda zelfs al na 5000 KM, ik heb mij ooit eens laten vertellen, dat dat komt, omdat de auto van achteren te licht zou zijn en daardoor gaat stuiteren, met als gevolg een zichzelf versterkend proces, dat de banden ovaal maakt.

Zal allemaal wel, ik vind het irritant en wil twee dingen weten:

1: Hebben jullie dit probleem ook, ook bij andere auto's?

2: Wat kan ik eraan doen, en dan niet zoiets als "een stuk treinrails in de kofferbak leggen of zo", hij is namelijk al verlaagd.
Zou ik raar vinden, je stuitert dan toch steeds op een ander stuk van de band. Zijn je velgen nog wel goed rond ? :)
The Saint

velgen zijn best wel rond, het komt ook altijd pas na meerdere 1000KM en is weg bij nieuwe banden, en als ik nieuwe banden koop houd ik meestal de zelfde velgen 8)
H8bal

The Saint schreef:velgen zijn best wel rond, het komt ook altijd pas na meerdere 1000KM en is weg bij nieuwe banden, en als ik nieuwe banden koop houd ik meestal de zelfde velgen 8)
Was maar een vraag hé.

Die stuiterende wagens toch he :wink:
Daniël W.
Car: 5TL-T

The Saint schreef:velgen zijn best wel rond, het komt ook altijd pas na meerdere 1000KM en is weg bij nieuwe banden, en als ik nieuwe banden koop houd ik meestal de zelfde velgen 8)
sja je velgen kunnen verneukt zijn, of je koopt gwoon klote banden. wat je allemaal opnoemt zijn klote banden. behalve michelin eagles, en dunlop 9000 serie. je zegt ook dat je m hebt verlaagd, hier zou t ook best aan kunnen liggen...als je je geometrie verneukt dan krijg je problemen natuurlijk :(

is wel een klote probleem natuurlijk...en dat over je bandenkeuze is maar gezeik :p ieder zn eigen tog?
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
pierre

Hi,

Kunnen diverse oorzaken zijn.
Het meest voor de hand liggend is onjuiste balancering.
Ik heb het ook jaren gehad, totdat ik een ander bandenbedrijf liet balanceren.

Onronde banden kun je eigenlijk maar een ding mee doen, weggooien.

pi.
speedline

• schokdempers
    schokdemperbussen
    klote banden af fabriek (onrond)
    velgen (onrond)
Richard Lemmen

Er zijn bedrijven die onronde banden weer rond kunnen maken door er een flinterdun laagje vanaf te halen (in het begin vaak voor vrachtwagenbanden toegepast, inmiddels ook voor autobanden). Dat is misschien geen permanente oplossing, maar dikke kans dat zij je verder kunnen helpen. Zij krijgen zulk soort problemen vaker denk ik.
speedline

Dit verschijnsel wordt overigens in de bandentechniek "cuppen" genoemd.

Verander de topicnaam ff in cuppende banden...
John B
Contacteer:

speedline schreef:Dit verschijnsel wordt overigens in de bandentechniek "cuppen" genoemd.
Idd ik dacht al.......eierend 8)

maar ik heb zelf ook fulda en daar is niks mis mee :)
The Saint

topic name veranderd,

als er dus een officieel [weliswaar engels] woord voor is, dan is het dus een vaker voorkomend probleem.
heeft waarschijnlijk dan toch te maken met het niet uitlijnen, na het verlagen.

heb de auto in 95 gekocht en meteen laten verlagen.
sindsdien heb ik ongeveer 170 duizend km ermee gereden en hij is achter bij mijn eten nooit uitgelijnd.

misschien gewoon niet meer de banden van voor naar achteren leggen, dan merk ik er niets van....
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

ja dan ga je het wel weer merkn want na een tijdje krijg je zo een herrie dat je denkt dat er een wiel lager uitligd
maar je hebt er 170 d mee gereden?
en verlaagd en nog steeds originele schokkies?
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
The Saint

yep, maar toen ik de auto net had was het ook al, ik denk dat de algehele slijtae van de auto zeker ook meespeelt, maar dit probleem is er al sinds het begin.
StevenK
Contacteer:

Voor zover ik weet doet dit probleem zich bij veel FWD auto's voor.

Het flauwe is ook dat je het nauwelijks merkt zolang ze achterop liggen, maar als je een keer van achter naar voor wisselt, valt het nogal op.
The Saint

precies, exact, das wat ik bedoel
StevenK
Contacteer:

The Saint schreef:precies, exact, das wat ik bedoel
Als ik het goed heb, wordt het veroorzaakt door het feit dat het binnenste achterwiel altijd wordt opgetild in de bocht. Omdat er minder druk is, gaat het wiel een beetje stuiteren en dat zorgt voor de onregelmatige slijtage.
Plaats reactie