twingo '96 problemen

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
baseztar

Zoals jullie ergens op het forum hebben kunnen lezen, zijn wij de gelukkige bezitter van een twingo uit 96. Helaas is het verhaal gelukkig ondertussen anders geworden.

Allereerst lekte de twingo olie. Hij moest toch een beurt hebben en wij hebben hem naar de renault garage gebracht. Beurt gehad , olie op het blok moest verwijderd worden, v-snaar vervangen omdat er allemaal olie op zat. Het euvel zat hem waarschijnlijk in de dekselpakking. Dus deze hebben ze vervangen. Mocht de moter nog olie lekken dan moesten wij maar even terug komen. Ook had men de rijmschijven vervangen en hier moest een testritje voor gemaakt worden. De vraag was namelijk of men niet iets verkeerd had gemonteerd. Dit was uit veiligheidsoverwegingen. Op zich niet erg dat men dit wil voorkomen, maar om dit vervolgens ook te factureren is een beetje asociaal!.
Netjes afgerekend á 600 euro. Op zich niet erg als hij maar gemaakt is...

Helaas lekte hij nog steeds olie, dus wij weer terug naar de renault garage. Auto op de brug, monteur erbij, wist het niet zeker, dus chef monteur erbij. De koppakking was naar alle waarschijnlijkheid kapot. Prijskaartje was ongeveer 800 euro... (incl. het gezeik van schroefjes, olie, koelvloeistog etc (iets wat gedurende de beurt ookal gefactureerd was)

Gelukkig heb ik een monteur als kennis en die heeft het geheel uit elkaar gehaald. Koppakking eraf, maar deze was helemaal in orde! Nieuwe erop gezet. Andere schroef in de deksel gezet want deze was niet de originele. Schroef natuurlijk gehaald bij de renault dealer, deze was echter te kort..... monteur zelf een bepaalde schroef erin gedraaid.

De moter tikte nu minder erg, lekte geen olie meer en de wagen liep een stuk soepeler qua trekkracht en alles. Ook een trillend geluid(wat lijkt op het trillen van de uitlaat) was verholpen.

Afgelopen zondag reden wij rond en hoorden wij het trillend geluid weer....(was dit een signaal??)

Gister komen wij van de snelweg af en de auto rookte enorm. Plus er is een tikkend geluid.

Na het openen van de moterkap bleek dat de schroef op de deksel eruit gekomen was en dat vrijwel alle olie uit het blok gekomen is. Olie weer over het hele blok en zelfs tegen de moterkap....
Het oliepeil was net niet onder het minimum streepje, bovendien hebben er geen lampjes gebrand.

Na het bijvullen van de olie en het wederom monteren (als noodoplossing) van de schroef auto gestart en er klinkt een zwaar tikkend geluid dat stijgt met het gas geven. (kleppen? type: mono moter)

Bovendien lekt de moter ergens olie, het peil is van vol naar vrijwel leeg gegaan. (kan het zo zijn dat door het verhitten van de moter, het peil verkeerd wordt weergegeven. en dat er dan door de druk de olie omhoog gepompt wordt?? en er dus onderin niks zat naar alle waarschijnlijkheid)

Auto staat momenteel weer ergens op de brug....

Nu zijn mijn vragen:
Wat kan het tikkend geluid zijn en hoe is dit veroorzaakt?

Wat gebeurt er op het moment dat de schroef van de klepdeksel loslaat (staat dit gat rechtstreeks in verbinding met de cilinders ofzo??)?

Ik hoop dat jullie ons wat wegwijzer kunnen maken, zodat wij weer gelukkige bezitters worden ipv ongelukkige,

Bas en Esther
Ad van Haperen
Contacteer:

Ik heb er niet veel verstand van dus kan je niet echt veel antwoorden geven.

Alleen als je motor heel de tijd gedraaid heeft en je gaat pijlen is het oliepijl lager omdat dan de olie nog in heel het blok zit.

En volgens mij zit onder die dop je nokkenas en daaronder dus je cilinders.

maar daar heb je niets aan om het probleem om te lossen en dat weet ik ook niet sorry
Bram

Lijkt erg veel op het probleem wat ik heb met m'n clio16V. Bij mij zijn het bijna zeker de drijfstanglagers die dat tikkende geluid maken. Ik hoor het voooral als de motor warm is en boven de 2000 rpm uitkom...
TheFinz

over tikkende geluiden kan ik helaas niet helpen, ik kan alleen wel uit ervaring spreken dat als bijvoorbeeld het blok een warmloper heeft gehad( doordat koelvloeistof op was ofzo, of te warm) dan is het vervangen van de koppakkingmeestal niet genoeg en moet ook de kop gevlakt worden omdat het blok iets krom kan zijn getrokken. meestal merk je dit ook aan olie in het koelvloeistofsysteem.

wellicht dat dit iets met de oorzaak te maken zou kunnen hebben, maar voor het zelfde geld helemaal niets dus wacht nog even op de reacties van de echte experts.

Suc6 ermee in ieder geval. (en reparaties die zijn uitgevoerd en terugkomen vallen onder garantie, dan hadden ze maar beter op moeten letten bij het monteren/vaststellen van het euvel)
Marko

Dat tikkende geluid lijkt op drijfstanglagers...Duur grapje...ik hoop het dus niet voor je maar ga van het ergste uit.
baseztar

Problem solved so far............

dit was de oplossing:
De schroef die onder de schroef van de deksel zit (het is een schroef met twee draadeinden) was mol. Deze is omhoog getrilt waardoor de bovenschroef van de deksel los trilde.....
Het tikkende geluid is ook verholpen:
Het revetje(van de bovenste schroef) zat tussen de deksel en de rest van het blok waardoor deze een tikkend geluid veroorzaakte.
We hebben gelijk maar de kleppen laten stellen...

Al met al zou dit hele avontuurtje niet echt goed zijn geweest voor het blok...
kijken hoe lang het duurt voor er weer iets aan de hand is........

GreetZ
Bas
Plaats reactie