[R5GTE] Koppeling vervangen....

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Vos

1) Heeft iemand hier dit eerder gedaan...

2) bak wil er zo niet vanaf dus het blok moet of eruit of de auto iets omhoog...

3a) op hoeveel plekken zit het subframe vast aan de auto... (b) kan ik dit ongestraft loshalen en later zo weer vast zetten...

4) kan ik het subframe zover laten zakken dat ik de bak eraf kan halen zonder dat er allerlij slangen gaan scheuren/knappen/whatever...

:)
Clio 16v.....
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

De bak kan er zo wel uit. Je moet bij de bak zoveel mogelijk los- en weghalen. Het subframe een eindje laten zakken, zonder de bouten (4 stuks) helemaal eruit te draaien. En dan de bak met het koppelinghuis naar boven eruit halen. Hierbij moet je de bak ook iets draaien om z'n as, dan wil het net. Het is in ieder geval makkelijker dan het subframe helemaal los te gaan halen, al hebben wij daar toen ook wel over gedacht.
't is wel een lastig klusje, maar wel te doen. Een krik/versnellingsbak-bokje-geval is erg handig om de motor iets op te krikken/te laten zakken.
Succes!
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Steven
Car: M536

Ok ik GTE heb ik specifiek nooit gedaan maar een GTT wel meerdere malen en is grotendee;s hetzelfde.

Het KAN wel door alleen je subframe te laten zakken (omhoog kan natuurlijk nooit :p ) maar als je het nog nooit gedaan hebt is het zeker een hoop geklooi om het zo te doen.

Ik ben gewoon ene voorstander van het hele blok eruit, zo kun je gelijk je hele blok nog inspecteren en eventuele andere dingen meenemen die je tegenkomt.

Nu kun je dat ook weer op 2 manieren doen, je kan het hele subframe losmaken en de veerpoten en dan je auto eroverheen tillen. Riël is hier nogal fan van :)

Ikzelf takel altijd het blok gewoon van boven eruit.
-Aandrijfassen eruit
-Motorsteunen los
-Schakelstang los
-Bekabeling stekkers etc. los
-Koelsysteem aftappen en rad eruit
-Overig spul wat in de weg zit. (luchtfilters etc.)

Tis helemaal niet moeilijk, met gezond verstand lukt alles.
Ojah heel rustig takelen. Takel em eerst een cm of 5 en ga dan ff op je auto op en neer wippen om te kijken offie loskomt van de motorsteunen (blijft wel es plakken/hangen).
Daarna om de 10cm takelen ff checken of ie nergens aan blijft hangen.

Suc6 :)
Plaats reactie