[5GTT] Hoe de remschijven + blokken te vervangen?
Kan iemand mij een beetje uitleg geven hoe ik de remschijven voor en achter moet vervangen?
Liefst met een beetje beeld materiaal. Ik heb net even gekeken, maar voordat ik al het verkeerde los haal wil ik even wat advies van jullie
Alvast bedankt,
Sander
Liefst met een beetje beeld materiaal. Ik heb net even gekeken, maar voordat ik al het verkeerde los haal wil ik even wat advies van jullie
Alvast bedankt,
Sander
voor:
- wielbouten lossen
- auto opkrikken en op steunen
- wiel eraf
- de twee kleine boutjes aan de achterkant van de remklauw eruit draaien
- remklauw van de drager pakken en ff met een tie-rip aan de veer ofzo ophangen, zodat de remleiding onbelast blijft
- remblokken eruit pakken
- grote bouten van de drager losmaken en de drager van de fusee pakken
- twee torx schroeven uit de schijf draaien (als je mazzel hebt, anders een metaalbeitel en ze rond proberen te tikken)
- schijf van de naaf af pakken (als je mazzel hebt, anders timmeren met een hamer tot de roest weg breekt en de schijf op je teen dondert)
- naaf insmeren met kopervet
- nieuwe schijf erop hangen
- nieuwe torx schroefjes met kopervet insmeren en erin draaien
- bouten van de drager goed schoonmaken en een tipje locktite op doen
- drager monteren en bouten aantrekken tot 100 Nm
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/Turboweb/images/068.jpg[/img]
nu moet het er zo uitzien
- achterkanten van de nieuwe remblokken insmeren met kopervet (voorkomt piepen)
- remblokken in de drager zetten (evt. even de sensordraadjes monteren)
- met een waterpomptang de zuiger terug duwen in de remklauw
- de klauw weer op de drager zetten en met de nieuwe boutjes die bij de remblokken horen te zitten, vast zetten op 35 Nm
- wielbouten insmeren met kopervet (bij stalen velgen ook de achterkant van de velg insmeren)
- wiel terug erop
- andere kant ook doen
- auto laten zakken (evt. wielbouten op moment natrekken 90-100 Nm voor lichtmetaal, voor stalen velgen nog meer)
- paar keer pompen met het rempedaal
- Klaar
Achter heb ik nog niet gedaan
- wielbouten lossen
- auto opkrikken en op steunen
- wiel eraf
- de twee kleine boutjes aan de achterkant van de remklauw eruit draaien
- remklauw van de drager pakken en ff met een tie-rip aan de veer ofzo ophangen, zodat de remleiding onbelast blijft
- remblokken eruit pakken
- grote bouten van de drager losmaken en de drager van de fusee pakken
- twee torx schroeven uit de schijf draaien (als je mazzel hebt, anders een metaalbeitel en ze rond proberen te tikken)
- schijf van de naaf af pakken (als je mazzel hebt, anders timmeren met een hamer tot de roest weg breekt en de schijf op je teen dondert)
- naaf insmeren met kopervet
- nieuwe schijf erop hangen
- nieuwe torx schroefjes met kopervet insmeren en erin draaien
- bouten van de drager goed schoonmaken en een tipje locktite op doen
- drager monteren en bouten aantrekken tot 100 Nm
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/Turboweb/images/068.jpg[/img]
nu moet het er zo uitzien
- achterkanten van de nieuwe remblokken insmeren met kopervet (voorkomt piepen)
- remblokken in de drager zetten (evt. even de sensordraadjes monteren)
- met een waterpomptang de zuiger terug duwen in de remklauw
- de klauw weer op de drager zetten en met de nieuwe boutjes die bij de remblokken horen te zitten, vast zetten op 35 Nm
- wielbouten insmeren met kopervet (bij stalen velgen ook de achterkant van de velg insmeren)
- wiel terug erop
- andere kant ook doen
- auto laten zakken (evt. wielbouten op moment natrekken 90-100 Nm voor lichtmetaal, voor stalen velgen nog meer)
- paar keer pompen met het rempedaal
- Klaar
Achter heb ik nog niet gedaan
Laatst gewijzigd door Matijs op di 20 apr 2004 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
ja sander check mijn website !
En klik dan op remblokken voor wat foto's en geouwehoer (gaat alleen over het vervangen van de achterblokken en klauwen, weinig nuttige info overigens , maar dan heb je wat foto's)
En kijk even bij het vervangen van mijn aandrijfas linksvoor, daar zit wel een duidelijke foto bij:
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... c&start=50
Maar bij nader inzien heb je meer aan dat verhaal hierboven van matijs
Succes ermee
En klik dan op remblokken voor wat foto's en geouwehoer (gaat alleen over het vervangen van de achterblokken en klauwen, weinig nuttige info overigens , maar dan heb je wat foto's)
En kijk even bij het vervangen van mijn aandrijfas linksvoor, daar zit wel een duidelijke foto bij:
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... c&start=50
Maar bij nader inzien heb je meer aan dat verhaal hierboven van matijs
Succes ermee
ik begin ook voor, dus hier moet ik een heel eind komen. Bedankt!
Oja, en vergeet het kopervet niet
Ik heb een vraagje betreft het vervangen van de blokjes achter (van een GTT).
Ik krijg namelijk de cilinder met geen mogelijkheid terug geduwd! Aan de voorkant heb ik het al vaker gedaan en dat is gewoon met de waterpomptank de cilinders terug duwen, maar dat gaat achter niet . Ik heb ook al met een sleutel tussen de schijf en de cilinder geprobeerd, maar ze zitten we te vast...
Iemand een idee hoe dat wel gaat?
Ik krijg namelijk de cilinder met geen mogelijkheid terug geduwd! Aan de voorkant heb ik het al vaker gedaan en dat is gewoon met de waterpomptank de cilinders terug duwen, maar dat gaat achter niet . Ik heb ook al met een sleutel tussen de schijf en de cilinder geprobeerd, maar ze zitten we te vast...
Iemand een idee hoe dat wel gaat?
Grote kans dat je nu de zuiger van de klauw al heb gesloopt.
Die moet je er terug indraaien. Daar zitten dus die 2 sleuven voor in de zuiger.
Gewoon een schroevendraaier aan beide kant en draaien.
Althans zo is het bij de clio.
Die moet je er terug indraaien. Daar zitten dus die 2 sleuven voor in de zuiger.
Gewoon een schroevendraaier aan beide kant en draaien.
Althans zo is het bij de clio.
Jep, bij de GTT ook (zelfde klauwen)
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
En voor de liefhebber heb ik nog een set nieuwe achterremschijven van Brembo in de aanbieding!!
Draaien zeg je?Mickael schreef:Grote kans dat je nu de zuiger van de klauw al heb gesloopt.
Die moet je er terug indraaien. Daar zitten dus die 2 sleuven voor in de zuiger.
Gewoon een schroevendraaier aan beide kant en draaien.
Althans zo is het bij de clio.
Ik kon ze idd wel draaien ja. Dat maar es proberen! Bedankt
Ja je moet ze draaien. Met een flinke schroevendraaier of stuk ijzer lukt je dat wel! Ze lopen namelijk op een stukje schroefdraad aan het eind.Rob schreef:Ik heb een vraagje betreft het vervangen van de blokjes achter (van een GTT).
Ik krijg namelijk de cilinder met geen mogelijkheid terug geduwd! Aan de voorkant heb ik het al vaker gedaan en dat is gewoon met de waterpomptank de cilinders terug duwen, maar dat gaat achter niet . Ik heb ook al met een sleutel tussen de schijf en de cilinder geprobeerd, maar ze zitten we te vast...
Iemand een idee hoe dat wel gaat?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Quanta costa?canonballman schreef:En voor de liefhebber heb ik nog een set nieuwe achterremschijven van Brembo in de aanbieding!!
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
In mijn lijstje kosten de voorschijven van Brembo 60 euro per stuk, aangezien achter goedkoper is als voor...Steven schreef:120,-
Exclusief lagers.
Ho waar bemoei ik me mee
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Omdat de achterschijven dunner zijn wil nog niet zeggen dat ze ook goedkoper zijn.........Olijnsma schreef:In mijn lijstje kosten de voorschijven van Brembo 60 euro per stuk, aangezien achter goedkoper is als voor...Steven schreef:120,-
Exclusief lagers.
Ho waar bemoei ik me mee
Achterschijven is een geheel met naaf.
En inderdaad Steven: 120 euros
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
ik keek naar de prijzen van lucas, daar is achter goedkoper dan voor, waarschijnlijk ook zonder lagercanonballman schreef:Omdat de achterschijven dunner zijn wil nog niet zeggen dat ze ook goedkoper zijn.........Olijnsma schreef:In mijn lijstje kosten de voorschijven van Brembo 60 euro per stuk, aangezien achter goedkoper is als voor...Steven schreef:120,-
Exclusief lagers.
Ho waar bemoei ik me mee
Achterschijven is een geheel met naaf.
En inderdaad Steven: 120 euros
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
De torx schroeven zagen er nog netjes uit en de rechterkant is al gedaan. Bij de linker kant krijg ik echter de torx met geen mogelijkheid los. Ook deze koppen zagen er goed uit. Ik heb zelf met een stuk pijp een hefboom gemaakt, maar daardoor is niet de torx los gekomen, maar is de kop doorgedraaid , ZONDER dat de torx schroevendraaier eruit schoot!Matijs schreef:voor:
- twee torx schroeven uit de schijf draaien (als je mazzel hebt, anders een metaalbeitel en ze rond proberen te tikken)
Ik dacht dat die schroefjes kei hard waren? Ik zit dus nu nog steeds met 2x torx, waarvan 1 nog in goede staat.
Ik niet me niet indenken dat het dan met een beitel wel zou lukken? Iemand een idee?
Ik heb al gehoord dat je de torx even met een brander moet verhitten en dat hij daarna zo los komt, maar ik heb ook al kruipolie etc geprobeerd (hielp natuurlijk niets) en ben bang dat dat misschien gaat branden.
Hopelijk is er iemand die me weer een stapje verder kan helpen.......
Daar was ik al bang voor. Ik heb er alleen geen vertrouwen in dat ik het schroefdraad heel hou en dat is toch wel vrij belangrijk denk ikSteven schreef:Uitboren die hap, enige optie.
Als het een doorlopend gat is kun je em zo doorboren.
En anders eerst de kop eraf boren met een dikke boor en daarna het schroefdraad met ene kleine boor half inboren en dan met een linksetap eruit tappen (soms kan ie met een klap ookal loskomen)
En anders eerst de kop eraf boren met een dikke boor en daarna het schroefdraad met ene kleine boor half inboren en dan met een linksetap eruit tappen (soms kan ie met een klap ookal loskomen)
hmmm. Ik ga weer even kijken.
Ik heb alleen de kop eraf geboord. Die zat schijnbaar vast, want het resterende schroefdraad kon ik er gewoon met mijn handen eruit halen.
Gelukkig. Nu gelijk de andere erop zetten
Gelukkig. Nu gelijk de andere erop zetten
Ze zitten er voor op hoor. Remt ook erg netjes. Doe natuurlijk eerst rustig aan om ze een beetje in te remmen.
De hele klus viel me mee, behalve alles wat zo muur en muur vast zit
De hele klus viel me mee, behalve alles wat zo muur en muur vast zit
-
- Berichten: 3135
- Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
- Locatie: Breda
dank voor de uitleg! ik kan weer remmen
je moet voor je de torx los gaat draaien ever paar keer met een hamer erop slaan... wil nog al eens helpen..SimonBalk schreef:Ze zitten er voor op hoor. Remt ook erg netjes. Doe natuurlijk eerst rustig aan om ze een beetje in te remmen.
De hele klus viel me mee, behalve alles wat zo muur en muur vast zit
en jullie zeggen wel vaak van kopervet erop.. maar het is soms beteer om er GEEN kopervet op te doen.
het gaat juist soms vast zitten door de aangekoekte kopervet.. dit is ook zo met bougies.
en zorg wel dat je naaf goed vlak is als je de schrijf erop gaat plakken want dit kun je anders in je remmen gaan voelen.
mocht het zo zijn dat je je torx schroef dol draait. Geeft niets pak een bitten setje met grote inbus bitjes en sla er een in die bijna past. goed hard er in meppen. lukt het nu nog niet pak dan nu een torx bitje die net te groot is Hard vast meppen 10 tegen 1 dat het nu wel gaat...
-
- Berichten: 130
- Lid geworden op: zo 12 jan 2003 11:09
- Locatie: Rockanje
ja ja...
meppen, terwijl je renault al schuddend op de krik staat soms?
beter klein beiteltje, desnoods een goeie sleufschroevendraaier aan de linkerkant op de torxkop een sleufje maken waar je je beitel in zet
en zo de linkerkant naar beneden slaat, of de rechterkant naar boven.
meppen, terwijl je renault al schuddend op de krik staat soms?
beter klein beiteltje, desnoods een goeie sleufschroevendraaier aan de linkerkant op de torxkop een sleufje maken waar je je beitel in zet
en zo de linkerkant naar beneden slaat, of de rechterkant naar boven.
jou is nooit vertelt nooit te schroeven aan een auto die op een krik staat?waterwacht schreef: ja ja...
meppen, terwijl je renault al schuddend op de krik staat soms?
beter klein beiteltje, desnoods een goeie sleufschroevendraaier aan de linkerkant op de torxkop een sleufje maken waar je je beitel in zet
en zo de linkerkant naar beneden slaat, of de rechterkant naar boven.
is namelijk levens gevaarlijk.
er is niet veel voor nodig om een auto van de krik te laten vallen.
-
- Berichten: 130
- Lid geworden op: zo 12 jan 2003 11:09
- Locatie: Rockanje
oke oke dat is waar, levensgevaarlijk en idd dat heeft niemand mij verteld.
Ik had toch wel verwacht dat dat niet zo vast zou zitten. hoop ik
ik heb namelijk remschijven voor achter. Die moeten erop, ook gelijk de lagers. En volgens mij zitten er ook nieuwe remblokken bij.
Dus zodoende kwam ik hier terecht.
maar wil ik toch nog effe weten, waar je em beter wel op kan zetten om te sleutelen.
groet gerda
Ik had toch wel verwacht dat dat niet zo vast zou zitten. hoop ik
ik heb namelijk remschijven voor achter. Die moeten erop, ook gelijk de lagers. En volgens mij zitten er ook nieuwe remblokken bij.
Dus zodoende kwam ik hier terecht.
maar wil ik toch nog effe weten, waar je em beter wel op kan zetten om te sleutelen.
groet gerda
-
- Berichten: 130
- Lid geworden op: zo 12 jan 2003 11:09
- Locatie: Rockanje
Posted: Tue Apr 20, 2004 7:59 pm Post subject:
--------------------------------------------------------------------------------
voor:
- wielbouten lossen
- auto opkrikken en op steunen
- wiel eraf
- de twee kleine boutjes aan de achterkant van de remklauw eruit draaien
- remklauw van de drager pakken en ff met een tie-rip aan de veer ofzo ophangen, zodat de remleiding onbelast blijft
ik heb op de foto gezien wat voor een steunen.
bedankt hè!