Wanneer slaat de fan ongeveer aan bij een GTT?
Is het normaal dat ie pas ergens tussen het bovenste rood en 2e streepje aangaat?
[Edit] lees onderste reply.
[GTT] Komt een Gaar geluid uit mijn Relais?
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Laatst gewijzigd door Erik Olijnsma op ma 22 mar 2004 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Pfoe wat een vraag 
Standaard schakelt die daar in idd, maar als je zelf logisch nadenkt kom je erachter dat ie via een tempschakelaar in je radiateur gestuurd wordt.
Nu moet je daar 1 inzetten die eerder inschakelt.
Dan moet je dus 1 hebben die rond de 90-92 graden inschakelt en daar beneden ergens uitschakelt.
Wat er nu inzit schakelt ergens daarboven

Standaard schakelt die daar in idd, maar als je zelf logisch nadenkt kom je erachter dat ie via een tempschakelaar in je radiateur gestuurd wordt.
Nu moet je daar 1 inzetten die eerder inschakelt.
Dan moet je dus 1 hebben die rond de 90-92 graden inschakelt en daar beneden ergens uitschakelt.
Wat er nu inzit schakelt ergens daarboven
-
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Contacteer:
De standaard aansla-temperatuur zoiets van 82-84 graden, staat ook op de sensor.
Bij welk streepje hij aanslaat hangt af van de sensor die je hebt. Mijn fan slaat naar mijn idee altijd te laat aan, ik heb hem ook op handmatig staan en doe de fan ook altijd handmatig aan. Bij de vorige sensor stond het metertje altijd tussen de 2e en 3e, nu staat hij een half stukje hoger en altijd op het 3e streepje.
[img]http://d2k.dezeserver.nl/rtc_img/12_dashb.jpg[/img]
@Tom, dan is jou antwoord volgens deze image het 3e streepje toevallig?
Bij welk streepje hij aanslaat hangt af van de sensor die je hebt. Mijn fan slaat naar mijn idee altijd te laat aan, ik heb hem ook op handmatig staan en doe de fan ook altijd handmatig aan. Bij de vorige sensor stond het metertje altijd tussen de 2e en 3e, nu staat hij een half stukje hoger en altijd op het 3e streepje.
[img]http://d2k.dezeserver.nl/rtc_img/12_dashb.jpg[/img]
@Tom, dan is jou antwoord volgens deze image het 3e streepje toevallig?
-
- Moderator
- Car: MB
dit tekeningtje is nog steeds erg verwarrend omdat we altijd anders over deze streepjes spreken. 2 is dus 3 in dit geval.
Tijdens het rijden staat ie normaal tussen 2 en 3 in en zal de fan ook niet aanslaan. Bij een tijdje stationair draaien loopt ie naar het derde streepje (volgens dit tekeningetje) en zal ie aanslaan. Vervolgens moet ie naar een tijd van maximaal een paar minuten weer voldoende laag zijn zodat ie weer uit kan!
Tijdens het rijden staat ie normaal tussen 2 en 3 in en zal de fan ook niet aanslaan. Bij een tijdje stationair draaien loopt ie naar het derde streepje (volgens dit tekeningetje) en zal ie aanslaan. Vervolgens moet ie naar een tijd van maximaal een paar minuten weer voldoende laag zijn zodat ie weer uit kan!
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Contacteer:
Sorry hoor, ik heb die image niet gemaakt. Ik heb gesearch op het forum, die gevonden, en die weer hier neergezet ter info. Jullie hielden eerst wel die nummers aan namelijk 

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Ik heb dus vandaag weer wat geprobeerd, en de fan slaat wel aan, volgens mijn weten doet het thermoschakelaartje het ook wel. MAAR
Als de thermo schakelaar een seintje geeft, (ik verbind dus de draden door) dan zoemt het relais. Een zelfde soort geluid als een pompje met hoge toeren, wel te horen is dat het relais schakelt. Maar direct begint ie te zoemen. Niet echt zoemen, maar een soort skriemen.
Lekker moeilijk uit te leggen dus.
Iemand een idee?
Als de thermo schakelaar een seintje geeft, (ik verbind dus de draden door) dan zoemt het relais. Een zelfde soort geluid als een pompje met hoge toeren, wel te horen is dat het relais schakelt. Maar direct begint ie te zoemen. Niet echt zoemen, maar een soort skriemen.
Lekker moeilijk uit te leggen dus.

Iemand een idee?
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
Nou ff een ander relais proberen lijkt mij 

-
Dan is je relais waarschijnlijk als een gek aan het schakelen. Hoeft ie niet kapot te zijn (zelfs niet waarschijnlijk), een nieuw relais zal denk ik hetzelfde probleem geven.
Ik denk dat je ergens slechte aarding of beetje kortsluiting hebt.
(Heb nl. iets soortgelijks bij een 106 van een bekende, relais van de richtingaanwijzer)
(Heb nl. iets soortgelijks bij een 106 van een bekende, relais van de richtingaanwijzer)
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Ik heb er inmiddels 4 nieuwe realis opgehad, en blijven zelfde problemen geven.Stefijn schreef:Dan is je relais waarschijnlijk als een gek aan het schakelen. Hoeft ie niet kapot te zijn (zelfs niet waarschijnlijk), een nieuw relais zal denk ik hetzelfde probleem geven.
Dus alle bedrading nalopen! Lekker gare shit
Ik heb makkelijk een massa getrokken naar de dynamoolijnsma schreef:Ik heb er inmiddels 4 nieuwe realis opgehad, en blijven zelfde problemen geven.Stefijn schreef:Dan is je relais waarschijnlijk als een gek aan het schakelen. Hoeft ie niet kapot te zijn (zelfs niet waarschijnlijk), een nieuw relais zal denk ik hetzelfde probleem geven.
Dus alle bedrading nalopen! Lekker gare shit