drijfstang-lager probleem

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Allartino

er zit een rammel in mijn blok, en waarschijnlijk is dat een drijfstanglager( versleten?zit niet goed?) kan ik deze lagers bereiken door alleen de carterpan eraf te halen , of kmoet ik het hele blok uit de auto bouwen? (scheelt nogal wat... :p ) kan iemand hier mij wat meer over vertellen? bij voorbaat dank...

allart
5GTT & clio II 1.6 16v
Rick

blok eruit en uit elkaar, krukas laten slijpen, nieuwe lagers monteren, zooitje er weer in bouwen en klaar. Door gewoon ff andere lagers te monteren verhelp je het probleem niet.
Allartino

thnx, dacht ik ook al. maar ik heb het blok gereviseerd gekocht, misschien zit er een lager niet goed op z'n plek? als het nog niet direct moet, haal ik het blok er liever niet uit. vandaar de vraag of ik er uberhaupt wel bij kan als ik alleen de pan eraf haal?
blok eruit kan altijd nog...
5GTT & clio II 1.6 16v
Rick

ja je kan er wel bij via de carterpan
Menno

zolang je de krukas niet hoeft te slijpen hoeft 't blok er in principe niet uit. Carterpan los, en ff checken wat er aan de hand is. Succes!
rev it like a rental
Allartino

thanx :) dat scheelt weer. eerst ff kijken en als het moet dan moet het en gaat-ie er maar weer uit....
5GTT & clio II 1.6 16v
Calle

Zie ook hier:

http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... motorsteun

Succes, het is een k#t werkje, en de kans dat er schade is aan je krukas is groot.
Richard Lemmen

Als je de carterpan eraf krijgt zonder het blok eruit te tillen mag je mij vertellen hoe je dat gedaan hebt. Mij is het namelijk niet gelukt, en pas vijf scheldwoordenboeken verder en een hijsoperatie later had ik de carterpan er onderuit.
Wel balen van dat lager zeg :( Zeker omdat de motor al gereviseerd was.
Weet je zeker dat het je drijfstang is? het zou zonde zijn van het werk als straks blijkt dat de rammel nog steeds in je blok zit (zelf ervaring mee)
Calle

Richard Lemmen schreef:Als je de carterpan eraf krijgt zonder het blok eruit te tillen mag je mij vertellen hoe je dat gedaan hebt. Mij is het namelijk niet gelukt, en pas vijf scheldwoordenboeken verder en een hijsoperatie later had ik de carterpan er onderuit.
Wel balen van dat lager zeg :( Zeker omdat de motor al gereviseerd was.
Weet je zeker dat het je drijfstang is? het zou zonde zijn van het werk als straks blijkt dat de rammel nog steeds in je blok zit (zelf ervaring mee)
Het is me al twee keer gelukt, zoals in dat andere topic beschreven, voorste motorsteun van het blok afschroeven (3 bouten, handig als je mistlanpen er niet zitten), steun onder de ring van de poelie zetten en brug een 10 cm laten zakken en heel veel vloeken later. Als je carterpan erg vastgeplakt zit is een grote houten (!) hamer een aangename hulp om er wat beweging in te krijgen.

Ook al krijg je het met veel vloeken eraf, het wordt nog veel meer vloeken om boven je hoofd aan de immer oliedruppende lagers eruit te halen. Meer dan inspectie ervan zou ik sterk afraden, daarnaar als er iets goed mis mee is, is de kans erg groot dat je krukas te lijden heeft gehad (al zie je dat niet direct aan de hand van krassen) en dat nieuwe lagers niet erg lang mee zullen gaan (spreek jammer genoeg uit ervaring, ik heb er nu ook een nieuwe krukas en lagerset inzitten).[/code]
Allartino

ik heb er nog niet mee gereden, hij heeft alleen stationair gelopen, dus de schade aan de krukas valt hopelijk mee... wat zou het slijpen van een krukas kosten? of is het beter een nieuwe te kopen?

ik wil zo graag rijden! :@
5GTT & clio II 1.6 16v
Calle

Allartino schreef:ik heb er nog niet mee gereden, hij heeft alleen stationair gelopen, dus de schade aan de krukas valt hopelijk mee... wat zou het slijpen van een krukas kosten? of is het beter een nieuwe te kopen?

ik wil zo graag rijden! :@
Ik was voor het slijpen van alle 9 tappen, polijsten en alle lagers (hoofd +0.25, drijfstang +0.50, taats) iets minder dan 300 euro kwijt. Een nieuwe krukas keering monteren is dan misschien ook een goed idee als je daar toch bezig bent, alleen doe het dan wel goed en niet zo als bij mij dat het een lekkende bende wordt :( :@
Reservoirdogg

beste mensen,

Het is idd mogelijk om de carterpan eraf te halen
zonder het blok eruit te lichten,

Toelichting: Ik reed op de snelweg en er ging iets fout (vraag me niet wat )
toen hoorde ik even een getik/gebonk, waarna ik instinktief de koppeling intrapte.
Vervolgens kwam ik erachter dat er een lagerschaal kapot was.

Eenmaal de lagers besteld bij Renault kreeg ik de verkeerde (niet bij renault bestellen dus !!! die hebben geen nokje, dan gaan ze dus meedraaien !!!)

Heb ik ze maar bij Leco in eindhoven besteld ( 24uurs service )

Begonnen met het rechter voorwiel eraf te halen, vervolgens de motorsteun rechtsvoor los, krik onder de carterpan, en een kleine 10cm liften.

Een blokje tussen het chassis en de motorsteun gezet,
en toen alle (klote torx) boutjes van de carterpas los.

Vervolgens de carterpan half open laten hangen,
en de 4 boutjes van de oliepomp los gehaalt, dan kan de carterpan er zo onderuit !

Vervolgens de drijfstang kappen los en de lagerschalen vervangen ( niet vergeten in te olieen ! )

Ooh ja, vergeet ook niet de olie af te tappen alvorens te beginnen
anders zit je onder hahaha......

Hoop dat ik hiermee ook iets geholpen heb op dit forum.

:wink:
Calle

Mooie beschrijving, maar dit is bij een clio 16v waarschijnlijk? Het originele topic ging dacht ik over een GTT, maar desalnietemin toch een heldere beschrijving van de procedure.
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Het is niet helemaal het zelfde ... heeft er iemand nog een 4 stuks drijfstangen liggen voor een 5 GT TURBO .....ken namelijk een bepaald persoon die ze kwijt is :p
Ivo
Über-Spammer

jochem de haas schreef:Het is niet helemaal het zelfde ... heeft er iemand nog een 4 stuks drijfstangen liggen voor een 5 GT TURBO .....ken namelijk een bepaald persoon die ze kwijt is :p
iemand...?
Vos

ronnie zeker?
Plaats reactie